Annons:
Etikettdejting
Läst 8050 ggr
Blanksteg
2015-09-18 12:39

Hur avsluta en dejt

Jag har börjat dejta en kille, men efter bara en vecka inser jag att han är alltför påträngande och inte en person som jag vill fortsätta dejta.

Det är tänkt att vi ska ses senare idag och gymma, men jag ska istället prata med honom och avsluta det hela. Eller ska jag ringa upp honom eller meddela honom på Facebook (vi konverserar endast på FB när vi inte ses) så att han inte ska åka till gymmet i onödan? Eller vad är lämpligast? Att dumpa via telefon eller FB känns ju sådär. Men det är ju inte som att vi har dejtat särskilt länge.

Annons:
[Vårnatt]
2015-09-18 12:45
#1

Jag skulle nog ringt och berättat hur jag kände. Ni har ju inte setts så länge så att ses och prata om det känns kanske lite väl men samtidigt tycker jag att det är lite lågt att ta sånt på sms/ facebook :) Du verkar vara mån om hans känslor, det tycker jag är fint :)

OlgaMaria
2015-09-18 12:46
#2

Om ni framför allt konverserar via FB hade jag tagit det där. Som sagt, ni har inte setts länge - det är helt okej att avsluta det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2015-09-18 12:46
#3

Så tidigt i dejtande hade jag avbokat på Facebook och sagt att det inte blir fler träffat.

Cireea
2015-09-18 12:46
#4

Jag hade åtminstone ringt om man inte kan göra det face to face! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Vinter_]1
2015-09-18 12:47
#5

Förstår din känsla. Men jag träffade en kille på en dum dejt, vi träffades på en pub(jag är nykterist)  eftersom jag inte ville dricka la han dumma skämt som att "Är du rädd att jag ska droga dig?" han grät ut om sin sorgliga barndom vid första dejten för att få sympati, och visst hade jag det men det kändes lite väl intimt, han pussade mig flera gånger trots att jag sa NEJ. jag stack så fort jag kunde åkte hem och ignorerade han, men han smsade mig och jag vill faktiskt inte lämna folk ovetandes för dem förtjänar ändå en förklarning. Jag skrev bara att jag inte var intresserad av att dejta någon på ett tag, utan skulle ta hand om mig själv. Då skrev han inte mer efter det.

[Vinter_]1
2015-09-18 12:49
#6

Jag tycker inte att det är lågt att ta det över internet, många tar saker över nätet/sms om man inte har dejtat länge är det nästan bäst, blir nog mest jobbigt för båda parter att träffas om det eller prata i telefon. Har man dejtat länge är det en annan sak

Annons:
Blanksteg
2015-09-18 12:50
#7

Vi har haft lite kontakt på FB i flera år, och förra helgen sov han över hos mig (för tidigt, jag vet). Så vi har ju fått en viss kontakt ändå. Så var lite osäker på om det räcker med ett telefonsamtal eller inte.

[Vinter_]1
2015-09-18 12:54
#8

#7 det är ju lite annorlunda om ni haft kontakt i flera år även om det är på fb, du kanske bör ringa då

Blanksteg
2015-09-18 13:01
#9

Det är inte så mkt kontakt vi har haft, utan bara chattat ett par få gånger.

Men det blir nog att ringa då. Suck, varför kan jag bara inte få träffa en kille som i sinnet är som sin ålder och inte som en 20-åring… (nu menar jag inte att alla 20-åringar är omogna, men ni fattar)

Tack snälla för alla svar! :)

[Vårnatt]
2015-09-18 14:10
#10

# 2 Jag tänkte mer på att de ändå hade bestämt att träffas igen och gjort upp planer :)

Det blir nog jättebra!

Blanksteg
2015-09-19 21:34
#11

Vi pratade i telefon, och han ville veta varför jag inte vill träffa honom mer. Så jag tog upp de problem jag kände. Det här är helt nytt för mig, så jag vet inte om jag överdriver eller inte. Vad tycker ni? Han vill ses typ varje dag, när vi kan. Han tycker det är konstigt när jag inte vill ses, han tjatar om att jag bör börja med p-piller så att han slipper kondom, och när vi ses vill han ofta ha sex och tjatar om det (jag går inte med på det dock, inte när jag inte vill). På FB skriver han ibland att han saknar mig och tänker på mig. Kanske inte är så konstigt, men jag blir inte så fort kär eller gillar någon på det sättet efter en så kort tid (gillar honom lite ju, men inte så att jag saknar honom när vi inte ses), så förstår inte själv riktigt hur personen jag dejtar kan det.

När jag tog upp problemen (tog inte upp det sistnämnda) så backade han och bad mig glömma allt han sagt om p-piller, och att vi inte behöver ses så ofta, att han kunde till viss del förstå att jag vill vara ensam ibland. Han sa att han bara är så som person att han vill ses så mycket som möjligt i början för att lära känna den han dejtar.

Vi har alltså bara dejtat i en vecka, och jag har ingen aning om ifall detta är normalt eller inte. Skulle ni tycka han är påträngande och gå för fort fram eller skulle ni ge det en till chans?

ElinaPersson
2015-09-19 21:41
#12

#11 Vad är han för människa att kräva utav dig att du ska börja med p-piller så att han kan slippa kondom? Där hade jag sagt tack och hej yxskaft… Han låter heller inte särskilt mogen när han tjatar om sex..
Nej, gå på din egna magkänsla och träffa honom inte om du inte vill. Sen ska du aldrig göra något mot din vilja, bara för att göra den personen tillfreds..

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Blanksteg
2015-09-19 22:04
#13

Ja, det där med p-piller är ju det jag irriterat mig mest på, och varit rentav förbannad över. Och jag har förklarat varför jag inte vill käka hormoner. Men det krävdes visst att jag ville sluta träffa honom för att han skulle släppa det. Nu säger han att han helt enkelt får lära sig att nöja sig med kondom och sedan själv ta p-piller när de kommer ut på marknaden för män.

Jag har väldigt svårt för omogna killar (eller omogna människor öht), så ja, jag lär sluta träffa honom. Jag sa att jag skulle fundera under helgen, och höra av mig till veckan och meddela hur jag vill ha det.

Annons:
[Melbun]
2015-09-19 22:55
#14

Hade blivit väldigt arg ifall någon försökt tvinga i mig hormoner för sin egen njutning ifall jag själv inte velat. Om han är för på är det nog bara du som kan avgöra. En vän till mig satt och oroade sig över sin kille som hörde av sig 3ggr per dag för det var inte tillräckligt ofta enligt henne. För min del hade det kanske räckt med 2ggr per vecka kanske.. Men när det tjatas om sex och preventivmedel hade jag tappat intresset väldigt snabbt. :P

Blanksteg
2015-09-20 09:52
#15

Ja, jag blev väldigt arg. Och han förstod inte varför. Men jag tror att han har en väldigt liten sexualkunskap, och att han inte riktigt visste innan hur p-piller fungerar och att de kan ge biverkningar. Men han fortsatte ju att tjata om det även efter att jag hade förklarat att de innehåller hormoner o.s.v. Det var först när jag ville avsluta det hela som han gav upp.

Så svårt det här är. Jag vill ju inte ge upp på en gång, men tänker att det måste väl vara ett "fel" på honom om han tycker det är ok att tjata om p-piller och sex.

Han har ju backat nu, så kanske han ändrar sig. Skulle ni ha gett det andra chans eller hade ni avslutat det direkt?

[Rhodugune]
2015-09-20 12:42
#16

Så här tänker jag, det har bara gått en vecka och ni har redan så stora komunnikations problem att du inte vet om du vill fortsätta.

Ett förhållande om det är sunt och bra  känns lätt och självklart att fortsätta.

Vad är det att satsa på?

Han är inte lyhörd för dina känslor och hur du fungerar som person, plöjer på och pushar med fokus på vad han vill, sex utan kondom, ses när han vill utan att förstå att du är en egen person som det kanske inte är rätt för.

Ni är helt inte kompatibla för 5 öre, ibland spelar det ingen roll hur mycket man tycker om en person om man inte fungerar tillsammans.

Ett förhållade ska kännas som en frizon, att vara sig själv och där man blir älskad och accepterad som man är, inte en plats där man blir överkörd när ens partern inte är mogen nog att inse att man inte har rätt att tvinga någon att vara på ett sätt i ett förhållande bara för att det känns rätt för dem.

Det finns inget positivt som kan överväga det negativa i hur dåligt han känner att han har rätt att behandla dig.

[Devya]
2015-09-20 12:49
#17

#15 Jag skulle inte ge honom en andra chans. Han ger tydliga vibbar om att det handlar mest om honom och ingen annan. Jag skulle ta det här som en varning och backa undan. Du måste själv avgöra om det är värt att ge honom en andra chans eller ej men det faktum att han först backar då du ville avsluta det hela visar att han inte kan ta ett steg bakåt förrän det är nästan försent.

Blanksteg
2015-09-20 13:07
#18

Ok, tack för svaren! Ja, jag håller med er.  Jag kommer inte ge honom en andra chans. Är rätt självklart egentligen.

[Rhodugune]
2015-09-20 15:21
#19

Skönt att höra att du känner att det inte känns rätt, var rädd om dig, alla förtjänar någon som i en relation ser dig och älskar dig som du är och respekterar dig och vad du behöver för att må bra i en relation. och det visade han gång på gång att det var han inte intresserad av, bara av att få hans egna behov tillgodosedda.

Blanksteg
2015-09-20 15:35
#20

Precis. Att jag tvekade var nog på grund av att jag ibland, som nu, är trött på att vara ensam. Och det är ju en heldum anledning till att ge honom en andra chans. Och jag är så himla rädd för sånt där, att jag ska bli blind och bli känslomässigt beroende av någon som behandlar mig dåligt men som jag ändå stannar kvar hos för att jag inbillar mig själv att han är en bra person egentligen, allt för att jag är rädd att bli ensam igen - som jag i vanliga fall är väldigt van vid och inte har några större problem med egentligen.

Får hoppas att jag någon dag träffar någon som är mogen och inte bara tänker på sina egna behov.

Annons:
Carolineee
2015-09-20 17:26
#21

Jag tror nog att jag gett killen ifråga en andra chans  men hade han sen ändå fortsatt att tjata om saker som jag redan sagt nej till så hade han inte fått fler chanser.

Men sen är det svårt att sätta sig in i situationen riktigt. Jag skulle ju tex inte ha sex med nån som jag dejtat en vecka bara. Jag har alltid väntat med sex tills man är lite säkrare på förhållandet. Men det är jag det.

Lycka till i varje fall :)

[Devya]
2015-09-21 05:31
#22

#21 Nåja, ts börjar ju med att säga att hon inte vill fortsätta att dejta killen. Om man har sådana känslor så ska man nog inte ignorera dem och jag tror inte heller att du skulle ignorera de känslorna heller om du kände likadant. :) 

Man ska oftast följa sina känslor. Om något inte känns rätt så är det bra att ta ett steg tillbaka. Det är ju just på grund av det här som man dejtar. Man försöker lära känna människan och se om det klickar. Om inte, så går man vidare.

Gaara
2015-09-21 14:32
#23

#11 angående att du säger att du inte saknar honom och att du inte vill träffa honom varje dag osv när han saknar dig och vill träffas jämt… Bara den grejen får mig att säga att han inte är rätt för dig.

Och att han tjatar om p-piller och sex är bara respektlöst.

[Silverräv69]
2015-09-23 14:03
#24

Om en relation ska fungera ska den utvecklas utan förväntningar och krav från båda parterna redan från början. Tillit och djur kärlek kan komma att utvecklas senare om partnern är rätt för en.

Man kan reda ut mycket genom att prata, men om problemet kvarstår och man får en dålig magkänsla. Avsluta då relationen innan den djupnar och blir alltför seriös.

Jag hade dumpat en person på direkten om de kom med krav, vem är h*n som ska komma med krav? Mitt ex gjorde det, du ska göra si eller så, vara si eller så..glöm det och jag gick iskallt vidare och hittade min nuvarande man och han har framförallt hjälpt mig att bygga upp mig själv och bli en bättre person, så där har jag mina exempel.

[luneri]
2015-09-25 11:37
#25

Jag var i en relation där det var liknande för mig. Han var oerhört intensiv och allt gick för snabbt vilket jag också sa, men blev ändå väldigt hastigt och plöstligt allting. Tyckte han uttryckte sig lite märkligt även då, men jag ignorerade det. Jag tänkte att, äsch jag måste ju testa och inte döma honom på förhand så jag dejtade honom och vi blev tillsammans. Senare önskar jag att jag lyssnade mer på min magkänsla för det här förhållandet utvecklades inte bra. Vi var för olika, han är sådan som vill ha mycket kontakt och närhet osv. Jag gillar det också, men inte hela tiden för det kväver mig. Vi var för olika är jag säker på, vi bråkade redan efter några veckor. Om jag hade lyssnat på min magkänsla från början, redan då vi började chatta så hade jag besparat mig många jobbiga situationer som blev senare. 

Det jag vill säga, om det inte känns rätt nu, så tror jag inte det blir som så senare heller (mina erfarenheter, kanske inte är så för alla). Man ska inte gå och störa sig på varandra i en relation. Jag tänker också att hans känslor kanske är starkare än dina? Eftersom du inte verkar ha samma behov av kontakt. I mitt fall tror jag det var så nu när jag fått lite distans till relationen. 

Lita på magkänslan. Om det känns bra med personen är det bra är mitt motto. Sedan kan man inte gilla alla sidor hos en person, men man måste värdesätta sina egna behov och framförallt sig själv i en relation. Man ska inte låta sig gå med på sådant som får en själv att påverkas negativt. En relation ska inte kännas som ett enda stort krav när man umgås.

Blanksteg
2015-10-15 11:29
#26

Tack för alla svar! :) Önskar att jag hade varit stark nog att följa era råd från början. Men jag gav honom en andra chans trots allt. Det tog slut igår mellan oss, då det visade sig att han under att vi hade sex en gång tagit av kondomen och kört utan i några minuter för att han inte kunde få upp den. Han hävdade att jag var medveten om det och gick med på det, men jag vet att jag inte kunde ha varit medveten om det för då hade jag inte accepterat det. Han vet ju hur bestämd jag är på att använda kondom. Han är en sån där kille som tror att han har rätt jämt och verkar inte vilja lyssna. Han tror inte att man kan bli gravid om inte killen kommer i en. Suck. Om jag hade varit medveten om att han körde utan så hade jag ju tagit akut p-piller, även om jag hade godkänt att han tog bort kondomen.

Är inte ett dugg ledsen över att det tog slut, är bara chockad över den där händelsen.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-10-16 19:50
#27

# 26 kondom skyddar ju mot så mycket mer än graviditeter och är man i en ny relation är det ett smart skydd. Vad han gjorde mot dig är under all kritik.

Annons:
Blanksteg
2015-10-16 20:34
#28

#27 Ja, precis. Så jag är orolig för det också. Tror dock inte det var så stor risk för graviditet den gången, då det var längre än en vecka kvar tills min ägglossning (om den nu är som den ska).

Men nu vet jag i alla fall hur det antagligen kom sig att jag fått bakteriell vaginos…

Ska till barnmorskan igen nästa vecka för att se ifall det blivit bättre, så får testa mig då också för könssjukdomar.

Upp till toppen
Annons: