Annons:
Etikettallmänt
Läst 1782 ggr
eihpos
10/8/15, 11:56 AM

Svartsjuka + otrohet

Jag är singel nu sen kort tid. Jag har bara haft ett förhållande- med mitt x. Jag var och är väldigt svartsjuk. I början av förhållandet fanns väl ingen direkt anledning till att vara svartsjuk antar jag men jag var det ändå, svårt att styra. Men han var ofta ute, full minst 2 gånger i månaden (jag är aldrig full, dricker kanske 1-2 gånger per år och då aldrig mer än ett par glas, att vara full bara äcklar mig) Så han gick alltid ut själv med polarna eller så medan jag gjorde annat typ såg film. Alltid kom han hem från 4 på morgonen efter till framåt mitt på dagen om han sovit hos nån kompis eller så.

Men jag var alltid orolig när han var ute, frågade ut honom vilka han träffat om han sett nån snygg tjej och vad han i så fall sagt till henne och sådant och han blev arg på mig varje gång.

Sista gången han var ut under vårt förhållande så kom han hem med ångest och sa att vi behövde prata. Han berättade att han följt med en tjej hem och att de "råkat ha sex i fyllan" och jag blev ju såklart helt förstörd, arg ledsen rasande och alla känslor på en gång. Jag klarar bara inte otrohet och gjorde slut där och då. Han la sig på soffan.

Dagen efter när han nyktrat till så var han inte samma person. Han hade ju varit ledsen och ångerfull tidigare på natten/morgonen men nu var han anklagande mot mig. Han sa att allt varit mitt fel och att enda anledningen till att han varit otrogen var att jag drivit honom till det genom mitt tjat om att jag ville veta jämt om han pratat med några snygga tjejer och liknande saker på krogen.

Ja det är fel att vara svartsjuk men jag tycker faktiskt inte att det är helt och hållet mitt fel att han följde med en annan tjej hem och satte på henne medan jag satt hemma och såg en komedi?

Om han tyckte att jag var så hemsk med mitt tjat att han blev så kåt på andra pga det så borde han väl verkligen gjort slut istället?

Sen har han också gått och pratat runt med gemensamma vänner om mig, hur hemsk jag var att leva med och värsta kontrollfreaket som drev honom i armarna på andra. Och de verkar många gå efter hans linje för jag märker det att jag får blickar. Från personer jag tyckte jag stod nära tidigare men att nu tittar de konstigt och undviker mig. Jag tycker i alla fall att det är han som gjort fel. Det är han som var otrogen och inte jag och han hade ju valet att lämna mig.

Jag vet inte ens hur jag skulle kunna klara av ett nytt förhållande. Jag var ju svartsjuk innan otroheten hur ska det inte vara med en ny partner nu efter att jag blivit bedragen. Jag kommer bara bli värre.

Annons:
viktoria91
10/8/15, 12:06 PM
#1

Det är hans fel, ingen tvingande han att vara otrogen. Han vill bara lägga över sin skuld på någon annan för att själv må bättre verkar det som.

OlgaMaria
10/8/15, 12:09 PM
#2

Det finns ju många saker som kan vara sanna samtidigt. Det är kanske sant till viss del att han upplever att han kände sig driven att vara otrogen. Han kanske lessnade på ert förhållande och ditt tjat så att spärren att ha sex med någon annan till slut raserades.

Men det är ju inte hela sanningen.

Jag tror att du hade goda skäl att vara avundsjuk och misstänksam. Hans beteende vid festandet gjorde dig osäker och ni gjorde det inte tillsammans utan han var full och borta ifrån dig. Många hade blivit osäkra i en sådan situation som upprepas om och om igen.

Det fanns nog helt enkelt inte tillräckligt med tilltro mellan er någon gång. Han hade kunnat förändra sitt beteende för att göra dig tryggare, men istället blev han bara irriterad och till slut gick han till sängs med någon annan. Men jag tycker man kan se det som att problemet låg i att han inte ville investera tillräckligt mycket i er relation från början.

I många relationer känns tilliten till varandra helt självklar. Man vet precis vart man har den andre, för man märker att den personen verkligen är överlåten och mån om att den andre ska känna sig trygg. Då behöver man inte vara svartsjuk och misstänksam, ifall man inte har stora issues själv.

Skaka av dig det här som har hänt. Du har inget att skämmas över. Tänk på att en dag kommer du ha en relation där ni kan lita på varann till 100%.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[HundochKatt]
10/8/15, 12:11 PM
#3

Lite måttlig svartsjuka tycker jag är helt ok, för det tyder ju på att man har känslor för sin partner. 

Men att göra som du och förhöra ditt ex. om vad han gjort när han varit ute med sina kompisar och dessutom förhöra sig om ev. tjejer han träffat (tyckt varit snygga) kan tyvärr förtära ett förhållande. Man bör kunna lita på varandra utan att bli förhörd, anser jag. Frihet under ansvar brukar jag säga. 

MEN att bli driven till otrohet pga det, tror jag inte ett dugg på och otrohet är ALDRIG OK! Så där, tyckte jag att du gjorde helt rätt och tyvärr är det väl så att många, men inte alla, kan vara otrogna fler gånger om de väl börjat. 

Omoget beteende har ditt ex. som pratar runt om ert förhållande, även fast jag kan förstå att han tyckte att det var jobbigt med din svartsjuka framförallt så länge du inte hade belägg för det. 

Det du bör göra i ditt nästa förhållande, är att försöka lägga band på din svartsjuka, även fast jag förstår att det är svårt när man har den läggningen. Våga lita på din partner! Långt ifrån alla är otrogna som väl är.

fruktgumman
10/8/15, 12:17 PM
#4

Han hade absolut ett val att avsluta förhållandet men han gjorde valet att vara otrogen istället. Det är absolut inte ditt fel.

pyromanen
10/8/15, 4:54 PM
#5

Ni har haft problem med både svartsjuke/tillit och med kommunikation. Kunde man spola tillbaka tiden och göra om så tycker jag han borde ha sagt ifrån tydligt att det inte kåndes ok för honom att bli misstrodd och kontrollerat och att han skulle ha ställd krav på dig att jobba seriöst med att bli av med din svartsjuke. Och så tycker jag att han samtidigt skulle ha gjort saker sim hjälpte dig i detta, t.ex. vara mindre full eller bekräfta dig i att det var ni två. Vad han gör är naturlugtvis han ansvarig för. Är han otrogen är det han som är det. Kanske för att han inte förmådde annat. Du har inte skulden för vad han gör. Däremot har du halva ansvaret för hur din relation fungerar och att inte ta tag i din del av era problem är ditt ansvar. Det du kan göra nu och inför din ev nästa relation, för att inte upprepa samma, är att arbeta med din svartsjukeproblematik. Kanske kan det också vara lärorikt om du och exet kunde prata igenom i lugn och ro vad som jände. Gemensamt analysere, för att båda lära så mycket som möjligt av erat misslyckande.

eihpos
10/8/15, 5:17 PM
#6

Tack för era kloka svar!

#5 Tyvärr kan jag inte tänka mig att prata mer med honom. Jag är så grymt besviken. Självfallet över otroheten men faktiskt ännu mer över att han svartmålat mig. Jag hade inte många vänner innan. Men nu har jag verkligen bara en kvar. Min allra bästa väninnan. Hon är den enda som stått upp för mig. Hon har hört honom prata en massa skit om mig inför henne och andra. De andra har bara skrattat och  gottat sig i det han spridit runt medan hon sa ifrån och tog avstånd från honom. Vissa saker han sa om mig var rena lögner, vissa saker var en hel del sanningar med med tillägg och där han tagit bort sin egen del i det hela så att han ska framstå som bättre. Vissa saker var också sanna men saker som man håller inom förhållandet och inte tutar ut bara för att göra livet surt för sitt X.

Annons:
Jeakar
10/8/15, 10:19 PM
#7

Att du är svartsjuk är ju såklart något du måste jobba med. Ingen mår bra av det, varken du eller partnern liksom. Går man in i ett förhållande så måste man helt enkelt lita på att de valt en av en anledning. Det där sitter mycket i självkänslan bland annat och alla är väl alltid mer eller mindre svartsjuka ibland/nån gång i livet, men.. helt ärligt tycker jag inte att det är konstigt att du varit svartsjuk med just den här killen, jag menar, se på var det slutade då? Oj vad konstigt att du var svartsjuk?? - eller?? Han är ju uppenbarligen en idi*t rent ut sagt. Är man inte den otrogna typen så är man inte otrogen, punkt slut. Det finns ingenting som heter "du har drivit mig till det", det är nog det dummaste jag hört nånsin! Han måste ju vara fruktansvärt uppblåst och självupptagen, ingen vill ha en sån i slutändan. Så 1: var glad att du slipper honom, du förtjänar bättre. 2: Dina så kallade "vänner" som sväljer allt han säger kan du också vara glad att slippa, vem vill ha såna kompisar ens? Falska apor som lägger sig i andras privatliv kan man leva utan! :) de mår säkert dåligt själva så de måste hacka på någon annan.

Upp till toppen
Annons: