Annons:
Etikettallmänt
Läst 2009 ggr
myrrá
9/29/15, 5:47 PM

Kär i ex

Jag o exet gjorde slut för vi bråkade så ofta. Vi var inte osams om stora viktiga saker som inte gick att lösa. Snarare så att vi bråkade om små saker som blev till stora bråk ändå om ni förstår.

Men kärleken fanns alltid där ändå. Vi blev alltid sams efter varje bråk och hade då underbara dagar till nästa bråk. Vi spenderade mycket tillsammans och delade många intressen, hade ett passionerat sexliv och sa och visade ofta att vi älskade varann. Men bråkade och skrek åt varann gjorde vi kanske i snitt 3 gånger i veckan efter att vi flyttat ihop (aldrig nånsin gav oss på varann fysiskt dock, bara käftade)

Det var 8 månader sen vi gemensamt tog beslutet att göra slut och flyttade ifrån varann. Båda var vi jätteledsna över det och grät tillsammans innan vi skildes. Vi var sambos i 3 år.

För 2 månader sen träffade vi på varann av en slump och tog då en fika ihop och blev sittandes i 3 timmar och pratade. Sen den dagen har vi börjat dejta igen. Vi är helt fnittrigt kära båda 2, går hand i hand pussas och har det allmänt underbart. Precis som vi hade det förra gången innan vi flyttade ihop.

Mina vänner tjatar på mig att bryta med honom då de minns hur ledsen jag var över alla bråk förra gången när vi flyttade ihop.  Vi har inte pratat om att flytta ihop nu igen men klart på sikt vill jag inte leva som särbo jämt heller.

Tycker ni det är dumt att satsa på sitt ex?

Egentligen vet jag inte varför jag frågar er, jag lyssnar ju inte på mina vänner heller. Jag har helt enkelt aldrig känt så här starkt för någon och det är helt omöjligt för mig att bryta med den jag älskar när mina känslor är besvarade dessutom.

Annons:
Scorpio97
9/29/15, 5:51 PM
#1

Visst kan man prova igen, men det känns som att anledningen till att man gjorde slut första gången ofta är kvar, och gör så att man gör slut igen. Om anledningen till att ni avslutade förhållandet var alla bråk är det viktigt att ni tar itur med det problemet nu också (även om ni inte bråkar nu). Varför bråkade ni och hur ska ni diskutera eventuella problem utan att det blir bråk i framtiden, kan vara saker att tillsammans fundera över.

Sen är det ju bara du som kan känna om det är rätt eller fel att prova igen.


//Jessie

tötenöten
9/29/15, 5:51 PM
#2

Tänker inte ge dig ett långt komplicerat svar.

Men jag blev tillsammans med mitt ex ett år efter vi gjort slut. (Vi är dock väldigt unga). Pausen gav oss tid att både mogna och tänka igenom allt. 

Det var som att jag blev kär i samma underbara person igen, men vårat förhållande var något helt annat.

Så länge inte något hemskt hänt mellan er 2 så ser jag inget problem med att man blir tillsammans med sitt ex :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Gaara
9/29/15, 5:53 PM
#3

Om det är dumt eller ej beror ju på orsaken till varför det tog slut. I ditt fall kan jag nog tycka det är dumt, för om ni skrek åt varandra 3 dagar i veckan över småsaker, vad skulle då ha förändrats nu?

Otyg
9/29/15, 5:56 PM
#4

Yepp det är dumt i 9 av tio fall, men ännu dummare att inte våga.

Ett stort plus är att ni inte hade så mycket att vara osams över….

redytogo
9/29/15, 6:05 PM
#5

Kör hårt! Jag är också tillsammans med mitt ex. Vi hade ett h-vete förra gången och ett himmelrike denna gången så misstagen  måste inte upprepas även om det kanske för många inte funkar.

LinaLj
9/29/15, 6:09 PM
#6

Jag var i samma sits som du och det jag frågade mig själv var; Vad har förändrats? När jag var ärlig mor mig själv (det är lättare att vara ärlig mot sig själv än att behöva vara det inför andra) så var svaret; inget. Så jag valde att låta förhållandet stanna i det förflutna och gå vidare.

Men vi hade andra problem än ni. Mitt ex lät sin mamma styra över sitt liv och när vi flyttade ihop så tyckte han det var okej att hon även skulle styra över vårt liv och var det någon gång något han inte ville att hon skulle bestämma över eller göra så var det alltid jag som fick sätta ner foten.

Men som #1 säger, red ut vad det var som fick er att bråka förra gången och hur ni ska hantera det annorlunda denna gången så kan det nog gå.

Annons:
fruktgumman
9/29/15, 6:15 PM
#7

Kanske ni kan provbo ihop ett tag framöver medan ni har era respektive bostäder kvar, så ser ni hur det blir med bråken den här gången. Vi bråkade jättemycket när vi precis flyttat ihop men bråkar aldrig numera.

myrrá
9/29/15, 6:27 PM
#8

Tack för att ni delat med er av era synpunkter :)

Ebolaa
9/29/15, 6:35 PM
#9

Låter helt underbart att ni funnit tillbaka till varandra igen !! Verkar som att det finns en väldigt stark attraktion mellan er två :) 

Men du, varför bråkade ni med varandra upp til tre gånger i veckan? Ni behöver reda ut det ordentligt innan ni tar steget och flyttar ihop igen, OM det nu skulle bli på tal om det igen… 

Tycker du ska gå på din magkänsla, det är du som ska vara ihop med honom, inte dina vänner. Det är faktiskt inge ovanligt att folk har "trevligt umgänge" med sina ex heller, trots att de inte blir tillsammans. Men det är en rätt stor risk att någon av er kommer utveckla känslor och få förhoppningar igen, och det behöver ju inte vara något fel med det så länge ni håller er på "the same picture"- att det är något ni båda vill och känner för… Men vem vet, ni kanske reder ut allt och lever lyckliga tillsammans tills döden skiljer er åt ?? :P

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Ruffsetuss]
9/29/15, 7:30 PM
#10

Parterapi är inte fel 😊

pyromanen
9/29/15, 8:44 PM
#11

Flytta inte ihop innan ni förstått vad som gick fel förra gången och har lärt er hantera det på ett bättre sätt.

Tjeja
9/29/15, 9:06 PM
#12

Kör på igen! Eftersom ni inte har något stort egentligen att bråka om utan det var småsaker handlar det nog mycket om mognad.

Idag är ni antagligen lite mer mogna än då, och med tiden kommer ni lugna er ytterligare. Men visar det sig att ni har eller får något allvarlig problem i slutänden så blir det ju svårare.

Men utifrån det du berättat i #0 tycker jag du/ni ska försöka och inte missa chansen med er stora kärlek på grund av barnsliga småbråk!

Väx upp istället och satsa på ett seriöst liv tillsammans där småsaker inte längre är något ni bryr er om att tjafsa om! 

Lycka till!  ❤️🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MissClue
9/29/15, 9:14 PM
#13

Förhoppningsvis har ni växt och utvecklats som personer under tiden ifrån varandra, kanske fått aha upplevelser om varför det blev konflikter och hur lätt de kunde undvikas. Jag hoppas ni får det att fungera nu, det är inte alltid fel att dejta ett ex sålänge båda eller någon av er fått en uppenbarelse. Annars faller man tillbaka i samma mönster =P

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
Gaara
9/30/15, 10:30 AM
#14

#12 Jag har svårt att se att de skulle vara mer mogna nu. De började ju dejta igen ett halvår efter att de gjort slut. Har de bråkat i 3 år så tror jag ju inte att de mognat efter 6 månader ifrån varandra. Så det där får de ju jobba ordentligt på om det ska funka nu.

Sarah
9/30/15, 11:21 AM
#15

Jag och min kille gjorde slut efter nästan 3 år. Inte för att vi inte var kära i varandra, utan för att vi tjafsade om småsaker hela tiden. Ett år senare blev vi tillsammans igen och sex år senare flyttade vi ihop igen. Samtidigt som vi flyttade ihop igen föddes vår dotter. Om ni bara kan prata om det som hände och ha en plan för att förhindra det igen så kommer det säkert gå jättebra. Vi kan fortfarade tjafsa om smått, men nu lägger vi ingen vikt vid det länge.

P3pz
10/1/15, 9:57 PM
#16

Gör om gör rätt :) 

Man kan alltid säga att ett ex är ett ex av en anledning, själv skulle jag inte gå tillbaka till något av mina ex.. Men alla är vi olika. 

Oftast bråkar man om småsaker för att man inte pratar ut om problemen (även de små problemen/störningsmomenten) på en gång, utan man går och grubblar på det utan att man ens tänker på det. Så se till att ni har en fungerande kommunikation med varandra så kan det säkert fungera alldeles utmärkt för er. 
Så tänk på att kommunikation är A och O i ett förhållande. :)

"There is life after abuse. This is mine"

[ellenhellstrom]
2/23/16, 6:07 PM
#17

Hur har det gått för dig? Är ni tillsammans igen?

Ser att det var ett tag sen detta skrevs. Men jag har precis blivit lämnad efter 3 år, samma uppbrott som du beskriver, då vi bråkade ofta men ändå grät/gråter hur mycket som helst med varann när vi gjort slut. Så jag väntar bara på den där dagen då vi hittar tillbaka till varann och hoppas att det ska hända mig, precis som de hände dig.. Så grattis, va roligt för dig! 🙂

Upp till toppen
Annons: