Annons:
Etikettförhållande
Läst 4241 ggr
[OliviaAivilO1]
2015-12-29 09:04

Pojkvänner har för bråttom

Hej, jag  är 24 och har varit ihop med min lika gamla pojkvän i en månad ungefär och det känns som han har väldigt bråttom med det mesta, det är som att han en checklista för vårt förhållande. Han vill lägga upp att vi är tillsammans på facebook, att han ska få träffa mina föräldrar och vice versa samt och massa "gulliga" smeknamn och kärleksförklaringar hit och dit (inget jag älskar dig än, tack och lov). Jag har ifrågasatt varför det är så bråttom (svaret blir "varför inte?") och jag vill ta förhållandet som det kommer.

Varför har han så bråttom?

Annons:
Leritza
2015-12-29 09:21
#1

Hur länge umgicks ni innan ni blev tillsammans? Ser inge bråttom med det han vill. Det mesta som du skriver, förutom fb relationsstatus hade jag redan gjort med mitt ex redan innan vi blev tillsammans. Men då hade vi umgåtts i över ett år och alla är ju olika

XeZafir
2015-12-29 09:29
#2

Varför vill du inte berätta och visa upp honom för familjen? Varför är gulliga smeknamn att gå för fort fram?

Det känns som om du inte riktigt vill vara med denna kille? När man träffar någon som man känner för brukar man inte försöka gömma denna, det känns mindre seriöst i mina öron iaf.

[OliviaAivilO1]
2015-12-29 09:30
#3

Jag har umgåtts med honom sen mitten av oktober men vi har inte varit "seriösa" sen kanske mitten av November. Till saken hör väl att jag är en ganska avvaktande person som inte gillar att rusha in i saker, känner jag mig stressad så kan det lätt bli att jag känner mig trängd och bara flyr ifrån det och jag vill verkligen inte att det ska hända då jag verkligen gillar honom. 

Det känns som han resonerar på så sätt att har vi inte checkat av alla dessa "villkor" så är vi inte tillsammans, vilket antagligen är hans tillvägagångssätt för att få sin vilja igenom. Jag vill ju göra allt det jag hade med i första inlägget, men jag vill bara ha lite tid att göra det så det känns naturlig och inte forcerat. 

Tack för svaret Leritza :)

[OliviaAivilO1]
2015-12-29 09:34
#4

Tack för svaret XeZafir! 

Absolut vill jag träffa hans föräldrar och tvärtom! Men efter en månad känner jag knappt att vi känner varandra tillräckligt för att vet om det kommer hålla ett längre tag. Jag vill inte ta hem en kille som sen en månad senare kanske jag inte är ihop med (vilket inte så jag känner, jag gillar verkligen honom). Men jag vill ändå avvakta en månad eller två till. 

Självklart vill jag vara med honom, men om han verkligen är så seriös som han framstår att vara så förstår jag inte grejen med varför allt ska gå så snabbt om man ändå planerar att hålla ihop :)

XeZafir
2015-12-29 09:47
#5

Han ska förstå…du ska ha det på ditt sätt? Jag låter nog lite hård men menar inget illa bara hur jag läser din test.

Det krävs två att dans och det spelar ingen roll hur länge man är tillsammans för det finns inga garantier att det håller ytterligare en månad, ett år, tio år eller livet ut. Vad man inte ska missa i livet är att leva och våga satsa, utan dessa ingredienser kommer man inte långt tyvärr.

Att vara försiktig är inte fel, men ibland kan ens försiktighet upplevas som avstånd ur den andra partens sätt att se på det.

Lycka till :)

Scorpio97
2015-12-29 17:06
#6

Ni verkar helt enkelt vara olika. Vissa springer in i allt, medan andra vill avvakta lite och ta det lite lugnare. Båda sätten är såklart okej, men det kan bli lite krångligt om man är olika (: 
Så ni kanske behöver ta ett ordentligt samtal om det här, så att ni kan kompromissa och komma överens om när ni ska göra saker. Båda ska ju vara bekväm med tempot.


//Jessie

Annons:
pyromanen
2015-12-29 17:28
#7

Ärlig och samtidigt respektfull och med kärlek kommunikation. Säg till honom att för dig kanske det tar 3-4 månader innan du är redo för att träffa varandras föräldrar. Att du verkligen gillar honom fast är lite långsammare än han helt enkelt. Be honom att ni gemensamt bestämmer tempot.

[LoveUnite]1
2015-12-30 02:07
#8

Prata med honom hur det får dig att känna.

1 månad kan jag också tycka kanske är lite snabbt (om man inte känt varandra ett tag innan)  men ändå skönt att veta han älskar dig så pass att han vill visa upp dig för sin familj o vänner.

2 av mina ex fick jag träffa föräldrarna i stort sätt inom 1-2 månader, kändes dock inte snabbt för min del då jag kanske är likadan, de fick träffa mina inom samma tidsram.

Mitt senaste ex dock ville inte visa upp mig för någon och vi var ihop från o till i 5 år.

Pytteliten
2015-12-30 11:42
#9

Varför vänta? Känns det rätt ser jag ingen anledning. Jag var på fest med hela min blivande sambos släkt och vänner (minst 40 personer) när vi hade varit ett par i några dagar!!! Då var det gjort liksom 😃. Outade på facebook gjorde vi så fort vi bestämt oss, då hade vi träffats i 1 ½ månad ungefär.

Skulle någon jag hade känslor för vilja vänta länge skulle min första reaktion vara att ifrågasätta om hans känslor verkligen är av det rätta slaget. Så att ni pratar med varandra om detta är säkert lösningen!

_Fisken
2015-12-30 12:12
#10

"..och ta förhållandet som det kommer" är väl egentligen menat "…och ta förhållandet i den takt jag vill".  Att säga "..som det kommer" är just att åka å träffa föräldrar o lägga upp det på Facebook -  fast lite mer på hans sätt.

Det är ingen kritik mot dig. Du är som du är. Han är som han är. Lite mer otålig. Vill just detta "fastställande" lite fortare och på ett annat sätt än du.  Han kanske är osäker pga tidigare erfarenheter och vill manifestera ert förhållande på ett tydligare och snabbare sätt så han kan känna lugn? "När alla vet då är det en sanning".  Jag antar att han har bra egenskaper för övrigt?

angest
2015-12-30 12:42
#11

Jag tycker inte alls att det låter som bråttom. Jag skulle snarare tycka det var konstigt om min nya partner ville ha kvar sin singelstatus på fb trots att vi varit ett par i en månad. Det skulle kännas som han skäms för mig om han fortfarande vill att det ska stå "singel" fast han är ihop med mig. Min sambo träffade mina föräldrar och syskon efter en veckas förhållande. Jag träffade hans föräldrar och syskon veckan efter det. Vi bodde ju alla i samma stad så varför inte? Om man har föräldrarna 100 mil bort så kanske man inte åker hela vägen för att visa upp nån man varit tillsammans med några veckor men absolut dom kompisar, syskon föräldrar och släkt som bor nära hade vi ju träffat den första månaden.

Gaara
2015-12-30 15:31
#12

Du säger ju att han är din pojkvän, hur kan det då vara för bråttom att lägga upp på facebook att ni är ett par? Ni har ju bestämt er för att satsa på er två, varför ska man då vänta med att träffa föräldrar osv? I så fall borde ni ju snarare ha väntat med att kalla varandra för pojkvän osv kan ju jag tycka.

pyromanen
2015-12-30 17:58
#13

Kag tycker inte det är konstigt om man först vill fatta litegran sjålv vad som händer innan man basunerar ut relationen på nätet och hälsar på föräldrar när det är helt nytt. Jag skulle nog också vilja ta det lite lugnt. Vi har olika tempo helt enkelt. Att acceptera och respektera,

Annons:
[Devya]
2015-12-31 10:08
#14

#13 Men då kanske man ska vänta med att bli ett par och dejta varandra lite längre istället? Om man har bestämt sig för att bli ett par så ska man också vara redo för att ta det ett par steg längre i mitt tycke då. Vi har ju alla olika åsikter så det är viktigt att vara på samma sida då man bestämmer sig för att bli ihop. Oftast innebär det ju att man lägger ut på fb att man är ihop då det väl sker och sen blir det träffar med vänner och familj. Om man inte är redo för det så bör man kanske fortsätta att endast dejta en längre tid(dock kanske exklusivt), eller ser jag helt fel på den här saken? oO

Jag dejtade en kille i fem månader och sen bröt vi upp. Vi var inte pojkvän och flickvän utan vi dejtade endast och vi båda var medvetna om detta. Jag ville ta det lugnt och vara säker på min sak innan vi gick vidare (vi hann aldrig ha sex för jag vill endast ha sex med en kille först då han är min pojkvän), Under den tid vi dejtade hade jag fortfarande statusen singel på min fb-sida, även om killen och jag endast dejtade varandra de sista 3-4mån.

Leritza
2015-12-31 13:36
#15

Att bara kännt en person i ca två månader och redan vara tillsammans är enligt min åsikt att gå väldigt snabbt fram även om man inte är avvaktande. Så kan vara där i problemet egentligen ligger. Att du egentligen behövt mer tid innan ni inlett förhållandet. De enda du kan göra i det här läget är att snacka och va helt ärlig om att du vill vänta med saker. Jag tillhör kanske kategorin extremt avvaktande dock. Och hade ju haft tid och lära känna folket i hans umgängeskerts innan vi blev tillsammans. Så för min del var ju de sakerna redan naturligt från 1 dan

Kajsami
2016-01-01 14:27
#16

Men varför måste allt gå så himla fort fram och träffa ens föräldrar och allt på en gång? Jag förstår fullständigt ts. Och varför måste man öht basunera ut på facebook att man är förhållande och med vem? Hur man använder facebook måste väl ändå vara ens ensak?  Jag tycker det känns som att folk här i tråden försöker pressa ts till saker hon inte känner sig redo för,  Varför kan man inte bara respektera att folk har olika takt?

Gaara
2016-01-01 15:36
#17

#16 det jag menade med mitt inlägg är att om man inte vågar visa för vänner, familj och släkt på facebook eller i verkligheten att man har en partner så kanske man inte borde kalla personen för sin partner förrän man känner sig säker. Man får ta saker så långsamt man vill. Men problemet är ju inte facebook egentligen utan att man kanske inte borde kalla någon för sin pojkvän om man inte kan acceptera att den ena vill visa sin lycka på facebook med att skriva att den är tillsammans med personen i fråga. Har man valt att bli tillsammans med någon irl så ska det ju inte verka märkligt, eller tyckas att det går för fort fram pga att någon vill att det ska synas på facebook att de är ett par. Träffar man sina föräldrar sällan så tycker jag det kan väntas med att låta sin nya respektive att träffa dem, men träffar man dem ofta så är det ju inte konstigt om man vill kunna ta med sin partner dit.

pyromanen
2016-01-01 15:39
#18

Vaddp? Skulle det inte vara ok att vara ihop utan att lägga ut det på facebook!!??? Jag har massor sv facebookvänner som inte ens fyller i alla dedör informationsfälten. Jag har fylld i de fält jag kånner för.

angest
2016-01-01 16:03
#19

Det är klart att man inte måste basunera ut på fb att man är i ett förhållande. Men vad jag menade var att jag tycker det är fel att låta statusen "singel" stå kvar trots att man är ihop med nån. Då kanske det kan tolks av partnern som att man skäms över denne. Men såklart att man kan ha sökfälten tomma. Var det kanske så ts menade?

Kajsami
2016-01-01 22:06
#20

#17 Då borde väl ditt tänk även gälla andra olika stadier i en relation?  Att man kanske inte skall få kalla sig "ihop" förrän båda kommit till stadiet att de vill gifta sig eller få barn? 

Och man behöver inte fylla i alla uppgifter på facebook om var man gått i skola, var man jobbar, om man har relation etc. Det är och borde få vara helt valfritt vad man skriver och inte skriver på facebook. Det har absolut ingenting med att skämmas att göra. Jag har inte skrivit var jag gått i skola, och det beror inte på att jag skulle skämmas över skolan. Att man inte skriver i att man har en relation betyder inte att man är singel. Lika lite som att man inte skulle  ha någon skolutbildning alls bara för att man inte fyllt i skola. Jag känner jättemånga på facebook som är både gifta och har barn och olika typer av relationer men som det inte står om på deras profil. 

Om en partner precis i början av en relation skulle pressa mig till att offentliggöra på facebook att vi har en relation och säga att jag "skäms över honom" om jag  inte är beredd till detta så hade jag nog ganska snabbt gjort slut. Jag skulle inte vilja ha någon partner som bestämmer över vad jag lägger upp på facebook.

Annons:
Gaara
2016-01-03 21:33
#21

#20 Vänta va? Varför ska man endast få vara ihop om man vill gifta sig eller få barn. :P Nu får du ju ge dig. Vad har det med saken att göra? Kallar man någon för pojkvän så är man ju tillsammans. XD Man måste ju inte gifta sig eller skaffa barn för att vara ihop, men brukar ju faktiskt vara ihop i ett tag innan man tar såna beslut. X')

Jag har inte heller sagt att man MÅSTE fylla i saker på facebook. Men att säga till någon att den INTE ska göra det för att man tycker det är att gå för fort fram får mig att känna att personen inte är redo att kalla någon för sin pojkvän.

För övrigt så finns det inget val för att skriva i att man har barn på facebook så att du känner många som inte har det ifyllt kan jag förstå. :) 

Ts partner har väl inte sagt att denne tror att ts skäms över honom heller? Och det var väl ändå partnern som ville lägga ut att de var tillsammans? Rätta mig gärna om jag har fel.

Kajsami
2016-01-03 23:50
#22

#21 Nu har det nog blivit lite missförstånd här… Du skrev innan att man inte borde få kalla sig "ihop" om man ännu inte känner sig beredd att bli presenterad för en ny pojkväns föräldrar. Då undrade jag var du tycker gränsen går för att få kalla sig "ihop". Om man kanske rentav måste vara på bröllopsplaneringsstadiet eller något? En liten överdrift, ja, men detta var för att visa hur det kan te sig om man hårddrar ditt tänk. Min poäng i det hela var att jag inte tycker att några relationsstadier (som att träffa den andres föräldrar, publicera  på facebook, bli sambo, gifta sig etc) skall ha något att göra med att definiera sig som tillsammans. Man skall få kalla sig ihop oavsett i vilket stadium relationen är i, det får väl par själva bestämma över om de är ihop eller inte. 

Jag vet inte om du menar att jag skulle ha sagt att någon inte skall lägga upp saker på facebook, det du skriver är lite otydligt. Men jag tycker att man själv borde få bestämma över om man vill lägga upp och publicera privata saker på facebook och att det inte har något att göra med att skämmas. Nej, ts skrev inget om det, men du gjorde det. Du skrev att om man inte ville lägga upp privata saker på facebook så betydde det att man skämdes. 

Och jag förstår inte varför man inte skall få kalla sig "ihop" om man inte vill lägga upp information om saker på facebook. Man är inte singel bara för att man inte skriver om sin relation på facebook. Någon är inte automatiskt outbildad för att den inte lagt upp information om var man gått i skola och folk behöver inte vara arbetslösa för att de  inte lagt upp var man jobbar. Och att de inte lagt upp sådan information behöver inte alls betyda att de skulle skämmas.  Hela ens människas liv finns inte på facebook och behöver inte göra det heller.

Jag har inte skrivit något om att det skulle gå att fylla i om man har barn. Jag skrev att jag känner flera som är gifta och har barn och olika typer av relationer men som inte skrivit om det på facebook, det vill säga relationsstatusen eftersom det är det vi pratar om. Men visst går det att publicera även barn på facebook. Om ens barn är med på facebook kan man lägga till "son" eller "dotter" kring dessa personer.

Gaara
2016-01-04 17:54
#23

#22 Nej det jag sa var att man inte ska kalla någon för sin pojkvän om man tycker det är att gå för fort fram att vilja berätta för alla att man är tillsammans med någon. Inte att man måste presenteras för föräldrarna. Men att ingen får veta om att man har en "pojkvän" säger mig att man kanske inte borde kalla personen för det än då.

Vart har jag skrivit något om att skämmas? Jag har skrivit om att vara rädd och att känna sig osäker. Det är en annan sak. Skäms man över någon så lär man inte ens starta ett förhållande med den personen, så det är rätt uteslutet i min värld i alla fall. Och om du nu tycker det är frivilligt att lägga upp statusar på facebook, varför tycker du då att TS har rätt i att inte tillåta sin pojkvän att lägga upp om att han är tillsammans med personen i fråga?

Det har inget att göra med att inte vilja lägga upp. Det handlar om att neka den andra att lägga upp statusen för att man tycker den går för fort fram fast man kallar varandra för sin partner. 

Och ja, vad hade barn med saken att göra när det inte ens finns som ett val? Du hade kunnat skippa det som inte är relevant för ämnet.

Upp till toppen
Annons: