Annons:
Etikettallmänt
Läst 2220 ggr
[Missmini]
2015-10-19 18:27

Bilder på ex

Vad tycker ni om att ha kvar gamla profilbilder på eran partner o deras ex på exempelvis Facebook?

Annons:
Aleya
2015-10-19 18:36
#1

Att jag inte skulle bry mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vanja
2015-10-19 18:39
#2

Det skulle inte störa mig. Det går inte att ändra ett förflutet.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Angelfish
2015-10-19 18:44
#3

Skulle inte bry mig.

[Missmini]
2015-10-19 18:51
#4

och om man blir bedd att ta bort detta foto, är de ok?

Ravynsfair
2015-10-19 18:55
#5

Jag har bilder kvar på ett par av mina ex men det är enbart för att det på dem få bilderna är något annat som gör att jag inte vill radera. 
(På en av bilderna poserar en tillsammans med en av mina närmsta vänner och min häst, hästen är nu avliden och jag vägrar  att radera bilden enbart pga att hästen är med) 

På en annan bild poserar ett annat ex tillsammans med min nu avlidna hund, det är ett av de sista foton som togs på hunden, aldrig i livet att jag raderar bilden även om jag HATAR det äcklet till ex nu. 

Det finns olika skäl till varför man har kvar vissa bilder. 
Är man t.ex vän med sitt ex så ser jag inte heller några problem med att ha kvar bilderna . 
Finns kanske gränser på vad bilderna ska innehålla t.ex kyssbilder osv.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Pytteliten
2015-10-19 19:40
#6

Mår någon dåligt av bilderna jag har på facebook eller annonrstädes så rekommenderar jag vederbörande att inte titta på nämnda bilder! Det är JAG och ingen annan som avgör vad som ska vara kvar eller inte. För min del är allt kvar, jag har aldrig rensat. Men det beror väl lite på vad man lägger ut respektive tillåter för bilder från början 😎.

Annons:
Rita-S
2015-10-19 19:58
#7

det är då inget fel i att fråga dig om att ta bort en bild. Sen gör du ändå som du vill i den frågan. Och du får ju vara beredd att möta konsekvänsen av ditt val sen. Vissa personer tål inte påminnelser att ens partner har ett förflutande med någon annan och kanske lämnar en som inte raderar bilder.. andra skiter i det. Men du bestämmer själv över ditt facebook och dina bilder. Du får fråga dig själv om bilden eller nuvarande partner är viktigast för dig helt enkelt, eller om det är en ren principfråga, och besluta därefter.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Pytteliten
2015-10-19 20:13
#8

En partner som inte tål att jag har ett förflutet skulle jag akta mig för!

[Missmini]
2015-10-19 21:18
#9

Tack för era svar!

viktoria91
2015-10-19 23:00
#10

Inget jag bryr mig om, jag är kompis med min fästmans ex.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-10-19 23:43
#11

På Facebook…varför bry sig om det finns en "generell" fotohistorik.

Jag vill inte gärna att min partner har foto på sitt ex på "nattduksbordet", dock anser jag inte heller att min partner behöver radera alla sin bilder på sitt ex  (eller ex i pluralis) från sitt liv. Det är ju en del av hens liv…så vem är jag att begära det?

Thotis90
2015-10-20 09:16
#12

Jag har raderat alla bilder på facebook på mig och mitt ex, med respekt för min fästman. Jag vägrar dock ta bort dem från min blogg då den är som min dagbok och dagboken rör ingen.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

[Devya]
2015-10-20 09:30
#13

Tja, inte ser det väl bra ut om ens partner har den aktuella profilbilden på sig själv och sitt ex. Där sätter jag gränsen. Sen om det råkar finnas gamla profilbilder kvar på fb  så är det ok så länge det är inte kramiga eller pussiga bilder.

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-10-20 10:34
#14

Varför inte en bild på er två som hans profilbild ?

linn15år
2015-10-20 12:57
#15

Har man bara bilder på exet och sig själv och inte vill ha bilder på sin nuvarande partner är det väl konstigt?

sisela
2015-10-20 13:39
#16

Jag har inga ex direkt, men jag skulle ha tagit bort bilderna på Facebook och bara haft dem i en privat mapp på datorn. Klart man ska kunna spara minnen från hela sitt liv, men för mig skulle det kännas lite respektlöst att låta bilderna ligga uppe offentligt för alla, av hänsyn till min nya partner. Känner en familj som aldrig accepterande sin sons nya tjej och behöll bröllopsbilder med sonen och hans ex på väggen, hela det nya förhållandet, alltså många, många år. Det kändes väldigt konstigt at se när man var där på besök.

[Missmini]
2015-10-20 13:55
#17

Min pojkvän har två bilder på en tjej(dom tillsammans) som profilbild på Facebook, han har den dock inte som nuvarande bild, jag tror detta är ett ex, eftersom dom ser ganska kramiga ut på ena bilden. När jag frågade "är det ditt ex?" menade jag verkligen inte något dumt eller så, jag bara undrade helt enkelt. Direkt fick jag som svar "bara en gammal vän, varken nån jag kysst eller legat med" vilket var lite konstigt svar tyckte jag, då kan man ju skriva "nä de är bara en gammal vän". Jag bad han INTE ta bort fotot heller. Men jag tyckte de var konstigt att ha två bilder på sin "vän" som profilbild. Vi har varit tillsammans två år, hur många bilder har han som profilbild på oss? Inga. Jag bryr mig inte om det skulle vara hans ex, men då hade han kunnat säga de. Jag tror faktiskt inte han talar sanning, vilket jag mest blir ledsen över. Att jag inte kan lita på något jag frågar honom då.

Gaara
2015-10-20 14:33
#18

Är de inte nuvarande profilbild så har de lika mycket betydelse som alla andra gamla bilder på facebook på folk och deras ex… Själv har jag aldrig haft en profilbild med någon av mina två ex och min sambo har inte heller det. Däremot så har vi båda andra gamla bilder på facebook på oss och våra ex. Känns konstigt att radera det förflutna liksom…

Vanja
2015-10-20 15:34
#19

#17 Du får nog helt enkelt lita på vad han säger om han säger att det bara är en vän.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

linn15år
2015-10-20 15:55
#20

#17 Är det inte ganska konstigt om ni varit ihop så länge som 2 år och du fortfarande inte träffat denna"vän" isåfall? Eller har du fått träffa henne? Hon måste ju betyda ganska mycket för hono menar jag. m om han har henne med på profilbilden på fb.  Och då är det väl rimligt att du som är hans partner borde ha fått träffa hans vänner?

Annons:
Vanja
2015-10-20 16:00
#21

#20 Jag anser mig inte ha "rätt" att träffa min killes vänner som om det vore ett krav, snarare så att om man har varit tillsammans så länge så borde man ha hunnit med att träffa dem. 
Men att på något sätt säga att man minsann har rätt att träffa dom är knepigt. Skulle du reagera likadant om han hade delat profilbild med en kille som TS inte har träffat?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

linn15år
2015-10-20 16:06
#22

#21.Ja jag skulle ju undra vad det var för vän som jag inte ens hunnit få träffa under 2 ÅRS långt förhållande, kön spelar ej roll ju.

Rita-S
2015-10-20 16:45
#23

Det finns hur många vänner som helst till min partner jag inte träffat än under våra snart 2 år tillsammans. Inget märkvärdig med det. Han föredrar att spendera tiden med mig hellre än att dra runt mig för att presentera mig för varända kotte han råkat gå i skolan med, jobba med, supa med på bar i bland eller som han i bland råkar chatta med på fejjan. Min make har ingen plikt att presentera mig för hela sitt bekantskapskräts, och jag bryr mig rätt lite om att begära presentationer överallt. Jag blir presenterat för de som är viktiga för han, för att jag är viktig för honom.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

linn15år
2015-10-20 16:54
#24

#23 ja men som jag sa, eftersom vännen var med på hans profilbild fortfarande så skulle jag inte tänka att det var nån han bara jobbat med eller festat med nån gång utan nån som står närmare honom. Och då borde partnern känna till vännen efter så lång tid. Dessutom svaret som han gav ts: "bara en gammal vän, varken nån jag kysst eller legat med"

Det hade han ju inte behövt förtydliga om det verkligen bara var så att det var "en gammal vän"

[Ruffsetuss]
2015-10-20 16:58
#25

Ta du en bild tillsammans med någon kille som han inte träffat o sätt den som profilbild , gissar att han kommer att reagera 😉 och då kan ju du svara som han gjorde " bara en gammal vän……." Barnsligt ? Japp , men rätt effektivt sätt att få reda på var han står 😀

Vanja
2015-10-20 17:03
#26

#22 De kanske inte är vänner längre. Därför har de inte träffats

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Missmini]
2015-10-20 17:30
#27

Han har inte bilden som profilbild nu! Nu har han en på sig själv. Jag ställde bara en enkel fråga åt honom. Nej, dom verkar inte vara vänner än, men hans närmaste killkompisar har jag hört jätte mycket om, men aldrig om hon på profilbilden. Tyckte bara hans svar var konstigt och varför han inte skulle kunna säga att de var hans ex i så fall.

Annons:
linn15år
2015-10-20 17:31
#28

#26 Om det är en som man inte längre är vän med har man väl inte den personen på sin befintliga profilbild på fb. Haha, så dumt

linn15år
2015-10-20 17:32
#29

#27 Jaha jag trodde det var nuvarande profilbilden ju. Då missförstod jag

[Ruffsetuss]
2015-10-20 17:32
#30

Ok , förivrade mig ,sorry 😳

Pytteliten
2015-10-20 18:24
#31

En profilbild är per definition bara en profilbild när den ÄR profilbild. Att tidigare profilbilder hamnar i ett album är en helt annan sak. Det är ju bara som vilket album som helst på facebook. Att den finns där betyder bara att han har haft den som profilbild någon gång, men det kanske inte var mer än en sekund, innan han insåg att det var konstigt att ha två personer där. Om det så var under tre år skulle jag inte bry mig ett spår. Det var då. Nu är han med dig!

[LadyK]
2015-10-21 00:26
#32

Stör mig inte alls alla har ett förflutet på något sätt och det är inget jag lägger någon som helst energi på att fundera på. Jag har foton på mina ex både på fb och hemma. Min nye man och mitt ex kan mycket väl ringa och dryfta problem de har med varandra, den ena datageni och den andra rent allmänt väldigt kunnig båda gilla att diskutera politik vilket jag inte gillar så det gör de ibland. Jag har mer än en gång kommit hem och hittat dessa två vid köksbordet med kaffe och kaka. Exet ringer då och säger jag kommer med en kaka sätt på kaffe för att han vill träffa sonen lite extra och det gör de oavsett om jag är hemma eller inte.

JenniferFahlander
2015-10-21 00:27
#33

ja raderar aldrig bilder på mina ex, de som varit har varit man har ju ändå skapat dessa minnen ihop o även fast man inte e tsm längre så vill man kanske fortfarande minnas dom bra stunderna man hade ihop :)

Allt oviktigt
2015-10-23 19:06
#34

Bryr mig inte. Både jag och min sambo hade ett liv innan vi träffades

Annons:
Carrosh
2015-10-23 20:24
#35

Tycker det är helt ok att ha kvar bilder på sina ex på t.ex. Facebook eller på sin dator. Det är ju ändå en del av livet som har varit, ens förflutna. Däremot tycker jag inte att man behöver ha kvar pussbilder uppe på Facebook och så. Iaf för egen del. Men om min partner har sådana kvar skulle jag aldrig försöka få honom ta bort dem, jag vet ju att det var innan mig och inte är nu.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Rhodugune]
2015-10-24 13:19
#36

För ca 3 år sen så övergick den romantiska relationen jag då hade till att bli en vänskapsbaserad relation.
Vi var tillsammans i ca 13 år och han är idag en av mina närmsta vänner och han är en del av min valda familj och tex så spenderar han fortfarande en del högtider med min familj och ofta hinner jag inte bjuda in honom för att min pappa eller syster har hunnit före. 

Varför ska jag då ta avstånd ifrån det faktum att vi var tillsammans, ta bort bilder på facebook och spår av vårt delade liv i mit hem?
Oavsätt om det finns bilder på oss så har vi det delade förflutna tillsammans, kan man inte acceptera att en partner har haft andra så känner jag att man har nog lite att jobba med, sitt självförtroende och självkänsla och sin syn på vad riktigt kärlek är.

Att inte kunna skilja på att det var rätt för ens partner att vara tillsammans med den här personen som det var då och att man inte älskar någon bättre eller mer för att man inte haft någon innan känner jag att man har lite att lära.

Det är bara förlegat över romantiskt dravel att det skulle vara finare att man bara varit tillsammans med en person genom livet.
Vi utvecklas och förändras under hela vårt liv och det är inte säkert att vi alls klickat med vår nuvarande partner om vi träffats tidigare eller senare i livet för att vi inte var eller skulle varit samma människor då.
 
Dessutom är det bara omständigheterna som gör att vi råkar träffa en person vi klickar med på ett romantiskt/sexuellt innan vi träffar någon annan som vi skulle kunna älska lika mycket, eftersom det är en myt att det skulle bara finnas en rätt person för dig.

Sen får man välja om man vill fortsätta vara tillsammans, när man träffar någon annan som man dras till, välja om man vill vara monogam/polyamorös, eller kanske seriemonogam, eftersom en del är som känner att de måste välja sitt nya kärleksintresse eftersom de aldrig skulle blivit kär i någon annan om det första förhållandet var något att satsa på.

Jag förstår verkligen inte sättet att tänka när man känner att det tar från det speciella man delar med en person för att den har älskat och älskar andra.
Inte tror jag att min kille älskar mig mindre för att att han också älskar sin familj, sina föräldrar och syskon, vänner han har haft sen han var liten.
Var ligger skillanden i det och att förstå att det gör inte vårt förhållande mindre speciellt för att han har haft andra eller har andra romaniska relationer.

Det är därför jag är polyamorös, eftersom jag vet att det går att älska mer än en person på ett romatiskt/sexuellt vis, precis som  man kan vara nära vän med mer än en person och älska båda sina föräldrar och det är ockss riktig kärlek, det bara tar sig utryck i olika form.

[Ruffsetuss]
2015-10-24 16:49
#37

Vilken tur att vi alla är olika 😉

Upp till toppen
Annons: