Annons:
Etikettförhållande
Läst 2105 ggr
Hallu86
2015-10-13 23:18

Hur länge ska man vänta?

Jag gjorde slut med min pojkvän för att vi inte längre älskade varandra. Jag var redan intresserad av en annan kille. Vi bestämde oss för att vara vänner men inte så nära vänner… Men nu till problemet… Den andra killen och jag har börjat dejta och det känns underbart! Men har inte ändrat min status osv pga respekt för min förra pojkvän ? Men hur ska man göra? För jag är redo att gå vidare.. Men vill inte såra någon i onödan? Hur gör man i ett sånt här läge?

Annons:
AnneN
2015-10-13 23:24
#1

Tja, om det redan är slut mellan dig och exet så ser jag inget hinder för att inleda ett nytt förhållande med någon annan och vara öppen om det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Hadraniel]
2015-10-13 23:34
#2

Tycker du borde ändra status när du själv känner att det är lämpligt helt enkelt.

Visst kan det säkert kännas lite bättre för ditt ex del ju längre tid du har tagit på dig att gå vidare med någon annan då det tyder på att du har sett honom som speciell och svår att ersätta, men du kan ju inte vänta i all evighet med att göra det på ett synligt sätt bara för den sakens skull heller.

Dessutom kanske ditt ex hoppas på att du ska ändra dig och ta tillbaka honom så länge han inte sett att du gått vidare med någon annan vilket kan leda till att han inte heller går vidare och då missar potentiella möjligheter till nya förhållanden.

Alltså går det ju aldrig säga vad som är bäst gällande sånt här. Själv hade jag nog varit öppen med att jag inlett en ny relation relativt tidigt i en liknande situation. Kanske inte visat det redan första dagen, men inom några veckor i alla fall.

P3pz
2015-10-13 23:47
#3

Jag tror att det bästa du kan göra är att vara ärlig med ditt ex om ni fortfarande är vänner, så berätta sanningen för honom och låt honom höra det från dig istället för att han ska få veta det via facebook osv.. 

Jag tror inte att det spelar så stor roll om du säger det nu eller om 1 år till exet, han kommer att bli sårad oavsett vad. 

Mitt ex blev hysterisk över att jag gick vidare utan att berätta det för honom (han fick veta det genom att han såg mig och sambon hålla om varandra). 

Så i min mening är det bättre att låta exet veta tidigt snarare än sent, på så sett behöver han inte gå runt och hoppas på att du kanske kommer tillbaka.

"There is life after abuse. This is mine"

Vanja
2015-10-14 08:13
#4

Har ni redan gjort slut för ett tag sen och du har börjat dejta andra så kan du lika gärna ändra statusen.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

JazzBass
2015-10-14 08:37
#5

Vad gäller statusen på FB så tycker jag det är jobbigt att ändra den på grund av all uppmärksamhet det väcker. Bättre att ta bort statusinformationen helt och hållet, då görs det ingen offentlig notis om saken. Har man fel status att hänga kvar skickar man motsägelsefulla signaler åt antingen sitt ex eller sin nya partner, och  det vinner ingen nånting på. (Förstod inte riktigt om du uppdaterat statusen till singel och tvivlar på att ändra den igen till "i ett förhållande" på grund av att du börjat dejta igen, eller om du har den senare att hänga kvar trots att du gjort slut). Hursomhelst så skulle jag ta bort statusen i det här läget om jag var du, och ändra den först då du känner dig tillräckligt säker i det här nya förhållandet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gaara
2015-10-14 10:36
#6

Förstod inte heller riktigt vilken status det är du har nu. Har du att du är singel så tycker jag att du kan ha det ett tag till om du och den nya bara dejtar än så länge. Men om du menar att det fortfarande står på facebook att du är tillsammans med ditt ex så tycker jag att du ska ta bort det så snart som möjligt. Sårar folk gör man vare sig man vill eller ej. Tänk mer på dig själv än på ditt ex. Ditt ex är ett avslutat kapitel och ni lär ändå glida ifrån varandra med största säkerhet. Känner du att ni är nära vänner nu så kan du säga det till honom att du träffat en ny, men pratar ni inte mycket så kan du lika gärna låta bli, för det blir bara konstigt om ens ex börjar prata med en för att säga att den skaffat en ny, liksom att den måste påvisa att man blivit ersatt typ. Det blir bara konstigt.

Annons:
Otyg
2015-10-14 14:37
#7

Låter bli att ha någon status överhuvudtaget?

marika_
2015-10-14 15:31
#8

Jag tycker att man av respekt för sitt ex kan vänta lite innan man inleder något nytt förhållande.

Jag tyckte inte det kändes så bra när mitt ex bara pang bom gjorde slut efter flera års förhållande med mig och flyttade in till en ny brutta och skrev stup i ett på fb hur "kär och galen" han var medan jag fortfarande var förkrossad över sveket.

Rainee
2015-10-14 19:20
#9

#8 Om man blir så förkrossad så borde man egentligen ta bort varandra från fb, för sin egen skull. Enda gången jag tycker man kan vara kvar som "vänner" är väl om det är bådas gemensamma beslut om att gå ifrån varandra, för då är ju båda redo för att gå vidare.

Gaara
2015-10-15 20:30
#10

Håller med #9 ta bort sitt ex om man är hjärtekrossad. 

Varför ska den som hittat en ny behöva hålla inne med sin lycka bara för att exet hänger kvar? Skaffar man en ny straxt efter att man gjort slut så har man tappat intresset för sitt dåvarande förhållande för ett bra tag sedan och bara stannat för att man antingen inte velat såra den andra, eller för att det varit en trygghet och man ändå inte haft någonstans att ta vägen.

Upp till toppen
Annons: