Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1114 ggr
smellcaramell
11/16/15, 11:49 PM

Julklapp till mamma

Sitter och funderar på vad mamma ska få i julklapp och känner att allt bara blir samma och samma varje år. Förut har hon fått kläder hon sagt att hon vill ha, present från bodyshop ett antal gånger inklusive deras adventskalender, ljuslyktor och halsband.

I år har hon bara sagt att hon vill ha en plånbok som pappa ska ge henne, och jag har ingen aning. Funderat på några saker:

1. Massage, men det är ju mycket roligare att gå två på massage och ingen hon känner är direkt massagemänniskor..

2. Ljuslykta med doftljus, något från bodyshop och lite småsake, men det är ju typ samma som hon fått alla andra år :(

3. Funderat på att baka något och lägga i en fin ask och så men hon äter nästan inga kakor/bakverk/liknande och säger alltid att hon tycker hon är så tjock o.s.v. och ska sluta äta sånt skräp typ..

Så otroligt svårt! Speciellt när det är så många andra som också ger saker och hon är otroligt svår att hitta på grejer till, hon har allt, ska flytta när de hittar nytt hus så inredning är inte riktigt värt att köpa.. Det enda jag vet att hon behöver är lite avslappning, hon har saker att göra hela tiden, olika sporter med matcher, kioskpass, jobba, fixa allt hemma o.s.v. Så helst hade jag gett henne massage en dag och typ middag så hon bara kan "slappa" men de enda som eventuellt skulle vilja  följa med är väl pappa, som för tillfället inte är en bra idé av olika anledningar, eller min äldre syster men vet inte om hon tycker om massage, vill ju inte skicka med en person som inte njuter av massagen för det blir ju inte lika trevligt.. :(

Någon som har några idéer på julklappar som är lite sådär spaktiga eller något annat som kan tänkas passa?

Annons:
[rutt]
11/16/15, 11:58 PM
#1

Du skulle kunna baka en sockerfri paj eller kakor. 🙂 Jag har gjort flera sånna saker.

Riktigt gott var det med bananpaj med katrinplommon. En annan god sak var kakor med torkad frukt skuren i små bitar och lite stevia(väl vispad i smöret du använder, annars kommer sötman inte ut ordentligt) som sedan toppas till hälften i riktigt mörk choklad.

smellcaramell
11/17/15, 12:02 AM
#2

#1 problemet är att hon inte ens gillar kakor.. visst kan hon ta en bulle när vi har besök men det är ju mer för att besöket ska våga äta, inte för att hon vill ha :(

[LadyK]
11/17/15, 12:57 AM
#3

Jag har de sista åren köpt typ ett får, en get eller en flock kycklingar, till fattiga någonstans i världen, till min mamma och min mormor känns annars som om de har allt.  Man går in på barnmissionen och väljer något där, får ett gåvobevis hemskickat och sen brukar jag på skoj köpa ett bondgårdsdjur och slå in till dem. Mamma har fått en ko några getter och kycklingar och hon har bondgårdsdjuren i bokhyllan.

Honestyisdead
11/17/15, 3:20 AM
#4

Varför är massage för två?

Jag har aldrig varit på massage med någon annan.  Det är ju en sak för att slappna av.  Inte för att umgås.

Annars kan ju ni två gå?

[Tuulikki]
11/17/15, 10:53 AM
#5

Mitt återkommande tips - hemmagjorda kropps/läpp/hand-skrubbar :)

Har postat recept i billiga-julklapps-tråden på miljonär iFokus

smellcaramell
11/17/15, 2:15 PM
#6

#3 inget som riktigt passar henne tyvärr :( #4 Alla ställen med massage häromkring måste man vara minst 2-4 personer på för man kan bara hyra hela anläggningen :( Och jag uppskattar inte alls massage och känner mig obekväm, vilket märks på hela stämmningen sen.. Får se om jag hittar någon annan som kan följa med, dock blir det ju svindyrt, kostar typ 2000kr tror jag.. #5 tyvärr tar hon sig aldrig tid till sånt hemma för där är det så mycket annat att göra att hon inte har ro att sitta och njuta, får hon åka iväg så finns det inget annat att göra än att njuta :)

Annons:
Honestyisdead
11/17/15, 2:38 PM
#7

#6 Det låter väldigt märkligt att alla ställen skulle fungera så. Var bor du?

parsley
11/17/15, 3:12 PM
#8

Vad har du för budget?

smellcaramell
11/17/15, 5:47 PM
#9

#7 mindre stad, finns 3 ställen som erbjuder massage och på alla ställen måste man hyra hela stället..

#8 har typ ingen budget, och ändå hittar jag inget som känns bra..

Honestyisdead
11/17/15, 6:04 PM
#10

Finns det någon nagelsalong? Lite manikyr är alltid trevligt

lkmf
11/17/15, 6:06 PM
#11

Har du några barn tänkte i så fall kanske en fotobok eller fotokalender med dom i.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Maria
11/17/15, 7:07 PM
#12

Kanske en middag/lunch ute tillsammans.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
11/17/15, 7:13 PM
#13

Kommer man inte på den perfekta julklappen väljer man något som är tillräckligt bra och är nöjd med det. 🙂

Kan det passa med en tidningsprenumeration eller bok?

Gör en matkorg med lite användbara råvaror beroende på vad ni gillar i er familj, till exempel te,  något finare salt, mörk choklad…

Om du vill ge bort något hemgjort så finns det alternativ som kanske känns hälsosammare än kaksmet, t ex salta mandlar eller mandlar med laktritssmak.

Annons:
[Udoon]
11/17/15, 7:22 PM
#14

En bra bok, någon trevlig parfym, ut och äta nåt gott? Grejer till lite hemmaspa kanske? Några ansiktmasker, badolja, mysiga doftljus, kanske en flaska vin (om hon gillar det). Presentkort kanske inte känns så jättekul att ge bort men ska man flytta så kommer ju sånt alltid till nytta då. Annars tycker jag att #3 var riktigt rolig, då gör man ju nytta också🙂

Honestyisdead
11/17/15, 7:38 PM
#15

En Delikatesskorg kanske?

smellcaramell
11/17/15, 9:23 PM
#16

Känner mig så negativ nu, men tyvärr är det inget som direkt passar henne :( Hon är ingen människa som njuter av sånt man kan äta, slutar alltid med att pappa äter upp allt.. Manikyr går inte då hon jobbar inom våden och det är totalförbud på långa och målade naglar, även genomskinligt lack.. Hemmaspa tar hon sig inte tid till, hennes schema är alltid fullspäckat med sånt som mamma anser att hon "måste" göra. Sen har hon inte ro att sitta still hemma heller, har aldrig sett henne sitta still och bara kolla på tv/läsa en bok i mer än 15 minuter innan hon är uppe och springer igen..

Men ska se med pappa och brorsan om de vill sponsra till något spa med min syster eller så.. Annars får jag klura vidare.

Sen är jag bara 19 så har inga barn. Min äldsta brorsa har hittat den klockrena presenten till henne, en fotobok med bilder från stugorna som mamma, pappa och äldsta brorsans familj äger där de samlar bilder från två år i taget. De böckerna älskar hon men det är nog den enda boken hon "läser"(tittar i), bortsett från loggboken på jobbet..

parsley
11/18/15, 7:54 AM
#17

Har ni någon julmarknad i närheten? Där kanske du kan hitta något hantverk, t ex hemstickade vantar eller strumpor.

Lär dig yinyoga eller någon annan yogaform och kör ett pass eller flera med henne. Det är avslappnande.

Upp till toppen
Annons: