Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 1719 ggr
jela96
6/15/15, 10:19 PM

Ok med kill/tjejkompisar?

Hur ser ni på denna fråga, är det okej att er partner har kompisar av motsatt kön, 'får' ni ha kompisar av motsatt kön?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
hannaj98
6/15/15, 10:23 PM
#1

Ja absolut! Jag är iofs singel. Men jag har många bra killkompisar och hade aldrig slutat vara med dem för att jag §fick en pojkvän. Litar man på varandra så är det inget problem!

Ulvtand
6/15/15, 10:23 PM
#2

Ja det är det.

Man behöver inte vara otrogen "bara" för att man har kompisar av "fel" kön.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Hoseok
6/15/15, 10:26 PM
#3

Detta känns en aning heteronormativt.. 😐 Såklart frågan kan vara ställt till par av samma kön också, men fick bara känslan av att det är mest riktat till heterosexuella par. Edit: Men du kanske frågar för att du vill ha hjälp med ditt egna förhållande, i och för sig. Då är det försåtligt. :) Edit 2: Så var fallet! 

Men för att svara:
Eftersom min partner är av samma kön som mig så ser jag noll anledning till varför hen skulle förbjuda mig att umgås med någon av motsatta kön. De flesta av mina kompisar är det. 

Hade min partner inte "tillåtit" mig att umgås med någon för att hen tillhört ett visst kön så hade jag dumpat personen direkt.

Ulvtand
6/15/15, 10:33 PM
#4

För att förtydliga:

Jag har några manliga vänner (jag är man) som jag med glädje kramar offentligt, jag skäms inte på något sätt.

Även min fru ha kvinnliga vänner som ger varan kramar offentligt.

Vi båda är heterosexuella. Vi har även bi och homo som mycket goda vänner. <3

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

jela96
6/15/15, 10:34 PM
#5

Frågar av egen anledning. Jag går bäst ihop med killar men min pojkvän/sambo tillåter mig inte umgås med killar så ville höra lite åsikter kring detta.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Ulvtand
6/15/15, 10:37 PM
#6

Det tycker jag låter som en svartsjuk man.

Om han inte tillåter dig att ha vänner från båda könen så är han inte värd att ha DIG som flickvän.

Det är du själv som bestämmer vem som är din vän eller ej. INTE någon annan.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Annons:
jela96
6/15/15, 10:38 PM
#7

6# Jo absolut sant det du säger men så svårt när man verkligen älskar människan.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Hoseok
6/15/15, 10:38 PM
#8

#5 Jag tycker inte det låter särskilt bra. Jag, personligen, ser den typen av svartsjuka som ett starkt varningstecken. 

Han måste ju lita på dig, annars funkar det inte. 

På vilket sätt "tillåter" han dig inte?

Ulvtand
6/15/15, 10:40 PM
#9

#7 Jo det håller jag med om.

Men betänk hur många män som misshandlar Kvinnor. Att förbjuda dig att ha manliga vänner är en form av misshandel eller skall vi definiera det som "kontroll" över dig?

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

mmois98
6/15/15, 10:42 PM
#10

Det är ditt liv och du bestämmer vilka DU vill vara med, de kan din kille inte säga något emot. För vänner finns alltid kvar där, vilket kanske inte alltid partnern gör :) Och skulle du säga upp all kontakt med dina vänner för din kille så skulle man stå där själv sen, och tror inte att någon vill det… :)

jela96
6/15/15, 10:44 PM
#11

8# Om jag skulle prata eller umgås med en kille så skulle han bli otroligt förbannad och ignorera mig. Har börjat prata med en killkompis som stod mig väldigt nära innan jag träffade min pojkvän, måste göra det i hemlighet och genom hans sätt att se på de känner jag mig otrogen för att skriva med denna killkompis även om de självklart sker på vänskaplig nivå.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Ulvtand
6/15/15, 10:46 PM
#12

#11 Det tycker jag låter som varningsklockor till misshandel, fysisk och/eller mental.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Honestyisdead
6/15/15, 10:51 PM
#13

#11 Har för mig att vi är flera som redan rått dig att lämna honom, med tanke på andra problem du tagit upp.

Du vet nog redan själv vad du borde. Frågan är hur många som behöver säga det innan du vågar :(

Annons:
Hoseok
6/15/15, 10:53 PM
#14

#11 Vet att det låter som det sista du vill göra, men jag tycker inte att han låter som en stabil människa du borde ha i ditt liv.

Du måste prata med honom och säga att du är en människa som får umgås med vem du vill. Om han inte accepterar det, snälla överväg om han verkligen är bra för dig. Du ska inte behöva bryta kontakten med vänner och "smyga" för att vara med din kille. Det är , tyvärr, som #12 säger. Varningsklockor för misshandel. Det börjar nästan alltid smått, med saker som "Du får inte umgås med killar" eller "Du får inte bära korta kjolar".

Lexie82
6/15/15, 10:55 PM
#15

#11 Ingen har rätt att bestämma vem du får prata med. Jag förstår att det är svårt när man älskar någon, men sådant kommer man över. Vad gör du om den här killen kommer på att även dina tjejkompisar är ett hot? Din familj? Till slut får du inte prata med någon alls och är helt isolerad.

Jag tycker dock att det verkar som att du redan vet vad du vill. Du vill få prata med dina vänner. Så du kan antingen dumpa killen, eller så kan du öppet prata med dina vänner och låta killen bli hur sur han vill, gör klart för honom att så här är det och duger det inte kan han sticka.

Scorpio97
6/15/15, 10:57 PM
#16

Jag är singel och tjej. Har alltid haft fler killkompisar än tjejkompisar, och så är det även nu. Skulle jag bli tillsammans med någon som förbjuder mig att ha manliga vänner/träffa killkompisar, skulle jag lämna direkt. Varför vara tillsammans med någon som inte litar på mig? Dessutom har ingen annan rätt att bestämma vilka personer jag vill umgås med, oavsett kön. 
Sen är jag en ganska svartsjuk person, jag har till och med blivit svartsjuk när killkompisar (som jag inte haft några romantiska eller sexuella känslor för), har pratat med andra tjejer. Men jag skulle aldrig någonsin hindra en annan människa att umgås med folk han/hon gillar att umgås med. Min svartsjuka är mitt problem, det ska inte gå ut över min partner. 

Att begränsa sin partners umgängeskrets eller till och med isolera honom/henne totalt, är enligt mig ett allvarligt tecken. Det är inte en helt ovanlig början när det handlar om kvinnomisshandlare. Om mannen först isolerar en, så blir det svårare för en att bryta sig ut om han börjar med psykiskt och eller fysiskt misshandel.


//Jessie

Ulvtand
6/15/15, 10:58 PM
#17

#14 Jo tyvärr finns det för många som slår "sina" Kvinnor.

Vi har några vänner som har kommit loss från sina plågoandar och de säger alla  att steget är svårt.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

jela96
6/15/15, 10:59 PM
#18

Riktigt svårt att bryta. Gav honom ett ultimatum igår, om han någonsin slår eller misshandlar mig psykiskt igen så lämnar jag honom.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Ulvtand
6/15/15, 11:01 PM
#19

#18 DET har han ju redan gjort.

Ju mera chanser du ger honom ju mera makt får han över dig.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Honestyisdead
6/15/15, 11:02 PM
#20

#18 Vad gjorde han då? Drack? Skylde på dig och lekte offer?

Annons:
Inkanyezi
6/15/15, 11:02 PM
#21

Jela96. vi har varit inne på det förut, och om du har tagit tillbaka samma kille så är det definitivt ohållbart. Det är stor risk att du kommer att bli misshandlad eller värre. Det är fullkomligt oacceptabelt att du inte ska få umgås med dina vännar oavsett kön.

De två trådar jag minns särskilt är de här http://relationer.ifokus.se/discussions/544c1f98ce12c468ad002624-snart-bryter-jag-ihop och http://relationer.ifokus.se/discussions/5480848d8e0e7422900000ae-nu-har-jag-lamnat-honom

Det kommer aldrig att bli bra, och den mannen respekterar inte dig. Han älskar inte dig, för man behandlar inte den man älskar på det viset. Du borde så snart som möjligt avsluta det förhållandet och i framtiden hålla dig på rejält avstånd ifrån honom. Det är helt enkelt rent åt helvete. Det handlar inte bara om enstaka varningsklockor, och inte om någonting du ska vänja dig vid.

Du är värd ett bättre förhållande, och du har rätt att bli respekterad, helt oavsett vilka människor du träffar och umgås med. Jag skulle aldrig drömma om att begränsa livet för min fru på det viset, och vi har vänner av båda könen båda två. Det är inte rätt, det som han gör, och om ingen sätter gränser kommer han att fortsätta på det sättet.

Ditt liv blir inte bra när du begränsas av honom, och du skulle helt säkert må bättre ensam, men kanske allra bäst med någon som kan respektera dig och ge dig kärlek och ömhet. För att få ett bättre förhållande måste du bryta det dåliga som du är inne i. Jag ser ingen annan väg än att du lämnar honom. Det är hans ansvar att ta hand om sitt liv, och det han gör är fel, fel, fel. Det är helt oacceptabelt, och du borde aldrig godta något sådant.

Honestyisdead
6/15/15, 11:06 PM
#22

#21 Håller helt med!

Ulvtand
6/15/15, 11:07 PM
#23

#21 Det räckte med att jag kastade en blick på dessa för att konstatera att det REDAN 2014 gått överstyr.
Jela96, gör något och det är NU. Att du älskar honom är en sak MEN gör det på avstånd, annars kommer du att få sår för livet. Ditt liv har just börjat!!!

Vill du hamna i situationen att du INTE kommer att kunna lita på det manliga könet? Det är dit du är på väg. Ta inte den vägen, du är värd så mycket mera.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

jela96
6/15/15, 11:18 PM
#24

Jag pratade med honom i två timmar igår, jag sa att jag inte tolererar hans beteende mot mig. Jag bröt ihop fullständigt framför honom. Sa att jag inte vill vara rädd för honom, inte vill ta emot hans slag eller elaka kommentarer. Jag förklarade precis allt för honom. Han sa till mig att han gör de för att han mår så jäkla dåligt, han vill inte skada mig, vill inte vara elak eller få mig att må dåligt, han gör de för att han mår dåligt. Han sa att han ska sluta, att han ska behandla mig som 'en prinsessa' och att vi ska lösa allt.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Inkanyezi
6/15/15, 11:25 PM
#25

jela96: Det är allvar! Det får inte fortsätta.

Dessvärre har han brutit det förtroende du har givit honom, och du borde inte upprepa det, för det var ett misstag. Han respekterar dig inte, och du ska inte ta skit för att han "mår dåligt". Den slags relation du beskriver slutar väldigt ofta med någonting mycket värre än du hittills har varit med om. Jag vill inte att du ska bli en siffra i den statistiken. Du måste göra någonting resolut, och du kan inte låta det fortsätta.

Honestyisdead
6/15/15, 11:25 PM
#26

#24 Vakna! Och det nu.

Jag vet att du inte tror på det själv ens.

jela96
6/15/15, 11:28 PM
#27

Han skulle aldrig skada mig så allvarligt att de skulle dödat mig eller att jag allvarligt skadad. Jag kan inte lämna honom, han skadar sig själv. Sist gång tog han strypgrepp på mig, förstörde min mobil och slog sitt huvud i golvet så hårt att han svimmade. Det går inte, jag vet att han älskar mig.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Ulvtand
6/15/15, 11:30 PM
#28

#24 Han har redan gjort sig skyldig till lagbrott, det är du medveten om?

Mår han så dåligt så säg till honom något i denna stil:

"Sök hjälp för ditt mående, eller så går jag IDAG."

Jag känner igen det du beskriver och DU gör dig själv och honom en otjänst att inte söka hjälp för honom.
 Om han älskar dig och verkligen vill att ni skall vara ett par så går han med på detta utan några som helst invändningar.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Ulvtand
6/15/15, 11:31 PM
#29

#27 Tillkalla polis.

Han kommer att slå sönder dig.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Honestyisdead
6/15/15, 11:33 PM
#30

#27 NEJ HAN ÄLSKAR INTE DIG!!! DÅ HADE HAN ALDRIG LAGT ETT FINGER PÅ DIG!

Att han skadar sig själv är ju för att han vet att du då förlåter och stannar så han kan göra om det. Har du hört talas om dråp?

jela96
6/15/15, 11:35 PM
#31

Verkar dock som jag inte har något annat väl än att lämna, fan. 
Pratade 2 timmar med en tidigare bästavän (kille) i förrgår, öppnade upp mig helt om allt till honom. Han gav mig en vecka innan han aningen skulle komma hit själv eller berätta för mina föräldrar..

Känner dock att jag vill ge min kille ännu en chans..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Ulvtand
6/15/15, 11:36 PM
#32

#30 Kan inte säga det bättre själv.

#27 Han är psykiskt sjuk och behöver vård.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Michiis
6/15/15, 11:36 PM
#33

Min pojkvän får ha tjejkompisar och jag får ha killkompisar och ser inge fel med det.. Förutom om tjejkompisen skulle vara intresserad i min pojkvän för då skulle jag bara tycka det var jobbigt (har hänt) inte för att jag inte litar på min partner men tycker det blir så konsigt..  och jobbigt!

// Michis

Ulvtand
6/15/15, 11:37 PM
#34

#31 NEJ för guds skull  det är det han räknar med

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Annons:
Honestyisdead
6/15/15, 11:38 PM
#35

#31  Han har fått fler chanser än vad en gris nöffar.

Du får gärna skicka din kompis mejl till mig i ett pm.

Rita-S
6/15/15, 11:40 PM
#36

Sluta fråga oss om våra synpunkter om saker är eller inte är okej. Vi kommer aldrig säga din killes beteende är okej oavsett vilka ursäkter du lägger fram för honom. Du vet det redan, men frågar igen och igen ändå, och ogillar svaren du får och hittar ursäkter till varför du inte skall göra nåt med det.  Det är okej om du vill skriva av dig och inte vill höra råd, men då borde du nog heller säga du inte vill ha synpunkter utan bara behöver ventilera. 

Ett dårligt mående ursäktar aldrig att han tar stryptag, dunkar ditt huvud i marken, hotar med självskade eller självmord för att förhindra dig att lämna honom.  Hans mående är inte ditt ansvar, det är hans eller hans familj. 

Det finns bara en sak du kan göra i nuläget. Lämna honom. Sluta stoppa huvudet i sanden, sluta låta honom guilt-trippa dig att stanna, sluta hitta på ursäkter för hans del för att bortförklara hans beteende så du kan fortsätta ljuga åt dig själv att det kommer ändras. Du har redan visat honom många gånger att du alltid stannar eller kommer tillbaka bara han säger de rätta saker. Du försöker intala alla oss andra här att han kommer ändra sig för att han lovat det. Som jag förstår det är det inte första eller ens fjärde gång han kommer med sådana löften. Sluta juga för dig själv och se realiteten i ansiktet: Han beter sig som ett svin och har ingen ursäkt för det. Vad du tänker göra med det är en helt annan femma, du vet redan våra synpunkter och kan bara agera som du själv anser bäst. 

Det är ingen här som har sagt det är enkelt att lämna en som guilt-trippar. Det är inte lätt alls, för du kommer nog få brottas med ditt samvit, men fakta kvarstår: Du är inte ansvarig för hans mående eller hans handlingar. Väljer han skada sig själv, så är det faktisk ett val han tar. Och ett vapen han nyttjar mot dig dessutom, vilket gör det ännu värre.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Inkanyezi
6/15/15, 11:56 PM
#37

Det är värre än Rita-S säger. Det är direkt farligt, den situation du är i, och den blir ännu farligare när du lämnar honom, men du måste lämna honom, det finns ingen annan utväg att rädda dig själv. Om han är beredd att söka hjälp för sina problem, kanske du kan hjälpa honom att hitta professionell hjälp, men det är inte ditt ansvar. Det är helt och hållet hans ansvar, och han är inte mogen förtroendet att få ha dig så nära. Det skadar dig. 

Du har också beskrivit förhållandet tidigare, och det visar med fruktansvärd pregnans att läget är kritiskt: http://relationer.ifokus.se/discussions/53f4c4298e0e7439970070af-snalla-akut-hjalp#8

Ulvtand
6/16/15, 12:15 AM
#38

jela96 Du vet ju själv vad som du bör göra, annars skulle du ju inte ställa dessa frågor. Har jag fel?

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

[Kaoskaos]
6/16/15, 12:48 AM
#39

Lämna och det är nu ! Har själv varit i en sådan relation och höll på att bli ihjälslagen och en bekant som var i en sådan relation som hamnade i rullstol det hon och jag hade gemensamt var att båda sa - han skulle aldrig göra mig så illa !

Ulvtand
6/16/15, 12:55 AM
#40

#39 Jag skall göra som du ber om.

Ber om ursäkt, men ämnet upprör mig.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Honestyisdead
6/16/15, 1:37 AM
#41

#40 Det är självklart inte dig #39 skriver till. Det är till ts.

Annons:
Ulvtand
6/16/15, 1:45 AM
#42

#41 Jo nu när du säger det så läser jag rätt.

Ibland blir det fel för dyslektiker. 🤪

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

[Kaoskaos]
6/16/15, 2:00 AM
#43

#42 jag menades såklart mitt inlägg i #39 är till TS :) är själv dyslektiker och vet hur fel det kan bli ^^

Ulvtand
6/16/15, 2:23 AM
#44

#43 Nu känner jag mig dum: TS ?

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Honestyisdead
6/16/15, 2:26 AM
#45

#44 Trådskaparen  :)

Ulvtand
6/16/15, 2:27 AM
#46

#45 man lär så länge man lever 😃

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

jela96
6/16/15, 2:47 AM
#47

Blir väl troligtvis att lämna honom. Min killkompis pushar på mig

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Ulvtand
6/16/15, 3:09 AM
#48

#47 Det är ju du själv som väljer. Men fråga dig själv:

  • Vill du vara rädd för den som skall stötta dig i livet?
  • Kan du vara "dig själv" med honom?
  • Kan du ta hem vem du vill utan att få "godkänt" av honom?
  • Kan du ringa / ta emot samtal från alla?
  • mm

Om du kan svar "JA" helt sanningsenligt på alla punkter? Då är allt som det ska. Annars GÖR något åt det.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Annons:
Ulvtand
6/16/15, 4:12 AM
#49

För att återknyta till ämnet:

Du vill ha dina manliga vänner. Har han några kvinnliga?

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

jela96
6/16/15, 4:53 AM
#50

Har nu lämnat honom. Läs i min nya tråd..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Gaara
6/16/15, 3:13 PM
#51

Min sambo har nästan bara tjejkompisar. Men dem har han haft sedan han gick i skolan osv. Så det är klart. :) Däremot hade jag blivit misstänksam om han träffat en ny tjejkompis plötsligt som han hellre spenderat tid med än med mig och träffat jämt utan mig. Men det är en lite annan sak. :) Speciellt då jag ju vet hur han och jag träffades (på en after work) och hur vår vänskap snabbt växte till mer.

Upp till toppen
Annons: