Annons:
Etikettotrohet
Läst 4962 ggr
[Honesta Amore]
2015-07-18 16:50

Vad är otroget?

Kom just på min Sambo med att ha en annan tjej bakom min rygg. Visserligen var det över nätet… Här kommer frågan vad tycker ni är otrohet i dagens samhälle? Vi har utvecklat så mycket nya elektroniska apparater så  gränserna vid otrohet har väl också utvecklats eller?

Annons:
[.Victoria.]
2015-07-18 16:53
#1

Oj, tycker du ska dumpa honom, han verkar inte så pålitlig!!

Jag skulle gjort det I alla fall 🤦‍♂️

[Honesta Amore]
2015-07-18 16:55
#2

Jag har redan gjort det men han verkade inte fatta varför jag gjorde det

[.Victoria.]
2015-07-18 16:56
#3

#2 Spelar ingen roll det är bara bra att du inte slösar din tid på någon som är så opålitlig och korkad!

AnnaFagerell
2015-07-18 17:06
#4

Hur menar du att han hade en tjej över nätet?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Honesta Amore]
2015-07-18 17:08
#5

Ja han hade flirtat å sagt att han älskade henne i ca 6 månader. Dom ville träffa varandra men han hade avbokat i sista sek. Och det var hon som ringde till mig

AnnaFagerell
2015-07-18 17:09
#6

Vilken ålder är ni i ?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Lamina
2015-07-18 17:09
#7

Otrohet är upp till var och en att definiera. En person kanske tycker man är otrogen bara man flörtar lite med någon annan medan en annan går med på att partnern t.o.m kysser eller har sex med andra. Vissa är helt OK med att partnern pratar med andra på nätet och har en slags relation med dom, medan andra anser det vara otrohet. Det är något man bör diskutera i ett förhållande så båda vet vart gränserna går. Personligen värderar jag ärlighet framför "trohet". Dvs, om min partner är ärlig med vad hen gör kan jag acceptera det mycket lättare. Jag kan acceptera att hen sitter och småflörtar med andra både på nätet och irl, så länge alla parter känner till vad som gäller. Heck, jag skulle nog kunna acceptera mer än så så länge avsikten inte är att inleda något slags förhållande med personen ifråga….

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Honesta Amore]
2015-07-18 17:16
#8

#6 vi är 24

[Honesta Amore]
2015-07-18 17:20
#9

#7 jo jag håller med kanske skulle ha hanterat det på ett annat sätt om han inte hade tittat mig i ögon å ljugit när jag visste sanningen. Det hände ett ex antal ggr. Men har fått reda på så många mer lögner han har dragit för folk sen han flyttade ut. Jag vill bara ha sanningen för ett förhållande byggt på lögner nja det låter inte så bra

ChristineL
2015-07-18 17:34
#10

Det är upp till dig, jag hade dragit direkt!

AnnaFagerell
2015-07-18 17:37
#11

Jag anser att det saknas något i ett förhållande när man gör som din kille gjort. Å så är man ju två om det oavsett.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Devya]
2015-07-18 18:03
#12

Jag skulle definitivt kalla det för otrohet. Han har ju gått bakom ryggen på dig och fått en annan tjej att falla för honom. Han har ju lekt med era känslor totalt. Låter inte alls trevligt. Det att han inte kan erkänna att det här är otrohet visar också att han har ingen förståelse för dina känslor.

Det är nog knepigt det där. Helt upp till dig vad du vill göra med situationen men om han inte kan förstå varför du inte accepterade det där beteendet så är han ganska så trög måste jag säga.

Honestyisdead
2015-07-18 18:51
#13

#11 Ja  det saknades respekt,  från hans håll.

Annons:
AnnaFagerell
2015-07-18 19:16
#14

#13 inte bara hand fel anser jag. Vi vet inget om bakomliggande anledningar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Honestyisdead
2015-07-18 19:38
#15

#14 Just det, du vet inget. Hur kan du då påstå att det inte bara är hans fel?

Du bedrar dig kraftigt om du anser att den som är tillsammans med den otrogne har skuld.

AnnaFagerell
2015-07-18 19:52
#16

#15 finns ju alltid en anledning och man är alltid två att bära skulden. Det vet jag av egna erfarenheter. Men det är alltid fel av den ena och aldrig den andre!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Rita-S
2015-07-18 20:18
#17

Alla har olika gränser för när ens partner är otrogen. jag ser inte det som otrohet om min kille får en tjej i knäet, kramar henne eller ger en puss på läpparna utan tunga exempelvis, och jag har kompisar som anser att bara det att krama 3 sekunder längre med en tjej är otrohet direkt. För mig är min gräns könsorgan och tunga. Min kille skall inte ha med någon annans tjejs eller killes könsorgan eller tunga att göra, inte heller skall nån annan än jag ha med min killes tunga och könsorgan att göra. Jag ser det inte som otrohet om min kille skulle pussa på någon utan tunga lite snabbt, eller om han skulle chatta med någon tjej på nätet. 

jag har heller inga problem med om min kille skulle titta porr eller sådan, men jag skulle säga det är att gå för långt om min kille sextar med någon eller sexchattar med porrstjärnor via porrsajter. Där går min digitala gräns. 

Om min kille skulle chatta utan att sexta med någon tjej och tala om att han har känslor för henne och vill ha henne skulle jag inte se det som otrohet. Men jag skulle känna mig riktig lädsen och sårad om detta sker bak min rygg och min kille inte informerar mig om att där finns känslor för en annan brevid mig så att vi tillsammans kan prata om detta skall är ett problem eller inte,  eller om han kommer lämna mig för den andra. om min kille skulle dold något så stort som riktiga känslor (även om de inte skulle vara lika stärka som de han har för mig) blir det naturligt att frukta han döljer mer, även om jag omdelebart inte nödvändigvis skulle misstänka faktisk otrohet som första jag gör. 

Vi kan väl egentligen inte ge dig faciten på vad som är eller inte är otrohet. detta är något du och din partner måste informera varandra om hur ni själv tänker, och komma överens om vilka gränser som skall finnas för just erat förhållande. Jag och min nuvarande tänker rätt lika om vad som är och inte är okej och passar därmed bra sammen på de principer: Tunga är inte okej, könsorgan är inte okej, sexta är inte okej. Men jag vet ju inte riktig vad som gäller för dig och din partner, och vet inget om situationen med din partner och den andra tjejen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Honestyisdead
2015-07-18 21:18
#18

#16 Fel. Man kan ensam bära skulden.

Jetaime
2015-07-18 21:45
#19

Inget jag hade accepterat, hade dessutom tagit mig ganska illa av det. #16 Såklart man är två i ett förhållande, men man tar ändå enskilda beslut.

Tjeja
2015-07-19 01:09
#20

I min värld är otrohet när man gör saker med andra bakom ryggen/försöker dölja det.

För mig är det ärlighet och lojalitet som gäller. Med lojal menar jag då att min partner inte lämnar mig för någon annan utan jag är alltid nr 1. Så länge jag får mina behov av min partners närhet och uppmärksamhet och kärlek så får hen göra vad hen vill med andra också! Som sagt, bara jag är nummer 1 alltid och känner mig trygg i att jag aldrig blir lämnad för någon annan.

M a o, handlar vår relation om vad som försiggår mellan oss, vad som händer med andra har inte med vår relation att göra och skall därför inte påverka oss för då är det inte ok längre. (svårt att förklara med andra ord, den som fattar den fattar ni andra förlåt, jag förstår att det kan låta konstigt men jag har inte bättre ord att förklara med)

Kraftigt förenklat kan man säga så här: 

Så länge jag känner mig trygg i min partners kärlek och får det jag behöver från hen i vår relation, ja då får hen göra vad hen vill med andra också. (och vice versa förstås)

Däremot är det inte alltid jätteenkelt att möta sin primärpartners alla behov alla gånger och då finns det liksom inte utrymme för andra äventyr eller sekundära kärleksrelationer samtidigt. "Vi" kommer liksom alltid först, före alla andra relationer.

Ja.. jag är alltså polyamorös.. dvs.. jag kan älska fler personer samtidigt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
pälli
2015-07-19 07:46
#21

Otrohet för mig är när en vänskapsrelation går över till en flirtrelation, dvs man går över den där gränsen mellan vänner och kärlek. Sen spelar det ingen roll om det sker på nätet, via mobilen eller i verkliga livet.
Exempel: Från att säga ''Godnatt, älskar dig  bästa vän'' (ganska vänskapligt, man älskar ju sina vänner) till ''Godnatt världens finaste, älskar dig oändligt och kan inte sluta tänka på dig.. önskar du vore här''. Det finns alltså en gräns, en tydlig och stark gräns på vad som är okej eller inte. I verkliga livet skulle jag reagera på om min sambo började hålla handen med en tjejkompis, hålla henne på låret eller dylikt. En kram eller en puss på kinden är helt okej för mig. Men, vad som är okej för mig kan vara helt förbjudet för någon annan och vise versa. Det är bara en själv som vet sina egna gränser.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

RoyalSnake
2015-07-19 14:43
#22

När det är så att man måste radera/dölja meddelanden för sin partner ifrån en konversation med någon annan, då är man redan där.

[.Victoria.]
2015-07-19 16:51
#23

#22 När jag var tillsammans med mitt ex fick jag inte se hans facebook, och jag vet att han pratade med en tjej om ett projekt de skulle göra ihop. Han gillar inte att jag kollar igen hans mail/facebook osv. Tycker ni det är dåligt? Jag tror inte han skrev något speciellt till henne men man vet aldrig vart gränsen går!

Kalli
2015-07-19 18:26
#24

#23: Jag skulle påstå att det är ganska sund att inte uppskatta att ens partner vill kolla igenom ens mail/facebook. Om du inte ens trodde att han skrivit något speciellt till henne, varför kände du ett behov av att kontrollera honom?

#0: Vad som är otrohet och inte är upp till varje par. Sen kan jag väl känna såhär, spelar det någon roll om det ska definieras som otrohet eller inte?

[.Victoria.]
2015-07-19 18:28
#25

#24 jag kontrollerade inte, ville höra era åsikter bara eftersom ni skrev att det inte är ok för en partner att undanhålla meddelanden.

Kalli
2015-07-19 18:31
#26

#25: Vem skrev det?

[.Victoria.]
2015-07-19 18:44
#27

#26

_#22 När det är så att man måste radera/dölja meddelanden för sin partner ifrån en konversation med någon annan, då är man redan där.
_

Annons:
Kalli
2015-07-19 19:28
#28

#27: Att inte vilja att ens partner snokar i ens mail är inte samma sak som att aktvit radera eller dölja mail från ens partner.

[.Victoria.]
2015-07-19 19:45
#29

#28 Men det gör man ju om man ex inte får se ens fb meddelanden fast man vet att ens partner pratar med andra tjejer. Jag bryr mig inte just saying.

Kalli
2015-07-19 19:59
#30

#29: Nja, skulle nog kalla det vanlig hederlig integritet. Med dölja menar jag mer att man aktivt ser till att ens partner inte råkar se något. Som nämnt tidigare att man raderar konversationer, släcker ner Facebook om ens partner närmar sig, eller kanske inte ens loggar in om ens partner är hemma.

Ofta handlar väl de fallen om en konversation med en enda person och då för att det man skriver inte är helt rumsrent så att säga. Du skrev att du inte fick se hans Facebook, att han inte gillade när du kollade hans mail. Det i sig skulle jag inte säga är konstigt. Om det bara gällde den här tjejen däremot, att du fick läsa all annan aktivitet innan, då hade jag reagerat.

[.Victoria.]
2015-07-19 20:22
#31

#30 Han drog faktiskt bort facebook om jag gick förbi, vet inte om han skrev något konstigt men bryr mig inte för är mitt ex I alla fall haha

Kalli
2015-07-19 21:58
#32

#31: Sker det frekvent skulle jag nog tyckt att det var lite konstigt, i annat fall kan det ju vara en tillfällighet. :)

Ravynsfair
2015-07-19 23:08
#33

Jag kom på min fd sambo med att vara otrogen via nätet. 
Facebook för att vara exakt. De planerade träffar, undanflykter, ja allt tillsammans. 

#17 satte orden på mina tankar! 
Senast igår var vi på en "middag" för att fira vår gemensamma vän som fyllde 20år.
Vi brukar pussa på varandra när alkohol kommer in i bilden men det är också där det stannar. (hon har också pojkvän som finner det ok)
Pussar utan vidare tafsande och tunga. 
Jag litar på min pojkvän/blivande sambo precis som han litar på mig. 

Hade nog inte riktigt uppskattat att höra hur mycket han pussat på massa tjejer/killar under en krogrunda/fest (främst tjejer eftersom han inte är attraherad av killar, han dör bara inte av att pussa på killar också) utan att jag varit med men jag hade nog inte gjort världens grej av det OM det bara var pussar och att jag fick höra det från honom. 
Jag själv skulle aldrig pussa på andra utan att han var med.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

lkmf
2015-07-20 23:06
#34

För mig är otrohet när du har någon form ar relation tillfällig eller längre med en person som du inte kan stå för in för din partner. Det kan både vara fysiskt och psykiskt.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
67:an
2015-10-03 19:29
#35

otrohet ärväl något man gör som man vet att sin partner blir sårad av, vare sig man ligger med hen eller har intima "önskemål" med hen. Man vet väl själv vad man skulle bli sårad av så varför göra det mot någon man "älskar"

Biancaa
2015-10-03 22:58
#36

Tycker som #21, "Otrohet för mig är när en vänskapsrelation går över till en flirtrelation". Om min kille pratade flirtigt eller så med en tjej över nätet hade jag tagit det som otrohet. Skulle ha lämnat

P3pz
2015-10-03 23:51
#37

#0

Vad man anser som otrohet är upp till var och en, och sen bör man tillsammans med sin partner diskutera var gränserna går och vad man accepterar och inte. 

Själv hade jag definitivt inte accepterat det din kille gjorde. 

Jag har inget problem med att min sambo pratar eller kramar en tjej osv så länge det håller sig på en vänskaplig nivå. skulle han flörta med en tjej så skulle jag tala om för honom att jag inte tyckte det var okej, hade han dessutom planerat träffar, sagt att han älskade någon annan osv då hade jag definitivt bett honom fara och flyga. 

Skulle min sambo prata med en tjej och vara "flörtig" men vara öppen med mig om det då hade jag nog inte brytt mig.. 

Jag kan nämligen själv framstå som "flörtig" även om jag inte menar att flörta med personen i fråga.

"There is life after abuse. This is mine"

Upp till toppen
Annons: