Annons:
Etikettallmänt
Läst 2994 ggr
Amstel
2015-08-07 19:41

Kvinnor

Sommaren har gjort comeback, jag sitter på balkongen med kvällens ljumma lättstrukna vind. I glaset bredvid vilar försiktigt ett årgångsvin.

Tanken kom spontant. En mjuk och len tanke, av många tidigare tänkt.
Kvinnor, vet dom hur vackra dom är?

Annons:
Ravynsfair
2015-08-07 19:44
#1

Jag har också tänkt i liknande banor och mja, jag tror inte majoriteten är medvetna om detta, tyvärr!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Jetaime
2015-08-07 20:09
#2

Jag faktiskt inte heller att många vet om det eller vågar tro det, sorgligt men sant.

[silkesnosen]
2015-08-08 10:38
#3

🍸 Tyvärr intre tillräckligt många.

Tjeja
2015-08-08 11:09
#4

Menar du alla åldrar då, eller syftar du på ungdomens skönhet? För unga vuxna över lag är ju ofta fina att se på. Men den totala skönheten i en personlighet blir ju något annat mindre åldersrelaterat. Eller syftar du på kvinnors kroppar i allmänhet som oftast faktiskt är väldigt vackra oavsett ålder men som samhällets ungdomshets ofta förbiser?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Amstel
2015-08-08 11:28
#5

Jag syftar till kvinnan som kvinna, in och utsida, inte åldersrelaterat.

Att betrakta kvinnor på håll, från till exempel en balkong, ger mig den njutning ett möte med kvinnan inte skulle göra. För inte kan man stega fram till första bästa tjej och säga hej? Ungefär så.

Tjeja
2015-08-08 11:35
#6

Jo visst kan man det! Ha ha.. men reaktionerna kan ju variera förstås. Äldre kvinnor uppskattar det nog i högre grad dock än yngre kan jag tänka mig. ;-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Hayabusa]
2015-08-08 11:35
#7

#5 "För inte kan man stega fram till första bästa tjej och säga hej?" Nej, det är inte att rekommendera. Eller rättare sagt; Det är en balansakt som allt som oftast inte faller i god jord.

Tjeja
2015-08-08 11:44
#8

#7 Det beror ju alldeles på hur man beter sig och vilken attityd/utstrålning man har när man gör det. Ser man ut som att "här kommer jag och du lilla pulla ser god ut" ..då lär man knappast få någon positiv reaktion från någon. Men en ärligt ödmjuk, glad och öppen attityd kan en charmig kille komma hur långt som helst med emellanåt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Amstel
2015-08-08 11:44
#9

Haha, ja precis. Men att jag ser kvinnor som vackra handlar inte riktigt om fysisk attraktion, även om den naturligtvis finns där till och från, utan mer en form av tacksamhet för att de finns. Och är dom de är.

[Hayabusa]
2015-08-08 11:52
#10

#8 Ja, jo…men det heter "Better safe than sorry" och det gäller nog här också. Det är ett minfält jag inte ger mig in i frivilligt (jag menar här "första bästa tjej" dvs någon som jag inte känner).

#9 Fysisk attraktion? Nej, det menade inte jag heller utan överhuvudtaget. 

Läsvärt i ämnet: 

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/06/14/vanta-en-sekund-innan-du-spelar-ut-gubbsjuke-kortet/

http://www.metro.se/kolumner/tvinga-inte-pa-andra-dina-privata-sexfantasier/EVHofw!hjbUNLOK53h6/

Så, vad gör man? Själv tittar jag bort, tänker på tandläkarbesök, räkningar och håller tyst.

[Devya]
2015-08-08 12:12
#11

Det är många gånger som jag har funderat att om man inte kan se på kvinnor och män utan att sexualisera dem, utan bara att se deras skönhet utan desto mera.

Jag tycker om att titta på människor och beundra deras skönhet. Jag brukar oftast alltid hitta något fint i alla jag ser. Fint om det finns andra som är likadana. :)

Tjeja
2015-08-08 13:17
#12

Hm…. hur skulle ni som är killar/män reagera och tänka om en främmande tjej respektive kvinna kom fram o sa hej bara sådär? Och vad skulle ni spontant tro var hennes intention? Tantsjuka hos dem äldre? Och i så fall hur skulle det uppfattas? :-) *genuint nyfiken* Skulle en grabb uppfatta det som smickrande eller förskräckande?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2015-08-08 13:32
#13

#12 Personligen skulle jag ta det positivt.

Om intention kan man ju fundera över. Eftersom det, i mitt fall, aldrig händer så skulle jag först bli överraskat glad men i nästa sekund tänka; "Men, vänta nu…det här händer aldrig. Ligger det en hund begraven här?". Sorgligt nog. Med åren blir man luttrad & erfaren vilket har den fördelen att man lättare läser av vad som är äkta eller inte. Inte heller tar jag illa åt mig (om så skulle vara fallet) som jag kunde i yngre år.  

Men, på det stora hela tror jag att killar/män skulle ta det positivt.

Annons:
Amstel
2015-08-08 13:37
#14

Jag skulle nog med all säkerhet reagera positivt. Hennes intention är svårläst då frågan är helt hypotetisk, men jag antar att jag skulle försöka läsa av henne.

Tantsjuka var ett roligt uttryck, aldrig hört det förut :) men förstår vad du menar.
Har varit med om den typen av kontakttagande från kvinnor och det är förstås bara trevligt. Ingen kommer väl till skada av uppmuntran och smicker.

[Hayabusa]
2015-08-08 13:39
#15

#14 Så är det. "Old women need love too" 😉

Tjeja
2015-08-08 13:54
#16

Så bara positivt om en medelålders till äldre kvinna typ mellan 40-65 kommenterat dina vackra ögon och välsittande kläder när du själv var ca 20-30..?. Eller hur hade du reagerat då?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Amstel
2015-08-08 14:01
#17

Jag hade blivit smickrad, absolut. Det här med ålder snudd på tabubelagt ämne i vårt land - och jag vill kanske inte fullt ut ge mig in i den debatten - mer än att jag har lite svårt att se vinsten i att döma en annan person utifrån hennes ålder.

Det är väl ändå handlingens intention som avgör, all kommunikation sker på mottagarens villkor:)

[Hayabusa]
2015-08-08 14:02
#18

#16 Enbart positivt. Måste dock erkänna att mitt svar är hypotetiskt eftersom det aldrig har hänt, så hur hade jag reagerat? Mitt svar blir ändå: Positivt.

Tjeja
2015-08-08 14:16
#19

Spontanfråga till er killar/män i så fall.

Skulle ni uppskatta om kvinnor gav er killar lite mer komplimanger än vad som är vanligt idag? 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2015-08-08 14:17
#20

#19 Bring it on!

Annons:
Tjeja
2015-08-08 14:24
#21

#20 ha ha… kanske ska börja med det då!? ge komplimanger till karlarna runt mig när jag ser saker jag gillar!.. Behöver nog ö h t bli bättre på att ge komplimanger, även till tjejer också. Själv uppfattar jag trevliga komplimanger som positiva så länge det känns ärligt och genuint och inte bara som en raggningsreplik. :)

Men det är jag det. ha ha..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2015-08-08 14:31
#22

#21 Jo, men så är det så klart. Allt som inte är ärligt & äkta blir enbart ytligt skitsnack. Sedan är jag givetvis fullt medveten om att tjejer/kvinnor får höra otroligt mycket skit i form av nedsättande kommentarer. Tråkigt nog.

Amstel
2015-08-08 15:14
#23

Komplimanger och smicker är sällan eller aldrig fel. Överlag och rent generellt tycker jag vi är rätt tafatta på att ge varandra cred, jag syftar inte bara till utseende nu, utan positiv feedback i största allmänhet.

Om en kvinna, oavsett ålder, fäller en positiv kommentar om mig på tunnbelbanan, bussen eller i kyrkan, ja var som helst, skulle jag definitivt bli glad. På samma sätt  hoppas jag att mottagande kvinna uppfattar och tolkar min komplimang.

[silkesnosen]
2015-08-08 15:26
#24

#16 😮 Börjar jag närma mig medelåldern när jag om några år blir 40?! Hm tänker se mig som ung ett tag till ;) 

Jag uppskattar en komplimang om den görs om min person, utsrålning eller så, för smicker om min fysik så faller det ju bäst om det görs av någon som jag har en relation till. Annars är det ju lätt att det blir en bedömning av min kropp. Jag tänker ofta själv på att jag borde ge mer kredd till alla runt om. Jag såg en kvinna en bra bit över 80 för några veckor som hade klätt sig som 45 och det var urläckert, kvinnligt och färgrikt och jag tänkte att så där piffig vill jag bli när jag är äldre (lööve kläder ), men jag sa inget, ångrar jag…

Amstel
2015-08-08 15:42
#25

Äsch, du är ju i dina absolut bästa år runt 40 :)

Håller med om att komplimanger om ens personlighet och utstrålning värmer innerligt att få, men också att ge.

Härlig äldre kvinna du såg, visst blir man glad!

Nästa gång kanske du komplimangerar henne, det ska mycket till ifall du inte får ett leende tillbaka :)

Tjeja
2015-08-08 17:19
#26

#24 silkesnosen.. läs igen vad jag skrev i #16 "en medelålders till äldre kvinna typ mellan 40-65" Själv är jag 41 och räknar mig som medelålders men inte gammal för det.. Men å andra sidan beror det ju förstås på vad och vem man jämför med. 😉

I barns ögon är man ju från stenåldern och pensionärer ifrån dinosauriernas tid. Sett ur ett livsperspektiv är ju 40 ganska exakt medelåldern.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2015-08-08 18:01
#27

#26 Alla blir vi äldre, det är enbart en fråga om tid. Njut av tiden och det faktum att du faktiskt lever 🙂

Annons:
Ravynsfair
2015-08-08 18:26
#28

Då måste jag komma och säga att jag är ett sånt där "creep" som kan gå fram till vem som helst och säga något fint (ju knasigare och udda, desto bättre, älskar människor med en egen stil)  om jag verkligen tycker det. 

Oftast blir det typ "Hej, ville bara säga att din jacka är ursnygg" eller "Hej, jag gillar din stil, så udda och personlig!". 
Eller som senast "Woaah, vilket grymt skägg du har!" 

Svassar sen iväg med  ett stort leende efter att jag tackat för pratstunden som ofta uppstår. 
Enbart fått positiva reaktioner, kanske för att jag själv ofta är sådär piffig och glad när jag går fram 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Hayabusa]
2015-08-08 18:39
#29

#28 Eller så beror det kanske på att du är en ung tjej? Tror faktiskt att det kan spela in. 

Det räcker inte alltid att vara "piffig och glad":

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/06/14/vanta-en-sekund-innan-du-spelar-ut-gubbsjuke-kortet/

Amstel
2015-08-08 18:39
#30

Det är ju fantastiskt Ravynsfair :) Keep up!

Amstel
2015-08-08 18:43
#31

Men såväl unga tjejer som äldre män kan väl ge komplimanger och få andra att ett gott humör? Jag har varit med om bägge fallen och allt däremellan, så njääaä jag tror inte det är köns och åldersbundet i sig, det här med att ge komplimanger. Däremot tror jag att det finns människor som tar komplimangen på det ena eller andra sättet beroende på om det är en ung tjej, eller en äldre man. Däribland mig själv.

Ravynsfair
2015-08-08 18:44
#32

#29

Får be min pojkvän göra liknande bara för att då. 
Han är nästan 190, rejält bygd, 25år men ser ut att vara över 30 pga sitt skägg. 
Skulle säga att han ser lite ut som en … rejäl skogshuggare vissa dagar men inte med ett så enormt skägg  som de "normalt" har. 
Undra hur folks reaktioner skulle bli? Vi måste testa 😃😂
(perfekt nu när vi flyttar till "storstaden" nästa helg.)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Tjeja
2015-08-08 19:05
#33

#32 Gör det testa och experimentera och berätta om resultatet här sedan!  😃

Tror nämligen också att både din ålder och ditt kön spelar in! Tror du och jag tex skulle få helt olika resultat också! 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2015-08-08 19:10
#34

#31 "Men såväl unga tjejer som äldre män kan väl ge komplimanger och få andra att ett gott humör?" Jo, absolut  KAN båda ge komplimanger men jag är övertygad om att de mottas på olika sätt. Givetvis också beroende på vem de riktas till.

Håller med Tjeja i #33 - tror också att ålder och kön spelar in.

Som sagt - läs min länk i #29.

Annons:
[Hayabusa]
2015-08-08 19:32
#35

Eller läs den här:

http://www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/malinwollin/article21021369.ab

Ett exempel på, i mina ögon, märklig reaktion på Ola Olofsson text. Ett bra exempel på hur en tänkt komplimang inte föll i god jord.

[silkesnosen]
2015-08-08 19:46
#36

#25 Ja, jag hoppas att jag säger något nästa gång. Jag tycker ofta att människor som vågar vara sig själva eller flickan so är i tonåren och som tvivlar på sig själv är vacker eller ar en härlig utstrålning. Jag berömmer dock mina ungar😍 ( i gymnasieåldern) som jag undervisar, men det handlar ju mer om vad "görande" och när de visar fina sidor gentemot varandra. 

#26 Jag tänker att medelåldern är från 50 😊! det är ju hälften till hundra, så ännu är jag i fullt sving :))

Tjeja
2015-08-08 19:54
#37

#36.. Medelåldern så som du räknar, 50, det gjorde jag också tidigare, innan jag insåg vad det faktiskt står för.. en halv livstid ha ha..

och majoriteten människor blir faktiskt inte hundra.. så man får räkna på genomstnittsåldern.

Vad som räknas generellt dock som medelålder är redan vid 30 som då räknas som "yngre medelålder" och 50 tillhör "äldre medelålder".. sedan är man äldre och efter det pensionär. Tja.. det är i alla fall den generella räkningen i officiella sammanhang. Eller har i alla fall varit det dem senaste 20 åren. ;)

Men jag håller mig gärna till unga vuxna istället om jag fick.. men .. det skulle nog inte varken landsting, kommun eller någon annan offentlig förvaltning gå med på. Där är gränsen 30 i vissa fall 35.  😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[LadyK]
2015-08-09 00:30
#38

Jag kan också kommentera människors stilar om jag ser något jag gillar eller ser bra ut till både kvinnor och män i alla åldrar. Gillar reaktionerna man får och de är till nästan 100 procent positiva, en och annan väljer att vända sig bort men har aldrig fått en negativ kommentar tillbaks.  Är själv strax över 40 men ser mig inte ens som medelålders. "Hade jag varit 20 år yngre så…" har både klasskamrater, killar på gymmet och kolleger fått höra från mig. 😃

obstitant
2015-08-09 18:49
#39

Grejen med komplimanger till okända är ju att väldigt många män tyvärr inte nöjer sig med att ge en komplimang utan därefter blir tjatiga och jobbiga och i vissa fall direkt skrämmande. Om man säger "tack" men inte är intresserad av att prata mer är man stroppig och självupptagen eller i värsta fall en jävla hora som tror att man är nån och minsann ska få. Tjejen vars utseende du känner dig manad att komplimentera har ju faktiskt ingen möjlighet att just DU inte tänker trakassera henne utan bara ville säga den enda grejen.

Själv är jag faktiskt mycket nöjdare och gladare om jag kan röra mig på stan utan att behöva ta del av för mig helt okända personers recensioner av mitt yttre, oavsett om bedömningen utföll positivt eller negativt (det sistnämnda känner sig också många män kallade att meddela, av någon konstig anledning, som om det vore det minsta intressant för någon annan att veta).

Amstel
2015-08-09 21:52
#40

Visst! Att som man eller kvinna utgöra obehag för någon annan genom fällande kommentar, komplimang osv är inte ok. All kommunikation sker på mottagarens villkor.

Vill man inte så vill man inte. Punkt.

[sanna70]
2015-08-10 10:36
#41

Intressant ämne, jag hörde en inspelning en gång där en man berättar öppet om sina tankebanor angående kvinnor. . 

Han sa bla att han kunde se på kvinnor och uppskatta deras skönhet men en dag så stannade han till och började att faktiskt "Se och höra" dem och enligt honom själv så öppnades en helt ny värld. 

Det var intressant att höra hur vi kvinnor blir tolkade ur olika perspektiv. .

Annons:
Gaara
2015-08-10 11:56
#42

Är väldigt ofta främlingar av båda kön säger hej till mig utan att jag känner igen dem. X) Men det finns anledningar till det. Dels så har jag under många års tid haft väldigt utstickande klädstil och dels så har jag någon form av ansiktsblindhet. Så folk känner igen mig, men jag känner inte igen vissa av dem. :P Och det kan vara folk som brukar åka med samma tåg som mig, eller som bor i samma by som mig som hälsar. De flesta är människor jag faktiskt inte känner. Men jag tycker ändå det bara är trevligt när folk säger hej. :) Även om jag ofta blir väldigt förvirrad och funderar över om jag borde veta vilka de är eller ej. XD

Kalli
2015-08-10 23:06
#43

Hur en komplimang mottas kan såklart bero på ålder och kön men även på komplimangens art och dess syfte. Det senare brukar lysa igenom.

Amstel
2015-08-11 00:02
#44

Det brukar nog det förstnämnda också göra.. :)

sisela
2015-08-11 01:05
#45

Jag är också en sån som vill gå på stan i fred, utan att folk bedömer mitt utseende. Jag pratar gärna med främmande och är social och vänlig, men jag gillar inte att andra tycker att de kan kommentera hur jag ser ut.

Amstel
2015-08-11 21:48
#46

Nu handlar det inte om hur du eller jag ser ut, tråden har ramlat in på det spåret, men det var alls inte ursprungstanken. Kvinnor är vackra som de är, det handlar inte om att man ska springa runt på stan och slänga ur sig komplimanger i syfte att förnärma någon. Det handlar inte om kvinnors utseende, jag berömde ursprungligen kvinnans natur. Den är vacker, kort och gott. Tycker jag.

[Silverräv69]
2015-08-12 14:15
#47

Gulligt skrivet!
Jag tror det är samma med er män..vet ni hur stiliga och snygga ni är?!

Jag ser på min man ibland och förundras över hur stilig och moget manlig han har blivit de senaste åren. Vi har varit ihop i 12,5 år och vi har båda växt från ungdomar till vuxna tillsammans, men ibland glömmer man bort att stanna upp och verkligen uppskattande titta på varandra. =)

Svaret för oss kvinnor är: Nej, vi vet inte hur vackra vi är. Eftersom vi gör allt för att ändra oss själva med smink, kläder, klackar, naglar, ögonfransar, löshår, hårfärg. Jag hade älskat att stolt kunna gå au naturel och äga det! Men jag har formats till dagens samhälle med dess bristande självkänsla. XD

Men jag förstår ditt tänkesätt och vad du menar. =)

Upp till toppen
Annons: