Annons:
Etikettallmänt
Läst 2322 ggr
IceTee
7/9/15, 4:37 PM

Börja planera bröllop?

Hur tidigt kan man egentligen börja planera bröllopet? Pojkvännen friade nu förra veckan (och det vad underbart! Går fortfarande lite på moln måste jag säga) och vi har bestämt när det ska ske! Slutet av maj/början av juni 2017, men när kan vi (jag) börja planera "på riktigt" egentligen? När kan man börja kolla lokal, när kan man börja prata med florister och bagare? När man man börja kolla klänningar? Hur gjorde ni? Hur långt innan bröllopet började ni planera på riktigt?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
ChristineL
7/9/15, 4:41 PM
#1

Grattis! Börja nu! Många lokaler blir bokade ett år i förväg, och du kommer ändra dig många gånger ang tema, frisyr, klänning, tårta osv… Vi gick från att ha spikat datum, sett ut klänning, plats (utomhus), tema, dekorationer till att slopa allt och köra hemligt :)

ChristineL
7/9/15, 4:42 PM
[JeanetteK]
7/9/15, 4:45 PM
#3

Grattis! Vad roligt! ❤️

Ja börja  nu! Vi körde budgetvarianten och var jättesent ute. Det blev stressigt, så skulle jag göra om det skulle jag ha planerat lite mer i tid.

IceTee
7/9/15, 4:45 PM
#4

#1 #2 tack! :D

Medarbetare på Skor iFokus

[Devya]
7/9/15, 4:47 PM
#5

Du ska definitivt genast börja leta efter lokal och se till att få det mesta ordnat, sådant som behöver bokas. :)

Annette
7/9/15, 4:47 PM
#6

Varför skall ni inte gifta er förrän 2017? Slå till redan nu om ni har bestämt er vetja :)

Vi planerade 6 veckor innan bröllopet.

Annons:
IceTee
7/9/15, 4:54 PM
#7

#6 vi vill mest inte få det att verka som ett förhastat beslut framför familjen, men hade det varit upp till mig hade vi sagt 2016!

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
7/9/15, 4:55 PM
#8

Det beror lite på, ska ni ha bröllop hemma så att lokal inte behöver bokas, att vänner och släktingar fixar maten etc så kan ni vänta ett bra tag (ungefär så gjorde vi)

Ska ni däremot ha en populär lokal, kanske ett liveband, katering etc så kan det vara värt att börja planera nu.

Kanske ska ni börja fundera ungefär hur ni vill ha det så att ni vet när det blir dags att börja planera "på allvar"

l'm back

OlgaMaria
7/9/15, 5:06 PM
#9

Grattis! Om jag var du skulle jag nog hålla mig till att drömma och spåna, och sen börja planera på riktigt ett år innan. Det du kan göra nu är ju att göra upp en plan för ungefär vad som ska fixas och när det behöver vara klart. Fundera över budget /  ungefär hur många ni ska bjuda. Samla inspiration och spara sådant du fastnar för.

Kyrka och lokal kan man boka i väldigt god tid oftast, men ni har ju heller ingen stress. Man vill kanske inte bestämma allt så tidigt ifall man hinner ändra sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lia
7/9/15, 5:12 PM
#10

Jag hade börjat planera vid förlovningen/ett år innan :)

jackiejohn
7/9/15, 7:11 PM
#11

Grattis! Va roligt! Vi bestämde oss i augusti -12 vi skulle gifta oss i mitten på juli men efter ett par veckor bestämde vi oss för 18 maj (pingstafton). Vi betsämde färgtema under hösten och jag visste vad jag ville ha för typ av klänning men eftersom vi försökte få bevis köpte jag inte klänningen förrän i februari. Jag gjorde allt under våren förutom att boka kyrkan/lokal för det gjorde jag när vi bestämt datum 😊

IceTee
7/9/15, 10:55 PM
#12

Tack för alla förslag och tips! Jag får nog tagga ner något halvår i alla fall verkar det som, man vill ju inte vara löjlig! Budget kan ju vara på sin plats att börja lägga upp, men vi för först prata med familjerna då mina föräldrar var stenhårda på att brudens föräldrar ska hjälpa till att betala (dock vet hon ju inte hur stort vi tänkt oss… Det vet inte ens vi!) och vi tror att hans föräldrar också vill vara med på ett hörn och betala

Medarbetare på Skor iFokus

Åsa S
7/10/15, 7:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Förlovade oss i oktober, bokade hembygdsgården och kyrkan i december. Skickade ut inbjudningar i april, gifte oss i juni. Beställde brudbuketten ca 3v innan + catering beställdes ca 2v innan. Vi köpte vanlig tårta på ett bageriingen special för att det var bröllop. Hindersprövningspaprena beställde vi några månader innan bröllopet. Köpte en vanlig klänning på Smiley Vintage gillar inte de där bakelserna till klänningar med spetsar och grejs överallt. Vi försökte hålla allt så enkelt som möjligt och vi höll nere kostnaderna rätt bra.

Och du man behöver inte tänka på släkten när man ska gifta sig så vill ni gifta er 2016 gör det. Min man och jag gifte oss när vi känt varann i 11 mån, tänkte också först vad släkten skulle säga men vi tyckte det kändes rätt för oss så då slog vi till och det har vi inte ångrat en dag.

Annons:
citytjejen
7/11/15, 12:07 AM
#14

Vad roligt att ni ska gifta er! Nu är ju jag kanske inte rätt person att ge råd om bröllopsplanering (ville mest säga grattis 🙂) Vi gifte oss efter 8 månader tillsammans och firade 3 år som gifta för några veckor sen. Men det är väl lika bra att börja planera nu direkt tänker jag, och att vänta i nästan två år känns rätt långt på nåt sätt. Men så tänker jag, så länge ni är nöjda så är ju allt bara bra!

/Christina

[Sabina]
7/11/15, 4:09 AM
#15

Grattis till ert giftemål.
Jag är inte gift och har inte så mycket tips att ge dig, utan ville bara säga grattis ännu en gång. 🙂

#13 Vad fin du var på bröllopet 🙂

IceTee
7/11/15, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Tack för alla grattis! Är lite skrytig och slänger in en bild på ringen! Dock kommer vigselringen istället bli väldigt enkel

Medarbetare på Skor iFokus

mollyt
7/11/15, 11:18 PM
#17

Grattis! Så roligt!

Vi gifte oss 6:e juni och vi började planera ett år innan (efter att min man friat). Då var det kanske lite lösare planer. Men ska du beställa en bröllopsklänning ska det göras i alla fall 6mån i förväg(!) vilket chockade mig så det är nog mitt bästa tips -> var ute i mycket god tid!

Kontakta catering osv i god tid också, (samt vigselförättare om ni ska ha borgerlig vigsel, vi gjordes det nästan ett år i förväg eftersom vi hade valt ett "populärt sommardatum"), även om många detaljer görs på slutet. Som exempel stämmer ni av med cateringbolaget en vecka innan om hur många gäster ni blir.

IceTee
7/12/15, 3:50 AM
#18

#17 tack för tipsen! Bra att ha koll på vilka saker som tar längst tid. Hade ingen aning om att man bör vara ute i så god tid med klänning! Vi har dock nu bestämt att vi fixar allt vi kan (typ bestämmer så mycket vi kan, fixar egna dekorationer etc.) fram till det är ungefär ett år kvar. Det har kommit upp lite saker när vi satte oss ner och började tänka igenom allt som gjort att vi kanske får skjuta på bröllopet, så vi fördriver tiden med att lägga undan pengar och göra pyssel och bestämma saker!

Medarbetare på Skor iFokus

Gaara
7/12/15, 12:49 PM
#19

Grattis! Min kille har inte friat än men vi planerar ändå smått för bröllopet redan (som vi bestämt ska äga rum 2020) Så det vi börjat med är planer för dekoration, vad för ställe vi skulle vilja gifta oss på osv,

tlover
7/12/15, 1:10 PM
#20

Ser att jag glömde att gratta. Grattis!

l'm back

Annons:
Loris M
7/12/15, 1:12 PM
#21

Ville bara säga grattis! 🙂Har inga råd när det gäller planering av bröllopet då vi planerade aldrig. Har aldrig velat ha något stort eller överhuvudtaget gifta mig. Efter tio år tillsammans och två barn gifte vi oss trots allt, men det blev väldigt enkelt. Vi bokade en tid för vigsel och bord på en fin restaurang, åt en god middag med våra barn och min syster och hennes familj. Sen åkte vi hem och det var inte mer med det. Så kan man också göra! 😃

mollyt
7/12/15, 3:01 PM
#22

#18 Vi gjorde det mesta själva också. Hade ett UNDERBART trädgårdsbröllop med buffémat. Sedan hade jag en kompis som är lite hobbybagare så hon gjorde vår bröllopstårta, hade en vän som fotograf osv osv. Allt för att hålla nere många kostnader. Det sköt iväg massor(!) när vi pratade med cateringbolag och fick deras offert. 

Mitt tips (generellt) är att ni sätter er och går igenom vad ni vill ha och vad som är viktigt! Utgå sedan från det! Det är så lätt att man bara dras med i alla hets sedan. Det är ER dag och ni ska ha det som NI vill! <3

IceTee
7/12/15, 4:35 PM
#23

Vi har funderat på trädgårdsbröllop, men blir det så kallt som det varit den här sommaren (vissa dagar har det varit 16 grader i juli…) så blir det ju inte vansinnigt roligt att vara ute… Eller om det drar till med blåsten den dagen! Och vi har inget hus där 50 pers får plats

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
7/12/15, 4:41 PM
#24

#23 Partytält funkar ju till 50 pers okså (om man väljer rätt.) Vi fick låna ett till vårt bröllop.

Ett tips är att ha en plan B utifall att det regnar eller liknande tex en bygdegård eller liknande. Vår plan B till vigseln var att vi skulle vara inne i vårt hus men då var vi väl max 10 pers på själva vigseln (och ca 50 på festen efteråt, lite "fel" ordning men det var så vi ville ha det).

l'm back

IceTee
7/12/15, 6:12 PM
#25

#24 men om plan b är att hyra en bygdegård kan man väl ha den som plan a? Dessutom måste man ju hyra i förväg och det funkar inte att säga till alla samma dag att de ska någon annan stans :/

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
7/12/15, 6:31 PM
#26

#25 Jo om du vill kan du ha det som plan A. Jo den måste hyras för den dagen/kvällen etc men vill ni ha trädgårdsbröllop och ändå ha nånstans att vara om det skulle vara kallt eller liknande så är det ju ett alternativ.

l'm back

OlgaMaria
7/12/15, 7:00 PM
#27

Om man vill satsa på trädgårdsfest och man bara är ca 50 gäster kan man nog ordna rätt bra nödlösningar ifall det skulle behövas. Man brukar ju kunna ha ganska bra koll på vädret upp till 10 dagar i förväg. Blir det dåligt väder kan man skapa det mysigt med partytält, värmekällor (de som hyr ut partytält hyr ofta ut sådana också), levande ljus och filtar. 

Jag har förresten en vän som ska gifta sig i augusti som bara kommer ha öppen vigsel och efter det blir det ingen fest utan de åker på bröllopsresa direkt. Lite tråkigt kanske, men jag tycker verkligen man ska göra precis som man själv vill. Och inte lägga mer pengar än man klarar/känner sig bekväm med på bröllopet. Det viktiga är ju att man blir gift. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
IceTee
7/12/15, 8:00 PM
#28

#27 det största problemet med partytält är att det är svårt med golvet. Jag älskar att ja klackar och vill gärna kunna ha det när jag gifter mig, men det funkar ju inte alls på gräs…

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
7/12/15, 8:03 PM
#29

#28 Finns det nått stenlagt (eller liknande) område ni skulle kunna ha partytältet? Ev en veranda med honörsbordet eller vad det kallas

l'm back

IceTee
7/12/15, 9:46 PM
#30

#29 tyvärr inte! Vi har nämligen redan varit inne på det spåret… Sen kom vi på problemet att vi inte har plats med ett partytält någonstans. Båda våra föräldrars trädgårdar är för små tyvärr

Medarbetare på Skor iFokus

OlgaMaria
7/12/15, 10:09 PM
#31

Då är det väl bäst att stryka trädgårdsfest :) Inte minst för klackarnas skull :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
7/12/15, 10:47 PM
#32

#31 ja, det börjar kännas så! Tur att vi har tid på oss och verkligen titta på alla alternativ!

Medarbetare på Skor iFokus

sisela
7/13/15, 12:01 AM
#33

Är säker på att man kan hyra partytält med trägolv. En bröllopsfest jag var till hade ett stort tält med golv. Tältet var lika stort som trädgården så några pinnar eller linor satt fast inne hos grannen.

IceTee
7/13/15, 1:50 AM
#34

#33 då är det ju definitivt värt att kolla upp!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
mollyt
7/17/15, 5:44 PM
#35

Vi hade partytält (med väggar, gasolvärmare, filtar osv) på ett altandäck, så vi hade trägolv. Vi var 50 pers och det gick mycket bra. Förstår din tanke med klackarna…. Se vad ni hittar! Annars kanske ni kan ha någon slags heltäckningsmatta eller liknande på marken?

Upp till toppen
Annons: