Annons:
Etikettförhållande
Läst 3693 ggr
[Jossan456]
10/1/15, 11:53 AM

Vara tillsammans med sin pyssling?

Hej! Får man vara tillsammans med sin syssling/pyssling i Sverige? Vad säger lagen om det? Ngn som vet?

Annons:
Mysisa
10/1/15, 12:02 PM
#1

Ja det får du. Gränser går vid halvsyskon du inte växt upp med, kusiner och längre bort är alltså helt ok enligt lag

minavitas.wix.com/kennel

Ebolaa
10/1/15, 12:05 PM
#2

Jo det får man, du får inte vara tillsammans med din närmsta familj, som mamma, pappa, syskon eller momror/farfar. Tror att det till och med är straffbart.. Men halvsyskon,  farbröder/mostrar och kusiner, sysslingar/pysslingar "går nog bra det.." :P

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Rita-S
10/1/15, 2:50 PM
#3

"Äktenskap får inte ingås mellan dem som är släkt med varandra i rätt upp- och nedstigande led eller är helsyskon.Halvsyskon får inte ingå äktenskap med varandra utan tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 §. Vid tillämpningen av första och andra styckena jämställs adoptivförhållande med släktskap. De som därvid anses som helsyskon får dock ingå äktenskap med varandra efter tillstånd av myndighet som anges i 15 kap. 1 §. Lag (2004:763)."

Med andra ord får kusiner giftas. Får man giftas kan man alltså "vara med varandra".

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Vanja
10/1/15, 4:11 PM
#4

Ja, jag känner två personer som har barn tillsammans. De är sysslingar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Upp till toppen
Annons: