Annons:
Etikettförhållande
Läst 1530 ggr
skotty
7/9/15, 10:40 PM

Lösenord

Jag har precis gått in i ett förhållande med en kille som bor ca 40 mil ifrån mig. Vi har känt varandra i många år, träffats och allting känns jättebra. Det är dock inte alls längesen det tog slut mellan honom och hans ex, och deras förhållande var allt annat än det jag är van vid. Hon har/hade ett kontrollbehov så hon hade tillgång till alla hans konton, hon hade alla hans lösenord inkl personlig kod till bankkontot. Hon kollade upp allt han gjorde varje dag. De hade "hitta min iphone" aktiverat så hon kunde alltid se vart han var osv. När han inte svarade kontaktade hon hans mamma och frågade henne vart han var, vad han gjorde osv. Jag vill inte ha ett sånt förhållande. Jag och mitt ex gav inte varandra lösenord och så, bara om man skulle skriva in det om vi satt vid datorn tillsammans typ.

Han har redan gett mig lösenord till sin facebook osv. Han säger att han inte vill ha det som med henne, men jag vet inte om han förväntar sig mina lösenord tillbaka. Det är ingenting jag vill ge honom iallafall..

Hur gör ni? Har ni tillgång till eran partners konton på sociala medier, mejl osv?

Annons:
[Hadraniel]
7/9/15, 10:50 PM
#1

Varför ska man ha varandras lösenord till sådana saker?

Ett förhållande där man inte litar på varandra utan att man måste kunna dubbelkolla och kontrollera allt ens partner berättar och säger är redan dömt att misslyckas som jag ser det. Ärlighet, öppenhet och förtroende samt att man har tillit till varandra är ju några av grundstenarna i en bra relation och ett sådant krav tyder på motsatsen.

Lexie82
7/9/15, 10:59 PM
#2

Med mitt ex hade jag de flesta lösenorden. Inte för att kolla upp honom, utan för att det bara blev så med tiden. Jag använde till exempel hans facebook när jag spelade spel (såna där man behöver "grannar" som skickar saker osv) och han använde mitt konto när han spelade. Vi bodde ihop så det blev naturligt att vi hade koden till varandras bankdosor osv, för ibland behövdes det.

Nuvarande pojkvännen däremot har inga av mina lösenord, och jag har inte hans. Helt enkelt för att det inte har uppkommit någon situation då det behövts. Att ha lösenorden bara för att ha dem, det ser jag inte vitsen med. Jag vill kunna ha mitt privatliv även om jag inte har något att dölja.

Ravynsfair
7/9/15, 11:04 PM
#3

Jag har varit i ett förhållande med både en kontrollerande person samt en som har varit kontrollerad. 

Det sistnämnda var mitt senaste ex, hon gjorde precis som din kille, gav lösenord till allt, blottade allt på en gång. 
Jag gav blanka fan i det, förklarade för henne att jag litar på henne och hon måste försöka förstå det. 
Visade henne att jag litade på henne genom att ge henne mycket svängrum, struntade fullständigt i henne när hon började förklara vart hon skulle och vad hon skulle göra i minsta detalj.
Sade bara kort, du behöver inte förklara, bara gör det du ska så blir det jättebra, ingen fara skedd. 
Ställde inga onödiga frågor osv, för ja, man behöver inte veta allt. :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

IceTee
7/9/15, 11:05 PM
#4

Jag har de "nödvändiga" lösen orden som är praktiska för oss. Typ inlägget till hans dator, hans mobil och några konton jag också använder, samt de han använder samma lösenord till som jag redan kan. Han har nog alla mina lösenord, men de har kommit upp för att jag bett honom logga in mig någonstans, bett honom kolla min mejl, bett honom svara när någon (som han också känner) skickar ett sms som jag inte hinner svara på osv. Däremot har vi aldrig gett varandra lösenorden, de har bara kommit upp av praktiska skäl

Medarbetare på Skor iFokus

Kalli
7/9/15, 11:35 PM
#5

Jag ser ingen anledning att ge varandra sina lösenord utöver rent praktiska saker och då bara om det känns bekvämt för båda parter. Själv har jag delat mina lösenord med föräldrar, syskon, vänner och pojkvänner när jag behövt hjälp deras hjälp (detta främst innan smartphonernas inträde). Jag litar på att de inte kommer snoka efter det så har sällan brytt mig om att byta efteråt.

Allt oviktigt
7/10/15, 9:40 AM
#6

Jag har inga lösenord till något som rör min sambo och han har inte mina lösenord. Förstår inte varför man skulle byta lösenord om det inte finns något specifikt syfte med det

Annons:
Loris M
7/10/15, 12:31 PM
#7

Har varit gift i drygt 20 år och ingen av oss har känt någon gång att vi behöver tillgång till varandras lösenord. Det enda är att jag har min mans lösenord till bankkontot. Men det är av praktiska skäl då det är jag som betalar alla våra räkningar. Tycker att det låter konstigt att utbyta lösenord om det inte finns någon speciell anledning.

Skogsraah
7/10/15, 1:29 PM
#8

Vi har inte tillgång till varandras lösenord. Finns ingen anledning. Någon gång har min fästman handlat med mitt kort och då fått min kod, men det är för att jag har social fobi och ibland inte klarar av att handla.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

fruktgumman
7/10/15, 2:14 PM
#9

Nej, vi har inte varandras lösenord och det har aldrig varit tal om.

ChristineL
7/10/15, 2:44 PM
#10

Ser ingen anledning till att ha min partners lösenord, jag har tillgång till dem då han har en lång lista men vi bor ihop och är gifta så av bekvämlighetsskäl är det ju smidigt om något skulle hända så jag kan avsluta hans konton.

Maria
7/10/15, 3:10 PM
#11

Här hemma har vi tillgång till varandras lösenord. Det är mest av praktiska skäl.

Vi har t.om samma lönekonto😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

lkmf
7/10/15, 6:45 PM
#12

Har inte min sambos lösenord annat än att jag kan koden på han bankkort men enbart av praktiska skäl finns ingen anledning att behöva dela varandras koder bar för att däremot så använder vi varandras datorer och båda är konstant inloggade på fb men ingen av oss snokar på den andras fb för det finns ingen anledning till det.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Sarah
7/11/15, 12:11 AM
#13

Har lösenordet till hans netflix och han har till min spotify. Någon kod till ngt kort och mobil, men inget mer. Varför skulle man ha partnerns lösenord lixom?

Annons:
[LadyK]
7/11/15, 12:27 AM
#14

Jag har de lösenord jag behöver och han har mina. Vet också vart han har alla sina uppskrivna om jag skulle vilja låna något av hans grejer som spotify eller så. 

Har det absolut inte för att kolla honom. Litar till 100% på min man vilket gör att jag inte har några problem med att han kan mina lösenord.

drika
7/11/15, 2:35 PM
#15

ahr tillgång men varför ska ja ens kolla?

Hälsningar

Fredrika

Gaara
7/12/15, 4:58 PM
#16

Vi har inte varandras lösenord. Känns bara onödigt.

pälli
7/14/15, 7:43 AM
#17

Jag vill gärna ha ett privatliv utan min partner involverad, tro det eller ej så är man fortfarande en privatperson med all rätt till sitt egna privata som ens partner inte ska få ha tillgång till. Dock med all respekt att OM ens partner misstänker otrohet eller annat så ska man absolut visa konversationer och visa att man inte döljer något, så inget ska vara topphemligt men något privat ska man få ha.

Min partner kan min kod till mitt bankkort och tvärtom, just för att vi ibland lånar varandras kort och handlar för. Typ jag ska till affären och han erbjuder att betala, då får jag hans kort och tvärtom. Eller om han kör och jag betalar och vi kör Drive-in, då är det enklast att han kan min kod. Han kan min kod till min mejl just för att jag inte orkat skriva in det själv när vi väntat på nåt svar som skulle komma till min mejl. Men jag litar på att han inte snokar :P Inte för att det finns något spännande att hämta på min mejl direkt, haha.
Men vi har inte varandras lösen till Facebook, men om någon skriver till någon av oss är vi båda på tok för nyfikna och frågar vem det var :P Haha. Samma med sms. Vi snokar dock inte men vi frågar av nyfikenhet. Inget oss emot.

Men skulle bli rosenrasande om han ville ha full kontroll på allting och snokade dagligen utan min vetskap. Undrar han kan han fråga och han får se, men att snoka bakom ryggen och ha kontroll skulle göra mig förbannad.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Gur4m1
7/14/15, 11:28 AM
#18

Jag gerinte ut lösenord och hans ger inte mig sina lösenord, däremot har det hänt i mina tidigare relationer att man haft tillgång av de 4 siffrorna man behöver för att använda varandras kontokort i butiken/bankomat, men det är ju en helt annan femma. Jag anser att manska vara ärliga och visa hänsyn och respekt, men med det kommer även att man måste ge sin partner utrymme att "va själv". Mailkonton, FB osv- ser jag som "privata samtal" men över nätet. Jag har ingen RÄTTIGHET till dessa samtal. Av respektför min vänner jag diskuterar saker med, privat,såskullejagaldrig ge honom tillgång av mina kontot. Man måste kunna lita på varandra och att man vet var gränsen går. Du verkar vettig i ditt synsätt förut så ge inte ut dina lösenord och be honom byta sitt till FB. Du ska inte behöva "kolla" honom.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Devya]
7/14/15, 12:38 PM
#19

Jag har hans lösenord och han har mina. Han har min bankkod och jag har hans. Jag tycker om att han har mina lösenord, jag har inget emot om han kollar igenom mina mail, finns inget intressant där.

Jag förväntar mig dock att han inte kollar igenom mina konversationer med min bästa vän eftersom han heller inte vill veta av hennes hemligheter.

Upp till toppen
Annons: