Annons:
Etikettkänslor
Läst 1171 ggr
[cilla 7]
9/9/15, 2:06 PM

Annorlunda val

Hej!

Kan inte låta bli att undra vad jag hade fått för respons här om jag hade valt att  lämna min partner och satsa på den andre mannen i stället ?

Nu har jag ju inte gjort detta men kan mycket väl tänka mig att det finns sådana personer som gör detta av  olika skäl. Även sådana som väljer att ta flörten ett steg längre.

Är dess personer sämre människor än vi som inte gör det? Det tycker nog inte jag. Miss förstå mig inte nu för det val jag gjort var helt rätt för mig. Men detta är nog långt ifrån lösningen för alla människor som är i en liknande situation som jag

 nu har jag det så bra att jag har en  partner som verkar vilja kämpa han också för att vi ska lösa våra problem tillsammans. Men det är nog långt ifrån alla som har det.

Så som sagt satt jag och funderade på detta vet inte riktigt själv varför men blev nyfiken på att höra vad andra tänker om detta för jag tror att det finns många människor där i bland några jag känner som väljer att avsluta sin nuvarande relation pga att de träffat en annan.

Annons:
Scorpio97
9/9/15, 2:11 PM
#1

Jag tycker inte det är något fel med att avsluta en relation för att man har träffat någon annan och vill vara med den personen istället. Så länge den första relationen är avslutad innan den andra påbörjas. Däremot att ha två relationer igång samtidigt för att man vill "testa på" den andre är fel (så länge inte alla inblandade är medvetna och med på det då).


//Jessie

OlgaMaria
9/9/15, 2:11 PM
#2

Finns enormt många trådar här med drivor av svar med stilen: Lämna honom!!

I ditt fall kändes det väl som att du och din partner har ett bra utgångsläge med varandra och mycket som är värt att jobba för. Plus att alternativet - flörten på jobbet - inte kändes som något mer än en flyktig känsla som vi alla kan drabbas av som faktiskt är i bra relationer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Em_
9/9/15, 2:17 PM
#3

Jag tror det är få som tycker att man ska stanna för stannandets skull nu för tiden. Man får ju sköta det snyggt, man jag tror inte någon mår bra i en relation där ena parten hellre vill vara med någon annan.


LinaLj
9/9/15, 2:36 PM
#4

Jag håller med de övriga. Om man känner att det är rätt för en själv så ska man lämna sitt nuvarande förhållande för att satsa på ett nytt. Enligt mig så är inget av valen bättre eller sämre, så länge man gör ett val. Det är absolut inte okej, under några som helst omständigheter, att gå bakom ryggen på sin nuvarande partner och börja ett till förhållande samtidigt.

Gaara
9/9/15, 2:47 PM
#5

Beror ju helt på varför man väljer att lämna den man redan är med. :) Mina två tidigare förhållanden har slutat med att jag lämnat dem för någon annan. Mitt första förhållande tog slut, dels för att det var mitt första förhållande (och även hans första) och ingen av oss visste väl riktigt hur det ska gå till, hur man ska prata om problemen osv. Han gick in i någon form av depression (han var inte stabil från början ens) och jag kände mig rätt oälskad. Var trött på den trista vardagen och blev helt enkelt förälskad i någon annan. Så här i efterhand så ser jag ju att om vi bara hade pratat med varandra om hur vi kände om allt så hade vi säkert varit tillsammans i några år till i alla fall. 3 år och 4 månader blev det.

Mitt andra förhållande då, han som jag valde i stället. Honom var jag tillsammans med i 5 år och 4 månader… I efterhand så känner jag att jag inte alls vet varför jag var med honom… Jag tyckte han såg bra ut och han var snäll, men vi var sjukt olika varandra och jag tappade bort mig själv i det förhållandet… En dag valde jag att gå på en after work, ville lära känna några kollegor lite bättre (hade då jobbat där i 2 år) Och det klickade på det där sättet man så sällan får uppleva. Jag och min kollega bodde dessutom på samma ort, så efter det där så sågs vi varje dag. Vi blev bästa vänner och egentligen så visste vi väl redan direkt att vi kände så mycket mer för varandra, men vi hade varsitt 5 år långt förhållande då. Med min dåvarande pojkvän så såg jag ingen famtid, jag hade tagit upp våra problem flertalet gånger under åren och sagt att han behövde ändra på saker om han ville dela sitt liv med mig, men han gjorde inget. Jag kämpade själv med vårt förhållande… Den här grabben jag hittade på jobbet var däremot precis som jag på de flesta punkter, jag insåg plötsligt vad livet hade att ge mig och det var inte den livsstilen jag hade med min dåvarande som för min del gick ut på att jobba, äta, sova. Och för hans del gick ut på att äta, sova, sitta vid datorn. Jag insåg att jag kunde få den framtiden jag hade drömt om. Och jag ångrar inte för en enda sekund att jag valde att göra slut och i stället bli tillsammans med mitt livs kärlek i stället.

Som sagt. Allt beror på VARFÖR man väljer att lämna det förhållandet man har.

[cilla 7]
9/9/15, 3:29 PM
#6

Ville bara höra andras tankar vad gäller att lämna sin partner för en annan!

Men miss förstå mig inte jag har gjort mitt val pga att jag har kommit fram till att jag älskar min man och  som #2 skriver  har vi en massa att kämpa för inte minst våra barn. Så tack för allt stöd jag får speciellt från dig #2  och hur detta slutar vet jag som sagt inte  men hoppas och tror på att vi löser våra problem  gemensamt.

Men det jag vill säga till alla som dömer andra är att vad som händer mellan hemmets 4 väggar vet ingen mer än de som bor där. Och sina känslor rår man nästan aldrig över.

Men i de flesta fall håller jag med om att man bör avsluta ett för hållande innan man påbörjar ett annat. Att man kanske redan har träffat en annan som man förälskat sig i tycker jag däremot inte är fel så länge man avslutar sin nuvarande relation innan man på börjar en ny.

Fast jag vill tillägga att jag inte dömer andra för deras val i livet. Oftast är det väldigt enkelt att uttala sig negativt om vad andra gör i en situation man aldrig vart i själv.

 Jag vet hur frästande det kan vara att ge efter för sina känslor och bara ge sig hän men här är jag enormt tacksam att jag stod emot. Tror att hade jag inte gjort detta hade jag ångrat mig  resten av livet.

Annons:
Marvel-lous
9/9/15, 8:33 PM
#7

Jag har gjort detta.

När jag träffade min, numera fästman, så var jag i ett långvarigt förhållande. Det hade varit dåligt länge och vi hade till och med flyttat isär en period. 
Min fästman började på mitt jobb och jag hade inget intresse av honom - till en början. Sedan lärde vi känna varandra och efter en tid började jag inse att jag hade känslor för honom. Det var egentligen vändpunkten för mig; det faktum att jag kunde känna så för någon annan än min dåvarande partner.
Det var ett rent helvete och en lång väg att komma ur det förhållandet och landa på båda fötterna (däremellan bodde jag i ett halvår utan någon ägodel förutom mina kläder, en soffa och tre katter).

Idag bor jag i radhus med en liten son på snart 1 år. Mitt ex då? Ja han har en flickvän, som han faktiskt träffade väldigt snart efter vi gjort slut, och är lycklig han med - så för oss var det otroligt jobbigt då, men verkligen värt det i slutändan.

[cilla 7]
9/10/15, 5:32 PM
#8

#7Det var just det här jag syftade på att alla har rätt att bi respekterade för sina val. Vare sig jag tycker detta är rätt eller fel så är det bara man själv som vet vad som är bäst för en själv .

 Jag valde på mitt sätt och du på ditt  och ditt sätt verkar ju vara det rätta för dig om mitt beslut var lika klokt  kan bara tiden utvisa.

Så snälla med människor var inte så snabba med att  döma andra för det som är rätt för dig är fel för någon annan

och  jag vill önska speciellt dig #7 all lycka i framtiden det verkar ju som att du gjorde helt rätt val för dig.

Upp till toppen
Annons: