Annons:
Etikettförhållande
Läst 2269 ggr
[anonymamej]
6/13/15, 3:03 PM

Partner har hemlighet

Jag har varit tillsammans med min partner i lite över ett år nu och vi bor ihop. Nu har det kommit fram att hen har en hemlighet som hen inte vill berätta. Med hens egna ord är det "något som hen har tänkt på sen hen var liten". Hen försäkrade att det inte är något "hemskt eller så" men vill samtidigt inte berätta vad det är. Jag blev upprörd, hen frågade om det var för att hen hade sin hemlighet, jag svarade ja och hen sa "Då får du vara sur resten av livet". Är det rätt eller fel av mig att bli sårad? Jag själv är väldigt ärlig och öppen. Det finns egentligen ingenting som jag medvetet undanhåller från min partner. Givetvis tycker jag inte att man ska behöva berätta varenda liten grej som händer i ens liv, men för mig känns det fel att ha en stor hemlighet.

Kan tillägga att förhållandet började lite… skakigt. Hen gjorde en del saker bakom min rygg vilket har påverkat mitt förtroende för henom. Jag litar inte på min partner helt och fullt än, men har gjort stora framsteg. Därför funderar jag på om det är så att jag överreagerar i och med att mitt förtroende för henom har fått sig en törn och jag därför föreställer mig det värsta jag kan komma på. Jag vet inte. Hur skulle ni ha tänkt? Vad hade ni tyckt om er partner hade en hemlighet som hen vägrade dela med sig av?

Annons:
Fridaaaa
6/13/15, 3:04 PM
#1

Bara för att man är partners och bor ihop betyder det inte att man måste berätta allting för varandra. Han har rätt att ha hemlight precis som du. Jag berättar inte 100% allting för min partner och inte han för mig heller.  Naturligt anser jag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
6/13/15, 3:07 PM
#2

Jag tycker det är märkligt att berätta att man har en hemlighet, om man inte vill berätta vad det är. Enligt mig så håller man antingen helt tyst, eller så berättar man vad hemligheten är.

Däremot anser jag att man får ha hemligheter från varandra, dock lite beroende vad det är. Att hålla hemligt att man varit otrogen är fel, exempelvis.


//Jessie

Silver83
6/13/15, 3:14 PM
#3

Jag håller med #2. Varför ens berätta att "jag har en hemlighet" om jag inte tänker berätta vad det är. Det gör ju knappast saken bättre. Antingen får hen ta och säga vad det är, eller så skulle hen inte sagt nåt alls från början. Och med tanke på att du "får vara sur resten av livet"… sa hen rakt ut att hen har en hemlighet eller kom det upp på omvägar?

[anonymamej]
6/13/15, 3:18 PM
#4

#3 Det kom fram när vi satt och gjorde något töntigt quiz på internet. En fråga var något liknande "Vem berättar du din mörkaste hemlighet för?" och då berättade hen om hemligheten. Det var inget som jag fick dra ur henom eller så.

Honestyisdead
6/13/15, 3:25 PM
#5

Väldigt konstigt att han säger att han har en hemlighet som du aldrig kommer få veta. Låter omoget att ta upp det alls.

ChristineL
6/13/15, 3:28 PM
#6

Har man sagt A får man säga B tycker jag. Min partner vet inte allt om mig, men det betyder inte att jag har hemligheter. Allt kommer inte upp bara.

Annons:
[anonymamej]
6/13/15, 3:33 PM
#7

Det är lite så jag tänker också. Förstår inte meningen med att nämna det från första början, när hen ändå inte har tänkt att berätta utan bara har tänkt att i princip låta mig fundera på det resten av livet typ… Hade hen inte nämnt det överhuvudtaget hade det inte stört mig alls.

Honestyisdead
6/13/15, 3:36 PM
#8

#7 Har du frågat honom varför han gjorde så? Om han verkligen tycker det var snällt?

Scorpio97
6/13/15, 3:39 PM
#9

Sen kan det ju vara så att man ibland råkar säga saker man inte hade tänkt säga. Din  partner hade kanske inte tänkt nämna något alls om hemligheten, utan det bara råkade komma ut när ämnet hemligheter kom fram.

Jag skulle nog bara försöka glömma det. Antingen vill personen berätta, och då får han eller hon göra det när det känns bra. Eller så vill personen inte berätta, och då är det så. Förmodligen blir det svårare att berätta om det finns en press, då är det nog bättre att bara vänta och försöka låta bli att tänka på det för mycket.


//Jessie

[anonymamej]
6/13/15, 3:46 PM
#10

#8 Nej, jag har inte frågat henom. P.g.a. jobb och annat har vi inte hunnit prata om det mer än en kort stund (detta kom fram väldigt nyss). Får göra det.

mikkan01
6/13/15, 3:55 PM
#11

Är det en hemlighet som kan påverka ert förhållande så är det klart det inte är konstigt att du blir upprörd. Hade din partner kunnat försäkra dig om att det inte var så så hade jag i alla fall inte tänkt så mycket mer på det, men klart man blir lite småbutter på att h*n säger A men inte B.

~mikkan

[anonymamej]
6/13/15, 4:04 PM
#12

#11 Jag har absolut ingen aning om vad det handlar om. Hen har inte sagt mer än att det är något som hen har tänkt på sen hen var liten och att det inte är "något hemskt". Min egen fantasi fyller i resten just nu, och jag tänker på allt från sjukdomar till sexuella preferenser och könstillhörighet. Jag gör det säkert värre än vad det är, men jag kan inte för mitt liv komma på vad det kan vara som är så pass stort/hemskt/pinsamt/etc. att hen inte vill berätta vad det är. Hjärnan spökar.

tarantass
6/13/15, 4:16 PM
#13

Med ledning av vad du skriver här (#4) kan det väl också vara så att det slank ur hen i quizsituationen innan hen hann tänka sig för och hitta på någon … ja, nödlögn eller så.

Håller annars med några andra här om att hemligheter kan man ha – eller, mindre dramatiskt, allt kommer inte upp på en gång och behöver det kanske inte heller. Det ansvar man har ligger i att inte bevara fel hemligheter för någon som berörs av dem.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[anonymamej]
6/13/15, 4:19 PM
#14

#13 Bra skrivet där på slutet. "Det ansvar man har ligger i att inte bevara fel hemligheter för någon som berörs av dem.". 

Tack alla för era svar.

[Hadraniel]
6/13/15, 4:44 PM
#15

Det känns ju som att det bästa är att fråga om han kan berätta vilken typ av hemlighet det rör sig om, även om han inte vill berätta om själva saken i sig. Som till exempel att han kanske kan säga att det handlar om en sexuell fantasi han haft, även om han inte vill berätta vad det är för någon. Lite mer precist än bara "en hemlighet" måste han ju kunna säga tycker man ju.

[anonymamej]
6/13/15, 4:52 PM
#16

#15 Tack, det tycker jag också. Ska se vad vi kommer fram till när vi har möjlighet att prata.

Sarah
6/13/15, 5:18 PM
#17

Svårt, förmodligen slank det ur hen i ett obevakat ögonblick och sen gick det inte att få tillbaka det… Försök släpp det. Märkligt att det är flera som antar att det är en han det handlar om, trots att ts är noga med att skriva hen.

Loris M
6/13/15, 7:32 PM
#18

#17 Ja, men TS skriver ju också henom. Vad betyder det? De flesta tolkar det som en han (inklusive mig själv). Om man skriver hen då får man vara konsekvent i hela texten tycker jag.

ChristineL
6/13/15, 7:35 PM
#19

#18 - Man säger henom istället för henne eller honom.

Loris M
6/13/15, 7:40 PM
#20

#19 Hmm… det visste jag inte. Tycker att det är konstigt i vilket fall som helst, då det slutar på samma sätt som honom. Ska det vara könsneutralt, då ska det vara det. Borde finnas ett bättre alternativ.

Annons:
ChristineL
6/13/15, 7:41 PM
#21

#20 - Det börjar på samma som "henne" ;)

Loris M
6/13/15, 7:44 PM
#22

#21 Ja, så kan man ju också se det :)

Silver83
6/13/15, 7:46 PM
#23

"Vem berättar du din mörkaste hemlighet för?" Antar att den frågan tog lite omvägar, annars så hade ju inte hen behövt säga att hen har en hemlighet överhuvudtaget. Hade ju kunnat vara så att hen sagt att hen säger hemligheten till dig i så fall, om hen skulle ha en. Men hen måste ju ha avslöjat nåt i stil med att "jag har en hemlighet, men du får inte veta mer än så"… Hur som helst så håller jag med #5 att det är lite omoget att ens säga så om man inte säger vad det gäller.

Sarah
6/13/15, 7:58 PM
#24

Ja henom är det könsneutrala istället för henne eller honom. Ts är mao konsekvent.

tarantass
6/13/15, 11:32 PM
#25

#19, #20, #24: man kan också säga "hen" i objektsform. Har för mig det är det Språkrådet rekommenderar. "Den" slutar likadant och böjs inte heller.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
6/14/15, 8:07 AM
#26

#25 Jag har alltid använt hen i objektsform, för henom känns för likt honom så då känns det fel och poänglöst. Men blev osäker efter kommentarer i tråden. Det stämmer det du skriver! 

"Genitivformen blir hens: Det är hens ensak. Vi rekommenderar hen som objektsform: Jag såg hen. Även henom förekommer som objektsform i språkbruket." 

http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/aktuellt-sprakrad/granskade-rad/2014-04-30-hur-anvander-man-pronomenet-hen.html

Sarah
6/14/15, 8:30 AM
#27

Spelar det så stor roll i frågan? Folk använder henom, en blandning. Det rimliga är väl att man kollar upp vad folk menar om man inte vet vad ett ord betyder, istället för att anta ngt om, kön i det här fallet, då någon är noga att använda hen. Nu lämnar jag den diskussionen.

Annons:
Loris M
6/14/15, 8:55 AM
#28

#27 Egentligen så spelar det ingen större roll i frågan men det kan ändå vara bra att veta vad som är ett korrekt uttryck.

I övrigt så håller jag med dig, om TS använder hen borde alla andra som kommenterar i tråden respektera det och inte anta att det handlar om en han. Nu lämnar jag också den diskussionen.

Som svar på #0 tycker jag att #15 kommer med ett bra råd. Din partner kanske råkade försäga sig. Som en kompromiss mellan att säga vad det handlar om och att inte säga något alls, borde lämpligen vara att berätta inom vilket område är hemligheten. Hälsa, sexualitet, släktingar, ekonomi… Så mycket borde hen kunna berätta. Annars blir det lätt som du skriver i #12 att fantasin skenar iväg och kanske målar upp en onödigt hemsk bild.

Upp till toppen
Annons: