Annons:
Etikettallmänt
Läst 2513 ggr
[Cookies1994]
9/28/15, 10:20 PM

Tvättstugetid?

Vi har en allmän tvättstuga där jag bor och där nere finns inget modernt bokningssystem utan man skriver in på ett papper vilka tider som passar genom att skriva in sitt efternamn på en viss tid, när jag gick ner nu så såg jag att någon skrivit frågetecken efter mitt efternamn på tiden jag skrivit in mig på och någon tidigare tid, vad menas med detta? varför har någon skrivit in ett frågetecken efter mina bokade tider? jag suddade bort frågetecknet.. men förstår fortfarande inte. Tack för svar

Annons:
Kyllan56
9/28/15, 10:25 PM
#1

Det kan vara för att om du bokat fler än en tvättid. På de flesta ställen får man bara boka en tvättid åt gången.  Annars vet jag inte? Om du bara bokat en tid, så strunta i frågetecknet. Kanske någon som tycker du tvättar för ofta.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Cookies1994]
9/28/15, 10:31 PM
#2

#1 Hade en bokad tvätt-tid i lördags (26;e) men missade den tiden helt och hållet vilket aldrig har hänt förut, bokat en ny tid till imorgon tisdag (29;e) så det är ju avstånd mellan dagarna.. så kan ju inte bero på det? kanske beror på att jag missade lördag tvätt-tiden? men om det beror på det så kan jag inte rå för det, jag har redan missat den och i tvättstugan finns såna regler att kommer man inte i tid till sin tvättstuge tid och missat en del av tiden så är det fritt fram för andra att utnyttja tiden.

Kyllan56
9/28/15, 10:40 PM
#3

Då är det förmodligen att tiderna är såpass nära, så personen reagerar. Den personen kan väl inte veta att du missat lördagstiden? Är det knappt med tider, så reagerar folk.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Cookies1994]
9/28/15, 10:43 PM
#4

#3 Okay, jag vet inte vad personen vet. Men jag behöver verkligen tvätta imorgon, har inga rena kläder för att det var så länge sedan jag tvättade! och det står inga regler om hur ofta man får tvätta- men jag tvättar annars inte ofta alls utan bara när jag är i behov.

LinaLj
9/28/15, 10:50 PM
#5

Det är ju egentligen helt omöjligt för någon här att veta vad som menas med frågetecknen. Men jag tror precis som #3 att hen ifråga sätter de täta tvättiderna. Hen vet förmodligen inte att du inte har tvättat på länge och behöver tvättiden.

Så länge det inte blir en vana så är det ju bara att glömma och tillskriva det som en engångsolyckshändelse.

[Cookies1994]
9/28/15, 10:55 PM
#6

#5 Men man får väl boka täta tvättider så länge man inte bokar flera tider på samma dag? jag har iallafall sett flera av grannarna göra det, men det är inget jag brukar göra ! som sagt jag är nog en av dem som i vanliga fall har minst tvätt-tider är dock precis som dem andra grannarna också i stort behov av att tvätta börjar snart jobba och kan inte gå i smutsiga kläder, dessutom är det ju redan bokat. Tycker det blir så svårt och tyda med bara frågetecken, personen kunde ha lämnat en lapp eller lämnat i min brevlåda så jag fick läsa och förstå

Annons:
LinaLj
9/28/15, 11:08 PM
#7

#6 Jo det är mycket möjligt att det inte finns några regler om det. Men ibland finns det ju traditioner och oskrivna regler. Jag vet ju inte hur många lediga tvättider det finns. Men kanske är det ont om tvättider just under den tiden på dygnet och hen som skrev frågetecknet tyckte då att två tvättider på så kort tid kanske var lite mycket.

Personen vet ju knappast heller hur du brukar bete dig eller hur mycket ren/smutsig tvätt du har. Utan snarare var det ett ögonblicksbeslut att sätta de där frågetecknen där. Det är ju knappast så att de håller reda på hur ofta alla tvättar. Utan nu säg de de två täta tvättiderna och tyckte det såg lite konstigt ut.

Men som sagt, vi kan ju bara gissa. Jag vet inte. Detta är varför jag alltid har haft egen tvättmaskin, även när jag bodde i lägenhet, för tvättstugan skapar alltid problem på ett eller annat sätt.

Bäst är ju att du helt enkelt släpper det i och med att du har rent samvete. Det kommer inte att upprepas igen så alla borde ju bli glada och nöjda. Eller om du vill förklara saken så sätt upp en liten lapp vid bokningskalendern och berätta det du berättade här.

Att de skulle lägga lapp i brevlådan, ja kanske det. Men det kräver ju en hel del merarbete. Då ska man först gå upp, skriva lappen, sedan leta upp din brevlåda. De tyckte förmodligen det var enklare att bara notera sin synpunkt med ett frågetecken. Men åter igen, det är bara min gissning.

[Cookies1994]
9/29/15, 1:16 AM
#8

#7 Grejen är väl att skriver man frågetecken bakom min bokade tid kanske folk som går dit tror jag själv har skrivit dit det och då kan det bli missförstånd. Det är ett jättelitet hus med få lägenheter så personen skulle lätt kunnat lämnat en lapp utan krångel, personen kan kolla på mina tidigare bokade tider det är nästan ingenting om man jämför med dem andra jag är glad över att jag ens lyckades få den här tiden, Personen kan veta hur mina tidigare bokade tvättar ser ut eftersom dem står uppskrivna med resten av andra som bokat tider, om man bokar en tid har man smutstvätt och personen kan veta om att jag missat en tid om den var där i lördags men det är såklart inte säkert. Kan tyvärr inte ha tvättmaskin i min lägenhet toaletten är så liten att det precis får plats med dusch och toa annars hade jag föredragit det med :) Jag kommer absolut gå och tvätta imorgon det är ju min tid, blev bara förvirrad vill gärna när folk gör sånt att dem förklarar vad det handlar om, jag blir ju också lite orolig att någon tänker ta min tid? det har hänt att folk suddat ut namn och satt dit sina istället för dem så gärna velat ha tvätt tid..

OlgaMaria
9/29/15, 7:53 AM
#9

Det kanske var så att någon märkte att du missade din tvättid i lördags och blev provocerad av att du tog upp två tvättider men inte kommer. Då kanske personen undrar om du tänker komma på tisdagen också. 

Frågetecknet är nog något slags sätt att visa att personen blivit provocerad. Tvättstugetider är ofta något laddat som lätt kan skapa konflikter mellan grannar, tyvärr. Enstaka gånger måste det ju kunna hända att man missar sin tid, men är det ont om tider så kommer folk antagligen bli provocerade om man missar en tid och sen bokar en annan tätt inpå, fast jag förstår ju att du verkligen behöver tvätta nu när du missat en tid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Cookies1994]
9/29/15, 7:58 AM
#10

#9 Som sagt det var inte meningen att missa en tid  och har aldrig hänt förut + har man inte kommit inom en viss tid är det fritt fram att använda sig av tiden… jag tycker fortfarande det är onödigt att sätta ett frågetecken bakom min bokning då det kan skapa ännu mer osäkerhet hos andra som bokar tid.

OlgaMaria
9/29/15, 8:04 AM
#11

Ja, det var onödigt… men typiskt. Så där är det att ha grannar som man delar tvättstuga med… :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
9/29/15, 8:40 AM
#12

Det finns väl alltid någon som är självutnämnd" tvättstugechef" som håller koll på alla andra.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
9/29/15, 8:54 AM
#13

Stryk frågetecknet!

Annons:
[Cookies1994]
9/29/15, 8:55 AM
#14

#13 Suddade ut frågetecknet och ersatte med ett utropstecken hehe, tror det blev lite tydligt då 🙂

Sindri
9/29/15, 8:56 AM
#15

🙂

Upp till toppen
Annons: