Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 4167 ggr
Bamdad
11/11/15, 1:32 AM

Polygami

Varför är månggifte olagligt i Sverige? Personligen så finner jag inga problem med polygami, sålänge det är uppbyggt på förtroende samt att man är villig att kompromissa. Jag tycker att det är dags att vi bryter samhällets monogama normer och inför månggifte i Sverige! Helt ärligt så förstår jag mig inte på er människor som finner tvåsamheten idealisk än idag…

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”
— Sun Tzu

Annons:
[postmortum91]
11/11/15, 1:45 AM
#1

Det finns flera aspekter på varför JAG tycker det är fel.
Vi lever idag i ett samhälle där många människor från andra länder kommer ifrån, där det kanske inte är så konstigt med just månggifte, därför tror jag också det finns ett större intresse hos "nysvenskar". Jag tror också det finns risk med att månggiftet utnyttjas, speciellt inom de familjer där man tar utövar hedersvåld etc. 
Sedan tror jag det skulle göra det väldigt komplicerat när det kommer till juridiska frågor. Det är nog lättare att ha månggifte i länder där kvinnorna inte får ärva eller äga någonting utan ägs själva av mannen. I Sverige där vi har samma rättigheter tror jag stora problem skulle komma rent juridiskt, speciellt om barn ska involveras. 

Det är ju ingen som hindrar dig från att vara tillsammans med flera flick/pojkvänner, däremot är just giftermålet någonting annat.

Vad för konkreta argument har du för månggifte? 
När är det bra och hur skulle det se ut enligt dig ?

[postmortum91]
11/11/15, 1:47 AM
#2

En till grej: Om jag gifter mig med 5 st män och får ett barn, vems är barnet? Ska endast den biologiska fadern rättigheter/skyldigheter gentemot barnet eller ska alla i familjen få det eftersom vi är en familj? Om jag skulle dö, hur ska mina tillgångar fördelas på mina 5 män?

Vanja
11/11/15, 7:03 AM
#3

Jag har aldrig varit kapabel till att älska mer än en person. Jag skulle heller aldrig acceptera om min sambo hade fler tjejer vid sidan av. 
Så för mig finns det ingen mening med månggifte.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

pyromanen
11/11/15, 8:24 AM
#4

Om flera människor älskar varandra och alla mår bra i den flersamma relationen så ser jag det som något fint. Men polygami, att män kan ha fler fruar, så som det är på många håll i världen är mycket en frpga om mannens val, makt och rikedom. Det brukar inte handla om att hans första fru blir kär i en till kvinna och vill ha med henne i leken! Så jag tror inte samhället är moget att hantera flersamma äktenskap på ett sätt jag kan gilla än.

Pytteliten
11/11/15, 8:52 AM
#5

Finns det samhällen där Kvinnor gifter sig med flera män, eller är det alltid männen som har friheten att välja flera? Rent officiellt menar jag då, med giftermål.

Vyer
11/11/15, 9:30 AM
#6

Eftersom folk redan lever i icke-monogama relationer så vore det ju trevligt om lagstiftningen anpassade sig, eftersom de nu inte finns någon juridisk trygghet för den typen av relationer. Sambolagen täcker bara två personer, även om det är flera som bor ihop. Det går bara att två personer står på hyreskontrakt. 

Och många argument mot månggifte liknar de argument som fördes mot samkönade äktenskap… Som tur var ändrades det och förhoppningsvis blir kommer en lagstiftning som inkluderar polyamorösa också.


Annons:
Scorpio97
11/11/15, 10:38 AM
#7

Jag skulle tycka det vore bra. Då syftar jag dock på polygynandri, alltså att flera personer är gifta med varandra. Inte att en man kan ha flera fruar (polygyni), i så fall måste även fruarna skriva på och gifta sig med varandra. För mig är det en stor skillnad på dom två. 

Det finns uppenbarligen personer som lever i polyrelationer, och jag tycker det är fel att det inte finns någon juridisk säkerhet för dom personerna. Sen blir det naturligtvis krångligt med arv och när det blir barn involverade, men jag tror det skulle kunna lösas om man ville.


//Jessie

millan21
11/11/15, 11:24 AM
#8

Det blir ju så komplicerat om det är många inblandade i förhållandet.

oh-la
11/11/15, 11:45 AM
#9

Problemen med polygami, som jag ser det, om man går ifrån den "omoderna" formen med ett familjeöverhuvud och underställda är att en familj i princip kan bli hur utgrenad och stor som helst. Någon form av inskränkning blir det ju, eftersom det kan bli en riktig härva om en i äktenskapet gifter sig med ytterligare en. Det öppna förhållningssättet till förhållande och äktenskap innebär ju att man kan älska flera, men det innebär ju inte nödvändigtvis att alla älskar alla. Jag kan ju, förutom min första partner älska ytterligare partners som i sin tur har kärleksrelationer. Att begränsa så att äktenskap ska ingås mellan alla motverkar ju verkligen syftet, men kanske blir nödvändigt ur arvssammanhang. Finns flera föräldrar kan det ju bli snurrigt mellan förmyndare och barn. Vem ärver vem, och ska alla barn, oavsett biologisk härkomst ärva alla ur samma familj? Jag personligen är gift men en man i ett äktenskap där bara vi två får plats enligt oss. Vi trivs med det och vill inte ha det på annat vis. Jag förstår däremot absolut att man kan älska fler än en. Hjärtat har absolut plats att älska flera, även för mig. Jag älskar ju föräldrar och syskon trots att jag har en partner. Så varför skulle det inte finnas plats att älska flera partners? Och lika väl som jag vill ge min man all trygghet om något skulle hända är det klart att någon med flera partners vill detsamma. Principen är jag alltså helt på det klara med, och tycker inte det är mer kontroversiellt än att två av samma kön gifte sig (alltså inte alls för att förtydliga. Kärlek är det finaste som finns oavsett!). Praktiskt kräver det nog lite extra tanke för att göra rättvist. Det räcker ju idag med att en familj går isär och bildad om med nya partners för att det ska bli en soppa med bråk och elände, och då är det ändå inte så många inblandade…

[postmortum91]
11/11/15, 12:37 PM
#10

Men jag fattar inte grejen men att man måste gifta sig med flera?
Det borde räcka med att bo ihop med flera eller vara tillsammans med flera, giftermålet borde man låta vara orört till ENDAST tvåsamhet av flera goda skäl.
Giftermålet är många gånger också "Jag binder mig till dig och vi är två mot världen och håller ihop" om man nu inte gör så förstår jag inte riktigt varför man vill gifta sig för rent praktiskt tror jag det bara krånglar till det.

Vyer
11/11/15, 12:56 PM
#11

Fast nu går det ju inte ens att bo ihop flera (juridiskt, att vara sambo med flera, självklart går det rent praktiskt att bo med flera), så det går ju inte att "nöja sig" med det ens. 

Nu är jag inte intresserad av giftermål alls, men jag antar att de som vill vara gift med flera personer vill det av liknande anledningar som de som vill vara gift med en person?  Juridisk trygghet, att fira sin kärlek och vilka andra anledningar det nu kan finnas. 

Varför borde giftermålet vara orört och endast vara för tvåsamhet? Ska det vara helt traditionellt så borde inte samkönade äktenskap få ske, eller hur? 

Att du/ni inte kan förstå varför folk vill gifta sig med flera så betyder det inte att det är fel?


hankans91
11/11/15, 8:24 PM
#12

När folk gifter sig lovar de ju trohet till varandra. Blir ju konstigt om man blandar ihop en tredjepart med. Tänk bara om det blir skillsmässa hur fan löser man det då? Sen tror jag även att sådana här typ av förhållanden kan leda till större ensamhet i samhället också.

[postmortum91]
11/11/15, 9:33 PM
#13

Precis, vem skiljer man sig från?
Vilka ska skriva på skilsmässopappren? 
Tänk om jag bara vill skilja mig från min man Bo men inte från de andra 4, men de andra 4 vill inte skilja sig från Bo. Hur blir det då?

Detta funkar ju typ bara i länder där det är mannen som bestämmer och har kvinnan som ett avelsdjur

Annons:
Vyer
11/11/15, 10:06 PM
#14

Det är väl bara att skilja sig som vanligt? Eller bara skilja sig från en part, om det är det en vill? Det känns som att ni har bestämt er för att det ska vara krångligt och omöjligt och därför får det att låta svårare än vad det behöver vara.


trollslända
11/11/15, 10:06 PM
#15

#13 Om bara en vill skiljas så borde skilsmässan gå igenom iallafall mot de andras vilja. Precis som det funkar om man är ett par där bara den ena vill skiljas. Sen när skilsmässan gått igenom så den som ville skiljas är "fri" så får väl de andra 4-5 (eller hur många de nu är) gifta om sig igen.

[Rhodugune]
11/11/15, 10:10 PM
#16

#12 och #13

Nu har ni krånglat till er för er, månggifte handlar om att man kan gifta sig med mer än en person.
Så om person A gifter sig med person B och sen person C och efter det skiljer sig från B, så har det ju inget med A:s giftemålet till C att göra.
Så även fallet om  också B och C råkar vara gifta. 

Sen har jag ingen aning hur det ska lösas rättsligen med gemensamma tillgångar och så vidare, om man skiljer sig  eller när den man är gift med går bort och har fler än en den är gift med, det har jag inte nog insyn i lagar för att klura ut.

Men faktum är att många väljer att leva så och jag tycker det är själv klart att de ska kunna gifta sig med dem de älskar om det är det de vill, precis som alla andra.
Giftermål borde inte bara vara för hetrosexualla världen över eller bara för tvåsamma.

Sarah
11/11/15, 10:25 PM
#17

Tycker att staten ska skita i hur folk vill organisera sina relationer. Vill 3 pers gifta sig, då borde men bara gå in och se till att det funkar rättsligt.

hankans91
11/11/15, 10:34 PM
#18

#15 #16 När man gifter sig är det mellan två personer tycker jag även fast jag inte är vidare kristen av mig. Sen tycker jag att sånt här bara ökar otroheten mellan folk och respekten för relationer försvinner. Men om folk vill ha flera partners så får de väl ha det. Men jag förstår inte varför de måste gifta sig då bara onödigt.

Vyer
11/11/15, 11:04 PM
#19

#18 - Sådär sa folk om samkönade äktenskap också.


Sarah
11/11/15, 11:16 PM
#20

Hur kan det öka otrohet om 3 eller 4 pers lovar vandra trohet istället för bara 2? Ser ingen logik i det. Om något borde det väl minska otrohet. Var och varannan person är ju otrogen. Uppenbarligen räcker det inte med en person för många.

Annons:
Namiko
11/11/15, 11:18 PM
#21

#18 Jag förstår mig inte på det här med att gifta sig över huvud taget, betyder det att vi ska göra det olagligt för alla att gifta sig? Det hindrade mig inte från att förstå det viktiga i att tillåta samkönade äktenskap. Alla måste inte förstå varför något behövs, det kan behövas ändå och det här är en grej som många vill göra, även om det kanske inte finns någon av dom personerna i din närhet som gjort dig uppmärksam på det hela.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

hankans91
11/11/15, 11:53 PM
#22

#20 Hur kan de ha trohet till varandra? Helt plötsligt kommer någon hem och säger att de hittat någon till de vill ha med sig i sin trohet eller otrohet nu vad man ska kalla det. Det du skriver klingar inte väl i mina öron. Då kanske man kan öppna någon swingers klubb man kan gifta in sig i. #21 Alla får gifta sig men bara med en person. Tänkar bara stackars barn som får växa upp i sådana här relationer. Tex ett barn vill träffa sin pappa. Men han ska bara först hälsa på sina 10 andra barn som han har med sina 10 olika fruar.

Namiko
11/12/15, 12:05 AM
#23

#22 Du borde helt klart läsa på om polyamori, stjärnfamiljer och hur det fungerar i vardagen. Swingers och polyamori är inte samma sak, det finns fasta regler för vad som är otrohet och inte i de olika relationerna och man skaffar inte barn till höger och vänster bara för att man har flera partners.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Vyer
11/12/15, 9:01 AM
#24

#22 - Du har ingen aning om hur icke-monogama relationer ser ut och fungerar va? Det där låter väldigt mycket som grundlösa fördomar.

Varför skulle polyrelationer vara värre för barn än monogama relationer? Frånvarande föräldrar är ett problem även i tvåsamma relationer…det är inte så att alla monogama är fantastiska föräldrar som ger sina barn en bra uppväxt.


[Devya]
11/12/15, 10:20 AM
#25

Så länge de inte skadar någon så ser jag inget problem med det hela. Varför ska vi börja bry oss om hur andra lever sina liv? 

Likaväl som jag tycker att homosexuella ska få gifta sig så ser jag sen inte heller några problem med att månggifte skulle vara särskilt fel. Det är väl bara det juridiska som kan bli lite väl problematiskt.

Att det här skulle öka risken för otrohet är det löjligaste jag har hört. Det finns faktiskt ingen logik i det här.

hankans91
11/12/15, 12:15 PM
#26

#23 & #24 Det jag skrev var bara ett exempel om problem som kan uppstå med dessa typer av förhållanden. Det med swingers klubb vara bara ett skämt från min sida. Men jag skulle dock inte bli förvånad om poly människor söker sig dit. Men jag förstår inte varför de måste gifta sig? Ett giftermål är mellan två stycken och känner man att man inte klarar av att bara gift till en person så ska man inte vara gift heller. Det är inga orättvisor där det är lika för alla.

Vyer
11/12/15, 12:33 PM
#27

#26 - Och förr var äktenskapet bara mellan en man och en kvinna, men så är det inte längre. Att det bara är mellan två personer kan ju också förändras, eller hur? Vad är det farliga i det? 

Alltså, många som går på swingersklubb är monogama. Det handlar om något helt annat än att vara kär i/ha relation med fler än en person. Swingers är mer partnerbyte,  polyamori är att ha flera relationer/vara kär i flera personer. Det är liksom inte samma sak, någonstans, så du kanske ska sluta blanda ihop dem? 

+ Att personen är gift betyder inte att den bara har en relation. Det är inte så att alla icke-monogama är ogifta eller att alla gifta är monogama, vilket en del verkar tro.


Annons:
Rita-S
11/12/15, 1:04 PM
#28

Swingers är inte ens ensbetydande att ha sex med någon annan än sin partner. många Swingers söker sig dit för att få kika på eller bli kikat på. Utan att ha sexuellt omgänge med någon annan än sin egen partner. Dock hör inte det direkt till frågan. 

Jag bryr mig inte om gift med en, två, fem eller samkönat äkteskap. Dock kan jag se stora problem för en juridisk del i skillsmässa som inte kommer bli enkel att lösa för flergifte med mindre det är som i några muslimska länder at mannen är den ända som kan ta fler frugor.. och han äger allt. det är nog juridisk enkelt att förhålla sig till men inte särskillt rättvist. Att få till flergifte, att en person kan ta fler partners, eller att man gifter sig med varandra är nog närtill omöjligt att få till juridisk hållbart på ett rättvist sätt.

Jag har följt flergifte-serien på discovery nog till att se hur de älskar livstilen där ( även om det där är mannen som gifter sig med fler) och hur barnen trivs med. Iaf enligt vad de berättar själv. Det kräver insats från alla parter.. men det gör även ett normalt äkteskap. Det kan vara skitbra.. eller jättedåligt om man inte tar hänsyn till de som redan finns i äkteskapet när man vurderar att dra in en till. (Det är inte samma som att jag vill giftas med fler, jag är monogam och vill bara ha en och vill bara vara den ända för min partner, men vad andra gör är inte mitt problem eller bekymmer så där måste folk få hålla på presis hur de vill så länge allt är öppet och ärligt.)

Så fungerar det ju även för de som i dag är gifta och har öppet förhållande eller tar en gemensam älskare/älskarinna , där med måste man ju ta de samma hänsyn även utan giftemålet. Men som sagt.. jag tror den juridiska biten blir riktig svår. Tills detta eventuellt är löst får man ta till med kontraktbunden samboskap.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

hankans91
11/12/15, 1:38 PM
#29

#27 Såg en gång en dokumentär om folk i poly relationer. Så skulle de iväg och träffa andra poly människor den träffen liknade värsta swingers klubben. Men om jag nu ska sluta blanda ihop poly och swingers så tycker jag att du kan sluta med att blanda ihop flera i giftermålet.

Vyer
11/12/15, 2:00 PM
#30

# 29 - Du kanske inte ska tro att det du ser i en dokumentär speglar alla polyrelationer? Poly och swingers är inte samma sak. Alla swingers är inte poly, alla poly är inte swingers, du kan inte prata om dem som om det vore synonymt med varandra. Det är olika saker. 

Giftermål är inte något som exklusivt är för tvåsamma relationer (om vi tittar i andra delar av världen/tittar på det historiskt sett) så det är väl ganska rimligt att debattera huruvida det ska bli lagligt i Sverige med månggifte, eftersom det finns personer som lever i flersamma relationer?


0utstanding
11/12/15, 3:35 PM
#31

Låt alla vuxna få gifta sig med vem eller hur många de vill. För mig passar tvåsamhet bäst men så behöver det inte vara för alla.

LinaLj
11/12/15, 4:01 PM
#32

Jag ser flera fördelar med polly-förhållande av olika slag. Dels så tror jag att om man hittar personer som fungerar tillsammans och som komplimenterar varandra så finns det större chans att man kan bygga ett stabilt förhållande. Tänk vad skönt det vore när man grälar och när det går så långt att grälet blir ett gräl om att gräla och det fanns en tredje part som kunde gå emellan och säga att "dags att ta ett djupt andetag och lugna ner er".

Dessutom blir det en trygghet när det kommer in barn i bilden. Jag såg något program på tv om en polly-familj där ena mamman fick bröstcancer och ganska snart efter diagnosen gick hon bort. Hon och mannen hade 4-5 barn tillsammans, alla under 15 år, och det var naturligtvis väldigt traumatiskt för dem att mista mamma. Men samtidigt så fanns där ett supportnätverk av vuxna som de redan kände som föräldrar. Det var självklart att barnen blev adopterade av en av de andra kvinnorna och i det stora hela så var det en enormt trygg situation för barnen. Jag som själv har gått igenom att mista min pappa väldigt tidigt och nästan mista min mamma flera gånger under barndomen och som har riskerat att bli placerad hos främlingar om det värsta skulle hända. Jag kan verkligen uppskatta det nätverk av stabilitet som ett sådant förhållande ger.

Det finns naturligtvis andra fördelar men trotts detta så kan jag nog konstatera att det livet inte är något för mig. Jag är ingen supersocial person, tanken på att flytta ihop med en pojkvän kan kännas prövande, jag vet inte hur jag skulle fixa att bo med en hel hög personer.

Men ändå tycker jag att lagen borde ge polly-familjer samma skydd och samma möjligheter och ansvar som andra har. För i och med att man lagstadgar (som tex sambolagen) så får man inte bara rättigheter utan även skyldigheter. Det handlar i mina ögon lika mycket om att skydda utsatta som att ge rättigheter. I dagsläget så finns det inget regelverk vilket man kan dra nytta av om man nu är ute efter att utnyttja människor.

cissi_1993
11/13/15, 8:59 PM
#33

jag kan se fördelar med en polly relation när man har barn men samma fördel finns ju om jag och min sambo bor med mina eller hans föräldrar men det betyder inte att jag vill göra de. juridiskt tänker jag att det bara borde bli ett problem om man har barn?? inte så insatt i Juridiken man jag tänker ju att den man är gift med ärver en och är man gift med flera så får dom väll dela lika på tillgångarna?? dock enskildegendom kan ju bli ett problem.

men jag tycker att man borde helt klart kunna vara sambo med fler en en person däremot skulle jag nog tappa respekten för äktenskapet om de delades av flera. vet att det är samma som man sa om samkönade, jag är gammalmodig och att mina barn nog kommer tycka att dehär är helt normalt men jag kan inte hjälpa de.

LinaLj
11/13/15, 11:01 PM
#34

#33 Jag kan inte se det juridiska problemet med barn i ett polly-förhållande. Det finns ju två biologiska föräldrar och de får ju rollen som vårdnadsinnehavare och alla juridiska rättigheter och skyldigheter som i vilket föräldraskap som helst.

Annons:
[rutt]
11/13/15, 11:15 PM
#35

Jag tyker det diskuteras mer och mer om polygami. Ofta om lite mer förgrenade relationer, som exempelvis en man med två flickvänner, varav en av flickvännerna har en egen utomstående pojkvän. Det ska tydligen funka bra eftersom alla parter är trygga med var dom är i sina relationer.

#5 Jag såg en dokumentär om det. I Nepal tror jag det var. En kvinna brukar ofta gifta sig med flera bröder eftersom i den bergiga trakten kan man inte dela upp marken då den är väldigt begränsad. Nu var det något mer, men jag minns inte exakt.

[Devya]
11/14/15, 6:58 AM
#36

#34 Men hur är det då man inte vet vem fadern är`?

cissi_1993
11/14/15, 8:41 AM
#37

de måste ju göras tester då så man får veta vem pappan är annars blir det ju inte rättvist.

LinaLj
11/14/15, 11:38 PM
#38

#36 Man gör ju som man alltid gör när man inte vet vem pappan är. Faderskapstester är inte något ovanligt i dagens Sverige så krångligare än så behöver man inte göra det. Dessutom så är det nog ganska troligt att man har koll på vem pappan är. Jag tror att de flesta i polly-förhållanden är så pass ansvarstagande att de vet hur man löser det på ett bra sätt, det är ju inte svårt att se till att x blir pappa men inte y.

Upp till toppen
Annons: