Annons:
Etikettallmänt
Läst 4011 ggr
klaraf
2015-05-31 14:45

svårt att vara mig själv

Jag har så svårt att vara mig själv med andra människor. Jag lägger alltid på mig en fasad.Jag är glad och hurtig, säger dom rätta fraserna, skrattar på rätta ställena  när alla andra i sällskapet skrattar och jag tror ingen misstänker att jag bara spelar en roll.

Jag känner så här för ALLA människor. Alla utom 2

1. Min sambo

2.  Min bästa väninna

Men alla andra, vänner, kompisar, bekanta, föräldrar, syskon med deras familjer, svärföräldrar, arbetskamrater osv, så tycker jag bara att det är jobbigt att umgås. Jag anpassar mig hela tiden efter dom och gör det som förväntas av mig.

Är jag konstig eller är fler som mig?

Annons:
Sweelin
2015-05-31 14:47
#1

Jag känner igen mig i det där, jag är nästan likadan… Jag kan oftast inte vara mig själv och det gör att jag tycker att det är jobbigt att umgås med folk = sitter hellre hemma.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Yellow12
2015-05-31 14:56
#2

Har också ganska svårt med att vara mig själv. Är mest med mina vänner i skolan där man måste umgås och väljer att vara hemma vid datorn på fritiden… Men det är ju hur man är… Jag väljer att sitta hemma, inget fel med det 😛

Scorpio97
2015-05-31 15:05
#3

Jag gör så med personer jag måste umgås med, men som jag egentligen inte har något intresse av. Jag är artig, snäll och gör det som förväntas av mig, men inte mer än så. Jag uppmuntrar inte fortsatt umgänge och jag visar inte mer intresse än vad som förväntas. 

Däremot ser jag inte det som något problem för mig. Det finns liksom inget rimligt alternativ till mitt beteende. Att undvika alla personer jag tycker är jobbiga/ointressanta är inte möjligt. Visar jag mitt ointresse samt är mig själv, är jag ohyfsad, otrevlig eller uppfattas som udda/konstig (vilket jag egentligen inte har problem med, men det kan ju bli ett problem i vissa situationer). Jag väljer alltså att inte vara mig själv fullt ut, för det är inte lämpligt just då. 

Men jag tror det är ganska vanligt. Det är klart man anpassar sig efter situationen, och gör som man förväntas göra. Jag tror inte det skulle fungera så bra om alla människor var sig själv fullt ut i alla situationer.


//Jessie

Zadeira
2015-05-31 15:06
#4

Jag tror att alla människor har sin grundidentitet som man bara visar tillsammans med ett fåtal och är bekväm med, och att man sedan anpassar sig efter sällskapet så att säga. För man är inte samma person på jobbet/skolan, med vänner, partner, familj, släktingar osv nån gång eftersom man tar den "rollen" som stunden och situationen kräver. Man är alltid sig själv, men man visar och delger olika sidor av sig själv i olika stunder med olika folk.

För mig tar det jättemycket energi att vara med människor eftersom jag pga min Borderline (bland annat) alltid måste försöka läsa av människorna runt mig på ett annat sätt än vad andra kanske behöver för det är inte naturligt för mig att "veta" hur man ska vara bland folk. Pojkvännen och familjen är jag bekväm med på alla plan, men annars brukar jag också sätta på ett poker-face och vara "som man ska vara".

Du är inte ensam alls om att känns så. Det du kan börja försöka tänka på för att du ska uppleva det mindre jobbigt är att du faktiskt tänker på det som att du är dig själv, men visar en annan sida efter vilken situation du är i. Du har ju dina 2 personer du kan vara dig själv helt och fullt ut med, och det räcker.

[Devya]
2015-05-31 15:10
#5

Jag är likadan men har tyvärr inte hittat någon som jag kan vara mig själv med. Förhoppningsvis ändras det vid något skede!

Upp till toppen
Annons: