Annons:
Etikettallmänt
Läst 2116 ggr
marre96
2015-06-01 20:49

Hjälp!

Min kompis försöker ta livet av sig och har skadat sig nu!! Jag är utomlands och försökt få hans bror dit men han bara ringde å prata med han! Vet inte vad jag ska göra nu! Snälla hjälp mig! :'(

Annons:
Rita-S
2015-06-01 20:51
#1

Som vi har givit av råd i förra tråden redan: Ring nödnummer om du tror han håller på ta sitt liv. Du kan inte göra något annat.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Scorpio97
2015-06-01 20:51
#2

Om han just nu försöker ta livet av sig, borde du väl kunna ringa 112?!


//Jessie

ChristineL
2015-06-01 20:52
#3

Prova med föräldrarna då?

Skogsraah
2015-06-01 21:02
#4

Du ska inte behöva ta det ansvaret du tar för honom. Jag tycker ärligt talat att det är oerhört taskigt av honom att säga gång på gång att han ska ta livet av sig till dig och håller på så när du till och med är UTOMLANDS och omöjligt kan ingripa. Det är heller inte din uppgift att ingripa. 

Är han ens seriös? Menar inte att förminska, men sådär kan han inte hålla på med dig… Det är ju ett rop på hjälp när han måste informera dig på det här sättet. Det tär på dina känslor och det är som att du får ansvaret över hans liv, vilket inte är okej.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

marre96
2015-06-01 21:16
#5

Jag har bara internet så kan inte ringa till utlandet… Han är full å har skurit upp armen. Lyckades få tag i en kompis som är förmedlare till mig och ringer 112. Hon fick adress och allt. Föräldrar får jag inte tag i på fb…

Rita-S
2015-06-01 21:16
#6

Bra. Lämna nu detta åt vården, du kan inget mer göra än du redan gjort!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
marre96
2015-06-01 21:19
#7

#6 jag vet… Hoppas hon ringer och att någon kommer dit å kollar till han..

Rita-S
2015-06-01 21:27
#8

För din skuld hoppas jag det. Jag håller med #4 att din kompis inte är snäll med dig i nuläget. Skrämma upp dig på detta viset igen och igen.. det är så himla elakt gjort. Jag är medveten att han inte tänker på det på så vis. Han gör inte detta för att med flit  vara elak med dig. Han gör detta för att han -vet- han behöver hjälp men inte riktig klarar se hur han skall få hjälp, varpå han tyr till den som alltid finns där och lyssnar på hans desperata rop. Men som fler redan sagt: Du kan inte bära ansvaret för hans hälsa och mående. Det är en så himla oschysst bör att bära. Den dagen han mår bättre kanske han ser hur han agerat, och inser vad han gjort mot dig.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

marre96
2015-06-01 21:41
#9

Jag har försökt få han att söka vård nu i några veckor men han vägrar… Varför han inte vill till psyk är för att efter hans kompis hängde sig när han låg å sov hos han och efter det försökte han ta sitt liv och fick välja mellan tvångsvård eller gå till psyk 1 gång i veckan… kanske endå hade varit lika bra med tvångsvård för hans del nu…

Rita-S
2015-06-01 21:46
#10

I bland går det inte att undvika med tvångsvård, men det är tursamt nog ett beslut för hans familj och/eller vården. Inget beslut du kan ta. Du kan inte göra mer än att be honom söka vård. Slutligen är det bara du som kan sätta ner foten på när det går för långt för din del, men det kommer ha sönder dig helt om detta fortgår utan inblanding från någon som faktisk kan göra något. 

Som fler redan sagt borde du fundera på om det inte vore lönat att berätta för hans förälder snart oavsett om han inte vill. Han vill inte av jag vet inte vilken anledning, men han begär för mycket av dig om han vill du skall bära detta ensam. Jag säger inte du -ska- säga till de men du borde fundera på vad som är bäst för hans del, inte vad som är bäst för erat vänskap även om det allra bästa vore om dessa två råkar sammanfalla. Jag har själv fått ta det tunga beslutet att göra det rätta för personen (och potenciellt offra mitt vänskap med människan) varpå jag förlorade vänskapet. Dock har jag i eftertid fått ursäkt för att personen drog sig ur vårat vänskap och personen sa denna saknade mig enormt som vän när denna insåg att jag gjorde det ända rätta i den situationen vi hade. Inte är det lätt att veta du har gjort det ända rätta, och personen som berörs klandrar dig för att ha gjort världens hemskaste 'fel'. Men du måste tänka vad som är bäst för honom så han kan få hjälp. Det behöver inte vara att du ska berätta för föräldrarna.. men det kanske -kan- vara det. Eller åtminstonen det kan vara en av de rätta saker att göra. 

Jag hoppas nu han får hjälp så att du kan få lite lugn och ro. Du måste även få vila från detta drama.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

marre96
2015-06-02 13:50
#11

Få se vad lyckades han med inatt?? Jo, skära upp hela armen. Krocka med ett träd. Bli efterlyst… Försökte få han till vårdcentralen idag och kolla upp armen men han vägra för dom kommer ställa frågor. Sa att jag kommer ringa till psyk för att det här går inte längre. Då börja han gråta och sa att han skulle hoppa från balkongen om dom knacka på. Just nu så skiter jag i det. Jag kommer ta kontakt med psyk och berättade att jag hoppas att han blir tvångsvårdad för Sin egen skull. Säger bara FY FAN åt hans "vänner" som kommer och hämtar han när han krockat bilen och ger han alkohol när han är självmordsbenägen! Det är fan inga riktiga vänner! Blir så förbannad på sånna idioter!

Rita-S
2015-06-02 14:04
#12

Jag håller med dig att du måste ringa vården. Det är fler som har "tryckt på dig" att du måste det, för hans och din egen skull. Hans kompisar är inte vidare hjälpsamma tycker jag, håller med dig i det. Om han hoppar från balkongen om de ringer på, så är det ett val han tar, inte ditt fel om han väljer göra så. Om han mår så himla dåligt måste han få hjälp. Jag tror inte han vill dö på riktig, då hade han inte sagt allt detta, eller sträckt ut för att få hjälp. Han hade nog bara gjort det om han verkligen villa dö.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sarah
2015-06-02 14:06
#13

Om han är efterlyst är det ju bara att ringa polisen direkt.

Annons:
marre96
2015-06-02 14:46
#14

Finns inget nummer jag kan ringa från norge till svenska psyk… Efterlyst å efterlyst. Han blev uppringd av polisen som va i skogen med hundarna efter att dom hitta hans krockade bil…

IceTee
2015-06-02 16:02
#15

#14 det finns det väl visst? Är det inte bara att ersätta nollan med +46 Ex: 035 1236 blir i så fall +4635 123456 Eller gäller det bara mobiler?

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
2015-06-02 16:03
#16

Självklart ska det vara 035 123456

Medarbetare på Skor iFokus

Rita-S
2015-06-02 16:12
#17

Man får nog ringa sjukhusets centralbord och be om ett nummer till psykavdelningen tror jag, men visst finns det nummer att ringa i sverige om man är i Norge. Om numret är 020 363 5589 tar man bort 0 som IceTee säger: +46 20 363 5589 (nu vet jag inte om detta är ett faktisk nummer, jag hittade på nåt bara som exempel). Men du lär nog ringa till sjukhuset där din kompis bor och få tala med psykriatiska avdelningen där. De kan berätta för dig eksakt hur du skall gå tillväga i sådana saker.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

marre96
2015-06-02 16:16
#18

Okej! Tack visste inte riktigt hur jag skulle göra…

marre96
2015-06-02 16:20
#19

Finns bara en vårdcentral med psykavdelning där han bor. Akutpsyk finns 7 mil bort…

Rita-S
2015-06-02 16:22
#20

Spelar ingen roll om du ringer akutpsyk 7 mil bort :) Ring de, rådfråga, gör som de säger. De kan skicka polispatrull eller ambulans om de anser det behövs, och just det lär ju finnas stationerat närmare än just de är själv. Exempelvis på själva vårdcentralen kanske det finns en vakthavande ambulansbil. Är han i en polisbil eller en ambulans är det begränsat vad han kan göra, varpå de kan transportera honom dit om det behövs.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
IceTee
2015-06-02 16:22
#21

#19 tror de bör hämta honom med ambulans ändå faktiskt

Medarbetare på Skor iFokus

Sarah
2015-06-02 16:31
#22

Du ser bara problem TS, du har fått hur många förslag och lösningar som helst. Lyssna på de råd du får istället för att vrida allt till omöjligt att göra. Ok, du vill hjälpa din kompis, det är förståeligt och fint, men det enda sättet du kan göra det på är att få in honom på psyk. Samt att det är hans familj som borde ta ansvaret för att det ska ske. 

Vill han ta livet av sig så kan du inte göra ngt åt saken. Han hotar och varnar, det är ett rop på hjälp mer än något annat, ville han ta livet av sig så skulle han gjort det.

marre96
2015-06-02 17:22
#23

#22 jävligt svårt när jag sitter i fel land och inte har egen mobil. Jag jobbar också kl9-22 så jag kan inte bara gå iväg när vi har massa kunder. Plus att jag jobbar på en ö med dålig mottagning. Jag lyssnar på förslagen jag får men inte så jävligt enkelt. Jag har ringt hans morsa men hon kunde inte göra något sa hon. Jag har ringt hans bror. Han ville inte göra någon. Jag har ringt polisen men dom fick inte tag i han…

Rita-S
2015-06-02 17:24
#24

Så försök ringa psykakuten när du har tillfälle att göra så, och fråga de hur du gör vidare. Förklara hur det ligge rtill, att hans familj inte gör något, att polisen inte fick tag på honom och fråga vad du skall göra och vad de kan göra.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

IceTee
2015-06-02 22:12
#25

Men om polisen inte får tag i honom, hur ska du få det?

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
2015-06-02 22:18
#26

Jag hade en kompis som hela tiden drog ner mig för att han mådde dåligt och han överdoserade och skrev till mig hela tiden om det. En dag sa jag stopp, att det är hans eget problem och att han måste söka hjälp! Att jag inte orkar mer och att jag är trött på att enda gångerna vi pratar är när han mår dåligt! Jag har ingen aning om vad han gör idag. Antagligen praktiserar han någonstans som de flesta i min ålder, och så dricker han öl med polarna på helgerna, han är den typen av kille liksom. Han lever. Han tog inte livet av sig, trots att han försökt. Din kompis kompisar är skit och jag undrar varför hans mamma inte tar något ansvar, hans bror verkar ju inte vara en speciellt bra bror heller enligt mig, men varför ska allt ligga på dig då? Du har gjort vad du kan, släpp det nu. Som du säger kan du ändå inte göra mer än du gjort i Norge

Medarbetare på Skor iFokus

obstitant
2015-06-03 11:57
#27

Om du har ringt hans mamma, hans bror, hans kompisar, polisen och psykiatrin, så är det många som känner till situationen och nu har ett ansvar att försöka ingripa. Du har också försökt förmå honom själv att söka hjälp. Har du inte ringt akutpsykiatrin än så gör det. Sen har du verkligen gjort allt du har kunnat. Jag förstår att det känns frustrerande att du inte har kunnat åstadkomma någon förbättring för honom, men jag tror det är viktigt att skilja ut oron och frustrationen från känslan av att du borde kunna göra något mer.  Det kan du inte.

Annons:
Aleya
2015-06-04 16:35
#28

Du sitter i fel land, du har ringt en massa personer. Du har alltså gjort det du kan.

Du kan inte göra mer.

Jag förstår om det är smärtsamt, men detta är en vuxen människa.

Han ska inte lägga detta på dig.

Jag vet att om man mår dåligt så ser man sällan klart, men han verkar sitta och prata endast om att ta sitt liv med dig. (så fattar jag det)

Han kanske t o m fixar detta själv, och tar sig i kragen och fixar hjälp. Om han är onykter nu så lär han förstora upp vissa saker, kom ihåg det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
2015-06-04 16:59
#29

Hur gick det TS?

Medarbetare på Skor iFokus

marre96
2015-06-04 21:22
#30

#29 jag fick han att ringa psyk och boka tid med sin gamla psykolog då han inte ville börja samtala med någon ny. Så nu väntar vi på att dom ska ringa så han får en tid. Ställde ett ultimatum på han att om han inte ringde frivilligt så skulle jag ringa till psyk och berätta precis allt och inte ha kontakt med han mer…

Aleya
2015-06-04 21:41
#31

#30 tycker du ska klippa med han ändå.

Han har suttit och oroat och hotat med självmord. Så gör man inte emot en vän. Du har erbjudit att hjälpa och han kastar detta i ansiktet  på dig.
Så du har ju verkligen försökt och orkat med detta.

Folk får tycka jag är elak, men han förtjänar inte din vänskap efter hur han agerat(och nu tänker jag på förra tråden) och hotat innan.

Släpp och gå vidare!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: