Annons:
Etikettallmänt
Läst 10548 ggr
IceTee
6/7/15, 9:48 PM

Den "pampiga" ringen?

Ni som är förlovade med planer på att gifta er och ni som är gifta och var förlovade först- vilken av ringarna var "pampigast" Med det menar jag vilken som var den med t.ex. diamant eller fint mönster? Hade ni kanske båda släta, eller hade ni båda mönstrade/med diamant eller var en slät och en mönstrad/med diamant? Jag och pojkvännen kommer antagligen köra på att förlovningsringen har diamant och mönster medan vigselringen har ett subtilt mönster (typ som i USA)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
jackiejohn
6/7/15, 9:54 PM
#1

Båda mina ringar (exakt likadana) är släta guldringar med en lätt rundning. Jag är ingen smyckesmänniska direkt så ville ha smidiga ringar som inte hade stenar eller dylikt man fick vara "mer rädd om" så att säga, jag tycker ringar med stenar är fina men inte min stil alls :)

n00bArtWork
6/7/15, 10:07 PM
#2

Jag kommer ha släta ringar i silver eller titan med kanske ett sträck i som är svärtat.

Vet inte varför men tycker diamanter ser billigt ut fast de är as dyra.

Åsa S
6/8/15, 8:50 AM
#3

Vi skaffade rätt enkla ringar. Enkel slät ring i pallladium till förlovningen och en enkel guldring som ser hamrad ut till bröllopet. Tycker inte heller det är fint med en massa pråliga stenar + det är mer praktiskt utan nått krims krams när man jobbar, är ute i trädgården mm. En vigselring vill man ju kunna ha på sig hela tiden inte hålla på och ta av för att den inte funkar ha på sig då man gräver ogräs och dyl.

Sarah
6/8/15, 10:20 AM
#4

Inga pampiga ringar här. Våra förlovningsringar är släta, tunna och lätt rundade i vitt guld. Båda har likadana. Om vi gifter oss blir det nog liknande. Stenar och sånt är inget för mig.

Afturelding
6/8/15, 1:56 PM
#5

Min förlovningsring är slät och i silver. Vigselringen är en solitär, med en ametist. Min mans ringar är helt släta. Han använder dock bara vigselringen för att de är för breda tillsammans.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

JazzBass
6/8/15, 2:52 PM
#6

Min är en traditionellt slät guldring med rundade kanter, tjejens (också guld) är lite smalare och lätt mönstrad, och passar hennes stil väldigt bra. När vi provade förlovningsringar testade vi även en annan åt henne som vi båda tyckte var väldigt snygg och perfekt för henne, men den var tredubbelt dyrare och utsmyckad med nån form av diamantliknande stenar (minns inte vad det var fråga om). Vi tänkte dock att den var mer en vigselring än förlovningsring både till utseendet och inte minst priset, så vi slog till på näst bästa ring istället då vi tycker att själva vigselringen ska "smälla högre" än förlovningsringen.

Då det blir aktuellt så kommer vi troligtvis köpa den ringen vi tyckte bäst om som vigselring åt henne, om modellen fortfarande existerar då (vi såg också vid provningen att de passade fint bredvid varandra), eller någon annan i samma stil. Jag kommer fortsätta använda min förlovningsring men graverar in vigseldatumet bredvid förlovningsdatumet (plats finns), och vips är det en kombinerad förlovnings- och vigselring. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[Torpedtass]
6/8/15, 3:02 PM
#7

Förlovningsringarna är släta på ena kanten och mönstrade på andra. Min man har ingen vigselring, endast jag har det och den är som en krans av löv och blommor med diamanter runt mitt finger och väldigt tunn, alltså inte helgjuten runtom.

ChristineL
6/8/15, 6:30 PM
#8

Inga pampiga ringar, släta förlovningsringar. Min vigselring har små ingjutna diamanter och hans vigselring är mönstrad. Sjukt osmidigt med the american way om man frågar mig.

oh-la
6/8/15, 7:31 PM
#9

Min vigselring är den pampiga, med tre briljanter. Förlovningsringen är slät med en liten briljant. Vigselringen är en omarbetning av min farmors förlovningsring och vigselring, hennes datum står kvar i ringarna på insidan och ringarna sitter bara ihop baktill, delar sig och trycker ihop briljanter emellan sig.

IceTee
6/8/15, 7:56 PM
#10

nu blev jag nyfiken på hur allas såg ut! Någon som vill lägga upp?

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
6/8/15, 7:56 PM
#11

Vad är The american way?

IceTee
6/8/15, 7:58 PM
#12

#11 oftast menar man med en stor diamant som sitter ovanpå ringen och inte är ingjuten i (ovanpå kallas "solitär", inuti kallas "allians")

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
6/8/15, 8:01 PM
#13

#12 Aha, tack för förklaringen :)

Annons:
[Torpedtass]
6/8/15, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min förlovningsring och vigselring.

jackiejohn
6/8/15, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Såhär ser mina ut, älskar dom! (Hoppas bilden kommer med..brukar krångla från mobilen!)

SilverEmma
6/8/15, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Förlovningsringen är den med mönster och vigselringen med stenar. Min första vigselring var likadan men i vitt guld, var tvungen att köpa en ny när jag gick ner i vikt då det inte gick att ta in den pga stenarna. Den fanns just då inte i vitt guld så jag tog den här. Inga stenar som sticker upp, hade inte fixat det.

IceTee
6/8/15, 9:28 PM
#17

#14 wow 😍

Medarbetare på Skor iFokus

yeahsica
6/8/15, 9:45 PM
#18

Mina är ganska lika #16👍 
Innersta är förlovningsring och den blev vald åt mig, yttersta är vigselring och den valde vi tillsammans. Båda i vitguld från Schalins. Om jag fick välja om hade jag nog valt att ha bara en enda enkel ring, med eller utan stenar.

LaSadie
6/8/15, 11:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag har ringar mer åt The american way. Jag har diameter med vitt guld. Min man har släkt i USA som kanske påverkat valet lite ☺ älskar mina ringar och wow vad de glittrar i rätt ljus 😊 till giftemål var det en mer "subtil" ring jämfört med förlovningsringen.

IceTee
6/9/15, 1:08 AM
#20

#19 det är en solitär va? Hur fungerar det i vardagen? Typ på vintern med vantar och så, har alltid undrat!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[Sabina]
6/9/15, 1:36 AM
#21

#19 Wow, gud så snyggt!😍
Ska jag förlova mig och /eller gifta mig kommer det definitivt bli efter "the american way"🙂

#12 En alliansring är när diamanterna ligger bredvid varandra på rad medan en solitär är en enda sten på ringen 🙂

IceTee
6/9/15, 1:51 AM
#22

#21 jaha! Hade fått det förklarat för mig någon gång, men de måste haft fel, tack för att du rättade mig!

Medarbetare på Skor iFokus

Regale
6/9/15, 2:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Enkel och snygg och opampig föredettingring. 

🙂

[Sabina]
6/9/15, 2:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#20 Min släktring är på mer än 2,5 carat men det är inga problem att ha den året runt.Det är mest en vanesak att man inte slår i ringen och så. 🙂

#22 Det är lugnt, jag har t.o.m träffat på försäljare i smyckesbutiker som inte riktigt vet skillnaden mellan allianser och solitärer

LaSadie
6/9/15, 11:32 AM
#25

#20 Det är inga problem med vantar. Har ganska tajta skinnvantar men har inte haft problem att ta på dom. Testade när vi var och designade ringen hur det skulle vara med att ta ner handen i byxor och liknande men det var inte meckigt eller svårt. Jag trodde jag skulle bli irriterad på att den skulle vara i vägen men det är den absolut inte. #21 Tack 😊

Anna
6/9/15, 12:03 PM
#26

Min pojkvän är amerikan och när det blir dags för förlovning har vi sagt att det får bli enligt den amerikanska standarden, dvs "down on one knee" med en diamantring till mig, som jag bär fram till bröllopet. När vi väl är gifta får jag ytterligare en ring (då en enklare modell) och en matchande till honom. Det känns rätt för oss.🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Devya]
6/10/15, 6:26 PM
#27

#25 Men hur är det om man har på sig strumpbyxor? River man inte upp dem?

Jag har åtminstone haft oturen att ha haft sönder en massa strumpbyxor med en ring som jag hade och fick lära mig att ta av mig ringen om jag skulle ha på mig strumpbyxor. =P

Annons:
[Sabina]
6/10/15, 6:41 PM
#28

#27 Jag vet att frågan inte var till mig, men jag brukar ha på mig ringen i #24 nästan jämt…
så kan jag säga att det nog är en vanesak det med, med en hög infattning på briljanten, precis som när man lär sig att vara försiktig och tar på sig strumpbyxor på ett annat sätt när man har långa naglar.

Maria
6/10/15, 6:41 PM
#29

För mig var det självklart att ringarna skulle vara likadana men det var nog vanligare förr. Det går ju även mode i ringar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LaSadie
6/10/15, 8:03 PM
#30

#27 Man är taktisk och tar av sig ringen innan ;)

IceTee
6/10/15, 9:29 PM
#31

#27 tror det kvittar hur stor ringen är på framsidan, det är ju inte den delen man har i strumpbyxorna!

Dock känns det som att strumpbyxor går sönder hur man än gör 😕

Medarbetare på Skor iFokus

[Devya]
6/11/15, 7:57 AM
#32

#27 & 30 Ah, jag har aldrig lärt mig det där. Visst, jag brukade ta av mig ringen innan jag sku sätta på strumpbyxorna… Men sen då jag satte på ringen igen och skulle på wc vid något skede, riiiitch, strumpbyxorna gick sönder.

Har aldrig lyckats ha sönder strumpbyxorna då jag har haft långa naglar. Endast ringen som har förstört säkert ett tiotal strumbyxor hittills innan jag slutade använda den.

Min kille vill att jag ska ha en typisk amerikansk förlovningsring men jag vill ha en slät en just pga strumpbyx-fenomenet.

Honestyisdead
6/11/15, 8:01 AM
#33

#32 Blir lite fundersam över hur du tar på dig strumpbyxor om ovansidan på ringen kommer i kontakt med dom :)

Åsa S
6/11/15, 8:09 AM
#34

Beror kanske på hur fingrarna ser ut. Mina knogar är tjocka men sedan är jag smal om figrarna = min ring sitter rätt löst för annars går de inte över knogen och har jag ring med sten halkar de lätt till insidan av handen är jag rör på den, ännu en orsak till varför jag föredrar släta ringar.

(+jag använder bara en ring = vigselringen. Bra att vi inte har några hårda traditioner i sverige så man kan få göra om man själv vill)

Annons:
[Devya]
6/11/15, 8:10 AM
#35

#33 Du, jag har ingen aning men på ett eller annat sätt så råkar den alltid komma i kontakt med strumbyxorna. :D

Nåja den ring jag hade så hade en massa stenar så det var väldigt lätt att den av misstag kom emot mina strumbyxor.

Sen efter att ha varit på wc brukar jag först dra upp trosorna och jag tror det är där som ringen tar emot strumpbyxorna nu då jag tänker på saken….

[Devya]
6/11/15, 8:13 AM
#36

#34 Det kanske är också därför som det händer för mig då för jag har otroligt smala fingrar men den där knogen ställer till det för mig så att ringen vill sen glida omkring. Men sen igen gick stenarna lite på sidorna också. …

Hmm, nä. Släta ringar är mera praktiskt och något jag hellre vill ha även om jag kanske inte tycker att de är finare än de som har stenar. ^^

[Devya]
6/15/15, 4:49 PM
#37

Fick nyligen veta att det är inte ens möjligt för mig att ha en ring med stenar på. Jag har tydligen alltför smala fingrar och om de skulle göra ringarna mindre så skulle de bli ovala… what tha? Det var ny information för mig. Tur att jag gillar släta ringar. :)

Lia
6/15/15, 4:51 PM
#38

#37 Vilken storlek har du? :-)

Honestyisdead
6/15/15, 5:31 PM
#39

#37 Låter märkligt. 

Har ni redan planer på förlovning och giftermål?

Maria
6/15/15, 5:36 PM
#40

#37 Jag tycker också det låter skumt. Det är ju svårt att förminska eller förstora ringar med stenar i överhuvudtaget, oavsett vilken storlek.

Stenarnas fattningar hamnar så att säga fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
6/15/15, 6:30 PM
#41

#38  Nu minns jag inte men hon gav också upp då hon insåg att ingen av de ringar vi tittade på skulle någonsin passa mig. Åtminstone en av de sex minsta storlekarna. =p Jag har som sagt otroligt smala fingrar.

#39 Nej, det var inte frågan om någon förlovningsring. Det är nog inte på tapeten på många år ännu. Vi gick in dit mest för skojs skull. Tänkte skaffa en ring åt mig själv och ville se vad för storlek jag hade. Blev I princip utschasad därifrån då hon såg att jag hade så pass små fingrar att ingen av ringarna någonsin skulle kunna förminskas så pass mycket att den skulle passa mig. =P

#40 Oberoende så lär ingen ring med flera stenar bli aktuellt för mig eller de som har lite mer intressantare form. Bra att veta det åtminstone. =P Hon kommenterade att jag hade smalare fingrar än ett barns fingrar.=p

Annons:
Honestyisdead
6/15/15, 6:44 PM
#42

#41 Smalare än ett barns? 😮 Nu fick jag väldig lust att se bild på dom hahaha :)

OlgaMaria
6/15/15, 8:50 PM
#43

Min förlovningsring är enkel och slät och vigselringen har 12 små diamanter. Hade jag valt ringar idag hade jag valt något helt annorlunda, och hade nog gärna velat ha en pampig förlovningsring istället.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niini
6/16/15, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#44

Vi tyckte också att vigselringen skulle "smälla högre". Dessutom skulle vi aldrig haft råd med våra vigselringar när vi förlovade oss för 9 år sen, fattiga studerande som vi var ;)

En liten aknedot så har även maken två ringar, en likadan som min förlovningsring fast lite bredare och en i vitt+rosa guld som är lite hamrad.

Lia
9/9/19, 5:49 PM
#45

Någon som har likadan eller liknande ring som #14 som ligger och skräpar i en låda och vill bli av med den? Den är helt fantastisk! 😊

Katti
9/10/19, 11:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Vi förlovade oss med vad amerikanerna kallar promise rings. Det finns hur många varianter som helst att välja mellan och de är ofta inte speciellt dyra. Våra ringar är i wolfram/tungsten (världens hårdaste material!)  och kostade nåt på 700 tillsammans. Som vigselringar valde vi kraftiga traditionella guldringar, fast i tungsten de också. Perfekt när man är fysiskt aktiv; de ser likadana ut hela livet. Inga repor eller avtagande glans! Min man har också han två ringar.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

citytjejen
9/10/19, 7:02 PM
#47

Vi skippade förlovning och förlovningsringar och körde på en varsin vigselring i stället. Tycker det i regel är snyggast med endast en ring. Mannens är smal och slät i vitt guld och min är lite bredare i vitt guld med 15 briljanter längs ovansidan av ringen.

/Christina

Upp till toppen
Annons: