Annons:
Etikettallmänt
Läst 3420 ggr
Vanja
2015-09-27 11:11

Är din partner också din bästa vän?

Omedvetet så blev min partner min bästa vän när vi vart tillsammans. Vilket inte stör mig alls. jag tycker att det är superbra. Vi gör allt som bästa vänner gör och allt som partners gör.  

Medans en vän till mig har varit tillsammans med sin partner lika länge ungefär. Och de är inte bästa vänner med varandra, och anser att det inte ska vara så i ett förhållande heller. Och om det är rätt för dom så är det jättebra! :) 

Hur har ni det? Är ni bästa vänner med era partners?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
tlover
2015-09-27 11:16
#1

Min man är min bästa vän och jag hans 🙂

l'm back

fruktgumman
2015-09-27 11:20
#2

Han är absolut min allra bästa vän

[peter54]
2015-09-27 11:22
#3

Jag tycker att det är absolut självklart att ens partner är ens bästa vän. Allt annat skulle ju innebära att man gick till någon annan för stöd och hjälp. Så skulle jag inte vilja ha det. Min fru och jag har varit varandras bästa vänner sedan dag 1, nu har det gått nästan 25 år och det gäller fortfarande.

Anne.K
2015-09-27 11:26
#4

Min sambo är helt klart min bästa vän. Jag delar allt med honom både glädje och sorg. Kan prata om allt med honom. Vi hittar på roliga saker tillsammans och umgås väldigt mycket med varandra. Ska jag hitta på något (typ om man ska gå/åka någonstans/festa) så frågar jag alltid honom om han vill vara med (så länge jag såklart inte lovat någon annan att man ska umgås själva med den personen som man träffar etc.), för jag trivs så fruktansvärt bra i hans sällskap och allt blir bara så mycket roligare för mig om han är med. :) Så ja, han är absolut min bästa vän.

 Vi har varit tillsammans i över 6 år och blir bara tajtare ju mer tiden går. Nu kanske det låter som att vi sitter ihop som klisterlappar, men så är det absolut inte. Vi gör väldigt mycket saker separat också och ger varandra space när det behövs. :)

Jag personligen har väldigt svårt att se hur man inte kan bli bästa vän med sin partner om man lever ihop och delar allt med varandra. För mig faller det helt naturligt att även vänskapen blir djupare i samma takt som förhållandet blir mer seriöst och djupare. Utan en bra vänskap med sin partner hur får man då ett bra förhållande?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Maria
2015-09-27 12:11
#5

Håller med övriga här. Min man är min bästa vän och min fasta klippa i livet. Vi har varit tillsammans i 35 år och jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en bästa vän "bredvid" så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[rumelle]
2015-09-27 12:12
#6

Min man är absolut min bästa vän och har varit det ända sedan vi träffades.

Annons:
[Rhodugune]
2015-09-27 12:45
#7

Så här tänker jag, kanske mycket för att jag är demi-sexuell/romantisk och för er som inte stött på det begreppet förut  så betyder det för mig att jag bara kan känna en emotionell/fysisk attraktion när jag och en vän kommit varandra riktigt nära.
Så jag känner aldrig  tillexempel en attraktion vid första ögonkastet, vare sig en sexuell eller romantisk en.  

Så är det fullt naturligt för mig att mina partners varit mina nära vänner först och det har fortsatt varit en del av vår relation även när vi blivit tillsammans.

Så för mig är det viktigt att man klickar på det viset att man har saker gemensamt som är kul och givande att göra tillsammans och att vi har lätt för att prata, att vi ofta utrbrister:
-"Precis, så är det för mig med!"
För att man är på samma våglängd och helt självklart förstår vad den andra menar, kommer ifrån.
Precis samma saker som gör att jag fastnar för personer jag har haft romantiska relationer med,  så är det som gör mig till så nära vänner med de jag har vänskapliga relationer med. 

Min kille är en av mina närmsta vänner och jag har ingen bästa vän, för för mig känns det inte rätt att rangordna relationer efter vem som är bäst eller viktigast, vem jag känner mest för, det gör det vi har inte till mer speciallt  eller att det känns finare.
Varför göra det till en tävlan där man jämnför sig med andra och jämnför de relationer man har med varandra?

För mig känns det inte rätt alls för vad andra delar tillsammans och vad jag delar med andra har ju inget att göra med den jag är tillsammans med eller mina andra relationer, så varför hålla på och jämföra och rangordna känner jag, för att kunna känna att det man har är speciellt och värdefullt.

Mina närmaste, den familj jag växte upp med, min kille, mina vänner har jag väldigt olika relationer med, men jag älskar dem alla helt och fullt och vad vi delar är speciellt på sitt vis och inget jag skulle kunna säga är viktigare eller bättre än någon annan relation och inget som för mig går att mäta och jämnföra så det går att rangordna på något vis.

Visst har jag en väldigt nära relation till min kille, vill ha ett vardags liv ihop med honom, men inte gör det honom viktigare än en kär vän eller syster som jag delat största delen av livet med.
Om jag miste vad jag delar med dem skulle mitt liv bli så mycket fattigare, precis som om jag förlorade vad jag delat med min partner. 

För mig är kärlek kärlek och oavsätt relation så behöver jag stå dem nära, det är för mig grundförutsättingen för att vi ska ha en sund och stark och kärleksfull relation och tiden kommer att utvisa hur relationen ser ut, om vi är platoniska vänner, om vi har en sexuell relation eller om vi delar en romantisk, eller en som är både ock.

Maria
2015-09-27 12:55
#8

#7 Jag tro ingen här i tråden rangordnar. Det har du nog missuppfattat.

Däremot har vi gemensamt att vår partner också är vår bästa vän. Det behöver ju inte betyda att andra vänner är uppdelade på en skala utan de är just "andra vänner".

Det beror ju på hur man tolkar ordet "bästa" som i detta fall även betyder "närmsta"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2015-09-27 12:56
#9

Ehm, det där är en väldigt svår fråga. Eftersom jag redan hade en bästa vän innan jag träffade min nuvarande partner så skulle det kännas konstigt att plötsligt säga att min partner är min bästa vän.

Jag har en kvinna som är min bästa vän och jag älskar henne väldigt mycket. Vi kan prata om precis allt. Sen igen kan jag även prata om precis allt med min partner.

Måste säga att jag har två bästa vänner isåfall. Men jag tycker det hör till att man är "vän" med sin partner, det skulle väl vara jääääkligt svårt annars att vara ihop. En partner ska väl vara den allra bästaste som man kan vara ihop med så ja, då blir det väl en bästa vän? =p

Äh, löjligt att försöka börja klassifiera saker och ting på det där viset. :) Trivs man tillsammans så är väl allt frid och fröjd.

MinnaJosefin
2015-09-27 13:16
#10

Min sambo/fästman är min bästa vän. Jag kan dela allt med han (fast lite hemligheter är bara sunt att ha:), vi finns där för varandra oavsett vad det gäller och vi skämtar och kan fula oss som "polare". Sen är det ju den romantiska och sexuella biten ovanpå det :)

Rita-S
2015-09-27 13:16
#11

Min partner blir med tiden en av mina bättre vänner. jag har fler nära vänner, inte bara en bästa vän, och har aldrig brytt mig med att ha någon "rangordning" på de jag anser vara en nära vän. Det är helt enkelt så för mig: Antigen är man en nära vän eller man är det inte. Ingen inbördes rangordning föruten att jag råkar vara kär i och ha sexuellt omgänge med en av de och inte alla de andra. (nu låter det som jag har dussintals, men det är altså några få 😛 )

Självklart vill jag ha ett förhållande jag kan gå till min partner först med allt, men det är faktisk vissa saker jag gärna diskuterar med en av mina närmaste veninnor i stället. jag kan absolut tala med min pojkvän om mensturation exempelvis. eller vilken binda är bäst,  hur det känns att gå på P-piller eller ta p-sprutan, men han kan bara diskutera teorier och har inte blekaste om hur det känns på kroppen. Just sådana saker väljer jag därmed oftast att prata med en av mina vänninnor  om helt enkelt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Marvel-lous
2015-09-27 13:19
#12

Vi började som vänner innan och han är nu min bästa vän och fästman. Vi verättar allt för varandra, vi älskar att göra saker tillsammans och jag trivs bäst med honom - han är hemma, om det låter vettigt. 

Jag har vänner och systrar som jag umgås med och är lika nära men han är ju den jag även lever och bor med. Han är också väldigt nöjd att jag också börjat gama nu så vi sitter tillsammans med varsin dator (när lillkillen sover) och spelar ihop. 😃

[peter54]
2015-09-27 13:20
#13

Jag har förstås kompisar som jag betraktar som mina "bästa vänner", men de kan aldrig komma i närheten av den vänskap jag känner till min fru. De är vänner på ett plan där jag väljer att umgås där och då i olika aktiviteter, men de är inte vänner som jag skulle vilja dela vardagen med.

Annons:
Gaara
2015-09-27 15:06
#14

Min kille och jag är bästa vänner. Det var så det hela började. :) Vi klickade totalt, var superlika och började som bästa vänner då vi båda var i varsitt lika långt förhållande när vi träffades. :) Det utvecklades dock väldigt snabbt till mer och efter att hans förhållande tog slut och jag sedan gjorde slut på mitt (värdelösa) så blev vi tillsammans. :) Jag har haft två förhållanden innan, och i inget av dem så var vi varandras bästa vän, vi var bara varandras partners och jag tror helt enkelt att det var dels därför inget av det höll.

Jag och min nuvarande hittar på allt tillsammans typ. (Klart han gör saker utan mig ibland med osv, men på det stora hela så är det alltid vi, sida vid sida) Det är så här äkta kärlek ser ut för vår del i alla fall. :)

Vi flyttade ihop när vi officiellt hade varit ett par i ett halvår, fanns ingen mening med att inte bo ihop då vi ändå träffade varandra varje ledig stund eftersom vi bodde på gångavstånd från varandra. :)

Afturelding
2015-09-27 16:15
#15

Jag har två bästa vänner. Den ena är min man, och den andre är en mycket nära vän sen 10 år tillbaka. Jag kan inte tänka mig livet utan någon av dem. Som jag ser det så är det en väldig tillgång och lycka att ha två så pass viktiga relationer, de är trots allt olika individer och har insikt i olika saker. När jag står inför beslut eller funderar över något så tar jag oftast upp det med båda två 🙂Vi kommunicerar mycket i grupp också, och vi är naturliga delar av varandras liv alla tre.

Det betyder ju inte att det fungerar för alla, såklart. Men vi trivs i den här konstellationen 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sarah
2015-09-27 16:38
citytjejen
2015-09-27 18:20
#17

Jag och min man är varandras bästa vänner!

/Christina

Scorpio97
2015-09-27 18:47
#18

Jag har ingen partner, men tycker nog att man ska tycka att ens partner är ens bästa vän eller i alla fall en av dom närmsta. Men för mig betyder det inte att man inte kan ha andra bästa/väldigt nära vänner. Att vara tillsammans men inte räkna sin partner som en nära vän låter i mina öron lite knasigt.


//Jessie

Honestyisdead
2015-09-27 19:27
#19

Har ingen partner nu. Men de jag har haft blir ju en av mina bästa vänner.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-09-27 20:12
#20

Jag tycker man kan ha flera bästa vänner, de som är vänner och ej partners och sen blir ju den partner man har även det. Det ena förtar inte det andra för mig, jag behöver båda i mitt liv.

Annons:
Jazmin1e
2015-09-27 20:52
#21

Min sambo är min bästa vän, men har även två andra personer som jag räknar som mina bästa vänner med.

obstitant
2015-09-27 21:09
#22

Min man är min bäste vän, men absolut inte min enda vän. Han är ju den jag vänder mig till först, den jag berättar saker för först, den som jag verkligen räknar med kommer att ställa upp när jag behöver det osv.  Men jag har också ett par nära vänner som jag har känt mycket längre, gått igenom saker med osv, och som jag vet också finns där om jag behöver dem, och vice versa. Vi träffas inte lika ofta som när vi var unga och singlar utan barn, men vi ser till att hitta tid och hålla vänskapen vid liv.

Tidigare partners vet jag ärligt talat inte om de var mina bästa vänner, ens under den tid vi var tillsammans. Delvis var det väl så att åtminstone vissa kom att bli en större del av mitt liv än mina vänner, men skillnaden är att den dag vi inte längre hade en romantisk relation så försvann även vänskapen - inte så att vi blev osams, inte alls, men vi slutade ju att ringa varann varje dag, berätta allt för varann osv. Visst kan även "ren" vänskap ta slut, men då beror det oftast på någonting i själva vänskapen, att något har hänt som man inte klarar av att ta sig igenom, eller att man har växt ifrån varann och insett att man har för lite gemensamt, eller att den ena eller båda helt enkelt inte gillar varann tillräckligt mycket. Men har det funnits en romantisk relation som tar slut behöver man ofta få lite distans till varann även om man "skiljs som vänner". En del klarar förvisso att fortsätta vara vänner fast utan romantik och sex, men jag tror det är vanligare att man mer eller mindre försvinner ut ur varandras liv.

IceTee
2015-09-28 22:58
#23

Jag har min fästman som är min bästa vän, jag kan prata med honom om allt, jag vill dela alla känslor med honom. När jag är ledsen vill jag att han håller om mig, när jag är glad vill jag att han ska vara lika glad osv

Sen har jag min bästaste bästis i hela världen. Ingen kan tramsa och få mig att skratta som hon! Vi har känt varandra i 9 år och har så många minnen ihop

så både ja och nej. Det ena behöver inte utesluta det andra känner jag? Precis som att jag älskar min hund, min fästman, min familj och mina närmaste vänner fast på olika sätt

Medarbetare på Skor iFokus

[scrappy]
2015-09-28 23:10
#24

Absolut, bästa vänner och sambos.

P3pz
2015-09-28 23:53
#25

Absolut! 

Vi har samma intressen, skrattar tillsammans, busar med varandra och pratar om exakt allt med varandra. Jag hade inte kunnat önska mig någon annan vid min sida. :) 

Sen har jag min andra bästa vän, som är en helt fantastisk person, men vi är lite mer seriösa med varandra och har inte riktigt samma intressen. Men vi stöttar varandra i allt. :)

"There is life after abuse. This is mine"

Upp till toppen
Annons: