Annons:
Etikettsvärföräldrar
Läst 3259 ggr
blådörr
12/28/15, 8:44 PM

Problem med svärfar

Ja hörni, jag vet inte  riktigt var jag ska börja..
Jag tycker väldigt bra om min svärfar, vi har kommit bra överens från första gången vi sågs- vi skojar, skrattar och har allmänt trevligt. Jag tycker om honom som en svärfar helt enkelt, inte riktigt lika bra relation till svärmor då hon är lite svårare att få god kontakt med.

Nu till problemet, svärfar har nu vid olika tillfällen (alltid i samband med att han tagit alkohol) varit lite för på. Kysst mig på halsen bland annat. Jag tycker inte att det är okej och jag blir väldigt obekväm. Vad ska jag göra? Jag som alltid annars har lätt för att stå för mina åsikter,  är verbal och duktig på att sätta ner foten blir handlingsförlamad när han sätter igång, jag får inte fram ett endaste ord. Första gången han gjorde ett sånt här närmande var på vårat bröllop, vet inte vad som ändrades där och då? "Nu är hon min svärdotter, så nu jävlar…" Eller vadå???

Vad sjutton ska jag göra? Jag vill inte ställa till med någon scen och förstöra deras familj, eller det är ju inte jag som förstör, det förstår jag också - det är han. Men det känns som att det är mig skulden kommer att hamna på. Dom har varandras ryggar så att säga, dom skulle nog förneka hela händelsen.

Jag vill verkligen inte vara i den här situationen…

Annons:
Stallmima
12/28/15, 8:50 PM
#1

Börja kanske med att prata med din man om detta, och att du inte känner dig trygg i detta

[peter54]
12/28/15, 8:52 PM
#2

Kan du inte börja med att prata med din man? Han borde vara din självklara förtrogne i detta.

blådörr
12/29/15, 2:03 AM
#3

Har redan pratat med min man, ingen av oss vet vad vi ska göra åt detta..

XeZafir
12/29/15, 9:54 AM
#4

Att svärfar är på detta sättet kanske gör din kontakt med svärmor lite svår? Säg till svärfar helt enkelt. Detta kan man ju faktiskt göra utan att ställa till med en scen, men ju längre man låter svärfar behålla sitt dåliga sätt desto jobbigare :)

Lycka till att meddela svärfar att det är fel hals han är på ;)

fruktgumman
12/29/15, 1:22 PM
#5

Jag tror inte att jag hade klarat av att hålla tyst om det direkt när det sker. Jag hade definitivt knuffat bort honom och sagt "vad håller du på med, sluta med det där" Sen om andra hör så är det ju honom det blir pinsamt för och inte mig.

L1isa
12/29/15, 2:15 PM
#6

#3 Ursäkta mig nu men vad är det för mes till man du har? Det är väl bara han säger till sin far. 🤔 Hade någon av min förälder gjort så mot min partner hade jag sagt till direkt oavsett om alla hade vänt mig ryggen sen. Aldrig jag skulle tillåta någon av  mina föräldrar bete sig sig så, usch.

Annons:
amandain
12/29/15, 3:43 PM
#7

#3 Men hur är det möjligt att din man inte vet vad han ska göra? Han ska ju givetvis prata med sin far om att hans snuskiga beteende mot dig är oacceptabelt. Klarar inte din man av det så prata med gubben själv om att du tycker hans beteende är obehagligt.

[Forest]
12/30/15, 9:28 PM
#8

Det bästa hade vart att din man i sånt tillfälle verkligen kläcker något som din svärfar tar rätt och tydligt. Att han är på dig och kysser dig på halsen förstår vem som helst att du inte trivs med. Tar inte din man detta så får han stötta dig när du ryter i nästa gång, själv hade jag lämnat festen och verkligen visat att nu har det gått för långt. Lycka till, och jag skickar en smaklenspark på din svärfar. 😎

[Daisy-Moa-Elsa]
12/30/15, 9:41 PM
#9

Ursäkta… men josses "Kysst mig på halsen bland annat" det way off okej. Lessen men hur kan din man inte ha ryggrad nog att saga ifrån till sin far? Har inte din man valt dig som familj och den han vill leva med? Så enligt mig förstör du ingen familj genom att inte acceptera detta,  I mina ögon helt "sjukt" beteeende av en svärfar, han ska inte kyssa dig någonstans förutom möjligen kinden eller pannan.

pyromanen
12/30/15, 9:50 PM
#10

Måste säga ifrån då tydligt att det inte kan missförstås. Nästa gång om han kommer närmare än vad du är bekväm med får du säga "nädu" eller liknande och flytta på dig eller knuffa honom vänligt men bestämt. Visar du inte att det inte är ok lär han väl fortsätta.

Upp till toppen
Annons: