Annons:
Etikettvänskap
Läst 1538 ggr
densomundrar
2015-09-07 16:31

Fb net och ettikett

Blir liten bekymrad, hur det är brukligt att göra eller inte. Jag flyttade långt bort ifrån min hemort för många år sedan och upptäckte då att många som jag trodde va mina vänner helt enkelt inte var det, tydligt blir det på fb när folk man tidigare umgåtts mycket med helt plötsligt försvinner från ens vänlista, utan att något speciellt som jag vet om har hänt. Nu har en av dessa lagt in en vänförfrågan till mig och fattar inte vad som är annorlunda nu mot när jag vart borttagen. Funderar på om jag ska acceptera den eller inte? Hur skulle ni ha gjort? En sak till,märker det inte märkligt detta med fb. Är någon osams med min familj så blir man själv indragen i det och borttaget från fb. Folk är bra märkliga….

Annons:
LinaLj
2015-09-07 16:47
#1

Jag hade frågat mig själv vad jag skulle få ut av en relation med den här personen. Tror jag att det skulle vara någon som jag kan lita på, är det någon som kan tillföra något i mitt liv? Om inte så hade jag nog inte accepterat, jag har inte vänner bara för att. Jag tycker att vänner ska ge något till varandra, göra varandras liv lite bättre för att just den personen finns där.

Zyperior
2015-09-07 16:52
#2

Jag lägger väldigt liten vikt i vänskap på Facebook, vän eller inte vän där betyder inte ett skit. Har jag ingen nära relation med folk eller ses eller talas vid hyfsat regelbundet, varför vara vän med folk där då?

Gick från ca 300 vänner till 20. Är idag uppe i ca 50 igen. De flesta är personer jag träffar eller pratar med minst en gång i veckan. Om någon skulle ifrågasätta varför jag tar bort dem, skulle jag bara säga rakt och tydligt att jag kan fortsätta vara vän med dem om de vill, men jag ser inte någon poäng i det eftersom vi inte interagerar på något sätt med varandra.

Vet inte om det besvarar dina funderingar, men bara en lite reflektion över just vänner på facebook.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Kalli
2015-09-07 21:30
#3

För mig har det försvunnit vänner från Facebook utan att varken jag eller den andra personen avslutat vår "vänskap". Så det kan väl vara värt att ta en diskussion om man känner att man absolut vill vara vänner på Facebook.

Jojaton
2015-09-07 22:18
#4

Jag använder facebook lite som ett kontaktnät, jag har många fb-vänner som bara är bekanta, folk man bara träffat ett par gånger, personer man inte pratat med på år men också närmsta vännerna och familj. Tar i princip aldrig bort folk från min vänlista (kan hända att jag unsubscribar för att de tar för mycket plats i feeden) men har heller inte skickat en ends vänförfrågan på flera år. Använder inte heller facebook till så mycket mer är Messenger och evenemang, så det gör inget att den inte är så privat. Om jag hade accepterar vänförfrågan eller inte beror på - hade jag känt att jag gärna hade velat kontakta hen igen hade jag accepterat, men om det inte hade varit så hade jag bara ignorerat.

Johanna - Instagram

Em_
2015-09-07 23:52
#5

Måste man vara vän med dig för att se vad du lägger upp? Om en person som tagit bort mig plötsligt la till mig igen skulle jag tänka att personen bara var utefter att kolla runt vad som händer i mitt liv och inte var ute efter att ta upp kontakten igen, för då skickar man väl ändå ett meddelande. Och sådana snokare klarar jag mig utan.


[Devya]
2015-09-08 10:22
#6

Kanske den har råkat "defrienda" dig i misstag? Jag har faktiskt råka göra det en gång i misstag då jag var trött.

Men du kan ju fundera på om det här är någon du faktiskt vill ha kontakt med?

Annons:
densomundrar
2015-09-08 19:24
#7

Jag har på senare tid, sen jag började använda fb igen, sållat bland människor jag inte vet eller minns vilka de är, de jag inte vill se eller höra ifrån, de jag inte vill ska veta något om mig samt de som jag inte skulle heja på/prata med om jag skulle se dom ute någonstans. Gamla vänner, äldre än just denna vän, spar jag av nostalgiskt värde och det är kul att se hur deras liv utvecklas. Min fb är låst för alla som inte är vän med mig, jag är därför lite orolig att denna inte vill vara vän utav goda avsikter utan just endast för att snoka. Även om jag inte tar fb så allvarligt så ser jag det som ganska hårt att plötsligt ta bort en irl vän/gammal vän/bekant från fb utan någon vidare förklaring. :-/ Är lite i valet och kvalet… Ja, jag vet, vilka små problem jag har, men jag funderar alldeles för mycket på alldeles för små saker. :-(

sisela
2015-09-08 20:03
#8

Alla använder Facebook på olika sätt. Jag tycker inte du ska lägga så mycket i det.

Scorpio97
2015-09-08 20:24
#9

Jag tar inte facebook på så stort allvar, så är det en person som jag är bekant med skulle jag ha accepterat. Men jag lägger i princip inte ut något på facebook, så det finns inte så mycket att snoka på där. Jag skulle förmodligen inte ens märka om någon försvann från min vänlista. 

Annars kan det ju vara bra att prata med personen. Man kan råka ta bort en vän av misstag och jag vet även att det har funnits buggar som gjort att vänskap plötsligt försvinner. Så det är inte säkert att hon medvetet tagit bort dig.


//Jessie

Ria74
2015-09-08 20:40
#10

Jag sållade ganska hårt för ett tag sen. Gick från att ha många bekanta till bara folk jag faktiskt känner och pratar med. Eftersom släkten är ganska spridd i landet lägger jag ut en del bilder där på vår familj och vill inte vem som helst ska kunna se. Beträffande din vän så hade jag nog godkänt vänförfrågan om det var någon jag hade något utbyte av. Gissar du på att hen bara vill kolla runt vad som händer hos dig av ren nyfikenhet så hade jag nekat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

pyromanen
2015-09-08 21:06
#11

Folk gör ju så olika, några samlar på mångder, andra sorterar hårt. Tänker att det oftast inte är nåt att bry sig om, och är man osäker kan man ju fråga. Jag rensar ibland, har haft fb sedan 2007 och några jag gick på kurs med 2007 och inte sett sedan känns som f d. Inte för att jag är sur på hen, men livet goes on, nya tillkommer, andra flyter allt längre bort.

Gaara
2015-09-09 11:47
#12

Jag tycker inte man ska ta facebook på för stort allvar. Själv så vill jag egentligen bara ha folk där som jag känner på riktigt, men har gjort vissa undantag för folk jag pratat mycket med online osv. Ibland händer det att jag rensar bland vännerna. Får ofta ganska stark ångest då jag vet att många tar facebookvänskapen så allvarligt. Men känner inte heller att jag ska behöva förklara för folk jag faktiskt inte känner på riktigt och som aldrig gillar eller kommenterar något jag lägger upp, varför jag tar bort dem som vän där. Vissa fattar definitivt varför jag tagit bort dem… (Syftar på bekanta som trott sig få ligga med mig under de få månader jag var singel, och jag har aldrig varit personen som legat runt så vet inte varför de trodde sig ha en chans), andra borde förstå att jag tar bort dem för att vi aldrig pratar eller ses.

Att folk tar bort en som vän när de är osams med ens familjemedlem är ju för att de ska kunna sitta och spy ur sig sin bitterhet på sin sida utan att det når personen det handlar om. Är inte mycket konstigare än så. I verkliga livet när man är sur på någon så brukar ju inte risken vara så stor att personens anhöriga hör det när man gråter ut till sina vänner osv. :P

I alla fall, du väljer själv om du vill acceptera vänförfrågan. Själv hade jag gjort det för att jag funnit det intressant att se vad personen vill mig.

Maria
2015-09-09 13:11
#13

Håller med övriga här att Facebook inte är på allvar. 

Dessutom verkar det som om de jag har som vänner liksom jag själv har tappat intresset efter några år. Tittar in i bland men är inte så aktiv som när det var nytt och spännande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Jojaton
2015-09-10 02:36
#14

Fast även om jag inte heller tycker att Facebookvänner är så seriöst, hade jag ändå blivit lite stött och fundersam om det var någon som jag vet hade varit vän med mig innan, och som sedan skickar en ny vänförfrågan (och alltså har tagit bort en under en längre eller kortare period) Varför tog hen bort mig, varför är jag nu så intressant att det är värt att vara vän med mig, vad har ändrats?, osv.

Jag tycker i alla fall att det är konstigt.

Johanna - Instagram

[Urfokus_]
2015-09-10 04:14
#15

många skriver "facebook är inte på allvar" fast för vissa är det ju det, många ägnar stor del av sina dagar där och kanske lägger stor vikt på sina facebook vänner.

Jag har rensat min vänlista för jag vet om att en del bara är vän med mig för att "snoka" genom mitt liv dem kontaktar mig aldrig utöver och vår kontakt innan har vart ganska tunn. Men sen vet jag att folk jag vart bra vän med tagit bort mig och då har jag blivit riktigt stött speciellt eftersom dem inte ens gett en anledning varför vilket enligt mig känns som en liten sak att begära..

Tänkte berätta en sak som hände för flera år sedan, var yngre då och hade facebook hade en hel del vänner och valde att rensa listan men för att vara schyst skrev jag till alla och sa "Hej, jag rensar listan vill du vara kvar? jag frågar alla i min vänlista" 

Flera stycken sa att dem ville bort, jag blev förvånad för att dem har inte tagit bort mig som vän men när jag frågade lät dem jätteglada över att bli borttagna som att dem suttit och väntat på det hehe ;) så ja sånt kan förvirra mig över facebookkontakter, kanske därför föredrar jag att bara ha folk jag känner mig mer säker över nuförtiden

och TS, kan det inte vara så att din vän bara klickat fel? fråga henne först..(och hoppas på ett ärligt svar🤪) men annars, så kan det vara så att hon vill snoka runt eller så vill hon ärligt talat ha kontakt igen svårt o veta!

densomundrar
2015-09-10 13:36
#16

#14 lite så jag känner oxå… #15 vet ärligt talat inte, tror jag avvaktar ett tag och ser. Känns som snokning men kan likväl vara så att jag vart borttagen på g av en otroligt svartsjuk flickvän trotts att vi inte pratat på flera år och vi har aldrig haft en flirt med varandra, det är det enda logiska jag kan hitta. Vi var däremot grannar ett tag och umgicks nästan dagligen ett tag.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-09-10 19:37
#17

Jag har råkat ta bort en vän jag ville ha kvar för min dator är puckat långsam i uppladdningen så den tog inte den jag trodde jag klickade på. När jag la till den av misstag borttagna vännen så skrev jag även ett meddelande till hen.

Dock tar jag inte FB så allvarligt, så tar nån bort mig funderar jag inte runt det. Alla använder FB på olika sätt, för vissa är det "livsallvarligt" för andra som mig ett praktiskt verktyg när det kommer till mitt intresse, dans. För att veta vad som är på gång och när.  Såtillvida personen inte är av stor vikt i ditt liv, så skulle jag inte bry mig. Om personen är viktigt, ta diskussionen  verkligheten istället, det klår i alla lägen FB. 😃

densomundrar
2015-09-10 19:43
#18

Funderar på en sak, på tal om detta. Har en del vänner som jag är ganska säker på att deras övriga familj sitter och snokar på min fb då dom själva tagit bort mig, vet att dom går tillväga på detta sätt, då jag sett det med egna ögon. Deras övriga familj har inte jag inget otalt med (inte dom som vill snoka heller för den delen) och vill inte "straffa" dom genom att ta bort dom, för dom har som sagt inte gjort mig något. Var in på en av dessa vänner idag och skulle ta bort denne, och såg att man kunde ändra vännen i vänlista till "begränsad", vad innebär det?

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-09-10 20:08
#19

#18b som jag förstått det kan du begränsa dem till vad dem ser på din sida. Så du kan ha dem som vän men att de inte ser allt du skriver, gillar….etc på FB.

densomundrar
2015-09-10 20:10
#20

#19 låtet som en underbart användbar funktion, kan bland annat användas till den som denna tråd handlar om, om den bara vill göra vän för att snoka :-)

Annons:
Jeakar
2015-09-10 21:35
#21

Kan man "råka" ta bort någon av "misstag" på FB? Krävs det inte ett par steg för att genomföra (man lär väl att klicka minst 2 gånger)? - Blev nyligen borttagen av en som jag skrivit med ganska regelbundet och jag vågar helt ärligt inte fråga varför haha. Och de kan väl inte bara plockas bort av sig självt? Det var 2 stycken med samma namn som försvann ganska tätt inpå varann.. Tycker det hur som helst är väldigt skumt.

Kalli
2015-09-10 21:52
#22

Huruvida de ska kunna hända eller inte men som jag nämnde i #3: så händer det.

[Devya]
2015-09-11 05:30
#23

#21 Jag har råkat göra det i misstag. Så det kan ju hända om man råkar klanta sig. Jag tycker det är lättare hänt med en telefon med screentouch. Jag är superklantig då det gäller sånt och sätter ofta hjärtat i halsen typ då jag håller på att göra ett misstag. Därför har jag numera inte längre sådan telefon men tror du inte att jag lyckas klanta mig ändå? Jag har en mousepad på min dator och ibland råkar min byxkant klicka på mousepaden så en massa tokigheter har hänt tack vare det.=P

densomundrar
2015-09-11 05:51
#24

Hehe, jag skickar så gott som aldrig vänförfrågan frivilligt, men ibland händer det att man kommer åt knappen och skickar till någon random person man skrollar förbi bland vänförslagen, hände mig senast i helgen :-o

Honestyisdead
2015-09-11 12:12
#25

#24 Hahaha har hänt mig med. Plötsligt accepterade flera okända personer mig som vän och jag hade inte medvetet skickat förfrågan. Tog ett tag innan jag såg hur lätt det var att trycka fel när man bläddrade bland vänförslagen genom mobilen.

Och att dom accepterade det sen. Jag accepterar aldrig främlingar.

densomundrar
2015-09-11 17:08
#26

Det värsta är ju att jag inte har mage till att ta bort dom direkt. Jag brukar avvakta några veckor innan :-P

Jeakar
2015-09-11 17:54
#27

#23 Haha! Då är har man verkligen otur! :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: