Annons:
Etikettförhållande
Läst 2334 ggr
TrollaMi
2015-10-14 23:07

Vad är ok???

Jag är tillsammans med min ungdomskärlek igen sedan ca 1,5 år. Vi bor inte tillsammans och har barn på varsitt håll så att säga. Han skiljde sig för drygt 8 år sedan och detta är vad som är och skett….. Under 7år har de åkt hem till varandra minst en gång per vecka för att lämna barnens saker och husdjur. De åker även hem till varandra många gånger flera gånger per vecka för att hämta/lämna barnens saker (de bor 3 km ifrån varandra och "barnen" är 13 och 16 år) Varje gång barnen fyller år (de har två) åker de hem till varandra på morgonen för att fira dem Förra gången han fyllde år fick han ett bokmärke av sitt x med två "pussande" ekorrar på och en skrift bakom i stil med "grattis, trevlig födelsedag" och någonting om fina ekorrar (minns inte ordagrant). Denna gång när han fyllde år fick han tydligen något plockat från skogen. Låg ett kort i hans bil (som jag lånade) helt öppet, trots att det är flera veckor sedan han fyllde. Men text "grattis från skogen, mig och namn, (som plockade)!" I hans nattduksbord ligger gamla brev, helt öppet dörren på vidgavel och de halvt utanför, både från precis början och sen när det var skit mellan dem Bredvid hans garderob står bröllopsfoto endast på henne För mindre än ett år sedan tog han ner en barnteckning från sovrumsdörren där det var ritat "mamma & pappa" samt en kylskåpsmagnet med ett foto av dem tillsammans på efter att jag påpekat det och en vän till honom sagt att det är inte ok. Allt i huset han bor i ser likadant ut i stort sett sedan de separerade Till saken hör att de bråkar så att de osar och det är verkligen katastrof emellanåt. Men VARFÖR alla dessa saker?.???? Eller är jag överkänslig? Är det så att han är allmänt ointresserad av dessa saker och därför inte bryr sig, eller har han inte kommit över henne???? Känner mig ledsen och villrådig.

Annons:
Ravynsfair
2015-10-14 23:10
#1

Jag skulle tro att det enbart är pga bristen av intresse för hemmet och sakerna. 
Prata med honom om hur du känner.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

P3pz
2015-10-15 01:14
#2

Erm, fråga honom? 
"Bredvid hans garderob står bröllopsfoto endast på henne ".. Vet inte om jag skulle tycka att det var helt okej om min sambo hade ett bröllopsfoto på sitt ståendes/hängandes framme. 
Jag hade nog satt lite gränser och sagt vad jag tyckt om saker, sen får man ju komma med lösningar och kompromissa med varandra. 
Jag skulle aldrig neka min sambo en vänskapsrelation med ett ex så länge det håller sig på vänskapsnivån, men jag skulle inte heller tycka det var okej om sambon inte gick vidare i livet. 

Mitt enda tips är att du bör prata med din kille och berätta hur du känner och att vissa saker får dig att vara obekväm.

"There is life after abuse. This is mine"

Vanja
2015-10-15 08:40
#3

Jag tycker inte alls att det låter som konstigt beteende utöver fotografierna. Att han behöll en teckning som de stod "mammaochpappa" på är väl helt naturligt. Även om den även var till barnens mamma så var den till honom. 
Det är ju inte så att han kan be barnen att rita en ny som det bara står pappa på eftersom de har skiljt sig. Angående födelsedagskorten så ser jag inget konstigt med det heller faktiskt. Mina föräldrar har varit skiljda i 11 år och de träffas fortfarande på födelsedagar och jul och så. Och det är för att vi barn ska känna att alla är med och att ingen lämnas utanför. 

Däremot fotona kan du ju ta upp med honom, men var lugn om saken för jag tror inte att han har det uppe för att han saknar henne, utan för att är struntar i vad som sitter uppe. 
Kanske ska ni ta lite bilder på er själva och sätta upp?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

OlgaMaria
2015-10-15 11:48
#4

Det var ju 8 år sen de separerade så jag tror nog du har väldigt lite anledning att vara osäker. Men du kan ju be honom ta ner bröllopsfotot.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zadeira
2015-10-15 16:41
#5

Som de nämnt tidigare så tror jag inte det är något att oroa sig över. Men om det bekymrar dig och stör dig så prata med honom! Jag tror mycket väl det kan vara så att han inte ens tänker på dessa sakerna och för honom kanske det bara är så att det är naturligt eftersom att de trots allt har barn ihop och ändå verkar behöva träffas ofta. Han kanske inte plockat undan foton och brev och sådant eftersom de funnits där så länge och han inte ens tänker på dem längre… Enda sättet du kommer få ro i din själ och kunna släppa det är att prata med honom, berätta hur du känner och tänker och be honom berätta hur han ser på det hela. Då kan ni gemensamt bestämma vad som känns bra för er båda.

Min kille och ett av hans ex har utvecklat en syskonrelation sedan många år tillbaka innan min tid, och de skriver och säger ofta puss till varandra, "jag älskar dig" och liknande. Det tog ett långt tag innan  jag kunde komma över att dom har varit ett par och fortfarande säger sådant till varandra, men när jag hade pratat ut med honom så förstod jag till sist och kunde acceptera att det inte alls finns något som helst sådant kvar mellan dem. De älskar varandra helt enkelt som syskon nu. Hon har familj på sitt håll och han har mig.

Zepp
2015-10-15 18:51
#6

Han är man.. det säger det mesta!

Dvs.. kan bara dra paralleller till mig själv!

Dvs städa och röja ut gammalt är lixom inte min grej.. och jag skäms inte för mitt förflutna!

Alla har vi ett förflutet!

En sak dock är att han borde tagit tag i lite saker när ni blev tillsammans.. för din skull!

Han har barn och ett ex.. inget att dölja eller skämmas för, de var säkert lyckliga tillsammans en gång i tiden.

Nu har du trätt in och kan förvänta dig vissa reaktioner från hans sida.. dvs det handlar som vanligt om olika kompromisser.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-10-16 19:57
#7

Att han inte kanske bytt ut möbler eller möblerat om är en sak,  men jösses varför har hans ens ett foto på sin exfru framme? Att de har en bra kontakt för de har barn tillsammans är ju fint men fotot bör han ta bort. Att man inte kastar alla foton är ok tycker jag med, det är en del av ens liv. Men att ha foton på "ex" framme… njae där går även min gräns.

Barnens teckningar är en sak, han kanske tycker om teckningen.

Som andra sagt, prata med honom. Säg hur du känner för saker som tex fotot. Alla relationer är kommunikation, kommunikation och åter kommunikation. Annars kommer det här äta upp dig innifrån.

[LadyK]
2015-10-19 00:05
#8

Har fortfarande ett foto på mitt ex i plånboken… Tror inte min nye man reagerar på det, han har sett det flera gånger men aldrig sagt något i alla fall. Hur det än är har jag och mitt ex två vuxna barn ihop och ett änglabarn som skulle fyllt 20 den 18/10 så då var vi hela "familjen"  med exet och våra barn och satte ljus och blommor på minneslunden. Min nye man följde inte med då han inte har någon del i det. Jag har mitt ex som vän i många lägen och vi hjälper varandra med allt möjligt, har ju ändå delat allt under 15 år så varför inte.

Honestyisdead
2015-10-19 09:06
#9

#8 Varför har du kvar ett foto på exet i plånboken?  Har du foto på din nya man?

[Ruffsetuss]
2015-10-19 13:38
#10

Oavsett tycker jag personligen att det är respektlöst mot den nya partnen att ha foton på sitt ex i sitt hem och plånboken . Varför gör man så ? Har man inte gått vidare när man har en ny relation ?

Pytteliten
2015-10-19 13:44
#11

Enda skälet att ha bilder framme på sitt ex, annat än kanske något där vederbörande råkar vara med tillsammans med barnen t ex, är om den tidigare partnern är död (och dog medan förhållandet varade). En sådan f d skulle jag heller inte kalla ex…

[LadyK]
2015-10-21 00:20
#12

Har kollat med mannen och det stör inte honom överhuvudtaget han har typ glömt bort det. Varför jag har det, för att kunna visa vem mina barn liknar. Och nej jag har inget foto på min nya man i plånboken då han inte tagit några passfoton under tiden vi varit ihop. Ett ex är han i alla bemärkelser men fortfarande en del i mitt liv såsom far till våra barn.

Upp till toppen
Annons: