Annons:
Etikettallmänt
Läst 1575 ggr
[Missmini]
9/23/15, 6:55 PM

Överreagerar jag?

När jag o min pojkvän började ses hittade jag massa bilder han hade sparat på tjejer, som typ visar tuttarna… osv. (De var många!) tänkte/brydde mig inte om det mer då eftersom vi inte var tillsammans. Idag är vi sambos, men ibland får jag sån obehaglig känsla. Känner mig äcklad av honom när jag tänker tillbaka. Har även kollat hans sidor han varit inne på (ja, jag snokade.. Vet att de är fel egentligen) där han raderat typ all internet förutom två senaste dagarna, såg att han hade kollat porr men även sökt på: *deltagares namn i paradise hotell* bröst Överreagerar jag? Skulle ni tycka de är okej? Jag känner mig faktiskt äcklad av det. Varför ska han kolla på massa andra?

Annons:
Honestyisdead
9/23/15, 7:01 PM
#1

Porr är helt ok enligt mig. Bara det är främlingar och ingen man känner. Kollar själv på det ibland.

Scorpio97
9/23/15, 7:03 PM
#2

Jag skulle förmodligen inte bry mig. Jag tycker inte det är en så stor grej att man kollar på andra eller på porr fast man är i ett förhållande, så länge det inte går ut över ens parter (att man kollar på porr extremt mycket, eller börjar jämföra sin partner med tjejerna/personerna man kollar på). Att ha nakenbilder kvar av ex eller så tycker jag inte heller är okej, det är inte samma sak för mig. 
Jag är visserligen inte i ett förhållande, men jag kan själv tycka om att kolla på porr eller på snygga killar på google. Det betyder inte att jag vill att min framtida pojkvän ska se ut eller vara som killarna jag kollar på, och skulle jag vara i ett förhållande skulle det inte betyda att jag älskar min kille mindre bara för att jag kollar på andra. Det är två olika saker. 

Men om du blir sårad eller äcklad av det, är det självklart något du måste ta upp med din pojkvän. Sen kan du inte tvinga honom att sluta titta, men du kan förklara för honom att du mår dåligt av det så ni kan jobba fram en lösning tillsammans.


//Jessie

Zadeira
9/23/15, 7:09 PM
#3

Jag har personligen inga problem med om min partner skulle kolla på porr, jag gör det själv ibland.

Om du upplever det som ett problem så måste du ju prata med honom, beskriv din känsla och dina tankar och be honom berätta för dig varför han kollar på det han gör. Kanske kan ni få förståelse för varandra och lösa det.

Aleya
9/23/15, 7:09 PM
#4

När det gäller det som skedde då ni just träffats känns ju som att det ligger i det förgångna. Det är inget att hänga upp sig på kan jag känna. Jag kan känna att en kille som kollar porr är inget jag höjer ögonbrynet åt. Du kanske borde prata med din kille om detta. Jag skulle inte bry mig. Men det är jag

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Missmini]
9/23/15, 8:09 PM
#5

Men att han söker om en specifik persons bröst? Är de ok? Och han ville endast se bilder, tro mig, han undrade inte ifall de var fejk

Aleya
9/23/15, 8:17 PM
#6

#5 det måste du avgöra. Jag hade inte brytt mig. Eftersom jag inte är så osäker i mig själv att jag känner att min värld går under om min kille vill se på ett par bröst. (Jag ser bröst som de mest ointressanta som finns i denna världen, det är två saker som man ska ha för att kunna ge föda åt ett barn. Ge mig EN anledning till att något sådant är "sexigt" då man tänker efter) Du verkar otroligt osäker. Jobba med det istället.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
OlgaMaria
9/23/15, 8:21 PM
#7

Ni kan väl prata om det? Berätta hur du känner, men var ändå respektfull. Och ge honom en chans att berätta hur han tänker kring det. Kanske kan ni förstå varandra, kanske vill någon av er tänka om/ändra vanor. Hur som helst ska ju detta inte ligga emellan er och gnaga. Själv tycker jag inte porr är okej, och tror det är viktigt att man tänker någorlunda lika i ett förhållande, annars blir det något som förstör.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
9/23/15, 8:22 PM
#8

#5 Det är fortfarande en främling. Många har favoriter.

[Missmini]
9/23/15, 8:24 PM
#9

#7 Kan vara att vi tänker helt olika kring det. Fast vi har de även lite jobbigt i vår relation nu, så det kan vara en faktor.

[Devya]
9/23/15, 8:29 PM
#10

Jag ser inga problem alls kring det men jag vill ju helst sen att min kille inte gör det på min dator eller surfplatta, vilket har faktiskt hänt vid ett skede! :) Jag sa bara till honom att sådant får han göra på sin egen dator isåfall och inte min. Sen var det roligt att bråka med honom om det han hade tittat på. Han får skylla sig själv om han tittar på olämpliga klipp på min dator/platta. ;) 

Vi alla har våra gränser. Det är bra att försöka fundera ut varför man känner som man gör. Har ni problem i förhållandet eller har du dålig självkänsla, osv. Sådana frågor kan vara bra att ställa emellanåt.

[Devya]
9/23/15, 8:29 PM
#11

Jag ser inga problem alls kring det men jag vill ju helst sen att min kille inte gör det på min dator eller surfplatta, vilket har faktiskt hänt vid ett skede! :) Jag sa bara till honom att sådant får han göra på sin egen dator isåfall och inte min. Sen var det roligt att bråka med honom om det han hade tittat på. Han får skylla sig själv om han tittar på olämpliga klipp på min dator/platta. ;) 

Vi alla har våra gränser. Det är bra att försöka fundera ut varför man känner som man gör. Har ni problem i förhållandet eller har du dålig självkänsla, osv. Sådana frågor kan vara bra att ställa emellanåt.

[Missmini]
9/23/15, 8:32 PM
#12

Jag kanske överreagerar med mycket. Tex att han lämnar kalsonger o sockar på golvet i sovrummet, dessa har han inte tagit upp på flera dagar ibland, så blir mer o mer. Har sagt åt honom flera gånger men inget händer förrän jag får ett "utbrott" och blir arg. Småsaker, jag vet, men jag vill inte trampa på smutstvätt? Samma med disk han lämnar på nattduksbordet, en glassförpackning, tallrikar, glas osv, det tar han inte heller bort. Samma där, har sagt åt han tusen gånger men han tar inte bort de, förrän jag blir arg o klagar. Jag säger att jag inte är hans mamma, han bor inte hemma o måste fixa sånt, de kommer ju börja lukta tillslut. Småsaker, åter igen… Har till o med sagt åt honom att jag mår dåligt och blir stressad när han lämnar disk i sovrummet, för de är inte fräscht! Och blir stressad av att se att nattuksbordet är fult med disk ibland, i sovrummet ska vi sova, inte ha något diskberg. Jag vet att jag överreagerar men när man tjatar hela tiden blir man less tillslut. De blir som mycket småsaker som gör att det tillslut "rinner över koppen"…

Vanja
9/23/15, 9:09 PM
#13

Jag tycker inte att du överreagerar. Det är bra att du reagerar när det är så mycket småsaker som bildar en stor sak. För då kanske du kan ta tag i det och prata med din sambo. Förklara läget och berätta att det måste bli förändring, iallafall så långt det kommer med disken och smutskläderna. 

Att han vill se bilder på nakna tjejer är nog inget som du kan göra något åt, det är bara i en fantasivärld som han använder de bilderna eller porr. Och sådana världar kan vi inte förbjuda våra partners att ha. 
Hade han öppet pratat om tjejers bröst eller så, då hade jag förstått dig. Men i detta läget har faktiskt du varit inne och snokat i hans privata saker och det är inte okej.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
9/23/15, 9:16 PM
#14

Ja… enlgigt mig. Men allt  utgår I ditt liv utifrån dig. Du måste prata med din partner…. för vad du förväntar dig är inte de fakto för honom i er relation,. Det gäller att mötas, att hitta en balans.

Aleya
9/23/15, 9:18 PM
#15

#12 du verkar inte stabil i vad du vill. Jag vet inte om ni nyss flyttat ihop, men det låter som det.
Om han nu är så slarvig som du påstår och det får dig att må skit så kanske du borde fundera på flera saker:
1.Ligger problemet hos mig som reagerar på detta sättet(över fler än en sak)
2. Är han problemet, och varför är han problemet isf?
3. Finns det något vi kan göra för att lösa detta tillsammans?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

obstitant
9/23/15, 11:15 PM
#16

Jag skulle inte heller stå ut med att ha skitig disk i sovrummet, eller skitiga underkläder där man ska gå. Om påpekanden om det blir till tjat måste det till något annat, för om det inte hjälpte de första 14 gångerna man sa till kommer det inte plötsligt att ta skruv gång 15. Då behöver man sätta sig ner och prata allvar, och säga att det här är ett stort problem för mig, jag blir äcklad och mår dåligt av det. Hur ska vi lösa det? Sen om han inte alls är villig att anstränga sig och ändra sitt beteende blir nästa steg för dig att fundera över om det är något du kan stå ut med och ha överseende med ändå, eller om du upplever det som ett så stort problem att du inte kan leva med honom.

Jag försöker hantera den typen av slarv från min man på sätt som kostar mig så lite energi som möjligt, men samtidigt ger tydliga konsekvenser. Jag har t.ex. slagit fast att när det är min tur att tvätta tvättar jag saker som ligger i tvättkorgen, och golvet på hans sida sängen är inte en tvättkorg. Disk är vi ungefär lika bra på att lämna (dock aldrig i sovrummet, blä!), men är det nåt särskilt irriterande kan jag skyffla ihop allting på hans plats, och sen kanske diska resten. Saker jag bett honom flytta undan innan det är städdag men som fortfarande ligger kvar föser jag ihop i en påse utan att sortera och lägga saker på sina rätta platser, sen får han leta där om han saknar nåt. Alltså, jag tänker inte ta hand om hans skit (utöver normala saker man hjälps åt med i ett hushåll), men jag vill inte heller bli störd av den. Du kanske kan sparka in underkläderna under sängen? Då slipper du se dem, och till slut kanske han själv börjar uppleva det som ett problem att de samlas i en hög där under?

Att googla kändisars tuttar är i mina ögon rätt töntigt och skulle verka avtändande på mig, men jag ser det inte som något allvarligt relationsbrott heller.

Sindri
9/23/15, 11:53 PM
#17

Jag skulle aldrig acceptera en enda av de grejer du klagar på! Och det beror inte på dålig självkänsla utan på att jag vet att jag är värd bättre än så!

[Daisy-Moa-Elsa]
9/24/15, 12:24 AM
#18

# 17 vad har ens självkänsla med det att göra?

Vi är alla olika, jag är extremt petig och skulle aldrig droppa en sak på golvet dock kan min partner göra det utifrån dennes förutsättningar. Återigen … balans i relationen.

Sindri
9/24/15, 9:04 AM
#19

#18 av: Daisy-Moa-Elsa
En del som svarar menar att TS har dålig självkänsla bara för att hon tar illa upp när pojkvännen kollar på andras bröst, eller för att de överhuvudtaget har problem i förhållandet!

[Daisy-Moa-Elsa]
9/24/15, 10:20 AM
#20

Ah ni menar så med det

Annons:
[Missmini]
9/24/15, 1:41 PM
#21

Tack för era svar! Jag vet inte, jag kanske har dålig självkänsla, men jag kräver också respekt. Att söka på någons bröst tycker jag är omoget, och blir äcklad, därför tycker jag inte att de är ok. Jag har pratat med honom om smuts och disk, men det hjälper verkligen inte. Han fixar de när jag blir arg eller tjatar. Och när jag tjatar blir ju han också less. Jag har bott själv, på internat och lägenhet sen jag började gymnasiet och vet att man måste städa osv. Men han har bott hemma tills han var 20 och hans mamma har fixat allt. De är skillnad, men nu har vi bott ihop ett år, och han borde förstå nu att man inte kan lämna saker överallt. Jag kanske är nojjig, men varför jag blir stressad av att man lämnar disk allt annat än i diskhon är också för att jag har en katt, vill inte att hon ska råka välta något som går sönder medan vi inte är hemma eller gå o slicka i disken.

Sindri
9/24/15, 4:21 PM
#22

Jag tycker du reagerar helt normalt!
Det är bra att du står upp för dig själv och vad du tycker. Man skall inte behöva acceptera att ens partner bär sig omoget åt och inte kan ta ansvar. Skulle aldrig bo ihop med någon sådan. Du får väl utvärdera ert förhållande och se vad du tycker han är värd. Annars hittar du någon bättre. Det finns!

Zadeira
9/24/15, 4:30 PM
#23

I ditt original-inlägg var frågan angående hans kollande på andra tjejer/porr. Det i sig verkar nu när tråden kommit längre inte egentligen vara det som faktiskt stör dig mest. Det verkar som att det bara är ytterligare en grej som inte funkar för dig i ert förhållande. Jag står fortfarande fast vid att kommunikation är det absolut viktigaste. Det verkar som om du pratat med honom flera gånger om saker som inte funkar men att han inte lyssnar. Kanske är det bättre att ni bor isär?

Jag har varit ihop med min kille i fyra år och älskar honom mest i världen men jag skulle absolut inte orka med att bo ihop med honom just nu för vi har så olika vanor och olika sätt att sköta hemmet på. Jag hade blivit tokig och förmodligen hade vårt förhållande tagit slut för längesen.

Honestyisdead
9/24/15, 6:14 PM
#24

#21 Mun erfarenhet är att man inte kan få någon att ändra på sig om det inte hjälpte att säga till de två första gångerna. Speciellt inte om du också förklarat varför

Aleya
9/24/15, 6:21 PM
#25

#21 dock är att bo med någon påfrestande. Alla har vi olika vanor om hur saker ska skötas. Och han kör sina preferenser. Och det borde du kanske tänkt på när du visste att han bott hemma innan. Jag tror att du är leds och att det har ganska lite att göra att han googlat bröst. Och om du anser att det är så omoget redan så varför frågar du om andras åsikt. Tror ärligt att problemet ligger hos dig och att du är leds.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Dumpuck
9/25/15, 11:12 AM
#26

Porr i sig bryr jag mig inte som så över, vi har vår överenskommelse där att tittandet ska ske på vissa villkor. Ex får han inte gömma att han kollat (ex radera historik), samt att jag vill inte komma hem och se han sitta och kolla då - förutsatt att han vet om att jag kommer den och den tiden. 
Dock tycker han också att dagens porr är väldigt överdriven och felvinklad, så han kollar i stort sett inte. Han har inte kollat något under vårat 2½ åriga förhållande. 

Men gällande att söka på en specifik persons bröst, det skulle jag inte acceptera. Jag vet också att min pojkvän heller inte skulle godta om jag satt och sökte på ex. specifika mäns kön. Så där är vi på samma nivå.

Det inte han får göra, det får inte jag göra och tvärtom. Väldigt enkelt.

Honestyisdead
9/25/15, 12:32 PM
#27

#26 dagens porr?

Med tanke på variationen finner jag det ytterst  märkligt.

Annons:
[Ruffsetuss]
9/29/15, 3:28 PM
#28

Kanske dags för ett särbo förhållande innan ni tröttnar på varandras vanor och ovanor 😊

Upp till toppen
Annons: