Annons:
Etikettallmänt
Läst 3585 ggr
Novelia
2015-11-25 14:56

Sällskapsspel

Vilket sällskapsspel tycker ni är roligast? :) har inga spel alls hemma och funderar på att önska mig tex Alfapet i julklapp men vill gärna ha tips på fler. Jag gillar tex "med andra ord", men har tröttnat lite på det.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
ilenna90
2015-11-25 15:02
#1

a till ö tycker jag är kul :) av dom gamla klassikerna så älskade jag verkligen den försvunna diamanten haha! :) synd att dom gamla spelen fortfarande ska vara så väldigt dyra bara o:

jagga-ewe
2015-11-25 15:23
#2

Jag äääälskar att spela Carcassonne! I mitt tycke det bästa spelet om man är fler än två som spelar. Det tar inte heller en halv evighet att spela klart, som tex Monopol gör. Passar de flesta och mina ungar har gillat det sen den minsta var ca åtta.

Ett annat vansinnigt kul spel är Kill Dr Lucky. Det är lite krångligare eftersom dels reglerna är på engelska (tror inte det finns översatt) och dels är spelordningen inte helt självklar. Man går medsols om inte en spelare är i samma rum som Dr Lucky. Hela spelet går ut på att ta död på gubben, men alla andra försöker hindra dig. Nån sa en gång att det här är spelet som utspelar sig INNAN Cluedo, men jag har inte spelat Cluedo, så jag vet inte.
Vi har spelat KDL många gånger hemma. Ungarna var inte gamla när de började vara med, o de hänvisar fortfarande till det som "spelet där pappa sa bu och vann!" efter en ovanligt kort runda. Det brukar leda till att vi tar fram ordboken för att bli helt överens om nån betydelse på ett ord, så det är även bra för hela familjens engelskakunskaper. =)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Carrosh
2015-11-25 15:49
#3

The Resistance
Elfenland
Cyclades
Power Grid
Tsuro
DiXit
Blood Rage
Shadow Hunters
Formula D
Munchkin Cthulhu

En hel del av dem är strategispel, men det är inte direkt några halvdana Alfa-spel 😃

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

obstitant
2015-11-25 17:13
#4

När då då? tycker jag är kul. Det är kort med historiska händelse som man ska placera i relation till andra händelser, man behöver alltså inte gissa exakt årtal utan bara före eller efter andra händelser.

Maria
2015-11-25 21:33
#5

När & Fjärran, TP, Monopol. Alfapet, Yatzy är de första jag kommer på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jojaton
2015-11-25 22:44
#6

Vi har kört "Vem vet minst" ett par gånger - när man väl kommit in i det är det roligt (det är helt omöjligt att förklara reglerna, haha!)

Johanna - Instagram

Annons:
Novelia
2015-11-26 08:04
#7

Tack för alla tips! 😀 Ska kolla upp dem!

I have no sympathy for people without empathy

Myrrami
2015-11-26 08:09
#8

Ticket to ride, Timeline

Zadeira
2015-11-26 12:20
#9

Alfapet, TP, Riket, Cluedo, Monopol, Risk är mina favoriter.

Sarah
2015-11-26 12:30
#10

Ticket to ride! 

Smallworld, star realm, munchkin, carcassonne

MinnaJosefin
2015-11-26 12:41
#11

Carcassonne är riktigt roligt som du redan fått tips om ☺ stratego är med roligt om man gillar strategispel!

fridaas
2015-11-26 17:55
#12

Caracassonne, monopol, cluedo, besserwisser, yatzy, den försvunna diamanten, settlers,

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Tuulikki]
2015-12-01 04:04
#13

Det borde man ju veta! är jätteroligt🙂

Annons:
Jojaton
2015-12-01 20:54
#14

Finns ett som heter Ubongo (tror jag) som också är kul. Typ pussel som man ska lösa på tid.

Johanna - Instagram

Sammet1
2015-12-14 11:07
#15

Spank the Monkey. Jag föredrar den klassiska utan expansionen Monkey Business, men det är en smaksak.

Ett kortspel där du ska bygga ett torn av skrot, försöka förstöra alla andras torn och hålla ögonen på en busig apa som klättrar runt på skrotupplaget.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

MyntareCarlsson
2015-12-26 21:44
#16

Jag önskar att jag provat flera spel!! 

Mitt favoritspel idag är absolut Smallworld.  (tills jag provat någott ännu roligare såklart)

 www.fantasygoldcoins.simplesite.com

Metal Coins For Your Game

[niklaeri02]
2015-12-27 16:48
#17

#0 Jag har spelat "Settlers of Catan" (http://www.catan.com) rätt mycket där jag bor. Det är roligt, men man kanske ska gilla lite strategiska spel då också.

pyromanen
2015-12-27 17:42
#18

Tycker också likt #17 att settlers från Catan är kul. När det är lov och det är ok om det tar lite tid. Gammaldags kortleksr kan bara trevligt om det ska vara över lite snabbare.

MyntareCarlsson
2015-12-29 20:00
#19

Jag har aldrig spelat "Settlers från Catan" men många gånger har jag stått och hållt i kartongen  , så nära att köpa det.

 www.fantasygoldcoins.simplesite.com

Metal Coins For Your Game

vendelay
2015-12-30 14:20
#20

Pictionary tycker jag är kul och lagom svårt. 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Carrosh
2016-01-01 11:50
#21

Spelade Dungeon Fighter igår. Ett väldigt roligt spel med ett väldigt okonventionellt sätt att använda tärningar på: tärningen ska studsa på bordet innan det ska träffa brädet, man får kasta genom en eldring eller en vattenpöl (spelbrickor som ser ut som sådana), kasta tärningen från någon annans kroppsdel eller medan man hoppar osv. Riktigt roligt om man är några stycken!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Novelia
2016-01-01 16:11
#22

Jag köpte först LOGO spelet. Inte värt.  sen köpte jag  Carcassonne och vi har spelat det flera gånger nu, så himla kul! :)

I have no sympathy for people without empathy

jagga-ewe
2016-01-01 16:25
#23

Vi körde carcassonne med fyra expansioner (tornet, draken, lador samt broar) och två miniexpansioner (brev samt färjor) häromkvällen. Istället för grundspelets 72 brickor hade vi då totalt 154 brickor! Tog ungefär fyra timmar… O vi känner bara mer o mer att vi måste skaffa expansionen med floderna oxo! *skratt*

Igår körde vi bara grund-carcassonne med kompisen vi var hos. Det var första gången han spelade, men lär inte bli sista. =)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Novelia
2016-01-05 00:48
#24

#23 oj! Visste inte att det finns så många! Vi har bara grundspelet, fast där ingick floden, biskopen och trädgårdarna. Vilken expansion tycker ni är roligast? Vilken rekommenderar ni? :)

I have no sympathy for people without empathy

jagga-ewe
2016-01-05 05:19
#25

#24 Det finns åtminstone 8 expansioner och 5 miniexpansioner. Jag har inte de du har då, eftersom det verkar va kört att få tag i floden separat. Vill ha den! Funderar på att köpa det stora grundpaketet bara för att få med de grejerna.

Bästa expansionen, enligt mig, är draken o prinsessan. Tornen var oxo jättebra. Den jag tycker är tråkigast är borgmästaren. Men vi har inte spelat den så mycket. Miniexpansionen Brev gillar jag skarpt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Carrosh
2016-01-06 01:35
#26

#25 Det finns åtminstone 10 expansioner, om inte fler. Det har kommit en hills & sheep såg jag plus en Star Wars ed.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

jagga-ewe
2016-01-06 13:58
#27

#26 Men SW-edition är inte en expansion, det är en egen variant av grundspelet. Precis som det finns en söderhavsversion och en vinter-version.

Hills&Sheep ligger bra till för att bli nästa exp som köps in här. Om jag inte får tag i floden vill säga. =)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Novelia
2016-01-07 08:03
#28

#27 floden gör typ ingenting. Man kommer igång med spelet och får en fin flod i landskapet men utöver det är den egentligen inte speciell. Den har ett kloster, några städer och 1-2 vägar på sig. annars spelar man inte aktivt med just floden.

I have no sympathy for people without empathy

Carrosh
2016-01-07 08:20
#29

#27 Ah, det måste det ju vara förstås! Var längesen jag spelade det nu, spelat så mycket annat ett tag. 😛

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

jagga-ewe
2016-01-07 09:17
#30

#28 Och en extra omgång gråa gubbar, så man kan vara 6 spelare! Det är största anledningen att jag vill ha floden. Slippa använda andra pluppar när vi har kompisar på besök. Dessutom kan det behövas nåt mer som skär av fälten, maken är överjäklig på att plocka till sig mycket poäng med bönder. =)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: