Annons:
Etikettvänskap
Läst 2036 ggr
[fia85]
2015-06-23 23:39

Långt sms

Många frågor. Men vad räknas som ett för långt sms? Om man emellan två kompisar diskuterar någonting i konversation på Facebook, som rör relationen mellan denna och mig, eller något annat. Om man förklarar sin syn på relationen eller det är en viktig grej man önskar lösa eller så. Vad räknas som ett förlångt sms?

Om jag skriver "jag uppskattar det du har gjort för mig, men du behöver inte göra det längre. Jag är nöjd med de relationer jag har, tro det eller ej, och har en kurator att gå till, osv. Jag skrev detta till en kompis som lekte hobby-terapeut med mig och där det blev så påfrestande att umgås och ha kontakt. Jag skrev totalt 3 sms. Längre än normalt men det kändes relevant och sedan svarade jag på det hon skrev. Jag blir väldigt orolig för jag skickade detta vid ca 23 på kvällen, och det tyckte hon var att "skriva av sig mitt i natten". Jag tänkte verkligen innan att det inte skulle vara sent att skicka. Har jag gjort fel? Jag försökte verkligen vara så trevlig som möjligt, tänka på vad jag skrev. Jag gjorde en liknande grej med en annan kompis, men inte heller då var det alls avsett att varken vara otrevligt, påhoppande eller något annat. Det enda var att det var långt och att jag pluggade tidigt på morgonen och därför reagerade hon på det. Båda dessa vänner vet att jag inte mådde bra, den ena ville inte ha mitt förtroende och den andra ville det.

Önskar jag kunde posta sms- konversationen här. Så någon kan läsa och säga om jag gjort fel.

Annons:
Aleya
2015-06-23 23:49
#1

Fel vet jag inte om du har gjort. Men skulle själv bli fundersam att man skickar något sådant 23, mer för att det dels är ett sms där man sitter och förklarar en massa saker. Så det hade mest varit därför.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
2015-06-24 09:42
#2

Jag skulle väl också bli fundersam att få något sådant så pass sent på kvällen. För mig är det väldigt sent på kvällen åtminstone.

Om du inte får bra respons av dessa så kallade vänner så är de faktiskt vänner då? Jag skulle aldrig börja hacka ner på någon som har skrivit ett långt sms/mail till mig men om det är något anklagande som jag har fått så skulle jag väl inte uppskatta det utan känna mig förolämpad.

Svårt att säga då jag inte vet vad det riktigt handlar om här. Men knappast att det finns något som ett för långt sms om man skriver till sina vänner. Det handlar väl mest om vad som har skrivits skulle jag tro.

Galenidjur
2015-06-24 11:46
#3

Jag har aldrig förstått varför ett sms skulle vara "fel" och varför man ska bli "fundersam"   bara för att det skickas vid en viss tidpunkt (oavsett vad smset innehåller)? Vad spelar tiden för roll liksom? Det är  ju bara ett meddelande och den som får det kan besvara det vid en senare tillfälle om det inte passar just då.  Hade du däremot ringt och kanske väckt personen i fråga hade det varit värre. 

Nä. Huruvida smset var "fel" eller inte beror på hur nära vänner ni är och hur situationen ser ut.  Det är svårt att svara på utifrån så lite information tyvärr, men att oroa dig för hur långt smset var och när det skickades tycker jag iaf inte att du ska göra.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

VästkustFia
2015-06-25 22:42
#4

Ja det är lite svårt för andra att svara på när man inte vet närmare hur ni brukar umgås och sms:a m m.

Men för egen del tycker jag varken det är för sent eller för långt. Har ett par vänner som jag ganska ofta brukar sms:a med ännu senare än så - inte sällan långa meddelanden om djupa och viktiga saker, och det kan vara vem som helst av oss som börjar. Men då vet vi att den andre också har sena vanor eller ställer mobilen på tyst-läge om den skulle råka lägga sig tidigare än vanligt. Sådana jag vet alltid lägger sig vid t ex tio skulle jag däremot inte sms:a till sent.

[fia85]
2015-08-13 21:54
#5

Tack. Möjligen är det innehållet, att de inte förstod riktigt. Jag har gått igenom en väldigt stressande separation, och behövt prata med någon, men det har blivit rörigt för mig att "känna av" vem jag egentligen kan vända mig till. I vanliga fall är jag inte alls så här.

Ebolaa
2015-08-14 08:20
#6

Meh, konstigt? :P Alltså, såna här saker sitter man ju vanligtvis och våndas över på kvällstid innan läggdags då är det inte alls konstigt att man skickar det då eller får sms av någon annan som har det jobbigt. Jag skulle snarare tycka det var konstigt om någon skickade sånt här mitt på dagen då man vanligtvis har andra saker att tänka på¨, till exempel jobb, skola eller familj..

Jag skulle bli väldigt orolig om jag fick något sånt mitt på dagen i varje fall, då tyder det på att personen är väldigt "fast i sitt tankeliv" och det skulle få  mig en tankeställare om hur denna person egentligen mår..

Så nej, TS det här är inget konstigt över huvudtaget, utan hör det "vanligare"…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Maria
2015-08-14 16:13
#7

Kan ni inte prata med varandra per telefon eller träffas för ibland så kan man missuppfatta skriven text?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Frida B
2015-08-18 17:46
#8

Jag är likadan, jag tänker och skriver på kvällen. Är det en riktig vän så lyssnar dom, precis som jag skulle lyssnat på dom. Oavsett tid, oavsett innehåll. Och jag ser inget konstigt med det över huvud taget. Att skriva sms klockan 11 på kvällen eller 11 på dagen spelar ingen roll. Ena tiden är det lite mörkare ute bara. Och personen i fråga behöver inte svara om personen tycker tiden är olämplig.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jojaton
2015-08-19 22:12
#9

Hela grejen med sms är ju att man kan höra av sig när som helst och mottagaren själv väljer när det är lämpligt för denne att svara. Jag sätter alltid min telefon i "Stör ej"-läge när jag ska sova, så att jag inte väcks av ljudet, och om jag någon gång glömt det och vaknar av ett sms så kan jag själv avgöra om jag vill läsa det just då eller vänta till dagen efter. För mig finns det inte riktigt för långa sms, en del saker kanske bara är enklare/bättre att ta upp face2face eller via telefon, men skulle aldrig bli irriterad/reflektera över att någon skickat ett väldigt långt sms till mig.

Johanna - Instagram

[scrappy]
2015-08-19 23:06
#10

För mig är sms vid 23 inte sent alls och jag skulle inte bli det minsta fundersam. Jag tänker och skriver som bäst på kvällen. Till mig får alla smsa vilken tid som helst på dygnet, vill man inte bli väckt får man stänga av sin mobil. Sms stör mig inte, ett samtal skulle jag inte ringa efter 22 om det inte var viktigt eller har hänt något, men smsa kan man göra hela tiden tycker jag.

[fia85]
2015-08-24 16:38
#11

Nr 9 och 10, så tänkte jag också, att man kan välja själv om man vill kolla sms (Facebook som det var i det här fallet) vilken tid man vill. Sen fattade hon väl inte vad jag menade. I slutändne kände jag att det var onödigt att fortsätta svara, efter detta tog hon helt bort mig som kompis och jag kan inte ens se henne på Facebook. Inte för att jag tänkt att sitta och kolla på henne men det hela gör att jag känner mig mer eller mindre fruktansvärd som skickat detta sms.

Jojaton
2015-08-24 23:15
#12

#11 Men då känns det ju som att det ligger något mer bakom det hela? Inte tar man väl bort någon från fb bara för att man fått ett meddelande sent på kvällen från denne?

Johanna - Instagram

[fia85]
2015-09-01 19:14
#13

Ja. Facebook låter ju inte.  Om man sover vid 23- tiden så störs man ju inte av någon aktivitet på Facebook, men hon såg väl tiden jag skickat.  Jag bad om ursäkt att jag skickat försent och det var då hon tog bort mig. Så förmodligen tröttnade hon på hela alltihop. Jag har/har haft en depression och jag märkte att hon tänkte sig att hon ville vara där för mig tills det blev bättre, vilket är snällt, men ingenting jag bett om. Inte heller kan jag garantera om/när "det" blir bättre. Jag tycker inte att jag ska behöva förklara mig för henne hur jag mår, eller känna mig skyldig att prata med henne eller något alls egentligen, utan detta var något som hon själv tagit på sig att göra. Jag tycker heller inte att jag ska behöva ta ansvar för att försöka förstå vad hon gör för att hjälpa mig. Jag har sagt att jag har panikångest men inte mer, för jag tycker inte att jag vill det. Jag tycker att vänskapen blev stel och konstlad efter att hon börjat vara med mig på grund av att jag mår dåligt, och de saker hon gjort för mig, bland annat bjuda mig på ett bröllop, är för att jag mår dåligt, inte för att det verkar som att det var något hon egentligen vill ha. Hon var med andra ord ingen att räkna med för mig. Tror jag. Gå och shoppa ihop, bli bjuden på bröllop, som inte ens var till mottagningen utan till kyrkan, det är väl sådant hon kunde göra ändå? Vi har varit vänner i 12 år innan. Det jag mest blir orolig, ledsen och rädd över, det är att jag känner mig/blir gjord till någon slags stalker, fast jag inte alls är åt det hållet, jag försöker bara värna mig själv. Eftersom hon tagit bort mig och gjort sig osökbar så känns det bara hemskt. Sedan har jag blivit bortvald/ej bjuden på vissa grejer där jag trott att jag skulle vara räknad. Men jag förstår ju också, eller tänker, att det är helt normalt att man inte är medräknad i allt, som jag sa till henne, och det var det jag förklarade för henne, att jag känd emig bortvald av henne, men inte visste hur jag skulle tänka eller ta allt det här. Det är inget fel på henne som kompis egentligen, men jag vill inte ständigt (i ett år nu) träffa henne i syfte att prata om min ångest och hur jag mår. 

Långt inlägg, jag vet.

Kan man spärra facebook så man inte kan gå in efter kl typ 22 på kvällen? Då kan man helgardera sig mot sånt här.

Annons:
monstermash
2015-09-04 19:12
#14

#13 Facebook appen låter när man mottager meddelande, jo. :) 

Och nej man kan inte spärra facebook, man kan ju däremot stänga av internet över natten eller avaktivera ljudet på appen..

[scrappy]
2015-09-04 19:15
#15

#14 Ljud eller inte beror på vad man har för inställningar. Jag har tagit bort ljudet.

monstermash
2015-09-05 18:30
#16

#15 - Ja, sant, tänkte mer på att #13 sa det som ett konstaterande att fb inte låter och det är ju inte sant så länge man inte gjort den ändringen. Men visst har du rätt. :)

Upp till toppen
Annons: