Annons:
Etikettvänskap
Läst 1879 ggr
Calcifer
2015-07-23 19:55

Dömd att vara ensam, tydligen.

Jag har en hel del internetkompisar, och även väldigt, väldigt nära vänner via internet. En del som jag träffat någon gång IRL och vissa som jag bara skypat med eller chattat med i flera år. Min allra bästa vän, mitt själssyskon, har jag t:ex aldrig träffat IRL men skulle göra allt för honom.

Problemet är att i verkliga livet har jag inte en enda vän. Överhuvudtaget. Jag bor i en pytteliten stad där det inte finns möjligheter att träffa nytt folk (om man inte vill gå ut på krogen en fredagkväll och se på när 18-åringar som precis fått åldern inne super skallen av sig och sedan kaskadspyr på gatan) om man inte t:ex går i skola eller arbetar. Jag är långtidssjukskriven och det finns i princip inga aktiviteter jag kan gå med i för att träffa folk heller.

Sen hade jag en sådan otrolig tur för några månader sedan att jag träffade en kille spontant i mitt trapphus (han jobbade då inom hemtjänsten och hade varit hos en av mina grannar och hjälpt hen) och vi började prata för han tyckte det var roligt att se någon i hans ålder som han inte sett tidigare (liten stad, man känner igen de flesta även om man inte vet vad de heter eller så). Därefter bytte vi nummer och började umgås rätt flitigt. Sms:ade ofta, kollade på film, gick promenader, var och fikade. Festade ihop några gånger vilket ledde till att vi strulade en smula.

Nu har allt tvärvänt, och jag har ingen aning om varför. Han svarar inte på sms, svarar inte när jag ringer, och jag känner mig helt knäckt. Nu är jag helt ensam igen, han var den enda vän jag hade. En god vän dessutom, då vi har väldigt mycket gemensamt och alltid hade skitkul ihop. Sist vi sågs så fick jag t:ex en puss på munnen, för han ville se hur det kändes när vi var nyktra, eftersom "vi hamnar ju alltid där på fyllan ändå". 

Jag ringde för några dagar sedan och fick telefonsvarare och lämnade ett meddelande där jag gick rakt på sak och frågade om jag hade gjort eller sagt något fel, om han var sur på mig eller så. Inget svar. Började fundera kring om han kanske tyckte jag varit dålig på att höra av mig (lider av social fobi, det vet han om, han vet om i princip 90% av mina "problem") och skickade iväg ett sms för ett tag sedan och undrade om han ville hitta på något ikväll. 

Och nu känner jag mig som ett rikspucko som är totalt dömd att helt enkelt inte ha några vänner IRL. Spenderar 99% av min tid i min lägenhet och lämnar den egentligen bara när jag måste (handla mat, etc). Den enda person jag haft kontakt med ansikte mot ansikte sen sist jag träffade den här killen (flera veckor sedan) så var det mamma… Känner mig patetisk, värdelös, korkad, ful, äcklig och helt enkelt ovärd att vara någons vän. Jag duger tydligen inte till alls. Inte ens så att jag kan få ett sms med "jag vill inte vara vän med dig mer" eller nåt i den stilen.

Nu ska jag ta en emo-dusch och gråta för jag känner mig så jäkla dum i huvudet som hörde av mig till honom igen när han tydligen inte vill ha mer med mig att göra. Fattar inte vad det är för fel på mig som gör att alla mina IRL vänner alltid bestämmer sig för att jag inte är värd ett piss.

(Förlåt för långt inlägg, behövde skriva av mig.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Aleya
2015-07-23 20:14
#1

Kasta ut dessa "knäppa" tankar. Det kan finnas en helt logisk förklaring till varför han inte hört av sig. Så kasta inte in handduken än. Gällande dina sk vänner så är vissa så lata så dom inte ens kan säga att dom inte orkar med en. Det är inte ditt fel. Du har bara haft oturen att möta sådana människor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Hadraniel]
2015-07-24 09:15
#2

Majoriteten av de människorna jag träffat både via internet och i verkligheten gör precis sådär så att de medvetet blir okontaktbara för att låta det hela rinna ut i sanden utan att berätta anledningen. Avskyr det beteendet och tycker det är så extremt själviskt att låta någon gå och fundera på vad som hände under en lång period efteråt bara för att slippa obehaget med att säga vad som faktiskt gick fel till personen och därmed göra lidandet kort och även ge personen ifråga en chans att rätta till eventuella brister eller att åtminstone lära sig något om hur personen uppfattas i andras ögon.

Hoppas verkligen att du hittar några nya vänner som faktiskt är lite  mer raka och omtänksamma eller att du kanske mot förmodan får reda på att det faktiskt fanns en bra anledning till att han inte kunnat höra av sig under denna perioden.

Jag hade nog lätt kunnat hamna i en liknande sits som dig utan några att umgås med då jag avskyr att vistas på i princip alla platser där man kan träffa nya människor och dessutom har svårt att hitta människor vars umgänge jag tycker känns meningsfullt för min egen del. Skulle mina släktingar gå bort och jag tappade kontakten med de få vänner jag har skulle jag nog bli i princip totalt ensam och isolerad.

Calcifer
2015-07-24 10:46
#3

Tack för svaren. Jo, det som gör mest ont är väl att vi var rätt tajta, umgicks ofta, pratade ofta, och småsnubblade väl in lite på att det kanske, kanske kunde bli något mer än vänskap i framtiden. Även om jag bara fick ett sms där det stod "vill inte vara vän med dig mer" så skulle jag åtminstone kunna lägga det bakom mig. Just nu går det ju inte att hindra tankar som "men tänk om han tappat bort mobilen" eller "tänk om han inte har pengar på mobilen". Tankar som ändå ger en hopp liksom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Melvin011
2015-07-26 15:37
#4

Utan att känna till hela historien så låter det som du jagat den där killen alldeles för mycket med sms och telefonsamtal. Du säger själv att du frågat honom om du gjort något fel etc vilket bara visar på rädsla och svaghet.  Han tycker säkert om dig men du skrämmer honom, han tror du en stalker. Varför hänga upp sig på en enda person när det går en ny buss om 15 minuter. Så mitt tips om du vill ha honom tillbaks är att absolut inte kontakta honom igen överhuvudtaget och inte ens vänta på att han ska göra det. Om han gör det låt han visa vad han vill och bevisa sig värdig för dig. Under tiden ta nästa buss och träffa andra.

Honestyisdead
2015-07-26 17:06
#5

#4 Det visar inte på rädsla. Det visar på att man inte förstår varför det tog slut helt plötsligt. Då är det naturligt att försöka få svar och förklaring. Det är inte Stalin.

Melvin011
2015-07-27 03:06
#6

Det visar på att hans attraktion till henne sjunkit pga att han fått för många sms, samtal etc. På sätt har det skrämt bort honom från vidare kontakt. Det är svaret till varför han inte hör av sig. Detta är ett vanligt problem, speciellt hos killar att överösa den man nyligen träffat med sms. När han/hon inte får svar tillbaks blir man antingen arg eller säger förlåt för något man inte gjort vilket förvärrar saken. Sms/samtal till någon man gillar och nyligen träffat ska användas sparsamt och som redskap för att fastställa tid och plats för en date. Vill man vara en olycklig singel hela livet så kan man testa att sms bomba den man är intresserad av.

Annons:
Honestyisdead
2015-07-27 09:04
#7

#6 Du verkar inte ha läst tråden.

Melvin011
2015-07-27 16:08
#8

Jag har läst hela tråden. Ok vad tycker du jag har missat? Vidareutveckla gärna.

Calcifer
2015-07-28 11:13
#9

#8 Oj herregud vad du läst in egna "sanningar" i en text jag inte ens skrivit. 

Sms:bomba? Skrattretande. Men jag är ju tydligen en stalker för att jag skickade TVÅ sms jag inte fick svar på (där det ena var rätt samtalsavslutande) och jag ringde EN gång och hamnade hos telefonsvar…

Sen kan jag lägga till att han ringde dagen efter, bad hemskt mycket om ursäkt för han hade varit upptagen, sen pratade vi i telefon i någon timme och därefter frågade HAN om vi skulle ses på kvällen vilket vi gjorde. Men jag vet inte, han kanske helt enkelt var så himla livrädd för mig att han tänkte att ringer han inte så dyker jag upp utanför huset med mörkerkikare och kloroform…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2015-07-28 11:17
#10

(Sen handlade det för övrigt om att jag har blivit totalt omotiverat "dumpad" av "vänner" tidigare då jag spenderade 12 år som ordentligt mobbad i skolan där en del tyckte det var roligt att låtsas vara min kompis ett tag för att sedan låtsas som om jag inte ens existerade. Sånt sitter i, och man får lätt panik då. Bara för att man känner de känslorna inom sig så betyder det inte för fem öre att man luftar dem till någon som råkat inte svara på sms på några dagar. Jag luftade här och inte till honom…)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2015-07-28 12:29
#11

#8 Det mesta

Melvin011
2015-07-28 15:32
#12

Bra att det ordnade sig tillslut. Jag skrev inte specifikt att du sms bombat honom utan att det generellt är vanligt att folk gör det när de känner sig osäkra vilket inte är bra. Däremot står jag fast vid att jag tycker du kontaktat honom onödigt mycket. Men det gick ju vägen ändå så jag önskar dig lycka till och hoppas det går bra med killen.

Calcifer
2015-07-28 15:36
#13

#12 Fånig åsikt, i så fall skulle nog de flestas relationer rinna ut i sanden ganska omgående…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Melvin011
2015-07-28 16:12
#14

Det är mer än en åsikt, det är tom vetenskap.  Jag menar inte att man ska ignorera den man nyligen träffat, utan att sms:a/ringa en gång inte mer. Därefter vänta på svar oavsett om det tar en minut, en dag eller en vecka. Däremellan ska man undvika att sms:a/ringa igen i rädsla för att den andre inte är intresserad. Det ger då intrycket av att man är klängig osv. När den andre svarar bestäm då tid för träff för att  lära känna varandra.  När man umgåtts en längre tid så kan man såklart ringa/ sms:a mer. Så jag menar i början, när man nyss träffats. Men vi får vara ense om att vara oense i detta fall.

Calcifer
2015-07-28 17:23
#15

Ja, och alltså är det inte relevant i denna tråd då vi känt varandra och hörts av nästan dagligen i någon mån sedan dess…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sarah
2015-07-29 01:19
#16

#14 wow vetenskap… Kan du länka till referens är du gullig? Personer som tycker att man är klängig om man hör av sig några gånger är inte värda besväret, de är bara töntar.

IceTee
2015-07-29 02:24
#17

Melvin011 om man har problem med att den andra hör av sig för mycket är man nog inte skapta för varandra. Jag hörde av mig väldigt mycket i början till killen jag gillade, han hörde av sig tillbaka. Vi har nu varit tillsammans i 1 år och 11 månader och förlovade i 3 veckor. Uppenbarligen är det från person till person och man kanske inte bör ringa flera samtal och skicka flera sms per timme för att fråga varför personen inte svarar (som ts inte gjort), men samtidigt tror jag inte att det är bra att försöka höra av sig så lite som möjligt och "spela cool" då man faktiskt ger ett annat intryck av vem man är än vad som kanske stämmer överens med verkligheten

Medarbetare på Skor iFokus

Calcifer
2015-07-29 02:38
#18

#17 Eller hur. Första sms:et han inte svarade på skickades en söndag. Jag ringde på tisdagen, och skickade ett sms sen på torsdagen och då ringde han på fredagen därpå. Knappast stalker-känsla där. Eller om man anser det är stalker kanske man bör se över ifall man är överdrivet paranoid.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Melvin011
2015-07-29 17:46
#19

Sarah. För referenser, googla bara "texting a woman too much",  för icke vetenskapliga artiklar. "Texting a woman too much  science",  för vetenskapliga artiklar/studier.  Se gärna denna länk också https://www.youtube.com/watch?v=74OQ6YOaMsk

Calcifer
2015-07-29 17:48
#20

#19 Youtube är ingen källa att förlita sig ett dugg på. Sen att hänvisa till googlingar är inte heller att komma med vetenskapliga källor.  

Men nu har det här för övrigt inte heller ett dyft med själva tråden att göra…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
2015-07-29 18:00
#21

#19 Varför skulle någon Google nät man själv upplevt verkligheten?

Melvin011
2015-07-29 19:02
#22

Hera. För att en person här frågade mig efter länkar till referenser helt enkelt.

Sarah
2015-07-29 19:09
#23

Googla science… Underbart. Vetenskap hittar du i vetenskapliga tidskrifter. Typ Nature etc. Inte på Youtube. /Sarah, doktorand

Honestyisdead
2015-07-29 19:20
#24

#22 och du gav inga sådana.

n00bArtWork
2015-07-29 19:36
#25

Bellatrix, du är inte ensam om att känna att det är en själv det är fel på eftersom alla bara försvinner och man vänder ut och in på sig för att behålla någon nära.

Nu har jag tack och lov min sambo men alla vänner bara "försvann" och "finns där för mig" på sina egna villkor.

Melvin011
2015-07-29 19:38
#26

Bellatrix. Jag hänvisade till specifika sökord på google . Då får man upp några vetenskapliga artiklar vilka har referenser.

Detta känns lite urvattnat  nu, och damer detta blir mitt sista inlägg i denna tråd. Men Bellatrix lycka till och hoppas allt går bra för dig. Det är ju det viktiga trots allt.

Calcifer
2015-07-29 19:42
#27

#25 Tur att du har din sambo men ja, jag känner igen det där också. Jag skulle alltid finnas tillgänglig för dem när det passade dem men när jag behövde det så var det inte viktigt att finnas där för fem öre.

#26 Och jag har redan sagt flera gånger att detta är helt OT och har inget med nåt att göra så tack för att du äntligen lägger det åt sidan…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
n00bArtWork
2015-07-29 19:52
#28

#27 Exakt så, vi ska finnas där utan att få samma tillbaka :(

Men hur går det, ses ni nu eller är det upp och ned sedan incidenten?

Calcifer
2015-07-29 20:13
#29

#28 Nej just i detta fallet är allt ok just nu. Jag har en del personliga problem så har inte ork till att umgås med någon men det vet han om så vi har lite smått sms-kontakt just nu bara. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

n00bArtWork
2015-07-29 20:18
#30

#29 skönt att det löste sig till det bästa för stunden 🌺

Upp till toppen
Annons: