Annons:
Etikettkänslor
Läst 1356 ggr
abk1991
2015-07-05 22:35

Homosexualitet

Tänkte ta upp en sak som förvirrar mig ganska mkt. Visste inte riktigt vilken sajt som passade. Homosexualitet! Varför byter de allra flesta sina profilbilder till en med homo-filter över? Och varför i HELVETE var de EN ynka SM flagga och FYRA homo-flaggor nu under SM veckan i Sundsvall? hänger inte med, varför finns de fler homo-flaggor än vad de finns Sverige-flaggor nu för tiden? Kan någon förklara!? Har inte homo-veckan varit?

Annons:
Cahira
2015-07-05 22:37
#1

För att samkönade giftemål blev lagligt i alla 50 stater nyligen och de som ändrar till LGBTQ+ flaggan visar sitt stöd eftersom det verkligen var på tiden.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

abk1991
2015-07-05 22:39
#2

Varför ska homo ha en egen flagga för då? Hetro har ingen flagga. Och seriöst!!! SM, de är superstort och inte EN ENDA Sverige flagga utan bara massa himla homo-flaggor, och bara EN SM flagga, de är ju för sorgligt för att va sant

Paxxie
2015-07-05 22:44
#3

Kanske för att människors lika värde och rättigheter är viktigare för många människor än SM är.

Cahira
2015-07-05 22:45
#4

Du har rätt att tycka det, men det är inte bara för homosexualitet, det är även bisexualitet, asexualitet, transexuella, pansexuella, queers och allt därtill som är särbehandlat och kämpar för samma rättigheter som straights.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

abk1991
2015-07-05 22:48
#5

Förstår ändå inte riktigt varför dom ska ha en egen flagga. Hade homosexuella inte haft en massa flaggor och festivaler så tror jag att folk skulle acceptera de mer. Och vad ska dom in i kyrkan å göra när dom VET att den kristna tron tror att det rätta är att de ska vara man och kvinna som ska leva tsm. Är sjukt förvirrad kring detta ämne. Varför göra en så stor grej av det med flaggor och sånt? :O

Cahira
2015-07-05 22:52
#6

För att straights blir inte särbehandlade för sin läggning men icke straights blir. Det är precis samma illa särbehandling mörkhyade gick igenom för ca 50 år sedan och slogs för frihet och jämställdhet. 

Alla har samma rättighet att bli kära och förälskade och gifta sig med vem dom vill och vara lyckliga.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
hannaj98
2015-07-05 22:55
#7

Du får hänga upp en Sverige flagga om du vill, på samma sätt som alla som vill får sätta upp en LGBTQ+, Norsk eller Arabisk flagga mm. Jag ser inte problemet.

molam
2015-07-05 23:03
#8

Kan ju vara för att Pride Festivalen var här i sundsvall samtidigt som SM veckan

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

abk1991
2015-07-05 23:05
#9

#8 jaha var den de? Visste jag ej :)

molam
2015-07-06 00:30
#10

Jajjemen det var den. var ner och kollade! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

IdaT
2015-07-06 12:46
#11

Anledningen till att heterosexuella inte har egna parader och flaggor är att vi är en del av en norm och aldrig behövs slåss för vår rätt att älska och existera. Att ett domstolsbeslut gör det lagligt med äktenskap mellan två personer istället för två kön i alla USAs stater är (tyvärr, med tanke på att det är 2015) en stor seger. I Sverige är det lätt att glömma, men fortfarande idag mördas och torteras människor på grund av att dom älskar fel människa.

I övrigt betackar jag mig från uttalanden som sätter mig i ett homofobiskt fack bara för att jag är kristen. Bibeln finns i många delar, en del skapade av den tidens samhällsstrukturer och kan inte ses som aktuella idag. Enligt mig är en av dom viktigaste texterna i bibeln "Störst av allt är kärleken".
Den svenska kyrkan har i många år deltagit på Pride (i Stockholm i alla fall) och tidigare i våras skaffade Örebros pastorat en regnbågsfärgad matta till altargången i deras kyrkor.
Den 1 november 2009 beslutade kyrkomötet (högsta beslutande organ i svenska kyrkan) att en vigsel mellan två människor i svenska kyrkan inte skulle omöjliggöras för att dessa två människor har samma kön. Tyvärr finns det dock fortfarande präster som inte vill genomföra dessa vigslar. Men att kärleken mellan två människor skulle vara fel eller oren bara för att dom har samma kön är ingenting alla kristna tror på.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Katti
2015-07-06 13:33
#12

Varför? Tja, för att det fortfarande finns många som inte förstår varför 😂.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

ChristineL
2015-07-06 16:45
#13

Pride-veckan har inte varit i alla städer än ;) Och om du stör dig så mycket på folks profilbilder så ta bort dom då?

Annons:
Maria
2015-07-06 18:47
#14

#5 Har du helt missat att Svenska kyrkan numera viger samkönade par? Jag känner faktiskt flera homosexuella präster.

Att man har en flagga och firar med parader är ganska naturligt eftersom det var så sent som 1979 i Sverige som homosexualitet fortfarande betraktades som en sjukdom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2015-07-06 19:03
#15

#14 Jag tror att TS har missat mycket mer än så. Om man ska döma av kommentarerna så har hen inte varit ute på nätet speciellt mycket, inte titat på TV, läst tidningar, rest eller träffat så många nya människor på väldigt länge.

Afturelding
2015-07-06 19:03
#16

Detär  inte en flagga för homosexuella. Det är en flagga för alla som inte är en del av normen i frågor om sexualitet eller könsidentitet. Sen har flera identiteter egna flaggor också (trans, bisexuella, pansexuella, polysexuella, polyamorösa etc), men regnbågsflaggan kan alla använda. 

Du har fått bra svar på varför så många bytt profilbild till en med regnbågsfilter, så det låter jag bero.

Som ett litet tillägg på #14, eftersom att flaggan inkluderar andra än homosexuella också, så är det värt att nämna att transsexuella tvångssteriliserades i Sverige till så sent som för tre år sen, alltså 2012.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

pyromanen
2015-07-06 19:09
#17

Gillar regnbågsflaggan. Den är i motsats till flertalet flaggor inkluderande -alla får vara med. Nationslitetsflaggor och forbollsflaggor mm brukar användas enbart för nån viss natinalitet månniskor eller fans till mån viss klubb. Har alldrig haft någon Flagga hemma men har just skaffat en regnbpgsfärgad. Den tänker jag hissa vid festliga tillfällen 😊

ElisabethB
2015-07-07 23:22
#18

Själv är jag kristen och ser inte problemet med homosexuella och allt vad det nu heter. I de kristna kretsarna jag umgås har jag fått lära mig att Bibeln syftar på vad man menade med homosexuella när Bibeln skrevs. Idag använder vi inte uttrycket homosexuella om dessa människor utan snarare pedofiler. Så tolkar vi Bibelns syn på homosexualitet i de (kristna) kretsarna jag umgås.

Jag känner själv flera homosexuella präster, varav två är kyrkoherdar (d.v.s. chef över ett pastorat).

För egen del har jag planer på att pryda mitt sovrum med "homoflaggan", norska flaggan och tyska flaggan samt ev några banderoller. Ser inget fel/konstigt med det…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: