Annons:
Etikettsex
Läst 3269 ggr
[.Victoria.]
7/13/15, 5:13 PM

gå till gyn frågor

Hej! Jag måste gå till gyn för har ont vid sex, tror inte det är normalt. Men jag vågar inte, tycker det gör så ont att stoppa in något och är orolig för vad de ska göra, är det någon jättestor grej de stoppar in eller känner de bara lite med fingrarna? Jag måste gå snart för fyller 22 i år och kan inte gå till UMO längre då, där är undersökningen gratis. Hoppas någon vågar dela med sig av erfarenheter.

Annons:
LaSadie
7/13/15, 5:17 PM
#1

Har själv inte känt obehag att gå till gyn men säg till att du är orolig när du är där så kanske de kan förklara mer vad de tänker göra så du är förberedd.

crimson
7/13/15, 5:54 PM
#2

Berätta för gyn hur du känner, och om du inte litar på läkaren du får så säg nej. Jag träffade en man som var så jäkla konstig och jag fick världens äckel-känsla från honom, så jag gick. Förklarade för honom varför och han kallade mig fånig, vilket gjorde beslutet enklare.

Kom ihåg att det är du som bestämmer vad som är ok och inte. Lycka till.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

[.Victoria.]
7/13/15, 7:18 PM
#3

#2 vad otrevlig! Någon man vill jag helst inte ha, även om det säkert finns bra manliga gyn läkare också!

crimson
7/13/15, 7:24 PM
#4

#3 Jo, det var inte trevligt, men de 3 gynekologer jag gått till efter har varit suveräna. Det är obehagligt, men det är värt det.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

IceTee
7/13/15, 8:54 PM
#5

Om det börjar göra ont säger du till så avslutar dem!

Medarbetare på Skor iFokus

[.Victoria.]
7/13/15, 8:56 PM
#6

Tack för alla svar men stoppar de upp någonting? Om de I så fall gör det är det något jättestort och kör den in det lång? (ursäkta språket haha..)

Annons:
ChristineL
7/13/15, 8:59 PM
#7

Det är inget jättestort och det körs inte in långt. De känner med fingrarna och eventuellt vill de göra ett vaginalt ultraljud. Då för de in en stav i dig och får en bild på en skärm av hur det ser ut, men den staven är inte tjockare än 1-2 fingrar.

[.Victoria.]
7/13/15, 9:13 PM
#8

#7 Tack! Två fingrar tycker jag gör ont men förhoppninsvis har de massa glidmedel på!

ChristineL
7/13/15, 9:25 PM
#9

#8 - Kondom/handskar och glidmedel används alltid!

ChristineL
7/13/15, 9:28 PM
#10

Tillägger att jag besökte gynakuten en vecka efter förlossning, blev undersökt och det gjorde nästan inte ont alls. Och jag kan säga att man är rejält öm där nere ett par veckor efter en förlossning. Prata med med gynekologen du träffar och berätta hur du känner, att du är rädd/nervös.

obstitant
7/13/15, 11:30 PM
#11

Det låter som om det skulle kunna vara vaginism eller liknande. Gynekologer och barnmorskor bör ha bra koll på sånt, så om du förklarar att det är smärta du söker för och att du är orolig för att undersökningen ska göra ont kommer de garanterat att ta det extra försiktigt och kolla med dig om det går bra.

De har ett instrument med två ca 1 decimeter långa delar som kan skjutas isär för att "öppna upp" och se bättre, men det är inte säkert att de använder den om de märker att det är svårt att föra in saker på dig.

Hoppas det går bra och att du får veta vad det beror på och vad du kan göra åt det. Tänk på att aldrig ha sex som gör ont, om kroppen lär sig förknippa sex med smärta kan det bidra till att den "låser sig" så du får mer ont. Gör andra saker så länge i så fall!

[.Victoria.]
7/13/15, 11:42 PM
#12

#11 alltså jag vet inte om det är vaginism, ibland gör der lite ont också om jag sitter, det är konstigt!

obstitant
7/13/15, 11:46 PM
#13

#12 Kan det vara vestibulit?

Hur som helst är det bäst att söka hjälp och fråga! Och var inte rädd att säga ifrån om det skulle göra ont!

Annons:
[silkesnosen]
7/14/15, 12:28 PM
#14

Säg att du söker för smärta och att du har ont och är rädd. De flesta som har kunskap tar det då försiktigt. Viktigt att du får hjälp. Säg när du får ont och var, även det där med att sitta.

[Devya]
7/14/15, 12:40 PM
#15

Jag har fått jätteont under vissa besök hos gynekologen, så pass att jag har börjat blöda en hel del. Men problemet har ju legat hos mig, jag som har spänt mig alltför mycket. De gånger jag har slappnat av så har jag inte känt av någon smärta, men fortsättningsvis har det ändå kommit en hel del blod efteråt, så att jag får använda en binda.

IceTee
7/14/15, 12:46 PM
#16

#15 oj, har de inte slutat när det gör ont?

Medarbetare på Skor iFokus

[Devya]
7/14/15, 12:56 PM
#17

#16 Nej, de har bara uppmanat mig till att andas och slappna av medans de bara fortsatte.

IceTee
7/14/15, 1:10 PM
#18

#17 jag hade aldrig accepterat att de gjorde fortsatte om jag hade int och blödde om det inte var livsviktigt! Låter hemskt, stackare!

Medarbetare på Skor iFokus

[.Victoria.]
7/14/15, 2:06 PM
#19

#17 Men usch! :( Om man blöder är ju uppenbarligen något fel och då ska man sluta :(

[Devya]
7/14/15, 2:31 PM
#20

#18 Det har inte alltid gjort ont då jag har börjat blöda. 

#19 Enligt gynekologen så händer det nu som då och är inte särskilt ovanligt.

Som sagt, jag har varit med om att jag har blödit även fast det inte har gjort ont.

Annons:
Upp till toppen
Annons: