Annons:
Etikettallmänt
Läst 2377 ggr
abcö
2015-11-02 14:47

Uppfylla den dödes önskan

Tycker ni man ska uppfylla den dödes önskan om att få bli kremerad efter sin död och hur h*n vill ha det runt sin egen begravning osv?

Vi anhöriga är rejält osams nu då vissa vill göra på helt annat sätt än hur den nu avlidna personen sagt att h*n ville ha det efter sin död.

Annons:
monstermash
2015-11-02 14:50
#1

Ja, det är självklart för mig, så länge det är genomförbart, och det är definitivt en kremering.

Scorpio97
2015-11-02 14:51
#2

Ja, det tycker jag. Jag tycker faktiskt det är respektlöst mot den döde att inte följa hans eller hennes önskan.


//Jessie

abcö
2015-11-02 14:53
#3

Jag håller med er. Men det är inte lätt med 4 mycket starka personer emot sig som alla är överens om hur det "självklart ska vara"

Scorpio97
2015-11-02 14:53
#4

Det är väl dessutom rent juridiskt så att den dödes önskan ska följas i första hand, och enbart om den inte finns någon uttalad/nedskriven önskan så får dom anhöriga bestämma?


//Jessie

fruktgumman
2015-11-02 14:56
#5

ja jag tycker man ska respektera den dödes önskan

Scorpio97
2015-11-02 15:02
#6

https://lagen.nu/1990:1144

"1 § När någon har avlidit, bör hans önskan om kremering och om gravsättningen såvitt möjligt följas av den som i egenskap av anhörig eller närstående eller annars ordnar med gravsättningen."

"3 § Om de efterlevande inte kan enas om kremering skall ske eller om gravsättningen, skall huvudmannen för begravningsverksamheten på den ort där den avlidne senast var folkbokförd på begäran medla mellan parterna.

Om parterna enas, skall huvudmannen fastställa deras överenskommelse. Om enighet inte kan uppnås, skall huvudmannen i stället med eget yttrande hänskjuta tvisten till länsstyrelsen. Lag (1999:306).

4 § Länsstyrelsen skall pröva vem som skall bestämma om kremering eller om gravsättningen.

Länsstyrelsen skall därvid särskilt beakta önskemål som den avlidne kan ha haft. Hänsyn skall också tas till parternas personliga förhållande till den avlidne, främst sammanlevnad, släktskap eller annan nära anknytning."


//Jessie

Annons:
abcö
2015-11-02 15:13
#7

Saken är den att detta finns tyvärr inte skriftligt i något testamente eller liknande. H*n har bara samlat oss och framfört sin önskan muntligt och vi var alla med på det (trodde jag) Men nu efter personens död så framkommer det plötsligt att de andra 4 bara höll med för att "det var lugnast så" och att de nu vill göra tvärtemot om det mesta. Men jag orkar inte bråka. De får väl bestämma.

Pytteliten
2015-11-02 19:08
#8

Det är riktigt respektlöst att inte följa den dödes önskan.

Afturelding
2015-11-03 08:11
#9

#7 Fast om de ändå medger att de varit närvarande när den bortgångne framfört sin önskan så är det fortfarande något som skulle hålla juridiskt. Är ni flera som kan intyga att den bortgångne ville bli kremerad så borde det också hålla.

Ta upp det med begravningsentreprenören i första hand.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Honestyisdead
2015-11-03 11:18
#10

Fy tusan vad hemska människor!  Hur kan man göra något så fult och ignorera det den döde utryckt och önskat! Något är ju fel på dom!

Allt oviktigt
2015-11-04 18:11
#11

Självklart så respekterar man den avlidnes önskan.

Ladydragon
2015-11-04 19:07
#12

Du ska kontakta kyrkan där den döda var skriven och begära medlingssamtal där ni allihopa får träffas och prata igenom det hela och komma fram till ett beslut 

finns bra info på länken här

har vart i liknande situation med en anhörig och vi fick bra hjälp av medlingssamtal och om jag minns rätt så ska detta anmälas så att kremering eller liknande inte får ske innan man har kommit överens så slipper man oroa sig för att någon annan anhörig ska gå bakom ryggen på en och besluta själv hur det ska bli

Maria
2015-11-04 21:49
#13

#12 Det kan ju bli problem om personen inte är medlem i Svenska kyrkan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[LadyK]
2015-11-05 23:24
#14

Behöver inte varit medlem i kyrkan man betalar alltid skatt till sin begravning ändå. Och det är huvudmannen för begravningsverksamheten (oftast kyrkan) på den ort där den avlidne senast var folkbokförd som bör kontaktas för medling.

Maria
2015-11-06 18:29
#15

#14  Vill man ha en präst eller begravningsförrättare så får man betala för det. Vill man ha ceremonin i kyrkan så kan man få betala avgift för det.

"Begravningsavgiften täcker följande:

  • Kremering
  • Lokal för förvaring och visning av den avlidne
  • Transport inför gravsättning
  • Gravsättning
  • Lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler
  • Gravplats på allmän begravningsplats under 25 år"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[LadyK]
2015-11-08 01:12
#16

#15 nämnde inte förrättare alls i mitt inlägg däremot medling är det svenska kyrkan som står för då de alltid är huvudman.

Begravningsförrättare vid borgerlig begravning kan var en släkting ex eller någon från begravningsbyrån och en del kommuner har borgerliga förrättare kan variera vad det kostar att anlita dessa beroende på kommun.

Och begravningar i allmänhet kan bli ganska dyra då begravningsbyrå mm kostar.

Maria
2015-11-08 08:23
#17

#16 Jag vet det men många som lämnat Svenska kyrkan verkar tro att "begravning alltid ingår" via skatten och tänker kanske inte alltid på att vissa saker inte ingår utan att man får betala extra för detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-08 22:47
#18

Såtillvida den bortgångnes önskan inte gör att de efterlevande får stora ekonomiska sviter, utan sett till att täcka sin egen bortgång ekonomisk tycker jag att det är fruktansvärt att inte följa dennes önskan.

Upp till toppen
Annons: