Annons:
Etikettallmänt
Läst 3862 ggr
[Urfokus_]
2015-09-09 16:24

Röka i busskur?? + ta upp plats?

jag skulle åka buss och så var jag trött i benen där sitter en kvinna och det är sittplats för minst 2 men hon har gjort den andra sittplatsen upptagen med sin väska , under tiden hon väntar kommer ingen annan utan hon ockuperar bara platsen och sedan tar hon upp en cigarrett och börjar röka och jag som börjar hosta och må dåligt av rök måste då gå bort från buss kuren en bra bit,trots att jag egentligen borde kunna stå och vänta på bussen precis som hon och nu kommer ni säkert undra "varför sa du inte till?" jag har extrem socialfobi och går inte fram och konfronterar folk hur som helst!

Iallafall jag förstår inte två saker här.

1. Varför röker folk i busskuren, eller nära busskuren? det är ert val att röka inte andras.

2. Varför ta upp plats när man ser att någon kommer?

Ni som gör såhär får gärna förklara, eller ni som vart med om liknande!

Annons:
OlgaMaria
2015-09-09 16:28
#1

Undrar detsamma!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tjeja
2015-09-09 16:29
#2

Undrar samma sak!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

obstitant
2015-09-09 16:32
#3

#0 För att de är självupptagna egoister som bara tänker på vad som är bekvämt för dem själva och struntar i hur andra har det. As simple as that.

IceTee
2015-09-09 16:34
#4

För vissa människor är idioter… var med om samma sak här om dagen!

Medarbetare på Skor iFokus

obstitant
2015-09-09 16:36
#5

De flesta människor är tack och lov medvetna om att de inte är ensamma i världen, och gör plats åt andra, går bort en bit för att röka, håller upp dörrar etc. Det bästa man kan göra är att försöka vara en sån själv så KANSKE det till slut färgar av sig lite på drullarna om de märker att det normala är att visa hänsyn.

[Kaoskaos]
2015-09-09 16:44
#6

Förmodligen för att ingen sakt åt dom

Annons:
pyromanen
2015-09-09 16:45
#7

Egotrippade typer! Ett tag busspendlade jag till jobbet. Nästan alla steg på bussen i en småstad innan min hållplats ute på landet 3minuter senare och 95% av de på morgonbussen var studenter som skulle till universitetet. massvis med gångar råkade jag ut för samma sak: några säten sitter det två på men resten av alla säten sitter det en person på varje och så har de fylld upp sätet bredvid med väskor och jackor och satt på hörlursr och stängd ögonen. En del sover och resten låtsassover. Det tycker jag är egotripp! Men jag har inte social fobi utan knackar nån på axeln och säger jag gärna vill sitta.

pyromanen
2015-09-09 16:45
#8

Egotrippade typer! Ett tag busspendlade jag till jobbet. Nästan alla steg på bussen i en småstad innan min hållplats ute på landet 3minuter senare och 95% av de på morgonbussen var studenter som skulle till universitetet. massvis med gångar råkade jag ut för samma sak: några säten sitter det två på men resten av alla säten sitter det en person på varje och så har de fylld upp sätet bredvid med väskor och jackor och satt på hörlursr och stängd ögonen. En del sover och resten låtsassover. Det tycker jag är egotripp! Men jag har inte social fobi utan knackar nån på axeln och säger jag gärna vill sitta.

[Urfokus_]
2015-09-09 16:46
#9

#6 Ok kan man inte tänka ut innan man börjar röka att folk kommer stå i busskuren och att inte alla uppskattar att vara passiva rökare?

dessutom att ta upp en plats som finns när man ser att folk kommer, det bör väl ändå hållas till allmän hyfs att man kan tänka att fler vill sitta ner, tror mycket väl att folk har sagt till jag har lite svårt att säga till då jag har sociala problem men tänker nog försöka mig på det nästa gång!

obstitant
2015-09-09 16:57
#10

Det brukar räcka med att ställa sig nära sittplatsen och säga ett vänligt "ursäkta?", de flesta fattar direkt vad man menar och flyttar sin väska. Jag gör det ofta, för jag behöver sitta ner och går inte på "jag låtsas inte se att det kommer nån så kanske jag slipper det otroliga besväret att ha väskan i knät".

Sen är det ju en annan fråga om man vill sitta bredvid någon som sitter och bolmar, det tycker jag är svårare att säga till om. De rökare som inte självmant fattar att de ska gå bort en bit när det kommer någon (vilket väldigt många som sagt gör!) brukar inte heller ta tillsägelser så jättebra.

Gaara
2015-09-09 17:00
#11

Många människor är konstigt funtade… Sånt som man kanske inte tänker på i vanliga livet (mer än med idioter som paxar platser med väskor och röker där man inte får) men när man jobbar i kassan i butik så blir det så himla tydligt hur olika alla människor är och hur vissa tror att de får behandla främlingar hur som helst. Jag hade säsongsarbete i en butik från början av maj till slutet av augusti och under dessa månader hann jag häpna många gånger över hur folk beter sig…

LinaLj
2015-09-09 17:09
#12

Jag har varit med om det samma själv eftersom jag alltid tar bussen. Jag har dessutom astma och även om jag väldigt sällan känner av den så är just rök en av de saker som triggar den. Absolut värst är den när det spöregnar och någon står och anser att bara för att det regnar så är det tillåtet att röka i kuren. Så jag som inte tål röken tvingas stå en bit utanför.

En annan sak jag varit med om som jag inte blir klok på var när en kille satt i busskuren med sin stora hund, en blandras av schäfer och något mer, som helt klart inte var tränad runt främmande människor utan hoppade, skällde och gjorde utfall om någon kom inom ett par meter. Jag gick in i busskuren för det var snålblåst ute och så fort jag satte foten i kuren så gjorde hunden utfall och rent reflexmässigt tog jag ett steg tillbaka. Killen gjorde inte så mycket mer än att hålla i kopplet. Så jag ställde mig utanför då ropar killen "är du hundrädd?". Nej jag är inte det minsta hundrädd men jag tycker inte det är jätte trevligt i alla fall att ha en stor hund som hoppar och skäller och försöker bita, vilket jag sa. Men han ryckte bara på axlarna och satt kvar.

IceTee
2015-09-09 17:44
#13

#12 är du säker på att hunden var aggressiv?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
LinaLj
2015-09-09 17:51
#14

#13 Nej den kunde lika gärna vilja leka, men jag anser att man inte sätter sig i en busskur med en hund som biter andra människor. Oavsett om det handlar om lek eller aggressivitet.

Tjeja
2015-09-09 18:32
#15

Det hjälper ju inte speciellt mycket att rökarna går en liten bit bort heller.. röken sprider sig och känns (i alla fall av mig) på flera hundra meters avstånd ändå juh. 🤢

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-09-09 18:48
#16

Nu är jag skitdum men måste erkänna att jag trodde det var rökföbud i busskurer. Man lär sig något nytt varje dag.

Om någon ockuperar en sittplats med sin väska brukar jag fråga om väskan är väldigt tröttt idag….då får man en sur min å en sittplats  😃 Förstår dig TS att du inte gör det.

[Endless mind]
2015-09-09 18:57
#17

Är rökare själv, förstår mig inte heller på folk, är 24 år och har vett nog att flytta mig från folk i min närhet när jag skall röka, kvittar vart jag är, jag flyttar mig helt enkelt för att visa respekt mot mina medmänniskor.

#15 "Det hjälper ju inte speciellt mycket att rökarna går en liten bit bort heller.. röken sprider sig och känns (i alla fall av mig) på flera hundra meters avstånd ändå juh"

Man har rätten till att röka hörru, kan inte begära hur mycket som helst, flyttar en person sig en bit tycker jag det är mer än tillräckligt utan att klaga. Sen behöver du ju inte överdriva för den delen heller.

Tjeja
2015-09-09 19:25
#18

#17 Rökning skadar andra. Om du vill förgifta dig själv, fine. Men kom inte och rättfärdiga att det är ok att besvära andra med sitt gift för att du tar några steg åtsidan.

Det är jättebra att du har respekt nog att flytta dig en bit åt sidan och inte bolmar dem i ansiktet. Men det bästa vore om rökare lät bli att förpesta sin omgivning med sin rök alldeles. Och att det inte är olagligt att röka betyder inte att det är rätt eller etiskt försvarbart på något vis!

Kan du inte snusa istället? Det förgiftar åtminstone inte folk runt dig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Endless mind]
2015-09-09 19:45
#19

#18 "Men kom inte och rättfärdiga att det är ok att besvära andra med sitt gift för att du tar några steg åtsidan."

Har mer än rätt att röka även om jag bara tar någon steg åt sidan, kör du bil? använder du parfym?

Är känslig för parfym tex, drar du några hundra meter bort om jag hade sagt det öga mot öga? kör du bil? sluta med det du förgiftar jorden.

Dina argument håller inte, så länge det är lagligt har jag min rätt att röka, du att köra bil, någon annan att använda parfym.. allt handlar om RESPEKT och HÄNSYN inget annat. 

Att även säga att du känner rök (cigg) på flera hundra meters avstånd är absurt och naivt, människor som överdriver..

VästkustFia
2015-09-09 19:50
#20

#18 Jag uppskattar inte heller att stå i en rökfylld busskur, eller att bli bolmad rakt i ansiktet på andra ställen. Men så länge folk bemödar sig om att stå lite avsides med sina cigg har jag inga synpunkter på att de röker.

Sen tycker jag det är märkligt att ju fler miljöer som infört rökförbud, desto mer OK verkar det ha blivit att klaga över folk som röker oavsett hur långt avstånd de håller till andra. 🤔

Annons:
[Kaoskaos]
2015-09-09 21:11
#21

#9 oj väldans vad personligt du tog det ! Inte någonstans i #6 har jag sakt att personen som gjorde detta hade all rätt att göra så ! Jag har barndomskompisar som aldrig haft en förälder som lärt barnen hyfs vilket lätt till att dom inte alls tänker på det ! Man kan helt enkelt inte störa sig på allt då går man under och kan man då inte säga till så får man helt enkelt släppa och acceptera att alla människor inte tänker likadant / visar hänsyn osv

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-09-09 21:14
#22

#18 absolut att rökande påverkar andra men att säga som du säger….flera hundra meter känns lätt överdrivet. … allvarligt? Jag är FULLKOMLIGTGT övertygad att om nån röker 400 m från mig så känner jag det inte. Jag gillar heller inte rök i "ansiktet" men låt oss icke-rökare heller inte övdriva.

Att föreslå att nån ska snusa istället är för mig befängt, du föreslår en annan last till nån för att su ska ska slippa rök. Är  du medveten hur mycket svårare det är för snusasare att sluta snusa än för rökare att sluta röka?

Ska vi hårddra det är jag shithelll trötttpå alla fisare på dansgolv på nattklubbar, jag mår illa av det,. Men hey hoo…

[Endless mind]
2015-09-09 21:30
#23

Roliga är hur folk klagar på hur giftigt och farligt det är, hur orkar man ens bry sig om vad en annan person intar, med alla forskningsrapporter som kommer hit och dit är ju snart allt farligt, chips "kan/kunde" ju ge cancer, något snack om mjölk med om jag inte har helt fel, samt ännu fler saker. Absolut stor skillnad, men min poäng är att folk bryr sig för mycket om vad andra gör och glömmer bort sig själva. När jag skall röka, kollar jag vilket håll vinden går och anpassar mig därefter (flyttar mig en bit med), är det däremot vindstilla finns det inget jag kan göra för att förbättra läget (mer än att flytta mig). Men tänker inte gå 50-100 m bort för att någon ogillar min dåliga vana. Mitt val mitt liv, man kan mötas halvvägs anser jag, vilket tyvärr inte går med alla.

Tillägger, skulle aldrig låta någon besväras av min rök överhuvudtaget.

Tjeja
2015-09-09 21:43
#24

#23 om du kollar vilket håll vinden går så gör det stor skillnad och ibland betydligt större skillnad än att gå några steg åt sidan t o m.

Nej jag överdriver inte när jag säger att jag ibland känner rök på mer än hundra meters håll. Flera hundra är kanske att ta i, för jag vet inte hur lång min gata är. Men jo, jag känner när grannarna i andra änden av kvarteret på min långa gata sitter ute och röker när vinden ligger åt vårt håll. Och jag tycker det är skitäckligt och jobbigt då jag är känslig.

Vad gäller parfymer. När jag jobbar använder jag tex inte parfym, (väldigt sällan annars också) just för att det finns många som mår dåligt av det (b l a min mor). 

Mig personligen skulle det inte göra ett dyft om parfymer i dess klassiska form förbjöds för andras hälsas skull. Så är det oftast redan på sjukhus och vårdinrättningar, där är parfymer lika bannade som rök, men det tänker folk oftast inte på.

Att jämföra med att köra bil haltar allt för mycket. Det finns ingen nytta för någon med att röka cigaretter. Medan en bensindriven bil visserligen ger avgaser men idag finns det alternativ som utvecklas. Samtidigt som användandet av bil för med sig nytta för många i oändligt många olika situationer.

Du kan inte rädda livet på någon med en cigg, tvärt om, men du kan faktiskt rädda livet på en människa med hjälp av en bil som snabbt kan frakta hjälp. Om man nu ska larva sig och dra allting till sin spets. 

Med cigaretter finns ingenting som är bra eller nyttigt alls.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Endless mind]
2015-09-09 22:05
#25

#24 "Att jämföra med att köra bil haltar allt för mycket. Det finns ingen nytta för någon med att röka cigaretter. Medan en bensindriven bil visserligen ger avgaser men idag finns det alternativ som utvecklas. Samtidigt som användandet av bil för med sig nytta för många i oändligt många olika situationer."

För mig haltar det inte alls, bilar (avgaserna) förstör omgivningen samt är skadligt för människan, prova att besöka Kina så skall du se vad bilar kan ställa till med. Sen som du säger, det finns alternativ som utvecklas men som kommer ta flertal år till innan det är till 100% fungerande, vad kommer då kostnaden för en sådan bil att vara? jag gissar på tillräckligt för att majoriteten inte skall kunna införskaffa sig en sådan. Detta är dock ren gissning från min sida så har inga grunder för det och kan absolut ha fel. Detta är dock inte det väsentliga i det hela.

Absolut kan en bil rädda liv, precis som en bil kan ta livet från en annan person samt jorden. Växthuseffekten.

Min poäng bakom hela inlägget var, man kan inte förbjuda allt, surkärringar kommer alltid finnas, inget är tillräckligt får sådana personer, utan man måste flytta sig land och rike för att personen i fråga skall bli nöjd. Jag lever inte för att göra andra nöjda och tillfredsställda, jag lever för mig själv, om jag då har visat hänsyn och flyttat mig 10 m är det mer än nog, hade inte behövt förflytta mig från första början dvs om det nu inte är en rökfri zon.

LinaLj
2015-09-09 22:25
#26

Jag har absolut inget emot att folk röker, det är upp till var och en. Så länge de visar lite hänsyn och inte röker i busskurer eller andra trånga utrymmen så är jag nöjd. Vad andra sedan gör med sina liv är som sagt upp till dem.

Tjeja
2015-09-09 23:17
#27

Japp jag är en surkärring! Jag hatar rök och står för det. Mitt liv är förstört och mina dagar förstörs varje jävla dag och min hälsa har tagit illa skada av mina grannars ständiga bolmande utanför våra fönster och vi kommer inte undan. För vi har ingen ekonomisk möjlighet att flytta som vi önskat de senaste 8 åren sedan även grannen rakt under flyttade in och röker så t o m våra fönsterkarmar ovanför hennes altan blivit nikotingula! Jag önskar rökning blev totalt förbjudet! Och ja jag vet precis hur svårt det kan vara att sluta snusa. Men det skadar i alla fall bara användaren själv som väljer att bruka nikotin och ingen annan!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Tjeja
2015-09-09 23:27
#28

En sak till som retar mig är att rökare inte känner sin egen vidriga stank hur äckligt det är och därför inte förstår hur vidrit det faktiskt stinker om dem. Lika så alla kläder, rum och saker som utsatts för röken. Och detta äckliga är utöver att det faktiskt är hälsofarligt! För mig är det lika äckligt som om någon skulle pissa på mina väggar hemma hos mig eller i ansiktet på mig ute på gatan. Bara det att kiss från en frisk person är sterilt och ofarligt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Endless mind]
2015-09-09 23:31
#29

#27 Ouf, någon är arg.. syftade absolut inte på dig när jag nämnde surkärringar, men du tog åt dig så antar du anser dig själv vara en (brukar vara så när någon tar åt sig). Ber iaf om ursäkt om du tog åt dig, att man bolmar sönder utanför någons fönster håller jag absolut med om är fel, helt fel, det säger jag inget annat om, även att röka inomhus. Nu trodde jag för övrigt att vi snackade om "allmäna" platser så som busskurar. Även om det är så kallad "allmän" plats utanför ditt fönster är det en helt annan sak i mina ögon.

Finns mycket jag också önskar var förbjudet,  som tur är tycker vi alla olika, vilket är en jädrans tur! Man lever en gång, finns värre saker att irritera sig på. Beklagligt med dina grannar dock! 

Edit: Finns det inget att göra åt det mer än att flytta, provat att prata med dem?

[Endless mind]
2015-09-09 23:39
#30

#28 Får jag även fråga hur gammal du är, sättet du uttrycker dig på och aggressionen i ditt sätt att skriva är ytterst barnsligt, absolut inte nödvändigt, håller det gärna på en bra nivå! Inlägg #28

Tjeja
2015-09-09 23:54
#31

#29 Tack att du i alla fall visar förståelse och att du i alla fall tänker på vindriktnigen när du själv är ute på allmänna platser. De flesta rökare tänker aldrig så långt. Jo när det kommer till rökning har jag tyvärr blivit en surkärring de senaste åren då jag inte en enda dag på någon av sommrarna sedan grannen under flyttat in kunnat njuta av mi balkong tex. Inte en timme går utan att hon eller någon annan av grannarna står nedanför våra fönster och bolmar. Dem har gjort platsen under min balkong till gårdens "rökruta" där alla ställer sig för dem inte vill röka in sina egna hem. Och jag har ingen stans att ta vägen där jag kan slappna av i mitt eget hem och slippa eländet. Tror det skulle göra vem som helst till surkärring. Jag har fått astmabesvär som aldrig går över sedan hon kom. Samtidigt kan jag inte säga någonting till henne o de andra om saken för hon har sin jävla lagliga rätt att röka i sitt eget hem och på sin egen altan. :-( Förstå mig rätt nu bara, det är rökningen jag avskyr. I övrigt är mina grannar inte mindre trevliga eller sämre människor än några andra. Men jag är ändå övertygad om att även dem skulle må bättre om de lyckades sluta med sitt bolmande. Vilket jag förstår kan varajättesvårt att lyckas med. Men röken är likväl inte mindre skadlig för det tyvärr.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Endless mind]
2015-09-10 00:02
#32

#31 Har absolut full förståelse, jag känner inte dig och vet inte vad du har varit med om angående samtalsämnet, så har ingen rätt att döma dig. Är det som du säger förstår jag helt klart varför du blir arg och irriterad. Om jag hade varit dig, hade jag först och främst försökt att prata med grannarna om problemet,  hade det nu inte fungerat så hade jag vänt mig till hyresvärden för att se om hen kan göra något åt saken.

Tjeja
2015-09-10 00:02
#33

Jag är över 40 och bitter på ciggarettrök… sorry om det låter barnsligt men själv upplever jag verkligen inte att min agrression mor rökande på något vis är omotiverat. Tvärt om är några sidor ilskna inlägg i en forumtråd ingenting motsvarande all den frustration, äckel och hälsobesvär jag tampas med varje dag för andras nöjesbolmandes skull.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Endless mind]
2015-09-10 00:08
#34

#33 Ansåg endast att inlägg 28 vara lite provocerande, tycker man kan skriva på ett lite mildare sätt till en främmande person som inte gjort dig något utan bara argumenterar ;p

kanske bara jag som upplevde det så! men strunt samma :)

Annons:
Tjeja
2015-09-10 00:12
#35

Bor i bostadsrätt.. dvs ingen hyresvärd att vända sig till. Och jag har tänkt, vridit och funderat länge och mycket hur man skulle kunna prata med grannarna om detta på ett bra sätt. Men jag har inte lyckats komma på något sätt som det skulle kunna komma något gott ur i slutänden. Snarare rädd istället att det skulle provocera grannsämjan mer än det skulle hjälpa någon av dem att ändra sitt rökbeteende så att det faktiskt hjälpte mig. Grannen under är väldigt bestämd och har bestämda åsikter om vad hon har rätt till i alla andra sammanhang på gården. Vart annanstans skulle hon gå i så fall och röka om inte på sin egen altan? Bästa vore ju om hon lyckades sluta istället. Men det är ju inte jag rätt person att kräva av henne heller. Så jag känner mig fast. För jag tror tyvärr inte att press från mig skulle hjälpa henne att vilja sluta mer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2015-09-10 00:28
#36

#34 Ja jag förstår att det inlägget kan kännas provocerande. Dock inte personligt mot någon enskilld individ utan om rökare och rökning i allmänhet. Men ja.. syftet med det inlägget var väl att ge en glimt av hur provocerande och äckligt jag faktiskt upplever det. Så inget av det var skrivet bara för att det är kul att provocera eller vara elak utan visade tyvärr bara en skymt av hur jag faktiskt upplever det. Försöker ändå skilja på sak och person. Jag har flera bekanta som röker och jag slutar inte tycka om demsom personer i övrigt för det. Men jag tycker tyvärr att det är jättejobbigt att umgås med dem allt för nära och allt för länge eller innomhus just på grund av deras rökbehov. Träffas och umgås helst med dem utomhus och ser nogrannt till att vara i rätt läge i vindriktningen för att slippa röken när det är dags för dem. Dem jag umgås med är också respektfulla nog att fråga först om det är ok att dem röker där vi är eller om dem ska gå undan då. Och tja det beror ju förstås på situationen och vindriktningen då. Tex ber jag dem gå från bordet i så fall om jag fortfarande äter. Annars är det oftast löst ute med vinden åt rätt håll som sagt. Och man kanske kan byta plats med varandra bara om vinden ligger fel.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Endless mind]
2015-09-10 00:33
#37

#36 Ingen skada skedd. Men bra att vi förstår varandra, var inte ute efter att bråka överhuvudtaget!

Önskar dig all lycka med din grannar, får hoppas på att du löser något inom snar framtid!

Tjeja
2015-09-10 00:44
#38

Tack #34 Endless mind! :-) Uppskattar att du och personer likt dig försöker visa respekt och hänsyn ute på allmänna platser och i hem. Uppskattar också att du bemöter mig sympatiskt med tålamod och respekt här nu trots mina hetska känslor i ämnet. Jag skulle nog varit mindre surkärring om jag upplevt att fler visade förståelse och respekt som du gör. Och defenitivt om grannarna visat förståelse eller i alla fall beklagat att dem inte hittat en bättre lösning än stt stå under mitt fönster. Det gjuter alltid lite lugn över vågorna när man möter förståelse förstås. Från båda håll. Om alla rökare tänkte på vindriktningen och vilken väg deras rök tog skulle mitt liv varit betydligt lättare.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Urfokus_]
2015-09-10 04:00
#39

#23 Ja om man går bort en bit från busskuren är det ok enligt mig man måste inte gå långt bort men att stå i busskuren eller nära och röka in allt är enligt mig inte schyst

Sen jag är själv ihop med en rökare!!  så jag bryr mig inte om vad andra folk gör med sina liv men han röker aldrig med mig..

det handlar inte om att vara en sur människa. Du vet väl att det finns fler aspekter än bara cancer? Jag tycker ni får göra vad ni vill med era kroppar men jag är inte intresserad av att vara en passiv rökare du som sa att alla får göra sina egna val och jag är överkänslig mot cigarettlukt får kraftiga hostningar blir tjock i halsen i flera timmar efteråt, varför det är så kan jag inte svara på men undviker det. Sen tänker jag på folk med astma m.m Mitt syskon med svår astma kan halvt kvävas i en sån situation.Gör vad ni vill, men tänk också på andra:)

[Devya]
2015-09-10 05:27
#40

Jag har INGET emot att folk går omkring och röker på allmänna platser. Det stör mig inte även om jag ibland får lida litegrann men det handlar ju bara om någon minut eller ett par minuter.

Jag förväntar mig att då jag lämnar min lägenhet kommer jag att få uppleva lite otrevligheter, Det hör till. Jag får också lida då någon tant har satt på sig alltför mycket parfym så att jag knappt kan andas inne i bussen. Samma sak med rökare som sen sätter sig framför mig i bussen och luktar som ett askfat. Det är jätteotrevligt och jag kan ibland må illa men lyckligtvis handlar det ju inte om evigheter. Lite måste man ju få tåla då man gå utanför sin dörr.

Om en rökare inte flyttar på sig så brukar jag se till att flytta på mig istället. Jag försöker att inte göra ett så pass stort problem av det hela. 

Däremot har jag stora problem med mina grannar som röker på balkongen. Klockan 6 på morgonen så kommer en massa äcklig rök in i min lägenhet. Jag har vanan att alltid ha upp min balkongdörr eftersom det blir annars för instängt här. Tyvärr får jag tobaksrök in nu som då istället. Kan man göra något åt det här? Jag vet att det här är förbjudet på vissa ställen så jag kanske borde kolla upp om det är även förbjudet att röka på balkongerna här. Det här är en sak som jag inte tycker är ok - att få tobaksrök in i ens fina lägenhet. Där drar jag gränsen.

[Urfokus_]
2015-09-10 07:23
#41

#40 Jag har aldrig gjort en stor sak av det självklart får man möta allt möjligt när man går utanför dörren-däremot, varför röka i och nära busskurer? och varför ska den som inte röker behöva gå undan? varför ska folk som är allergiska och har astma eller överkänslighet behöva lida och inte kunna sitta ner i busskuren och vänta på bussen, varför ska man behöva andas in någon annans rök ofrivilligt? det är det jag inte förstår.

Annons:
[Devya]
2015-09-10 09:01
#42

#41 För alla har friheten att göra som de vill? Om vi ska börja ta och förbjuda det här så blir väl nästa steg att förbjuda människor att använda parfymer? 

Lika mycket som den som röker kan välja att stiga undan så kan också den som inte röker välja att stiga undan om det inte passar sig. De har lika stor rätt som du att vara där.

Missförstå mig inte, jag avskyr verkligen tobaksrök och även väldigt starka parfymer men jag går inte omkring och klagar så länge det inte sker hemma hos mig i min lägenhet.

[Urfokus_]
2015-09-10 09:08
#43

#42 Ja dem har frihet att göra som dem vill har aldrig sagt emot det, jag förstår bara inte varför om man nu röker varför man inte kan flytta sig så dem som inte röker slipper andas in röken, speciellt om man inte tål den… Måste man sitta i busskuren, eller stå jättenära och röka? går det inte o vänta och vara lite mer respektfull om man nu vet att dem flesta kanske inte direkt uppskattar det.

Nej och du vet väl om att många tycker att din åsikt är överdriven? många gillar att röka på sin balkong och tycker det är överdrivet med grannar som klagar.. jag vet inte vad du kan göra åt det, det finns säkert vissa hyreslägenheter som har regler mot det där, men därjag bor får man röka på sin balkong oavsett om grannarna klagar eller ej. Och ja, visst som jag redan sa när man går ut får man förvänta sig att andas in både stark parfym och rök men man kan försöka undvika det, i en busskur tycker jag inte att personen som INTE röker ska behöva flytta sig för att dem som röker ska få sitta skönt och röka. man måste faktiskt inte röka heller just precis då man kan vänta, eller gå bort en liten bit.

OlgaMaria
2015-09-10 09:58
#44

Jag förstår att rökare inte kan gå 100 meter bort, men jag tror det är väldigt svårt för rökare att förstå hur det kan vara att inte tåla rök, eller för dem som dränker sig i parfym hur det kan vara att inte tåla det. Det är ju många rökare som säger att de visar respekt och går undan osv, men de förstår kanske inte att det kan vara riktigt jobbigt att t ex promenera bakom eller möta en rökare på gångbanan eller att en person med parfym går förbi eller sätter sig nära en på bussen. Vissa har riktigt jobbiga problem, och speciellt när det är pollensäsong eller om man har astma osv. Det kan vara tufft att bara ta sig genom staden för man kommer tvingas möta röklukt och parfymdoft, hur respektfulla dessa rökare ändå försöker vara. T ex en rökare som röker utanför bussen och sen sätter sig bredvid en inne i bussen kan vara tillräckligt jobbigt.

Visst är det lagligt att röka, men det är ganska orättvist mot människor som har stora problem med rökdoft.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2015-09-10 10:12
#45

#43 Sen igen förstår jag inte hur svårt det kan vara för en själv att flytta på sig om man stör sig på röken. Om man inte vill flytta på sig så kan man ju alternativt gå och be personen ifråga att flytta på sig. Svårare än så behöver det ju inte vara? Det är inte alla gånger som människor tänker sig för. Som de där människorna som går på gatan och mittiallt stannar så att man själv tänker gå in i dem. Ibland hamnar man på andra tankar och det är väl helt mänskligt? 

Om vi vill att de ska ha förståelse för oss så kanske vi också ska försöka ha förståelse för dem, eller? Sen finns det förstås alltid de människor som helt enkelt inte bryr sig men det finns också de som är lite tanklösa och inne i sin egen värld. Sen har vi de som försöker vara respektfulla men ibland blir det ändå fel, speciellt om vinden är med i spelet. 

Jag har full förståelse att människor vill gå ut på balkongen och röka istället för att gå ut och röka. Det blir lite bakvänt oberoende hur man vänder och vrider på situationen. Det känns ju inte kul att de kan bestämma hur det ska lukta i min lägenhet klockan 6 på morgonen, men sen igen har jag väl inget att göra med vad de pysslar med i sin lägenhet men tråkigt att det sen ska gå ut över mig genom att jag börjar må illa i mitt eget hem. Om dessa rökare tycker att jag överdriver för att jag blir illamående i mitt eget hem, då är det människor som jag har inget emot om de dör långsamt och plågsamt =P *morbid* :) (missförstå mig rätt här nu)

[Urfokus_]
2015-09-10 10:18
#46

#45 det senaste du skrev kan ses  osmakligt.

Dessutom, om du tycker det är fel att folk röker på sin balkong bör du väl tycka samma sak om folk som röker på busskurer, lite dubbelmoral här.

[Devya]
2015-09-10 10:29
#47

#46 Jag skrev, "missförstå mig rätt" - att ta det med en nypa salt. Jag var ju absolut inte seriös med det sista jag skrev.  Det var ett sätt att försöka måla upp hur irriterad jag blir då mitt hem blir förstört pga det andra gör i sina lägenhter. Om du väljer att ta det på fel sätt är det för att du vill ta det på fel sätt. 

Nej, det är frågan om två olika saker här. Mitt hem är inte en allmän plats precis. Jag kan välja att stiga åt sidan om jag väntar på bussen men jag kan inte börja välja att bo någonannanstans hur lätt som helst.

escanny
2015-09-10 11:26
#48

Så länge rökning är tillåtet kommer det vara problem. Jag tycker det är jättejobbigt med mina arbetskamrater. Dom går naturligtvis ut och röker men jag är rätt känslig. Och när dom kommer tillbaka stinker det om kläder, hår, utandningsluft. Tyvärr måste vi i många arbetssituationer vara rätt nära varandra också. Så det är inte bara att lämna rummet ett tag efter att dom varit ute och rökt.  Jag har väl inte nån allergi men helt klart illamående blir jag av att vara nära rökare som nyss rökt.

Jag fattar inte att inte rökning förbjuds.

Annons:
IceTee
2015-09-10 11:40
#49

#14 jag håller med till fullo, men om man har en aggresiv hund tycker jag att man försöker låta bli att åka buss med det över huvud taget, det var mest det jag funderade på

Medarbetare på Skor iFokus

Ebolaa
2015-09-10 12:34
#50

Äsch, det är inte förbjudet att röka och står man vid en busshållsplats får man räkna med att det kan vara någon rökare som står där. Är det så att man stör sig, eller om röken blir för påträngande, så kan man yttra sig till personen som röker, eller som du TS, gå åt sidan.

Liksom, det offentliga rummet är till för ALLA, inte bara för personer som är fräscha, trevliga, icke-rökande med mera. Det är även rökare, smutsiga/illaluktande, högljudda personer som också finns i vårt samhälle. Och bara för att ni råkar vara på samma plats så har ingen mer rätt än någon annan att befinna sig där. Live with it… :P

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Tant Grön
2015-09-10 17:54
#51

Här finns klisterlappar med rökning förbjuden i busskurerna, precis som i trappuppgångarna. Men alla respekterar inte detta utan röker ändå.

Wony
2015-09-11 11:07
#52

Jag kan tycka att man kan åtminstone kliva ut ur busskuren om man nu vill röka. Mig hände det faktiskt en gång att jag satt på en bänk vid en busstation, runtom fanns det väldigt gott om andra bänkar och utrymmen att vara och röka på. Så kommer en man och sätter sig ner på just min bänk och börjar röka! Det tycker jag är respektlöst. Han frågade inte om det var okej utan skulle prompt sitta just där fastän alla andra bänkar på stationen var lediga. Det slutade med att jag fick flytta på mig, då jag är ganska känslig för just rök och väldigt lätt både hostar och mår illa av det.

Honestyisdead
2015-09-11 12:09
#53

#50 Det ska man inte alls behöva räkna med. Passiv räkning är FARLIG, och absolut inte något man ska vänta sig behöva inandas då man tex ska till jobbet.

Rökare däremot har själva valt att förpesta sig och de ska inte utsätta oskyldiga för det. Det handlar om att visa respekt mot andra.

Här får man inte röka i busskurerna. Gör folk det ändå ställer jag mig nära och hostar satan mot personen. Brukar fungera.

Ebolaa
2015-09-16 23:21
#54

Passiv rökning är inte alls farligt, kanske mot astmatiker och att luiftrören/slemhinnor kan bli lite irriterade?? Finns en amerikansk studie som haft genomslag vad gäller den saken; den påstod att passiv rökning  var cancerframkallande och ha en massa andra negativa effekter. Det är just den studien "folk" brukar hänvisa till när de påstår att passiv rökning är farligt, men i efterhand har det visat sig att just den studien varit väldigt missvisande och rentav felaktig..

Så jag tror inte på det, eftersom inga andra stuidier har kunnat påvisa det.. Och när det inte kommer in sjuka människor för passiv rökning finns det inget som tyder på att det är farligt. 

Men visst, störande och illaluktande kan det däremot vara!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Tjeja
2015-09-16 23:34
#55

Källor till ditt kontroversiella påstående vill jag se #54! Riktiga källor från vetenskapliga sammanhang med artiklar om studier som styrker "ofarligheten" med passiv rökning! För ska du göra ett så farligt påstående vill jag gärna se ditt underlag! Det enda som är relativt "ofarligt" med passiv rökning kan jag tänka mig är nikotinet i sig självt. Utan det som är farligt är askan i luften, röken och alla andra gifter som finns i cigaretter och tobak! Annars skulle folk inte heller dö av rökförgiftning innan dem brändes ihjäl i eldsvådor tex.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Honestyisdead
2015-09-17 01:28
#56

#54 

Det är faktiskt enkel logik. Röken innehåller massor av skit. Om du andas in det får du självklart det i kroppen. Att man kan påstå att man inte "tror" på det är rent av löjligt. 

Säg det till dom som fått tex KOL för att föräldrarna alltid rökte. 

Detta måste vara höjden av dumhet!

Gurky
2015-09-17 06:36
#57

#50 Du har en sympatisk inställning till omvärlden. Tack vare såna som dig som dom i andra länder lagstiftar mot att man får röka på allmänna platser. Bara för att man har ett skadligt behov innebär det inte att man har rätt att i värsta fall påbringa ens medmänniskors tidiga död eller hälsorisker. Det ligger även i samhällets intresse att få folk att dra ner/sluta röka då det kostar samhället tiotals miljarder om året i vårdkostnader(för att inte nämna andra gömda kostnader).

IceTee
2015-09-17 10:22
#58

http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationer/Passiv-rokning-och-rokfria-miljoer/ http://tobaksfakta.se/fakta/om-passiv-rokning/ (Den här är dock på engelska) http://www.bmj.com/content/330/7495/812.abstract Men för att vara rättvis valde jag att leta efter någon som påstår att det är ofarligt att röka, men kan verkligen inte hitta något! Även om du skulle ha rätt i att det inte är cancerframkallande (ska jag vara ärlig så orkade jag inte leta fakta för det påståendet, men det anser jag ändå är ditt jobb) men det är definitivt farligt ändå Detta säger jag som fästmö till en f.d. rökare och någon som röker själv ibland

Medarbetare på Skor iFokus

Ebolaa
2015-09-17 11:24
#59

Tack för dina länkar och för att du tagit dig tid i ett försök att "Debunk" mitt statement om att passiv rökning inte är farligt.. #58

Det som jag ogillar med såna här fakta är att det står aldrig hur de kan härleda till att människor dör av passiv rökning; liksom säg då vad personen dött av och sedan hur ni kan spåra det till passiv rökning. Det gör man vanligtvis genom att utreda alla möjliga orsaker till att personen dött och utesluter dem tills att bara den passiva rökningen skulle vara den möjliga orsaken till dödsfallet. Skulle personen verkligen aldrig ha dött av "det den dog av" om den aldrig utsatts för passiv rökning ?

Den forskningen som säger att passiv rökning har orsakat dödsfallen tittar på i vilka miljöer den avlidna personen har arbetat i, samt om det finns information om att den haft en partner som är rökare och drar slutstaser om att det är den passiva rökningen som är orsaken till dödsfallet, och det övertygar  inte mig… 

Så jag är fortfarande skeptisk, klart att likt vem som helst, så förstår jag också att röken i sig är ohälsosam, som jag skrev ovan så kan den irritera slemhinnor och vara väldigt störande för astmatiker när det kommer till den passiva rökningen, men är det farligt ???

https://www.youtube.com/watch?v=l6WITuzkS_g

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Melbun]
2015-09-17 11:34
#60

Sitter just nu på en föreläsning om andningsfysiologi och kol och passiv rökning är i princip samma sak som aktiv rökning. Nedbrytningen av lungorna är bara lite långsamme ^^ Men sen spelar ju en viss egen känslighet in också.

Honestyisdead
2015-09-17 13:23
#61

#59 Förklara gärna varför röken bara är farlig om.du håller i cigaretten? Cancer hos rökare hoppas jag du är medveten om är väldigt vanligt. Speciellt muncancer och lungcancer.

Är röken alltså mindre farlig om någon annan håller i ciggen?

Nädu. Ignorant.

Vanja
2015-09-17 18:33
#62

Nu har inte jag läst igenom tråden, men det är verkligen skillnad på folk och folk. Alla rökare behöver inte få ut för att en del rötägg röker. På samma sätt som man inte kan döma alla som har hund bara för att man stöter på någon med aggressiv hund. 

Jag tycker att det är jättefel att röka i busskurer eller offentligt öht så att det kan drabba någon annan. Man kan faktiskt gå en bit bort, eller om man sitter i en busskur och inte vill gå iväg och röka så kan man väl vänta tills man har åkt buss och kommit fram till sin destination. 

Tyvärr tror jag att det är vanligt att människor struntar i vad andra tycker om just detta, men det har ofta med ålder att göra. Jag har träffat många yngre människor som ser det som en självklarhet att man får röka vart man vill, när man vill och dessutom har taskig attityd om det. 
Men de flesta vuxna jag har träffat visar respekt för andra människor. Oavsett om det handlar om rökande eller att få sitta ner på en bänk. 
Men ja, fult gjort av kvinnan som satt där. Kanske skulle du ha ställt dig bredvid med en burk surströmming ;)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
IceTee
2015-09-18 00:34
#63

Vill lägga till i #58 att jag menar passiv rökning, och inte vara rökning (som jag skrev någonstans, men ja, ni förstår ändå poängen! Väntar fortfarande på länken till ditt påstående dock Ebolaa Håller med #61 till fullo!

Medarbetare på Skor iFokus

Ebolaa
2015-09-18 13:30
#64

Jag skrev ut en länk till mitt påstående..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

IceTee
2015-09-18 14:10
#65

#64 kan jag få en pålitlig, skriftlig källa?

Medarbetare på Skor iFokus

Tant Grön
2015-09-18 17:33
#66

Såg idag på en löpsedel att man kan få diabetes av passiv rökning.

Upp till toppen
Annons: