Annons:
Etikettgrannar
Läst 1810 ggr
[Torpedtass]
6/22/15, 9:12 PM

Blir ju mörkrädd

Med sammankoppling till min tidigare tråd nämnde jag ju att jag nu fått veta en del om hur läget ligger till i detta område och tja… sandlåda.

Det är ett "vi-ligger-med-varandra" område samt ett "vi-hatar-varandra-men-kan-ändå-umgås" område. Jag har fått höra ditten och datten om diverse grannar, saker jag inte ens visste om, som att jag tex bor granne med en fd brottsling och pedofil som gärna snuskar sig mot barn men också älskar att ta på kvinnors bröst, gärna erbjuder trekanter och… ja "va fan är det för område jag bor i?!" har mina tankar gått hela veckan vilket jag också sagt till de som berättat dessa saker varav en vet jag är väldigt pålitlig.

Det är krig i området men inte mot oss utan sinsemellan, vi råkar bara bo i smeten och som oberörda av deras dravel och sandlådelekar stör sig grannar på att vi "har det så bra".

Nu blir jag ju indragen i skitsnacket, berätta förvisso vad vi fått utstå vilket inte är någon hemlighet men det berättas områdets djupaste hemligheter för mig, det som inte syns på fasaden utan sker bakom stängda dörrar.

Hela området är instabilt av ovannämnd person jag bor granne med har flera kommit fram till då den familjen ställer till en hel del tydligen och halva grannskapet hoppas de antingen flyger ut snart eller flyttar självmant, en granne ska också börja anmäla de för störelser de sysslar med i området.

Nu har jag bestämt att hålla mig på altanen och baksidan, låta grannarna integrera med mig så lite som möjligt och endast synas till när jag ska till sjukhuset.

Alltså jag vet inte hur jag ska reagera, agera, vara, förhålla mig…. det är en enda gyttjig sandlåda allt detta och jag vill absolut inte bli indragen i deras mångåriga drama.

Hela min skalle är gröt och jag kan inte tänka klart…
Saker jag fått höra är ju allt annat än positivt och sådant som får en att vilja sätta koppel på sina egna barn och binda fast dem runt midjan på en samt spika upp elstängsel med taggtråd och landminor runt sitt hem. 😮

Annons:
[Torpedtass]
6/25/15, 1:05 PM
#1

Ingen som kan få mig i andra tankebanor? Redan pratat med min psykolog, hjälpte ju inte. Att bli indragen i detta tär på mig psykiskt och jag går och tänker på allt jag fått höra 24/7 och är allmänt rädd, inte för mig själv men för mina barn.

Hur undviker man att ens barn ska leka med denna familjs ungar? Hur "stänger man av" när diverse personer kommer och berättar områdets djupaste hemligheter en efter en? Jag hade hellre sluppit veta allt jag nu vet kan jag säga.

WinterPrince
6/25/15, 4:56 PM
#2

Jag hade flyttat igen illa kvickt.

[Torpedtass]
6/25/15, 7:30 PM
#3

#2 Kan inte flytta tyvärr.

Loris M
6/25/15, 9:02 PM
#4

Det låter inte bra att du ska behöva sitta på baksidan av ditt hus för att undvika grannar. Men jag undrar hur kommer det sig att det gick så här långt? Varför kommer de och berättar hemligheter för dig? Det är väl inget man gör bara så där i förbifarten. Det är du som väljer med vem du vill umgås med och träffa.

För mig låter hela historien lite märklig måste jag säga. Vi bor i en bostadsrätt och det finns tio lägenheter i min trappuppgång. Bara en av dessa familjer har jag varit hemma hos några gånger och vet kanske lite mer om. De andra kan jag knappt något om förutom vilka som bor i varje lägenhet. Jag är trevlig mot alla, liksom de mot mig, vi säger hej till varandra när vi träffas i hissen, utbyter några vänliga ord om vädret eller något annat betydelselöst och sen är det inte mer med det. Det är så jag vill ha det och det är jag som sätter gränser för hur mycket jag vill prata och umgås med dem. Jag har svårt att se att någon av dem någonsin skulle komma över och bara börja prata hemligheter. 

Jag har läst dina andra trådar också och det känns som dina grannar är alldeles för närgångna, ställer konstiga frågor och tränger sig på. Jag tror att det är du som inte sätter tydliga gränser.

[Torpedtass]
6/26/15, 9:43 AM
#5

#4 Jag vet inte varför de kom och börja prata med mig när de inte gjort det förr, kanske är det för att den granne som gör hela området instabilt bränt sina kort bland grannarna. När vi flytta hit var den grannen involverad i allt i området och vi blev svarta fåren som nyinflyttade och de sprid ena skiten efter det andra om oss men nu har vindarna vänt och de får grannskapet mot sig istället och då kommer grannarna till oss istället och berättar om ditten och datten.

Just nu sitter jag på baksidan mest, för där är ingen, men när altanen på framsidan är byggd med insynsskydd och allt så kommer jag vistas där men då kommer grannarna komma förbi och börja prata om diverse skvaller.

Åh ja, mina grannar är väldigt närgångna och SKA veta allt om alla.
Mycket möjligt att jag inte sätter tydliga gränser och jag vet liksom inte hur jag ska göra det för att få de att fatta och utan att de blir förbannade. Nonchalera och säga "jaha, ok" eller "kul för dem då" verkar då inte funka. En granne sa jag "du får gärna prata med mig men byt ämne för sånt vill jag inte höra" till men det skulle jag banne mig inte sagt för då fick jag minsann höra och då kom det här "tror du mig inte, den jäveln som inte tror mig kan jag fan bevisa allt för!!"… människan blev riktigt jävla arg och skrek.

Edit: I detta område är det så att alla känner alla, alla pratar skit om alla osv.
I detta hus jag bor i finns 8 lägenheter, fyra över, fyra nedanför. Jag bor på bottenplan och har förmånen att ha altan på både bak och framsida, när det är byggt. Grannen ovanför och bredvid är inge fel på, de bredvid har bott i området i 16 år och de är lika less som mig som bara bott här i 5 år men ingen av oss vill/kan flytta.

Övriga hus är likadant 8 lägenheter i alla och det är 4 hus involverade så 32 lägenheter men inte alla umgås med grannarna utan av dessa 32st är det runt 20st som känner varandra. (då är kedjehusen mittemot inte inräknade).

Här bor både fd alkoholister, knarkare, äldre personer, barnfamiljer, brottsdömda… salig blandning. Men hela området är instabilt pga en enda granne, har jag fått höra, som ger sig på alla, tror de äger området, kör över kvartersvärden, ordförande, trakasserar styrelsemedlemmar osv. Denna granne bor i huset bredvid oss och ja, de har varit på oss också.

Loris M
6/26/15, 2:49 PM
#6

#5 Det var verkligen märkliga grannar. Jag vet inte om det är jag som ger intrycket av att jag vill ha lite distans när jag träffar nya grannar, eller så har jag haft tur och du väldigt mycket otur. Att sätta gränser är lättast i början, nu känns det som att du är för involverad även om det är mot din vilja. Då blir det också svarar att sätta gränser. 

Sen tänker jag att en del människor är för vänliga, inbjudande och på något sätt blir de måltavla för de som vill prata av sig. Du kanske är en sådan person? När jag jobbade på förskolan hade jag en kollegan som var den snällaste och ödmjukaste jag känner. Alla föräldrar uppskattade henne men hon fick också höra väldigt mycket om deras privat liv, hur de levde med vem, om vårdnadstvister, droger, misshandel, aborter och allt möjligt. De berättade det aldrig för mig eller mina andra kollegor även om vi också var uppskattade och hade en bra relation med föräldrarna. 

Önskar att jag hade något råd, men eftersom du skriver att du inte kan flytta så vet jag inte vad du annars skulle kunna göra. Det verkar inte heller hjälpa att försöka vara ointresserad, för det skulle egentligen funka på varje vanlig människa. Får man inte respons och noll intresse så borde man fatta vinken. Men det verkar inte funka på dina grannar. Jobbig situation.

Annons:
[Torpedtass]
6/26/15, 2:53 PM
#7

#6 Jo jag är tyvärr en sådan människa. Jag är för vänlig, för artig, för snäll och för hjälpande utom nr jag blir irriterad eller förbannad förstås.

Tycker detta är skit jobbigt men ingen verkar fatta hur jag än, som du sa, visar ointresse eller dylikt. De kör på med sitt snack som Duracell kaniner ändå.

vallhund
6/26/15, 6:46 PM
#8

#5

"Här bor både fd alkoholister, knarkare, äldre personer, barnfamiljer, brottsdömda… salig blandning. Men hela området är instabilt pga en enda granne, har jag fått höra, som ger sig på alla, tror de äger området, kör över kvartersvärden, ordförande, trakasserar styrelsemedlemmar osv. Denna granne bor i huset bredvid oss och ja, de har varit på oss också."

Försök med jahaa, jasså, säger du det? - Det kan du dividera med någon annan om, om du nu du nu anser att det är relevant. Personligen struntar jag i ryktesspridning o förtal.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Torpedtass]
6/26/15, 7:01 PM
#9

#8 Ska försöka med något i den stilen och se vad resultatet blir. Är nästan så man skulle göra en studie på detta område för det kan ge blandade reaktioner.

I dag kom en för mig okänd granne förbi och kläckte ur sig "jaha så ni ska bo kvar" följt av "om du din jävla h*ra ligger med min man så stoppar jag kniven i dig så du vet det"…. What?! Liksom, vad?! Vem är hennes man då? och framförallt, vem är hon? Som om jag skulle gå och hoppa i säng med första bästa snabel jag ser, det är ju absurt. Hon lyckades få min äldsta dotter och grina också så som hon hävde ur sig. 😕🤔

Min dotter (2 år gammal) i sin tur lyckades göra en annan granne förbannad när hon sa "kisse" åt hennes hund (kisse kallar hon allt inklusive bilar) och herregud vilket dåligt humör den grannen fick, hon såg det som mobbning mot henne. 😮

[silkesnosen]
6/26/15, 7:29 PM
#10

Jag vet att du har skrivit att det är svårt att finns något som lätt kan handikappanpassas, men ärligt talat det måste finnas något annat ställe, då du verkar ha hamnat i någon typ av dårhus. Jag skulle prioritera att finna ett annat boende och jag blir lite nyfiken på varför de jobbar så oerhört hårt på att få er att flytta…de projekterar ju för det. Även de som talar med dig… pedofiler och allt. Jag skulle inte tro på en enda i grannskapet med tanke på historien..med det sagt ska du givetvis ha ett öga på dina barn med tanke på mängden stollar som finns i omgivningen.

vallhund
6/26/15, 7:37 PM
#11

#9 Jag önskar att jag kunde dela med mig av en formula för hur man undviker närgångna idioter.

Själv har jag aldrig råkat ut för liknande, men mitt osynliga avståndstagande av ovälkomna kommentarer o personer är förmodligen ganska extremt. Tänk dig att vara lite som jag uppfattas på diverse fora o i verkligheten:

"Hit men inte längre, överträdelse beivras."

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Torpedtass]
6/26/15, 8:01 PM
#12

#10 Dårhus, Sandlåda, Cirkus, Krigszon… Området har kallats mycket.
Första dagen vi flytta hit ville de att vi skulle flytta ut fråga mig inte varför men kan ha och göra med att vi inte är som dem, inte en med strömmen så att säga.

Vissa grannar, fåtal, här är trevliga tex de ovanför som även de fått höra skitsnack om olika personer och tröttnat så nu funderar de också på att flytta men så länge vi bor kvar har de inte bråttom för oss älskar de som grannar, vilket de sagt själva.

En annan granne gick till kvartersordförande och kvartersvärden när ett äldre par skulle flytta hit, börja häva ur sig att de är knarkare osv och har inget i området att göra. De försökte med andra ord för föreningen att kasta ut dem redan innan de flyttat in. Jag har träffat detta äldre par och pratat med dem, riktigt trevliga pensionärer och knarkare är de knappast. Gubben och min man kan stå och samtala längre stunder och han tycker han är riktigt trevlig.

Jag tror mycket av det som sagts är bara snack mest för att de är i bråk sinsemellan i detta område och då kan det sägas vad som helst skulle jag tro. Jag vill inte dömma någon men en sak vet jag är att grannen som påstås vara pedofil mm är rätt äcklig, han står gärna och stoppar in handen i sin frus tröja och smeker hennes bröst i lekparken bland barn, han låtsas gärna ha sex med en planka inför barn, han smeker gärna andra tjejer på olämpliga ställen (han fru bryr sig inte) osv… detta är saker jag själv sätt.

#11 Jag kanske skulle börja tänka att jag lever i ett virtuellt forum. 😃

Så mycket lättare online än vad det är i verkligheten, största problemet jag har är väl att jag pendlar som en jojo i personligheten (BPD igen) men jag försöker lära mig att de dagar jag känner mig "osäker" i mig själv dvs att jag inte kan hantera situationer skall jag vara där ingen annan är vilket slutligen då blir baksidan. Liksom jag inte är online på iFokus när jag är i fel bubbla så att säga, bara lära sig adoptera tekniken i verkliga livet också.

Jag tror det kanske kan hjälpa en del?!🤔

Sarah
6/26/15, 11:04 PM
#13

Varför ens engagera sig i sandlådan? Med grannar pratar man om vädret och kanske om gräsmattan eller gårdsstädningen :p vill de prata annat så ursäktar man sig och går därifrån. Om det inte är folk man vill umgås med vill säga.

Annons:
[Torpedtass]
6/27/15, 12:39 AM
#14

#13 Jo e mer vettiga gör det dvs pratar om väder och vind medan andra verkligen kan tränga sig på börjar gräva i ens liv dessa har inga hämningar alls.

Upp till toppen
Annons: