Annons:
Etikettförhållande
Läst 1384 ggr
tlover
2015-09-02 17:21

Är det fel att kvinnan betalar?

Jag hörde idag på radion att det var en kvinna som hade fått jättemånga hatinlägg på något socialt medie för att hon hade betalat för sin pojkväns resa.

Tycker du det är fel att en kvinna betalar för sin pojkväns resa eller kanske till och med att hon försörjer honom?,

l'm back

Annons:
tlover
2015-09-02 17:22
#1

Jag trodde då att vi levde i ett jämnlikt samhälle där man fick försörja den andra parten i ett förhållande om man vill men vi är väl inte där än. Hade det varit en kille som betalat hade det antagligen inte blivit så uppmärksammat.

Jag svarade Nej

l'm back

Scorpio97
2015-09-02 17:26
#2

Svarade naturligtvis nej. 

Vill man betala grejer åt någon annan eller försörja en annan person så ska man såklart få göra det. Oavsett om man är kvinna eller man (eller något annat kön). Vill jag bjuda någon annan på en resa så påverkar det bara mig och den andre personen, så jag tycker inte någon annan har någon rätt att lägga sig i det.


//Jessie

Jazmin1e
2015-09-02 17:33
#3

Svarade nej.  Så länge det är frivilligt ser jag inte problemet med att man skulle betala saker åt sin partner eller försörja sin partner.

Honestyisdead
2015-09-02 17:36
#4

Det är ju upp till var och en vad de vill betala för. Märkligt att folk ska ha åsikter om andras privatliv.

Maria
2015-09-02 17:37
#5

Det är klart att folk får göra vad de vill med sina pengar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LinaLj
2015-09-02 17:37
#6

Det är ju upp till var och en vad man vill/kan betala för. Har kvinnan råd att betala för en semester för både sig själv och sin pojkvän och vill göra det så ser jag inget fel i det.

Annons:
fruktgumman
2015-09-02 17:43
#7

Vill hon betala hans resa är det naturligtvis upp till dem.

obstitant
2015-09-02 18:10
#8

Självklart är det upp till var och en vad man vill ge sin partner eller någon annan.

Med reservation för att om det var en nära vän och jag visste att killen var ett snyltande as så kanske jag hade ifrågasatt valet. Men inte offentligt på något socialt medium utan privat, i så fall.

Gaara
2015-09-02 19:05
#9

Klart man får betala den andras resa oavsett kön… När jag och min kille skulle till Danmark med hans familj osv så betalade han ALLT åt mig. Eftersom att jag knappt fick jobba något (hade en kass timanställning) men hade det varit tvärt om så hade så klart jag betalat allt åt honom i stället. :)

Aleya
2015-09-02 19:44
#10

Jag har bjudit en kille på en resa. Men det var för att jag ville. Har även hunnit ha en kille som verkade tro att jag skulle försörja han. Så ja jag kan tänka mig att bjuda min kille på resa. Men nej, tänker inte försörja någon. Har jag redan på ett eller annat sätt redan fått göra i x antal år. Och det var inte kul.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2015-09-02 20:00
#11

#10 Fast frågan var inte om du skulle vilja göra det utan om det är ok för en kvinna att försörja en man.

Jag tex drömmer om att tjäna så mycket att jag kan försörja min man (han skulle då inte snylta, han är helt enkelt bättre på hushållssysslorna så han skulle isåfall vara en hemmaman om han vill). Så tycker du att det skulle vara okej?

l'm back

FjantYoda
2015-09-02 20:52
#12

Svarade annat

jag ser det väl lite som att ta och ge, med ex sambon så betalade jag allt till och med hans räkningar en tid då hans a-kassa krånglade i månader, såklart betalade han sen tillbaks räkningarna men jag betalade ju mycket annat oxå, då vi båda hade inkomst betalade vi 50/50, 

Resor har vi betalat varsin del av, senaste så stod han för bränslet för att vi bilade medan jag stod för boende, tror även han betalade stor del av maten så tror det blev rätt jämnt.

Däremot hade jag väl önskat att han istället hade varit bättre på att komma med en motprestation, t.ex. tagit hand om större delen av hushållet när han inte hade pengar alls men det är en annan historia. 

Jag anser väl såhär att man i en relation tar hand om varann, har den ena dåligt om pengar så får den andra ett större ekonomiskt ansvar, men då kanske den som har dåligt om pengar (t.ex. arbetslös) tar större ansvar för hemmet men i rimlig mån t.ex. att man inte kräver att den med pengar ska köpa rena lyxartiklar åt en för man själv inte har råd.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

tlover
2015-09-02 21:10
#13

#12 Som sagt tidigare, det handlar om det är okej att folk gör så inte hur just du gör

l'm back

Annons:
Tjeja
2015-09-02 22:20
#14

Jag förstår inte varför det inte skulle vara ok?

Det är aldrig ok om en person snyltar på en annan för att sedan dra. Men det gäller oavsett kön. För övrigt i en seriös relation hjälps man åt med försörjningen utifrån de förutsättningar man har tillsammans. Den som tjänar mest ska givetvis bidra med lite mer.

Själv tycker jag det rättvisaste är om man bidrar procentuellt till den gemensamma ekonomin. Dvs… inte samma summa, utan samma procent av sin egen inkomst. Då kommer den med högre inkomst att betala mer, men förhållandevis det samma utifrån parets förutsättningar.

Men det är förstås inte en praktisk metod för alla, alla gånger och då tycker jag att man som par måste göra upp sinsemellan hur man vill göra. Det har ju ingen annan utifrån med att göra oavsett hur man väljer att fördela sin ekonomi som par.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hankans91
2015-09-02 22:25
#15

Varför skulle det var konstigt att en kvinna betalar istället för en man? Det är väl inte mer än jämställt att både Kvinnor och män kan betala för varandra. Det är väl sånt man vill uppnå med alla feministiska debatter som är idag i Sverige och sudda ut alla stereotypiska könsroller.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-09-02 23:16
#16

Om folk ändå kunde ge sin "hatenergi" på att hon betalat för sin parter till nåt som spelade en större roll. Det är hennes pengar, vill hon betala sin partners resa, stoppa dem i madrassen , spekulelera med banken eller helt sonika spola ner dem i toalettten….vad har alla andra med det att göra?

Det är ju inte direkt så att hon gör någon illa… hoppas hon och sin partner är fortsatt lyckliga.

[LadyK]
2015-09-02 23:40
#17

I mitt förhållande är det jag som har jobb och inkomst men efter som jag ser alla inkomster som våra är det inget problem. Min man hade inte klarat sina saker om inte mina pengar betalt för det. Men som sagt jag ser det enbart som våra pengar.

tlover
2015-09-03 11:01
#18

#15 Tänkte samma sak

l'm back

[WickedAlly]
2015-09-03 11:13
#19

Jag tycker att att man i en seriös relation tar hand om och värnar om varandra. Så nä, är väl inte ett dugg fel att hon betalade. Förutsatt att hon ville då självklart. Livet går upp och ner, det kommer jämna ut sig i slutändan för de flesta.

Ravynsfair
2015-09-03 11:14
#20

Det är ett modernt samhälle där det är upp till var och en om vad och hur de vill spendera sina pengar.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
Ria74
2015-09-03 15:32
#21

Så länge hon betalade för honom av fri vilja är det helt okej enligt mig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Portie
2015-09-03 22:45
#22

Nej tycker inte att det är fel, alla gör väl som dom vill. Jag har betalat för pojkvänner många gånger. Mitt ex tillexempel levde i princip på mig vilket blev rätt jobbigt tillslut.  Killen jag träffar nu bjuder jag gärna men han gör ju saker för min skull så det minsta jag kan göra då är att bjuda på saker som vi hittar på.

[Devya]
2015-09-04 08:45
#23

Det som är lite spännande här är att det är kvinnan som får hatmail. Jag skulle haft mera förståelse om det var killen som fick det, även om hatmail är oacceptabelt oberoende.

[Hayabusa]
2015-09-04 08:50
#24

Nej, principiellt är det absolut inget fel med det. Finns det någon uppgift på de som skickar hatmailen dvs vilket kön de har?

Dock, ska man vidareutveckla frågan så KAN det bli lite "obekvämt" för den som tar emot resor eller liknande, om det blir praxis i en relation. Vad jag tänker på är att det kan uppstå ett slags beroende och förhållande av tacksamhet & skuld. Men det har inget med kön att göra.

[Hadraniel]
2015-09-04 08:50
#25

#23 Hänger inte det lite på att många andra Kvinnor känner att sitt privilegie att bli konstant bjudna och uppvaktade av män utan att de behöver göra något i gengäld blir hotat om vissa Kvinnor bryter mot detta mönster och det därmed ses som mindre självklart att det ska vara så ju fler som agerar på annat sätt?

[Hayabusa]
2015-09-04 08:58
#26

#25 Säkert har du en poäng.

hemmafru
2015-09-04 09:27
#27

Absolut inte fel

Min man försörjer mig helt. Men det hade självklart inte varit fel om det vore tvärtom att jag försörjde honom.

Annons:
Allt oviktigt
2015-09-04 10:09
#28

Hur kan någon tycka att det är fel? Har en i ett förhållande mer pengar och vill bjuda sin partner så är det bara positivt

sisela
2015-09-04 12:25
#29

Jag skulle älska att kunna bjuda min pojkvän på en resa. Har lyckats göra det en gång och det kändes fantastiskt bra. Är helt oförstående till varför det inte skulle vara ok eller varför nån överhuvud taget behöver bry sig i det. Att bjuda nån man älskar på nåt kul är väl bara underbart?

Upp till toppen
Annons: