Annons:
Etikettjobbet
Läst 1870 ggr
Low
2015-06-20 16:15

Nytt jobb, ljuga om terapi?

Jag börjar ett nytt jobb snart, med fast arbetstid 7-16. Jag hinner dock bara arbeta i en månad, innan det är bestämt att vi ska sätta igång med min terapi och behandlingen av mina ätstörningar. (Det är ju semestertider nu så vi startar först i augusti…) Problemet är att jag måste gå till kliniken en gång i veckan, och de tar bara emot 8-16. Det innebär att jag måste vara borta från mitt nya jobb minst 1,5 timme varje vecka… Vad kan jag säga till min arbetsgivare? Jag vill inte berätta sanningen och jag vill inte heller ge indikationer på att jag har en sjukdom/ett problem, ifall de kommer tvivla om de vill anställa mig vidare sen efteråt… Jag startar bara på ett vikariat, så om jag ska få förlängt måste ju allt flyta på väldigt bra… Har ni några tankar, idéer eller förslag? Kan jag dra en vit lögn, och vad ska jag då säga? Tack så jättemycket för att ni läste.

Annons:
Katniss
2015-06-20 16:19
#1

Jag tycker personligen att du borde berätta, men förklara att det inte kommer att påverka ditt arbete. Jag tycker att din arbetsgivare borde veta detta :)

R.I.P. Anton 💔

pyromanen
2015-06-20 17:11
#2

Man måste inte berätta för sin arbetsgivare om vad man ska besöka vården för. jag skulle nog säga att jag ska i öäkarbehandling i august, att det innebär ett par timmar i veckan och låta arbetsgivaren föreslå vilken veckodag som det passar bäst. Säga att det inte är en sjukdom som snnars kommer påverka din arbetsgörmåga förutom att du behöver besöka läkare inom den öppettiden. Kanske kan ni göra ett skema så du jobbar in den timmen eller två nån snnan dag i veckan?

erspers
2015-06-20 20:13
#3

det är väl bara att säja att du behöver vara ledig ett par timmar i veckan..arbetsgivaren behöver väl inte veta vad du ska göra osv ?..

[Kaoskaos]
2015-06-20 23:39
#4

Jag hade varit ärlig ! Tror inte det är många arbetsgivare som uppskattar att en vikare måste vara ledig några timmar varje vecka utan att ha en bra förklaring ! Själv fick jag inte vara kvar efter att först råka IT för hög feber i en vecka och han bara jobba en vecka innan det var dags för magsjuka ! Va ärlig

Em_
2015-06-21 10:08
#5

Det brukar vara bäst att vara ärlig. Om inte annat är det krångligt att trassla in sig i ett nät av lögner. Jag har berättat om liknande och blev positivt bemött. Vill du inte säga att det är maten kan du ju nämna ångest eller något, för det är det ju också egentligen. Säg och visa att läget är under kontroll. Vettiga chefer accepterar och är vana vid att anställda har alla möjliga problem :)


Maria
2015-06-21 10:58
#6

#3 Så enkelt fungerar det inte på de flesta arbetsplatser.

Jag tycker du ska vara ärlig. Det är oftast enklast. Du kan ju erbjuda dig att arbeta igen tiden och på så sätt visa att du vill väl.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[kerstinthemilklover]
2015-06-24 18:58
#7

Jag förstår verkligen om du inte vill berätta för chefen.  Ätstörningar är tabubelagt och skambeläggs helt i onödan.

Tips för något som låter rimligt att gå i från en gång i veckan är sjukgymnast för att stärka ryggmuskulaturen, eller allergiutredning för kvalster eller någonting annat luddigt men ändå normalt.

erspers
2015-06-24 22:40
#8

#6  så funkar det där jag jobbar iaf..man behöver inte någon som helst motivering eller förklaring om varför man vill vara ledig..bara att fylla i en lapp om när man vill vara ledig o lämna in den till närmaste chef..

[LadyK]
2015-06-25 00:09
#9

Jag hade börjat med att fråga om möjligheterna till flexibla arbetstider så att man kan jobba igen det man går tidigare kommer senare vid ett annat tillfälle. Har de sådant så funkar det ju. Annars hade jag nog sagt som det är och erbjudit mig jobba in den tiden de andra dagarna. I vilket fall som så önskar jag dig lycka till med både jobb och samtal.

Gaara
2015-06-25 10:36
#10

Bättre vara ärlig. Säger du bara att du måste till läkaren och vara borta från jobbet någon till några timmar i veckan så kommer de nog inte vilja anställa dig på riktigt efter det heller då de undrar vad du håller på med och vad som är fel.

Upp till toppen
Annons: