Annons:
Etikettförhållande
Läst 2603 ggr
[_Tess]
10/4/15, 12:11 PM

Parterapi??

Finns det en möjlighet att bygga upp en raserad tillit? Är parterapi värt ett försök? Jag och min sambo har haft det jättebra. Vi har delat kärlek och drömmar samt stöttat varandra. Vi är väldigt lika som personer, känslosamma och vi har varit med om liknande saker- dåliga förhållanden etc. Det var jag som sårade honom vilket inte var meningen. Han stänger mig ute/pratar inte med mig men sa senast igår att det är slut men han pratar inte vidare om det hur vi ska göra då jag bor hos honom. Han ignorerar mig helt. Det känns ovisst. Vill han vara med mig egentligen och bara få mig att må dåligt nu. Kan tillägga att första gången som jag blev frustrerad och agerade mig utåt mot honom pratade vi inte om det utan lät det vara. Hjälp mig :(

Annons:
[_Tess]
10/4/15, 12:14 PM
#1

En till sak: Kan känslor för en annan människa bara försvinna sådär?

Aleya
10/4/15, 12:19 PM
#2

Man kan aldrig tvinga någon till det dom inte vill. Särskilt terapi.

Jag förstår om du är desperat. Men det kanske är dags att flytta. Antar att hans gör slut inbegriper just att inte heller bo ihop. Folk har ibland för vana att anta att man ska fatta det dom även inte säger.

Sluta plåga dig med detta, och kanske själv prata med en kurator om detta om du känner att det är svårt att gå vidare

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Def]
10/4/15, 12:21 PM
#3

Ja. Om man märker att man inte kan lita på personen. Tillit är något som verkligen stärker ett förhållande.

Vanja
10/4/15, 12:22 PM
#4

#1 Jag tror inte att känslor för en annan människa kan försvinna hipp som happ. Däremot så tror jag att om man blir sviken så kan svek-känslorna vara större och på så sätt ta över de andra känslorna. 

Jag personligen har aldrig provat eller övervägt parterapi eftersom jag har ansett att om ena parten vill att det ska vara slut så ska det nog vara det också. Ingen ide att hänga fast sig vid någon som inte vill vara med den andra. 
Men däremot tror jag att det absolut är något man kan prova om båda är med på det. För då betyder det att båda faktiskt vill att det ska fungera igen. 

Han kan inte ignorera dig hur länge som helst, och om han tänker fortsätta med den barnsliga metoden kanske det är värt att tänka över ifall du har det bättre ensam?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[_Tess]
10/4/15, 12:29 PM
#5

Han har dock sagt att han har lätt för att stänga av. Jag tvingar inte honom till parterapi. Jag föreslog det då det kan ev. vara bra. Vi har haft så mycket tillsammans, och det har varit sällan som vi har grälat.

[Ruffsetuss]
10/4/15, 12:33 PM
#6

Tufft men har han sagt att det är slut så får du tyvärr acceptera det . Om han vill gå på parterapi så skadar det säkert inte , men det är ingen Quick fix . Under tiden bör du nog flytta ut .

Annons:
Aleya
10/4/15, 12:38 PM
#7

#5 i detta fallet är det ändå du som måste acceptera att han har nu valt att avsluta relationen.

Att gripa efter halmstrån går inte. Han har gjort sitt val. Så flytta ut och börja ditt läkande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

bast1
10/4/15, 1:45 PM
#8

Känslor för en annan person kan inte bara försvinna så snabbt. I så fall har han nog redan tröttnat sen tidigare men inte sagt nåt till dig. Sen fick ert gräl honom att besluta sig för att han skulle göra slut.

Om man har tagit steget att flytta ihop så tycker jag att man är mer seriös och vuxen i sina handlingar, har därför väldigt svårt att tro att hans känslor försvann från en dag till en annan.

Lämna honom och gå vidare, tycker inte han verkar vara så mycket att ha när han får dig att må så dåligt.

OlgaMaria
10/4/15, 2:30 PM
#9

Ska man leva tillsammans på lång sikt så är det ju oerhört viktigt att man kan klara av att hantera konflikter och kriser tillsammans. Nu verkar det som att han gett upp och bara vill skita i allt, och du kanske ska se det som att du kanske får det bättre utan honom. Han verkar inte vara beredd att kämpa. Du svek honom, men han gav upp och du ville försonas och kämpa vidare. Jag tror du bara ska låta honom vara.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Sabina]
10/4/15, 6:55 PM
#10

Tyvärr verkar din sambo inte ha tyckt att ni haft det så bra som du uppfattat det.
Jag tycker faktiskt att det är han som gjort dig väldigt illa, då han inte hintat om att han tyckt att ni haft det dåligt.  
Hade han gjort det, så du varit lite förberedd på vad som höll på att ske. 
Jag tycker också att det är han som utnyttjat din tillit och inte tvärtom. Vissa människor spelar mycket på oss människor som lätt får dåligt samvete, vilket ju inte är sunt på något sätt.
Nu har han gett dig dåligt samvete för att du i ett svagt ögonblick tappade greppet för situationer du egentligen inte riktigt kunnat hantera.
Om din sambo verkligen skulle älskat dig så skulle han också kunnat komma över detta med ditt utbrott, kanske inte på en gång, men det hade absolut inte behövt ta slut.
Ett starkt förhållande ska kunna klara av att någon ibland inte orkar hålla uppe humöret, dålig ekonomi, sjukdom osv. Det är inte lätt eller roligt men det ska gå.

Jag tycker inte din sambo verkar ha älskat dig som du älskat/älskar honom.
Tror tyvärr att det kanske är lika bra att det tog slut. Du är värd så mycket bättre.
Jättetufft, verkligen men jag har fått uppfattningen att han är som ett tjurigt barn. Sånt orkar man inte med i längden.

Ser du detta och vill prata på PM, får du gärna höra av dig till mig, fastän du avslutat kontot.

I allafall önskar jag dig all lycka till! 🤗

SannaNolte
10/4/15, 8:39 PM
#11

Vad var det för misstag ? . Mycket lättare att förstå er båda och kunna ge feedback .

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

[Def]
10/4/15, 11:26 PM
#12

För att få en någorlunda korrekt helhetsbild bör man lyssna på bägge parter.

[Ruffsetuss]
10/4/15, 11:27 PM
#13

TS har tydligen avslutat kontot

Annons:
Upp till toppen
Annons: