Annons:
Etikettkänslor
Läst 2089 ggr
[Charlotta360]
12/2/15, 9:54 PM

Åldersskillnad

Tvungen att skriva av mig lite bara. Jag och nuvarande kompis var ihop. Det var 16 år skillnad mellan oss och han hade alltid sin syster emot sig på grund av åldersskillnaden. Jag är 30 och han 46 snart. Han var ofta ledsen och sårad. Men vi var lyckliga och trivdes jätte bra tillsammans. Vi hade den mest underbaraste relationen man kan ha. Är ledsen att hans syster inte kunde acceptera det. Hon fick till slut som hon ville för min älskling gjorde slut och vi är nu istället kompisar som ses ibland.

Annons:
Blanksteg
12/2/15, 10:05 PM
#1

Jag förstår inte riktigt hur den åldersskillnaden kan störa någon? Det hade varit skillnad om ena var 17 år eller yngre. Systern borde verkligen inte lägga sig i relationen, och han borde verkligen stå upp för sig själv och inse att systern inte har något att bestämma över vad gäller er relation.

Maria
12/2/15, 10:05 PM
#2

Det kan väl knappast vara enbart systern "fel"?

Åldersskillnaden är väl ett mindre problem då ni båda är mogna vuxna.

Vad var orsaken att han gjorde slut? Sa han att det var på grund av hans syster? Det låter märkligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

jessica55
12/3/15, 5:16 AM
#3

Ålder har ej ingen betydelse, om man tycker om varandra och känner kärleken och trygghet men den man lever med så är de bara å fortsätta att älska varandra. Man väljer ju själv vem man vill leva med. Jag är 24 och min sambo är 32år jag älskar han fortfarande som den dan jag träffade han.. de så ledsamt att att han syster lägger sig in på eran förhållande. Hoppas de ordna sig mellan er eller om du finner någon annan.

fruktgumman
12/3/15, 6:36 AM
#4

Så han gjorde slut för att hans syster tyckte det?

Aleya
12/3/15, 8:20 AM
#5

Att skylla på någon annan då någon gör slut är inte rätt. Den som gjorde slut hade ett val. Visst att någon kan ha påverkat så att den vill göra slut. Men människan har en fri vilja. Så för din skull så gå vidare med livet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Charlotta360]
12/3/15, 8:38 PM
#6

Han bråkade hela tiden med sin syster för att hon inte tyckte om våran relation. Men samtidigt har jag nu tänkt på att han hade ju faktiskt ett val och hans val var till slut att göra slut. Som ni säger så tycker inte jag heller att hela skulden ligger på hans syster. Mitt liv går vidare. Men det är lite svårt bara efter 4 år tillsammans.

Annons:
Mrsarrow
12/5/15, 5:45 PM
#7

Tycker inte att det var en åldersskillnad att prata om när det handlar om vuxna människor! Och göra slut med någon för att systern tycker det, det däremot låter inte som något en vuxen människa gör, det måste ligga mer saker bakom det tänker jag.

whiteangel2
12/7/15, 8:33 PM
#8

Min man är 16 år äldre än mig och jag var 19 när vi träffades. Vissa hade åsikter om detta men efter 3 år var vi förlovade och nästan 5 år efter första mötet gifte vi oss och människor i omgivningen hade vant sig. Det kan ta tid men vill man verkligen lå löser det sig oftast, inte alltid dock.

Marre

Navai
12/7/15, 9:24 PM
#9

Jag kämpar också just nu mot det moraliska dilemmat med åldersskillnaden. Mannen jag träffar är 30 år äldre än mig och den mest underbara människa jag träffat, så oerhört snäll och mild. Men vi är på två helt olika nivåer i livet och kämpar mer att få det att fungera trots starka åsikter från människor omkring oss. De flesta på hans sida har varit väldigt positiva medans min familj och vänner har varit mer negativa.

Elinmatsdotter
12/7/15, 11:13 PM
#10

Blir så himla ledsen och trött för er som måste rättfärdiga era förhållande för omgivningen. Folk är så snabba med att dömma. Jag tror ingen bara skulle klampa fram till huge heffner eller Charlie sheen och säga att dom är skruvade för dom har yngre tjejer men är man känd och man är det plötsligt ok i mångas ögon. Blir kräkig på dubbelmoralen! Är man tillräckligt vuxen för att ta lån, köra bil, och rösta borde man ju vara tillräckligt mogen för att själv välja vem man vill dela livet med?

[stefanmurhagen81]
12/7/15, 11:42 PM
#11

10 håller helt klart med dig

Loris M
12/8/15, 5:53 PM
#12

#10 Visst är det dubbelmoral. Samma sak om det handlar om en kvinna som har en betydligt yngre partner. Då helt plötsligt är det mera accepterat och positivt. och då är man en puma. Dessa Kvinnor framställs ofta som sexiga, åtråvärda, sofistikerade och målmedvetna. När det finns exakt samma skillnad men det är mannen som är äldre, heter det istället att kvinnan är ung, förvirrad, har det kanske lite jobbigt, söker trygghet och saknar en fadersfigur. Eller har ett dåligt förhållande till sin egen far. Är så himla trött på dels förutfattade meningar, dels fördomar och dels att människor kan inte låta bli att döma. 

Själv är jag gift med en man som är 14 år äldre och vi har varit tillsammans i drygt 20 år. Och jag har alltid haft en bra relation med min pappa. 😃

Pytteliten
12/9/15, 1:32 AM
#13

#12 Den uppfattningen har absolut inte jag! Att äldre kvinna med yngre man skulle vara mer accepterat eller uppfattas allmänt positivt menar jag. Och då har jag ändå levt länge i ett sådant förhållande! Till att börja med har många (bl a hans föräldrar) varit skeptiska. Just hans föräldrar har väl inte kommit över det ännu…

I min ungdom hade jag ett förhållande med en dubbelt så gammal man. Det förhållandet var det ett par personer, dock inte närstående, som försökte tala mig ur. I övrigt såg ingen det som konstigt.

Annons:
Loris M
12/9/15, 11:23 AM
#14

#13 Det är möjligt att närstående inte har lika lätt att acceptera, men det gör samhället. Jag menade generellt. Hur det uppfattas när man pratar om äldre Kvinnor och yngre män. Exempelvis i media får vi den bilden som jag beskriver. Jag gjorde en snabb googling på "puma kvinnor" och fick massor med  länkar där som var mycket positiva. Se ex. det här: http://www.aftonbladet.se/relationer/article12293868.ab

Där framställs kvinnorna på sättet jag beskriver ovan och sen lägger man till förstås till kändisar som är i sådana förhållanden för att ytterligare förstärka den positiva bilden vi ska ha. Att äldre män som är ihop med yngre Kvinnor "hyllas" på samma sätt, har inte jag sett.

Gaara
12/9/15, 10:00 PM
#15

#14 Nu så var ju den artikeln dock över 5 år gammal. :) Men det kanske är så fortfarande?

Loris M
12/9/15, 10:08 PM
#16

#15 Har du en annan uppfattning? 

Jag har inte tittat på hur gammal artikeln är utan tog det första jag fick upp. Men poängen är att det inte går att hitta liknande artiklar med "äldre man-yngre kvinna" oavsett om det handlar om nu eller för fem år sedan.

Gaara
12/9/15, 10:59 PM
#17

#15 jag har uppfattningen att de flesta tycker att en åldersskillnad som är så pass stor att den ena partnern skulle kunna vara den andras förälder är rätt äckligt oavsett kön så länge det handlar om att den yngre är i 20-årsåldern. Men det är min uppfattning av det hela och vad jag upplevt. :)

Sjuttan
12/9/15, 11:33 PM
#18

Det är faktiskt så   att ingen syrra eller morsa eller någon annan heller  Har rätt att lägga sig vem  någon annan väljer som partner!     ENDAST  paret själva avgör detta!

Om jag som äldre kvinna väljer en man som är 30 år yngre,   väntar   jag mig ingen förståelse från omgivningen,   men omgivningen har inget att säga till om i frågan.  Det skulle enbart han och jag  bestämma själva,  men vi skulle kanske  inte  visa oss ute tillsammans så ofta,   onödigt att dra på sig elaka glåpord.

Traditionellt har väl äldre  (rika)  män hållit sig med snygga unga Kvinnor  och det har väl varit accepterat?

Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: