Annons:
Etikettallmänt
Läst 1884 ggr
[Hayabusa]
2015-07-29 11:35

När utseendet står i vägen

Kanske inte rätt forum, men tycker att det var väldigt intressant att lyssna på detta program. 

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/586025?programid=3381

Annons:
[sanna70]
2015-07-30 19:42
#2

Jag har svårt att förstå varför vissa människor är så fascinerade av det yttre, det känns så ytligt på något sätt. 

Utseendet är flyktigt, vi förändras, vi åldras, kroppen förlorar sin spänst. .  Efter några årtionden så kommer dem som skrek glåpord till mindre "godkända" att se sin egen spegelbild och kanske förfasa sig över den. .   

Varför inte bara acceptera varandra och kolla på det inre i stället, det är det som varaktigt och därför bör det värdesättas mera.

[Hayabusa]
2015-07-30 20:56
#3

#2 Det har du rätt i. Men om man lyssnar på programmen så inser, åtminstone jag, att förnuftet säger en sak men att fakta säger annat.  Att tex kroppslängd har en betydelse i arbetslivet. Märkligt.

Utseende verkar spela roll, men materiella ting bedöms också. Hur bedömer "vi" en person som kommer körande i en skrotig bil kontra en lyxbil t ex?

[sanna70]
2015-07-30 21:06
#4

#3 Jo, det med kroppens längd har jag hört förut men jag tror ändå att vår personlighet är avgörande faktor i det långa loppet. .

Vad det gäller bilar Fin kontra skrotig bil så  brukar jag tänka att det är nog en händig människa som äger den för i regel kräver dem skrotiga bilarna bra mycket mer omtanke. . 

Jag tror att det beror på hur man ser på saker som när dem ställde ett halvt glas vatten på bordet.  Några sa att glaset var halvfullt och några sa att glaset var halvtomt. Bägge hade rätt men dem hade ändå olika syn på det. .

[Hayabusa]
2015-07-30 21:09
#5

#4 Man får ju hoppas det, men alldeles oavsett så var det intressanta program att lyssna på. Människan är, när allt kommer omkring, väldigt primitiv.

Maria
2015-07-30 21:29
#6

Det här med fördomar är spännande och jag älskar när mina får sig en törn😉

Det bor en kille här i området som ser ut som en riktig "Hells Angels typ" Långt hår, skägg, svart linne, massa kedjor och tatueringar osv. och en dag hade han med sig en hund och jag fick vända mig en extragång för det var en dvärgpudel😃 Då skämdes jag en smula för mina fördomar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Hayabusa]
2015-07-30 21:54
#7

#6 "Döm inte hunden efter håren" 😉

Skämt åsido, det visar på hur primitiva varelser vi egentligen är. Även om vi vi tror oss vara sofistikerade så är det endast skenbart.

Själv blir jag allt som ofta bedömd efter mitt utseende beroende på att jag är 100% hårlös (Alopecia Universalis) vilket ger mig ett "hårt" intryck. Kombinera det med "fel" klädsel och jag får många negativa kommentarer. Aningen trist, kan jag tycka.

Angelfish
2015-07-30 22:18
#8

#7 Det här är lite OT men min bror har också Alopecia Universalis. Vet inte om han fått många negativa kommentarer om det dock.

VästkustFia
2015-07-30 23:33
#9

Jag  tycker jag har det rätt bekvämt som sällan lägger märke särskilt mycket till folks utseende och klädsel (är antagligen vad som kallas ansiktsblind). Detta för ju med sig att jag går mest efter vad de säger och gör istället, och det är viktigare i längden 😉.

[Hayabusa]
2015-07-30 23:47
#10

#8 Se där, en av 200.000 då 😉 Nej, jag antar att det är individuellt hur man bedöms. Jag ser inte det som ett problem längre, men…ja, folk tycker vad de tycker.

Tjeja
2015-07-31 05:51
#11

Verkligheten är grym och empatilös :'(

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2015-07-31 08:53
#12

#11 Så är det, brutal och hänsynslös. Som sagt - människan är primitiv i sig själv och de som hävdar att de är fria från fördomar är inte medvetna om det, helt enkelt.

VästkustFia
2015-08-02 20:53
#13

#11, #12 Jo visst finns det alldeles för mycket brutalitet, fördomar och empatilöshet i världen.

Men nog tusan innehåller verkligheten positiva saker också… även om man inte alltid känner det så…

Annons:
[Hayabusa]
2015-08-02 21:21
#14

#13 Visst gör den det, men det är inte det som är poängen med det jag skrev. Alldeles för många tror sig vara sofistikerade, intelligenta och fria från fördomar, men när det  kommer till kritan så är det inte alls så.

VästkustFia
2015-08-05 13:25
#15

#14 Det har du rätt i. Inte minst vanligt bland akademiker tyvärr.

Maria
2015-08-05 13:35
#16

#15 Jag tror fördomar är lika vanligt oavsett "kategori" av människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2015-08-05 14:25
#17

#16 Absolut är det så. Det är underliggande beteendemönster som dyker upp när man minst anar det. Oftast är personen i fråga helt omedveten om det. Jämför med hur människor reagerar/agerar vid katastrofer likt "Estonia". Många av de som överlevde var, bildligt talat, beredda att "gå över lik" för att få överleva. Innan olyckan hade de en uppfattning om sig själv att vara humana gentlemän/-kvinnor men i denna stund av allvar visade de helt andra sidor. Sidor som de absolut inte trodde fanns.

Maria
2015-08-05 14:28
#18

#17 Man vill ju gärna tro att man själv är fri från fördomar men som du säger när saker och ting "sätts på sin spets" så kan både det ena och andra märkliga beteende visa sig.

Det kan även vara tvärtom. Den fegaste typen kanske visar sig ha en massa dolt mod.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2015-08-05 15:59
#19

#18 Ja, det stämmer verkligen.

Magnuzk
2015-08-05 23:38
#20

Väldigt intressant ämne. Jag har inte hört programmen, men läst lite här ovanför. Jag kan känna ibland att jag blir bedömd efter hur jag ser ut. Jag är kort och ser många år yngre ut än vad jag är. Om några dagar blir jag 46. För kanske fyra år sen fick jag visa leg när jag handlade på systemet. Det är andra gången kom jag på nu. Hände för 8-9 år sen också. Min längd gör det svårare att hitta en kvinna har jag märkt, och ibland kan det kännas som att jag inte blir tagen på allvar, fast det händer inte ofta. Jag har varit offer för mobbning pga att jag varit mindre, svagare och sett lite annorlunda ut. Idag är jag nöjd med min längd. Katten Gustav hjälpte mig faktiskt förstå att jag inte kunde göra något det 1992. Är det någon som har problem med min längd och utseende så får de väl ha det.

Kärleken är blind, hur kan den träffa rätt? skriver Shakespeare i Hamlet. Han har många visa ord. Äkta Kärlek känner inga gränser, den sträcker sig över land och hav, gränser och murar, ålder och utseende, religion och hudfärg.

Utseende är inte viktigt. Det viktigaste är hur en mänska är som person, men verkligheten säger ofta annat.

Annons:
[Hayabusa]
2015-08-06 07:13
#21

#20 Lyssna på programmen, de var väldigt intressanta.

Magnuzk
2015-08-06 09:29
#22

Lyssnar nu. Intressant. Känner igen mig i vissa saker som Hannes säger.

pyromanen
2015-08-07 21:03
#23

Angående bil… För 15 år sedan hade jag en Volvo 245 från 1974. Väldigt ful och rostig. Under dom ca 2 åren blev jag stppat och fick blåsa i alkomätare ca 10 ggr. Sedan bytte jag till "civiliserat" bil och har inte blåst någon enda gång på ca 14 år.

[Hayabusa]
2015-08-07 21:49
#24

#23 Ja, jag är inte förvånad. Förnuftet säger att det inte ska ha någon betydelse, men verkligheten är en annan.

Scorpio97
2015-08-07 23:18
#25

Har inte lyssnat på programmen (ska göra det någon dag när jag har tid)

Förutom fördomar, tror jag det även kan bero på personen i vissa fall. Ser man sig själv som "ful", "kort", "tjock" eller sämre på något annat vis, tror jag det även det syns i ens kroppsspråk och hur man pratar om sig själv. Om man sänder ut en signal att man inte gillar sig själv, tror jag även det påverkar hur andra ser på en. Vilket såklart kan påverka vid arbetsintervjuer och liknande. För jag tror dom flesta föredrar en person som älskar sig själv (i lagom mängd) än en som hatar sig själv. 

Sen tror jag inte att alla som har ett utseende som generellt sett ses som mindre snyggt/fint/vackert eller som enligt dagens standard väger för mycket tycker illa om sig själv. Jag säger alltså inte att det är personernas egna fel, utan bara att det säkert kan påverka också. Sen har vi uppenbarligen ett problem med fördomar ändå. 

Jag har exempelvis upptäckt att färre främmande personer sätter sig bredvid mig i bussen om jag har stor munktröja + mjukisbyxor, jämfört med när jag har bara t-shirt eller skinnjacka. Skoldagar åker jag minst två bussar per dag och har gjort dom senaste fyra åren, så det är inte baserat på bara några få gånger. Tydligen ser jag farlig ut eller något när jag har munktröja (; 

Mammas pojkvän har även en Volvo samt en raggarbil (cheva) och trots att chevan är i mycket bättre skick, är det enklare att få volvon genom besiktningen än chevan. Jag får även en del dömande eller ogillande blickar när jag säger att jag gillar att åka på cruisingar/åka raggarbil.


//Jessie

[Devya]
2015-08-08 13:19
#26

#25 Nåja, jag gillar inte alls hur jag ser ut. Jag har inget självförtroende i det fallet men sen igen är jag väldigt säker på att jag är väldigt duktig inom mitt yrke. Då jag söker efter jobb så tänker jag väl inte låta min dåliga uppfattning om mitt utseende ta över, det är ju inte det som gäller utan det handlar om jag kan göra jobbet eller ej. Jag har alltid lyckats att få de jobb jag har velat ha trots att jag inte tycker om hur jag ser ut.

Jag tror det är två skilda saker - att tycka om sitt utseende och att tro på sig själv. Jag har dock accepterat att jag inte tycker om hur jag ser ut. Jag kan ju inte göra något åt saken precis.

Anledningen till att jag inte tycker om mitt utseende är för att jag alltid fått höra då jag var liten att jag var den fula ankungen. Sådant sitter i länge trots att man förändrats mycket sedan man var 10 år.

Scorpio97
2015-08-08 19:09
#27

#26 Jo, så kan det såklart vara. Men jag upplever att ganska många kopplar ihop sitt utseende med sitt "värde", och då kanske man inte kan vara säker eller trygg gällande hur bra man kan sköta jobbet heller. Då kan det säkert påverka på det sättet som jag skrev i #25.


//Jessie

Annons:
[Devya]
2015-08-08 21:07
#28

#27 Kanske för vissa men definitivt inte för alla. :) Jag kopplar inte ihop mitt utseende med mitt "värde", det skulle ju vara otroligt ytligt av mig.

Scorpio97
2015-08-08 21:16
#29

#28 Vad jag vet skrev jag inte heller att alla gör det, varken i mitt första eller andra inlägg? (: Det var i alla fall inte så jag menade, utan att det för vissa personer kan vara så. 

Vore ju lite märkligt av mig om jag hade skrivit att det är så för alla, eftersom jag inte heller kopplar ihop mitt utseende med mitt värde och har bra självkänsla trots att jag oftast tänker negativt/neutralt gällande mitt utseende.


//Jessie

FjantYoda
2015-08-08 22:30
#30

#23 Min ex sambo hann ha många skrotigare bilar och blev stoppad massvis av gånger, var det en polisbil ute så blev han stoppad, punkt. 

Förra våren köpte vi/han en sprillans ny bil, helt plötsligt så vinkade aldrig polisen in han, han blev inte stoppad eller förföljd av polisen ;)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Devya]
2015-08-09 09:09
#31

#29 Menade inte heller att det var så du menade eftersom du i ditt andra inlägg förklarade det. Skrev det bara för att förtydliga vad vi hade kommit fram till. ;)

Upp till toppen
Annons: