Annons:
Etikettvänskap
Läst 2532 ggr
fuengirolaa
2015-06-17 22:30

Att bli kallad egocentrisk när man mår dåligt

Hej!

Tidigt i våras hämnade jag in i en ångestsvacka pga att det bland annat var stressigt på jobbet, håll på att leta efter nytt boende och  hade funderingar om att börja plugga igen,  men jag är också en väldigt inkännande person och ibland behöver jag lång egentid. Inte så att jag isolerar mig från omvärlden, men jag har ingen ork kvar att tänka, utan fokuserar för att få ordning på mina egna tankar. Dessa perioder kan vara allt från några dagar till 2 veckor. 

Den här gången fick jag dock höra från en av mina närmaste vänner, via sms, att jag inte var mig lik och ansåg att jag var egocentrisk för att hon var frustrerad för att inte kunna "nå" fram till mig. Senare samma dag pratade vi i telefon, och jag förstod att hon också hade det rätt tufft just då, så jag föreslog att vi skulle ta en kompispaus till vi båda mådde lite bättre, eftersom det är omöjligt att hjälpa en annan person som mår psykiskt dåligt om man själv redan gör det. Min uppfattning var att vi tillsammans bestämde detta, men fick drygt 1,5 månad senare ett sms, jag citerar: 'Tänkte på det där med "paus" är inte riktigt min grej. Mår inte alls bra av det men samtidigt värderar jag vår vänskap väldigt högt så känner du att du fortfarande inte vill höras så är det okej. Men isåfall vill jag att vi bestämmer att du hör av dig när du känner att du orkar'.

Drygt 3-4 veckor efter det så hörde jag av mig, och vi pratade ut, men jag upplevde ändå att jag inte blev förstådd för att ha mått dåligt, utan hon syftade på att jag hade sagt att hon hade problem, men i själva verket så hade jag sagt att jag upplevde att vi båda var i obalans.. Men detta gick så klart inte att släppa utan menade på att det bara var fel på henne, men om vi skulle kunna "släppa" den här situationen så ville hon inte vara ensam med att ha ett problem utan antydde på att jag skulle ta itu med att inte vara självcentrerad.

Detta är en otroligt svår situation, och jag har ingen som helst aning om hur jag kan förklara för henne hur jag fungerar när jag mår så. Hon vill ha konkreta exempel.

Hur ser ni på den här missförstådda situationen?

Annons:
_Fisken
2015-06-17 22:48
#1

Lite svårt. Det blir så många följdfrågor. Jag tänker spontant så här:
Du sluter dig lite när du får problem som du säger? Det har kanske inte hon förstått. Missbedömde du hennes mående från början? Hon kanske inte mådde så dåligt och hennes recept på återhämtning är inte att stänga in sig utan istället umgås med vänner. Så hon kanske känner sig illa bemött?

Om du då förklarar att ditt sätt att hantera dåliga tider är att isolera dig för att tänka och fundera så bör ju det gå in i skallen på henne och hon själv kan lista ut att du inte menade nåt illa med pausen.

Risken med det jag skrivit nu är att jag totalt missbedömt det du skrivit.

[Udoon]
2015-06-19 10:32
#2

Mår amn dåligt och inte orkar så är det ju inget man kan fixa bara sådär. Tycker att är det någon som är egotrippad så är det hon. Det låter som att allt ska vara på hennes villkor. Att påstå att någon sagt/gjort något helt annat än vad som egentligen hände i efterhand kallas för gaslighting och är en ganska vanlig härskarteknik. Så tycker inte jag att en bra vän beteer sig.

Upp till toppen
Annons: