Annons:
Etikettsingel
Läst 1721 ggr
Surpan
2015-08-25 09:50

Nätdejting

Det här med nätdejting… Jag funderar på att ge det en chans, men jag har aldrig testat det förut. Så jag undrar om ni kan berätta om era erfarenheter? Vlika sidor är bra? Hur länge chattar man innan man ses? Är det mycket konstiga människor man måste sålla bort, och vad är "varningsklockor"? Är det lätt att få kontakt med folk? Jag letar alltså efter mer seriös dejting än de där 'swipe for like' apparna, men vet inte riktigt hur man gör alls. Jag har en del bagage med mig också, hur öppen är man med sånt?

/Surpan

Annons:
[HelwardMann]
2015-08-25 10:20
#1

Jag har inte nätdejtat på tio år, så vilka sidor som är bra nu, vet jag inte.

Hur länge man chattar, messar, pratar osv… Väntar man för länge med att ses, blir det aldrig av. Bättre att ses och komma underfund med att det inte stämmer, än att man ångrar att man lät det rinna ut i sanden. Men träffa inte alla bara för det. Det ska naturligtvis kännas bra.

Konstiga människor… Ja, det finns överallt. Tyvärr ännu mer bakom datorskärmarna och mobildisplayerna där ute än irl.

Varningsklockor… Dra öronen åt dig om någon är för bra. Någon som matchar dina önskemål till 98% har förmodligen läst din profil och berättar det du vill höra. Det behöver inte vara något tok, men risken är stor. Sortera bort dem som är undflyende och ställer en massa frågor men lämnar ytterst lite information om sig själva. Om någon saknar profilbild, behöver det inte vara ett problem, även om de flesta vill se bild innan de tar kontakt. Men om personen inte vill visa en bild när man redan haft kontakt ett tag, då är det troligtvis något som inte stämmer. Och undanflykter som "jag har ingen kamera, så jag måste be en kompis" eller "jag har ingen bild i den här datorn" är också signaler på att personen döljer något.

Om man ska berätta om sitt bagage, beror på vad det är för bagage. En tumregel är att ju mer det kan påverka en kommande relation, ju viktigare är det att man är öppen. Men man ska nog inte berätta om alltför besvärliga saker alltför tidigt.

Åsa S
2015-08-25 15:56
#2

Träffade min man efter ca 4års internetdejtande. Träffade honom på happypancake. Mötte många knäppgökar på vägen både på gratissiter och betalsiter. Bäst är att ses ganska snabbt tycker jag och på offentlig plats alltid + prata i verkligheten med varann, att prata via sms/dator kan ge många missförstånd). Skippa de där som vill att du ska komma hem till dem på en första dejt + de som bara kan ses väldigt sällan (ofta har de redan fru/sambo/flickvän) + de som inte verkar tala sanning om vilka de är och ålder. (bra att kolla upp personen på birthday.se) +De där som säger de vill ses men som inte hör av sig med nått datum för nästa dejt ofta är de ute och dejtar andra men vill ju ha några kvar i reserv.

[Hadraniel]
2015-08-25 20:25
#3

#2 Ogillar själv det där med att de flesta vill ses på offentliga platser trots att jag är väldigt harmlös av mig. Är mest att jag är väldigt intryckskänslig och blir hyperstressad av miljöer med massa folk i rörelse vilket gör att jag gör ett uselt intryck under sådana förutsättningar.

Det jag ville säga med detta är att det faktiskt kan finnas förståeliga skäl till att man inte vill ses i folksamlingar även om man har goda och seriösa avsikter med träffen.

[HelwardMann]
2015-08-25 20:44
#4

#3 En offentlig plats behöver ju inte vara Stockholms central. Man kan hitta en lugn, avskild plats som ändå är offentlig. Och man kan välja en tidpunkt som inte är mitt i värsta rusningstid. Jag förespråkar absolut allmän plats, åtminstone på första dejten, men jag är också väldigt känslig för intryck och blir lätt stressad av folksamlingar och intensiv trafik eller hög musik. Men det går att lösa ändå.

[Hadraniel]
2015-08-25 20:53
#5

#4 Tycker annars att man oftast kan lösa det utan offentliga platser, men ändå ha säkerheten kvar. För egen del är det ju problematiskt att lära känna någon om det finns andra människor inom höravstånd för en vanlig samtalsvolym eller mer än kanske max 5-10 personer inom synavstånd.

Ses man mitt på dagen i ett inte alltför suspekt område så bör det ju vara rätt ok även hemma hos någon som jag ser det. Men man kanske inte bör ses mitt i natten, på en avlägsen plats i skogen eller i värsta ghettot direkt.

Men tyvärr vill ju de flesta ses på något fik eller liknande vilket resulterar i att jag mår skit, är ganska tyst och förmodligen ger ett väldigt dåligt intryck. Har provat även på lugna fik med få människor, men det är fortfarande väldigt illa även om det såklart är mycket värre med smockfulla ställen. Så första träffen i verkligheten brukar handla om att härda ut och försöka att undvika att ge ett så dåligt intryck att personen inte vill ge mig en chans att visa hur jag är när jag är i ett sammanhang där jag mår ok.

LinaLj
2015-08-25 21:06
#6

Jag har försökt det lite av och till genom åren, främst på Happypancake och i olika FB grupper.

Man stöter på en hel del konstigt folk, men så länge man har vett nog att säga ifrån så är det ingen fara. Man får inte ta åt sig när folk blir sura för att man inte är intresserad. Man har rätt att vara hur kräsen och petig som man själv vill.

FB-grupper är värsta stället enligt mig. Jag gick ur dem efter att jag under en period regelbundet fått nakenbilder av olika män bara sådär. Det är inte trevligt att gå in på FB och inse att man har 3 nya meddelanden och alla är en dingeldongel i närbild.

Vad gäller att träffas så vill de flesta träffas väldigt fort (i mina mått mätt). Gärna stämma träff efter 2-3 dagar. Det finns ju fördelar med det, man slipper "slösa tid" på någon man inte klickar med irl. Jag gillar att lära känna personen lite bättre innan.

Varningsklockor är något jag tror kommer naturligt, det gäller bara att lyssna på sin lilla inneboende röst. Jag väljer bort människor som vägrar träffas på offentliga platser. Det finns som #3 säger säkert de som har bra skäl till att inte vilja träffas på sådana platser men jag är inte villig att chansa när det gäller en människa jag inte känner. Jag har en kompis som var väldigt nära att råka riktigt illa ut när hon stämde träff med en man hemma hos honom. Så nej, det går bort för min del.

Bagage har alla på olika sätt. Jag brukar vänta till i alla fall första träffen så man vet om det klickar eller inte. Men det beror ju lite på vad det är för sorts bagage och hur det påverkar ett förhållande.

Hoppas du hittar vad du letar efter :)

Annons:
Portie
2015-08-25 21:34
#7

Träffade en jättebra kille via happypancake i våras så den sidan är väl den bästa jag har testat även om jag inte har testat så många. Vi är dock inte tillsammans utan man kan väl säga att vi fortfarande dejtar. Mycket konstigt folk finns det men denna kille skrev till mig samma dag som jag blev medlem så det blev ju ändå en positiv upplevelse. Kommer inte ihåg hur länge vi chattade innan vi sågs, en-två veckor kanske? Vi pratade en del i telefon innan och så också. Hade inte kunnat träffa en bättre människa.

Angående hur öppen man är beror väl på personen och hur bra kontakt man får antar jag.

obstitant
2015-08-26 13:34
#8

Jag träffade min man på nätet, efter ganska lång tid och många bättre eller sämre erfarenheter. Det var ett tag sen nu, så jag har inte koll på aktuella sajter, men jag kan ge några generella tips.

Det första är att vara förberedd på att få vaska igenom en del skit för att hitta guldkornen. Om du är heterokvinna (vilket jag antar nu) kommer du att få allt från explicita sexförslag (med eller utan kukbilder) och grova förolämpningar till copy+paste:ade massmail och oinspirerande "Hej." (och inget mer).

Det andra är att sänka förväntningarna på att en dejt ska leda till en livspartner. Det kommer att gå bättre och vara roligare om du går in med inställningen att det är roligt att träffa nya människor och kvällen är inte bortkastad bara för att dejten inte visade sig vara din tillkommande. Särskilt i början är det lätt att bli jätteglad så fort man får kontakt med någon och tänka att "nu har jag fått napp!", men räkna med att ha ganska många kontakter och en del dejter som det inte blir nåt av i slutänden.

Träffas på offentlig plats första gången - jag förstår vad Hadraniel säger om att det är jobbigt för en del, men vad många män inte förstår är att (hetero-)kvinnor alltid går på dejt med Schrödinger's rapist (älskade det uttrycket när jag hittade det!). Det kanske är en våldtäktsman, kanske inte, man vet inte säkert förrän han försöker våldta en eller inte. De har liksom inte en stämpel i pannan man kan titta på och veta om de är ok eller inte. 

Jag tyckte det bästa var att träffas på ett fik första gången. Är det då katastrof kan man gå relativt snart istället för att vara fast en hel biofilm eller restaurangkväll. En promenad kan också funka, om man gillar det.

Och var kräsen. Det är många som håller på och velar och strular, är fisljumna men ändå inte vill släppa helt, som vill träffa fler och se om det kanske finns någon bättre… Det är inte värt besväret att hålla på och jaga såna. Du vill träffa någon som tycker du är intressant nog att anstränga sig lite för. Jag menar inte att man ska spela svår tillbaka, absolut inte, men om nån inte ids höra av sig eller svara på meddelanden inom rimlig tid, tänk "nähä, skit i't då" och fundera inte så mycket på det.

MinnaJosefin
2015-08-26 14:07
#9

Jag har gjort det en gång då gick jag med i Mötesplatsen. Jag började prata med en supertrevlig kille där,vi träffades och han var bra på alla sätt och vis men efter ngr gånger kände jag att där ändå inte var något som klickade från min sida så jag la det på hyllan. Men jag valde mötesplatsen för min bästa tjejkompis och en annan bekant till mig har träffat sina respektive därifrån, dom är båda gifta nu och har barn med dessa personerna :) jag tycker Mötesplatsen känns bra och är seriöst. Sen finns det såklart oseriösa människor överallt.. Killen som jag träffade därifrån träffade jag i verkligheten efter vi pratat i c 3 mån på hemsidan varvat med telefonsamtal. Och ja, jag uppfattar att man lätt "träffar" folk på det viset. Det är väldigt många som tar kontakt och skriver och det som är bra är att man väljer ju själv helt och hållet relation, vilka man sållar bort som inte känns okej m.m. och varningsklockorna och vilka som inte känns okej kommer du nog känna rätt snabbt vilka som känns bra eller inte :)

Em_
2015-08-26 16:40
#10

Så jag undrar om ni kan berätta om era erfarenheter?
Träffade olika killar några gånger var. En gillade inte mig, en gillad inte jag, den tredje vart jag riktigt kär i men han backade ur efter ett tag. Den fjärde har jag varit tillsammans med i flera år nu.

Vlika sidor är bra? 
Gratissidorna är dåliga. De personer som är beredda att lägga några hundra ofta seriösare.

Hur länge chattar man innan man ses? 
Beror på. Jag tycker inte chattande ger så mycket. Min kille var till exempel rätt kass på att skriva men sktibra på att kramas 😉 Så när man tror sig överleva 1-2 timmar med personen på ett café kan man lika gärna träffas, tycker jag.  

Är det mycket konstiga människor man måste sålla bort, och vad är "varningsklockor"? 
När "fräscha killar" som är äldre än din pappa frågar om ni ska hitta på något kul i kväll. Bara att blockera de. Sen finns det de som bara verkar allmänt knepiga,man får gå på magkänslan där. Lite förståelse får man ha också, alla är nervösa för vad andra ska tycka om en.

Är det lätt att få kontakt med folk?
För tjejer ja, för killar nej.

Jag har en del bagage med mig också, hur öppen är man med sånt?
Som "vanligt". Man kanske inte drar hela sin trasiga uppväxt och svåra skilsmässa första dejten utan börjar lite smått med att "den perioden var tuff" och sedan fyller man i mer och mer allt eftersom man lär känna varandra.


citytjejen
2015-08-26 17:10
#11

Jag nätdejtade rätt mycket för 5-6 år sedan och var med på Mötesplatsen (där träffade jag min man) och Happy Pancake. Jag tycker att det var väldigt lätt att få kontakt och det var många som kontaktade mig. Brukade chatta lite eller mycket, det varierade, innan eventuell träff. Bra sätt att träffa folk, jag hade jättekul under mina nätdejtingår!

/Christina

neasfotografier
2015-08-26 17:19
#12

Jag har testat lite olika sidor men bara de som är gratis.

Träffade mitt ex via bilddagboken. Och vi var tillsammans i över 2 år.
Han bodde i Sthlm och jag i Jämtland. Så det blev ju att man fick pendla men det löste vi. Jag var 16 och hade precis börjat gymnasiet så var inte på tal att jag skulle flytta. Och han hade sitt i Sthlm. Skulle det hållt längre hade väl en av oss flyttat men.

Det jag tycker är svårt är att faktiskt få folk att skriva till mig. Alla går på utseende och det är många som tycker att jag ser "speciell" ut och då skriver de inte.
Så det är inte lätt för alla tjejer att få kontakt. Och jag är helst inte den som skriver först heller för då känns det som att de tycker att jag är jobbig osv.

Men har oftast bara träffat en massa skummisar via de där gratissidorna. Och de som kostar har jag tyvärr inte råd att lägga pengar på.

Vet inte om det gav dig svar men kunde dela med mig i alla fall tänkte jag 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Thotis90
2015-08-26 18:37
#13

Jag har varit aktiv på dejtingsiter vid två eller tre tillfällen och jag har aldrig haft problem att få kontakt med män. Dock var det få som jag kontaktade som svarade, men det är nog likadant för männen. En nackdel med nätdejting är ju att det i första steget är ganska ytligt. Hur många börjar med att läsa presentationstexten och kollar därefter på bilden? Jag träffade min fästman på en dejtingsite (e-kontakt). Jag kollade på hans bild, tyckte att han såg så fruktansvärt snäll ut och skickade en flirt. Han besvarade den och efter att ha pratat i 9 dagar så kom han hem till mig. Det har varit vi sedan dess (3,5 år).

Jag har träffat flera nötter på dejtingsiter också. De finns det gott om.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
[Hadraniel]
2015-08-26 19:06
#14

#13 Vet inte riktigt om jag kan hålla med om det där med att man skulle gå på bilden för egen del. Möjligen att jag inte kontaktar personer som ser extremt oattraktiva ut då detta troligen skulle vara ett problem i ett kärleksförhållande oavsett hur mycket man gillar personligheten på människan.

Själv tycker jag det största problemet är att tjejer/kvinnor i princip aldrig initierar kontakter samtidigt som det finns få som har en vettig presentationstext. Jag vägrar liksom att skriva till de som saknar en presentation överhuvudtaget eller har en väldigt ytlig sådan som inte säger något om hur de är som personer. Jag vill ju liksom se om det verkar vara någon som jag tror att jag skulle kunna trivas att dela vardagen med och dessutom är det ju svårt att komma på något vettigt att skriva om jag inte vet något om personen ifråga alls.

[Hayabusa]
2015-08-27 17:13
#15

#10 

"Är det lätt att få kontakt med folk?

För tjejer ja, för killar nej."

Ja, den kan jag skriva under på.

Staffan
2015-08-28 13:08
#16

Intressant tråd! :)

Jag har faktiskt många gånger övervägt om inte vi skulle bygga en dejtingsajt som är snyggare och roligare att använda än de som finns därute.

Man kanske skulle starta en tråd och brainstorma lite om vad den skulle heta? :)

// Staffan

[HelwardMann]
2015-08-28 13:27
#17

#16 Det tycker jag. :-)

Surpan
2015-08-28 13:42
#18

#16 det hade vart super kul! Tack till alla som delat med sig av erfarenheter! Jag har fortfarande inte signat upp mig på någon dock.. Ska försöka göra lite googlande för att se vilka som är bra. :)

/Surpan

Upp till toppen
Annons: