Annons:
Etikett: förhÄllande
LĂ€st 1934 ggr
[_Tess]
2015-09-29 17:20

HjĂ€lp mig 😔

Det Ă€r sĂ„ att jag och min sambo har grĂ€lat, förra mĂ„ndagen. Det hela började med frustration frĂ„n min sida ang. arbete dĂ„ det har varit svĂ„rt att fĂ„ samt bekymmer om ekonomi. Min sambo försökte lugna ner mig men jag var för upprörd och sa elaka saker som jag absolut inte menar men som sĂ„rade honom. Han körde hem mig till mina förĂ€ldrar men jag ville följa med honom istĂ€llet för att försöka reda upp det. Det blev sĂ„ men istĂ€llet för att prata ut sĂ„ sĂ„ blev grĂ€let vĂ€rre, det brast för honom och jag fick Ă„ngest och rĂ€dsla över att förlora honom. Följande dag sĂ„ körde han mig till mina förĂ€ldrars hus. Jag frĂ„gade dĂ„ om det finns nĂ„gon chans mellan oss. Han svarade att, chans finns det vĂ€l alltid men vi fĂ„r se. Han tog min nyckel till lĂ€genheten, och sen sĂ„gs vi inte sen pĂ„ nĂ€ra fem dagar. Det var nu i söndags som han hĂ€mtade mig sĂ„ vi kunde prata ut. NĂ€r jag kom in i lĂ€genheten sĂ„ sĂ„g allt ut dom innan( jag trodde att han hade börjat packa ner det som var mitt). Vi satte oss ner för att prata, jag sa att jag Ă€lskade och saknade honom samt inte ville förlora honom. Han sa inget om det, bara att tilliten inte var stor. Jag frĂ„gade om vi kunde sova bredvid varandra och han sa okej, en natt. NĂ€sta morgon sa vi i princip inget till varandra. Han lĂ€mnade dock en nyckelknippa pĂ„ bordet innan han gick. NĂ€r han kom hem frĂ„n arbetet sent pĂ„ kvĂ€llen gick han och lade sig pĂ„ soffan. Idag sĂ„ har vi nĂ€stan inte sett varandra. Jag har tĂ€nkt tanken om jag ska gĂ„ till honom men han kanske behöver lugn. Han Ă€r en otroligt bra och fin mĂ€nniska. Jag vet att han vill mig vĂ€l men i den stunden var jag sĂ„ frustrerad och upprörd. Han har inte sagt nĂ„got om att flytta eller packa saker. Jag mĂ„r sĂ„ dĂ„ligt just nu. Vill krama honom men det kanske inte Ă€r rĂ€tt att höra nu. Vad tror/tycker ni? Vad ska jag göra 😔

Annons:
Lia
2015-09-29 17:24
#1

Om ni nu Ă€r sambos, alltsĂ„ bor ihop, varför tog han dĂ„ din nyckel? NĂ€r han körde ivĂ€g dig, handlade det om att du inte fick vara hemma dĂ„ lĂ€ngre för honom? I sĂ„ fall kĂ€nns det inte vidare sĂ€kert att bo ihop med den mannen enligt min mening, om man kan bli utkastad lite dĂ„ och dÄ 

Rita-S
2015-09-29 17:28
#2

Du vet ju redan vad du har gjort fel. Du har sagt saker för att sĂ„ra, utan att mena de. Detta Ă€r nĂ„got du mĂ„ste jobba med att sluta göra, bĂ„de för din egen och en partners del. Inte bara för hans skuld nu utan Ă€ven eventuella framtida om du skulle fĂ„ annan partner. 

Ingen förtjĂ€nar fĂ„ höra elaka saker som sĂ€gs med Ă€nda mĂ„l för öga att sĂ„ra. Det Ă€r inte schysst. GrĂ€la kan man nog alltids göra utan att göra sĂ„dana saker, och man slĂ€pper inte alltid undan grĂ€l i ett förhĂ„llande, men det gĂ„r att lĂ€ra sig att grĂ€la pĂ„ 'riktig' sĂ€tt. 

Du kan inte göra sĂ„ mycket nu annat Ă€n att ge honom den tid han behöver. Om han inte ens sagt nĂ„t om flytta kanske han inte vill du skall flytta, men han mĂ„ste faktisk fĂ„ lov att vara sĂ„rat och lĂ€dsen. Att be om ursĂ€kt för nĂ„got man har gjort fel Ă€r riktig bra gjort, och det rĂ€tta att göra, men Ă€ven om du ber om ursĂ€kt gĂ„r kanske inte hans kĂ€nsla över bara pĂ„ stört. Det Ă€r inte sĂ„ att du kan slĂ„ nĂ„gon hĂ„rt med knyttat nĂ€ve och sen sĂ€ga ursĂ€kta sĂ„ slutar det göra ont dĂ€r man traff, det vĂ€rker en tid Ă€ndĂ„. Det Ă€r ju lika med kĂ€nslor. 

Du fĂ„r frĂ„ga honom hur han vill ni skall gĂ„ vidare nu, frĂ„ga honom vad han vill du skall göra för att visa du menar allvar pĂ„ att du Ă„ngrar och inte vill förlora honom. Ni mĂ„ste tala om hur ni tillsammans skall arbeta med förhĂ„llandet och gĂ„ vidare frĂ„n detta om ni vill behĂ„lla förhĂ„llandet, och sen mĂ„ste ni bĂ„da faktisk göra det. 

Han kanske inte vill ha kramar just nu. Men han kanske Ă€ven vill ha det. Det kan inte jag svara pĂ„, utan du fĂ„r frĂ„ga vad han vill ha frĂ„n dig just nu. Vad han behöver frĂ„n dig. Sen mĂ„ste det Ă€ven finnas utrymme att du fĂ„r berĂ€tta vad du behöver frĂ„n honom. Även om du har gjort ett fel nu Ă€ndrar det inte att tills han sĂ€ger det Ă€r slut (eller du gör det) sĂ„ Ă€r ni tvĂ„ i förhĂ„llandet.

//Rita, sajtvĂ€rd pĂ„ Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare pĂ„ Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[_Tess]
2015-09-29 17:34
#3

Vi har bott tillsammans i lite mer Àn ett halvÄr. Det Àr dock hans lÀgenhet men jag har alla mina saker i den, och vi vill bÄda flytta till hus. Jag sÄrade honom med det jag sa men jag har flera gÄnger sagt att det var av ren frustration, och att jag aldrig borde ha vÀnt mig till honom dÄ jag var irriterad. Han Àr en fin mÀnniska och vi har aldrig haft det sÄhÀr tidigare.

Lia
2015-09-29 17:40
#4

#3 Ja, men bor ni tillsammans har ni bÄda samma rÀtt att komma innanför dörren, det har ingen betydelse vem som Àger stÀllet.

LinaLj
2015-09-29 17:42
#5

Jag hÄller med #2, frÄga honom hur han kÀnner det och vad han vill göra. Lyssna pÄ honom och lÄt det han sÀger sjunka in och sedan berÀttar du vad du kÀnner och vad du vill göra och sÄ kan ni utgÄ ifrÄn det.

Saken Àr att du har sÄrat honom och dÄ spelar det ingen större roll varför du gjorde det. Förmodligen sÄ anvÀnde du saker som han har berÀttat i förtroende mot honom (det Àr vÀldigt vanligt att man gör sÄ tyvÀrr) och det Àr nÄgot som han naturligtvis kÀnner av. Det Àr viktigt att han fÄr lov att kÀnna sig besviken och sÄrad och ledsen. Det innebÀr dock inte att han vill göra slut eller bryta helt. Det innebÀr bara att han kanske behöver lite tid att fÄ reda ut sina kÀnslor runt det hÀr.

Att be nĂ„gon att sova ett par dagar utanför lĂ€genheten eller i ett annat rum Ă€r inte alltid fel. Om man har kommit sĂ„ lĂ„ngt i ett grĂ€l att det inte gĂ„r att bryta det pĂ„ ett bra sĂ€tt Ă€r det bĂ€ttre att man skiljer pĂ„ sig sĂ„ att bĂ„da fĂ„r tid att lugna ner sig sĂ„ man inte sĂ„rar den andre mer. 

Jag tror helt enkelt det gÀller att ni mÄste prata med varandra, lÄta det ta tid och att ingen förvÀntar sig att allt ska vara som vanligt över natt.

Tjeja
2015-09-29 17:42
#6

Förklara att du inte vill trÀnga dig pÄ om han behöver vara ifred men att du gÀrna skulle vilja krama honom om du fich och att du finns dÀr nÀr han kÀnner sig redo att prata och umgÄs. Tycker att om ni bÄda Àr tysta nu sÄ ligger bollen spontant först hos dig att visa din vÀlvilja. NÀr du gjort det och han Àr redo att möta dig i er relation och börja bygga pÄ den. Förövrigt tycker jag att #2 förklarar och ger mycket bra rÄd till dig.

Medarbetare pĂ„ FĂ„gelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Aleya
2015-09-29 18:14
#7

Du verkar ha klantat till det rejÀlt. Jag förstÄr om han Àr sÄrad, vem skulle inte bli det? Jag skulle frÄga hur han mÄr samt kÀnner, och hur han vill ha det efter detta. Hoppas att det blir nÄgon slags lösning som Àr bra för bÄda.

BlommaStjÀrnorMemento moriStjÀrnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2015-09-29 21:00
#8

Har du sagt förlÄt?

/ OlgaMaria, sajtvÀrd pÄ Allergier iFokus

[_Tess]
2015-09-29 21:57
#9

Jag har sagt förlÄt ett flertal gÄnger och sÄ men jag tror att det bÀsta just nu Àr att lÄta honom vara, inte vara för pÄ utan ge honom utrymme. NÀr han kommer hem efter arbete sÄ jag dock göra iordning nÄgot gott att Àta, och varmt att dricka till honom. Hoppas att han kryper ner i hos mig inatt men det fÄr ta den tid det tar, Àven om det kÀnns jobbigt. Tack sÄ mycket för era rÄd och kommentarer.

Ebolaa
2015-09-29 22:01
#10

AlltsÄ, det Àr bra att visa kÀrlek och nÀrhet, om han inte vill ha den sÄ kommer det mÀrkas pÄ honom. Han kanske mycket vÀl behöver en kram frÄn dig efter allt som hÀnt mellan er under den senaste veckan. Det Àr tungt nÀr det Àr sÄ osÀkert i förhÄllandet, men anta inte vad han behöver eller vad som Àr rÀtt och fel utan frÄga honom om dÄ hellre om du kan fÄ ge honom en kram Àn att inte göra ngt alls. Det kan istÀllet uppfattas som att du inte bryr dig, sÄ utgÄ frÄn vad han och vad du sjÀlv vill.. Det finns inga rÀtt eller fel, vi Àr alla olika och allas förhÄllanden Àr ocksÄ olika :)

Hoppas ni kommer ur detta mörker!

BÀttre att tÀnda ett ljus Àn att förbanna mörkret.

Vildsvin
2015-09-30 16:36
#11

Du har bett om förlÄt flera gÄnger, det Àr bara för dej att lÄta honom ta första steget.

Jag tycker dock att det verkar lite onödigt att han "slĂ€nger" ut dej.  Har du bott dĂ€r i flera mĂ„nader har du rĂ€tt att vara kvar.

OlgaMaria
2015-09-30 17:16
#12

#11 Varför skulle hon har "rÀtt" att vara kvar? LÀgenheten Àr ju hans.

/ OlgaMaria, sajtvÀrd pÄ Allergier iFokus

Aleya
2015-09-30 17:28
#13

#11 ts har inte rÀtt till lÀgenheten dÄ den stÄr pÄ killen. SÄ jo han har rÀtt att slÀnga ut henne. Bara för att hon har bott i flera mÄnader ger henne ingen rÀtt till att bo kvar.

BlommaStjÀrnorMemento moriStjÀrnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Vildsvin
2015-10-02 10:20
#14

Har inte sagt att TS har rÀtt till lÀgenheten, om hon Àr skriven dÀr sÄ kan han knappast slÀnga ut henne.

Delar dom pÄ kostnader? hyra, mat försÀkringar etc.

OlgaMaria
2015-10-02 13:30
#15

Fast att man Àr skriven nÄgonstans ger en inte heller rÀtten att bo dÀr. Inte heller att man Àr med och betalar. Han har rÀtt att sÀga nÀr han vill att hon ska flytta ut. Vill man ha rÀtt att bo nÄgonstans mÄste kontraktet för lÀgenheten stÄ pÄ bÄda.

/ OlgaMaria, sajtvÀrd pÄ Allergier iFokus

Aleya
2015-10-02 14:18
#16

#14 dom som stÄr pÄ kontraktet har rÀtt till bostaden. Att stÄ skriven ger dig ingen rÀtt till nÄgot alls. LÀs pÄ hyresgÀstföreningen om det.

BlommaStjÀrnorMemento moriStjÀrnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
2015-10-02 16:58
#17

Grejen Ă€r att det han gjorde hade han full rĂ€tt till sĂ„ lĂ€nge ts inte stĂ„r pĂ„ kontraktet. Har han blivit sĂ„rad och ts kan sova nĂ„gon annan stans (vilket ts kunde) ser jag inte varför det inte Ă€r okej? 

Men tillbaka till Àmnet- jag tycker att du ska prata med honom, frÄga vad han vill och behöver han tid sÄ ge honom tid. Han blev uppenbarligen vÀldigt sÄrad och vissa mÀnniskor tar lite lÀngre tid pÄ sig Àn andra att lÀka helt enkelt

Medarbetare pÄ Skor iFokus

Calcifer
2015-10-02 17:49
#18

En god idé kan vara att helt enkelt sÀga att du Àr ledsen, att du saknar honom, och att du finns dÀr nÀr han Àr redo att prata om det. Visst, om det gÄr flera veckor kanske det Àr dags att pusha lite, men nÄgra dagar/en vecka kanske han behöver för att lugna ner sig. Nu vet ju inte vi vad du sa, men det kan ju vara sÄ att nÄgot du sa triggade jobbiga kÀnslor hos honom pga nÄgot som hÀnt i hans förflutna, dÄ Àr det svÄrare att bara gÄ vidare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons:
Â