Annons:
Etikettallmänt
Läst 2747 ggr
amandain
2015-12-29 22:50

Tvättar ni händerna?

Jag blev nyfiken med anledning av andra tråden hur vanligt det egentligen är att folk struntar i att tvätta händerna efter toabesök.

Ni kan svara på om ni tvättar händerna efter toabesök när det finn tvål och vatten tillgängligt på plats. Svara det alternativ som ligger närmast.

Annons:
Fridaaaa
2015-12-29 22:52
#1

Tvättar alltid händerna efter toabesök. Usch ohygienskit och äckligt annars :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fruktgumman
2015-12-29 22:52
#2

Tvättar alltid händerna

Tarotstollan
2015-12-29 22:57
#3

Tvättar alltid händerna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2015-12-29 23:10
#4

Jag tvättar alltid händerna efter toabesök. Dock kan jag erkänna att jag inte tycker det är äckligt att låta bli att tvätta. Jag är typ motsatsen till en person med bakteriefobi, för jag tänker inte alls på det. Så länge det inte finns synlig smuts tycker jag helt enkelt inte att det är äckligt. 

Men eftersom jag har blivit uppfostrad till att sköta hygien, jag vet att andra tycker det är äckligt samt att jag kan sprida sjukdomar (jag vill ogärna att andra människor ska bli sjuka pga mitt slarv) så gör jag som man ska. Alltså tvättar jag händerna efter toabesök, hanterar rå kyckling försiktigt, undviker att röra "riskområden" på offentliga toaletter och liknande. Men jag har inte den där naturliga rädslan för bakterier som dom flesta andra verkar ha. Jag har exempelvis märkt att jag inte är lika försiktig med tillagning av mat när jag lagar mat åt mig själv, jämfört med om andra ska äta också. Men jag är även den enda i familjen med stålmage och som väldigt sällan blir sjuk (;


//Jessie

[Hadraniel]
2015-12-29 23:15
#5

#4 Att du inte är så noga för egen del och att du sällan blir sjuk hör nog ihop lite då man förmodligen får bättre immunförsvar om man inte är så noga med att allt ska vara kliniskt rent hela tiden.

Zabbio
2015-12-29 23:15
#6

#4 Skulle kunnat skriva precis samma sak :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zpookey
2015-12-29 23:27
#7

Tvättar alltid händerna efteråt. Och lika mycket som jag inte vill ha andras bakterier så ska jag knappast tvinga på andra mina bakterier om jag har några….så resonerar jag.

Sollar
2015-12-29 23:43
#8

Jag tvättar alltid händerna, och om jag är iväg så har jag oftast våtservetter i väskan.

Aniara14
2015-12-30 00:35
#9

Jag tvättar självklart alltid händerna efter samtliga toabesök. Spelar ingen roll om det var nr 1 eller 2. Det har jag gjort så långt tillbaka jag kan minnas.🙂

Även vid alla andra tillfällen när jag måste ta i smutsiga saker som t ex jordiga potatisar eller annan rotfrukt, otvättade ägg (som ofta har både dun, rester av skit och golvströ utanpå) under/nedre delen av skor och stövlar m m, så är det självklart för mig att tvätta händerna ordentligt med tvål och varmvatten efteråt. Det är så enkelt och tar bara nån minut, så det finns ingen ursäkt för att strunta i det.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Lorinta
2015-12-30 00:40
#10

Ja alltid med tvål och vatten. Jag tvättar ofta händerna överlag då jag hatar känslan av smutsiga/klibbiga händer.

felle-j
2015-12-30 01:13
#11

Tvättar alltid händerna efter toabesök. Tvättar också ofta händerna även om jag inte har varit på toa. Hatar också att ha smutsiga händer, precis som #10

oh-la
2015-12-30 01:30
#12

Absolut om jag varit på toa. I övrigt är jag inte nojig direkt. Jo, om jag åker tåg. Då tvättar jag händerna så fort jag kommer hem. Jord och liknande bekommer mig inte alls. Lite smuts är inget jag får panik över. Är jag i stallet har jag inga problem att tugga i mig ett äpple efter att jag pysslat i boxen. Jag äter morötter och potatis direkt från jorden som jag bara sköljt under kranen, trots att händerna är jordiga. Jag plockat nypotatis i affären med händerna också. Med tanke på bakteriefloran på gemene mans händer, trots handtvätt och även sprit, är jord det minst äckliga efter att folk tallat på grönsakerna. Jag bryr mig inte om andra har jord på fingrarna heller. Sjuk, och då menar jag riktigt sjuk, har jag nog inte varit de senaste 15 åren…

[Tuulikki]
2015-12-30 09:25
#13

Tvättar alltid händerna

Annons:
[Hayabusa]
2015-12-30 09:26
#14

Självklart! Dessutom alltid innan jag påbörjar matlagning t ex.

pyromanen
2015-12-30 11:16
#15

Om jag är hemma och bara kissat händer det att jag struntar i att tvätta händer. Tvättar alltid "borta" och efter nr 2. Tvättar alltid innan matlagning och alltid när jag handlat (hållit i inköpskorg/vagn, pengar mm). Eftersom jag är keramiker har jag händerna i lera och tvättar händer så mycket att de blir uttorkade.

angest
2015-12-30 12:01
#16

Ja jag tvättar absolut alltid händerna efter toabesök borta som hemma. Jag tycker det är så sjukt äckligt att besöka offentliga toaletter och inte tvätta händerna. Jag har sett många karlar gå ut från offentliga toaletter där det finns handfat utanför toaletterna men dom går bara förbi. Inte en enda kvinna har jag sett göra så därför drar jag slutsatsen att det också är vanligare bland männen att slarva med handhygienen. Jag förstår inte vad som är så jobbigt med att tvätta händerna efter man varit på toa. Tar ju inte ens en minut.

[Lilyz]1
2015-12-30 18:54
#17

Jag har alltid varit noggrann med att tvätta händerna efter toabesök, det känns liksom självklart. Men jag har liksom inte tidigare reflekterat över alla bakterier man kommer i kontakt med i badrummet, tills jag läste en kurs i mikrobiologi. Nu tänker jag alltid på hur viktigt det är med handhygienen! 🤮

[Forest]
2015-12-30 21:13
#18

Jag brukar i regel tvätta både före o efter toabesöket, det är för att jag jobbar i butik och det sitter i att tvätta direckt när man kommer in i personalrummet och sen blir det givetvis efter toabesöket :) Även handsprit tas 😃

Stallmima
2015-12-30 22:19
#19

Alltid

Blanksteg
2015-12-31 00:38
#20

Alltid. Tycker det är hemskt äckligt om man inte gör det. Tycker också det är äckligt när man inte fäller ner toalocket efter sig, då jag hört att bakterierna sprider sig uppåt från toan när man spolar. Jag vågar inte längre ha tandborsten framme på handfatet för det, ifall en besökare skulle spola med toalocket uppfällt. :P

Annons:
[LadyK]
2015-12-31 01:41
#21

Tvättar alltid av mig efter toabesök MEN inte alltid med tvål då jag har mycket känslig hud på händerna med sårbildning mm, hemma har jag tvål som funkar för mina händer men ute vågar jag helt enkelt inte använda tvålen alla gånger.

Whateverbitchesidfc
2015-12-31 04:56
#22

Jag tvättar alltid mina händer efter toalettbesök. Jag tvättar händerna många gånger om dagen även då jag inte gjort något särskilt. Jag bara gillar att tvätta händerna för det känns fräschare så. Men efter ett toalettbesök så tvättar jag alltid. Tycker det låter riktigt vidrigt att inte göra det.

[Devya]
2015-12-31 08:36
#23

Jag tvättar alltid händerna efter toabesök och på jobbet tvättar jag händerna ofta oberoende vad jag hittar på pga att jag jobbar med barn. Jag blir i princip aldrig sjuk och magsjuka har jag ej råkat utför sen någon gång på 90-talet. Då brukar jag också trösta barn som råkat bli sjuk mittiallt på jobbet, men jag ser till att aldrig röra mitt ansikte under tiden och jag tvättar alltid händerna noga med tvål efteråt och då jag kommer hem byter jag kläder. Det tycks vara ett fungerande koncept.

Whateverbitchesidfc
2015-12-31 09:26
#24

Jag blir väldigt ofta sjuk. Jag har hört nånstans att om man är för hygienisk så kan man enklare bli sjuk. Stämmer detta?

pyromanen
2015-12-31 09:43
#25

Man blir lättare sjuk om man har sämre immunförsvar och det kan hänga ihop med att man har för lite av dom snälla bakterierna i sig. Snälla bakterier får man T.ex. När man äter råa grönsaker och lite överallt. Dålig handhygien däremot riskerar smitta dig med dåliga bakterier. Så ät bra och tvätta händerna 😊

Annielle
2015-12-31 16:12
#26

Är bra på att tvätta händerna och skulle aldrig hoppa över det när jag har varit utanför min egen lägenhetsdörr, en sådan självklarhet att man inte vill ha andras sjukdomar och bakterier med sig in som man sedan sprider över allt där man tar.

Folk som inte tvättar händerna för att de inte själva lätt blir sjuka är så himla egoistiska som inte bryr sig om att de ändå sprider smittor vidare till andra som lättare blir sjuka…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Mysan_
2015-12-31 21:29
#27

Tvättar alltid händerna med tvål, trots att jag är allergisk och mina händer är alldeles röda och svider.

Annons:
VästkustFia
2016-01-01 12:56
#28

Tvättar normalt alltid händerna men kan hoppa över någon gång när jag är ensam hemma och inte t ex ska laga mat direkt efteråt. Så jag svarade andra alternativet.

[Túrwen]
2016-01-01 13:05
#29

Tvättar alltid händerna med tvål och på jobbet även med handsprit eftersom att jag jobbar inom sådan bransch där hygien är väldigt.

[Devya]
2016-01-01 13:52
#30

Jag måste erkänna att jag kan inte förstå det där med att man ibland hoppar över att tvätta händera då man är hemma. Jag tvättar alltid händerna oberoende om jag är ensam hemma eller ute någonstans. Det sker per automatik och jag skulle känna mig otroligt obekväm om jag inte tvättade händerna efter att jag har varit på toaletten. Kanske jag har något fel då jag skulle känna nästintill obehag om jag hoppade över det någon enstaka gång. :)

Frosstis
2016-01-01 18:36
#31

Tvättar alltid händerna två gånger med tvål och vatten. Är väldigt rädd för bakterier och tycker det är äckligt. Slickar aldrig på mina fingrar om jag inte precis tvättat händerna  innan jag ätit det kladdiga/sockriga. Vägrar ta i handtag med handen, undviker att ta på offentliga grejer som stolar bord väggar osv om jag inte måste (där folk ofta rör grejerna). Vill inte ta mig själv i ansiktet och vägrar låta någon annan ta åå mitt ansikte. 

Tvättar händerna ofta..

Silver83
2016-01-01 18:47
#32

Tvättar alltid händerna efter toabesök. Skulle det vara så att det inte finns tillgång till vatten/tvål på stället där jag är, om man t.ex. är ute nånstans, så brukar jag ta en våtservett.

Fransu
2016-01-01 19:04
#33

Givetvis tvättar jag händerna efter toalettbesök. Tvättar händerna ofta även utan att ha varit på toaletten. Är väldigt noga med handhygienen (övrig hygien också förstås). Är sällan sjuk.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-01 19:08
#34

För mig är det självklart att man har en god handhygien. Det har inget med "bakterieskräck" att göra.  Men  bajs/kissbakerier tror jag icke är något vi behöver utsättas för. Sen spelar det ingen roll om jag är ensam hemma när jag kisser eller inte… kiss å bajs som kiss å bajs oavsett antalet personer i fastigheten

Annons:
pyromanen
2016-01-01 19:11
#35

#30 altså om jag är hemma och enbart kissat, då förstår jag faktiskt inte varför det skulle vara äckligt. Jag brukar inte få kiss på fingrarna. Största risken att få bakterier på sig skulle då vara att torka händerna i en handduk där nånsnnan torkat sig efter att ha tvättat slarvigt. Eller nör man håller i handtaget till dörren. Ni som tvättar noga med tvål även efter att ha kissat hemma, rör ni dörrhandtaget när nu går ut från toa? Eller använder ni armbågen för att öpona dörren eller torkar hantaget med sprit innan ni går ut? Logiken fattas.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-01 19:15
#36

# 35 nope då gäller armbågen eller en pappersservett.

Varför fattas logiken?

Fransu
2016-01-01 19:15
#37

#35 Jag öppnar dörren med armbågen. Behöver jag låsa upp en dörr så gör jag det med papper emellan. Jag får erkänna att jag lider av bacillskräck så jag kan vara ganska överdriven i min renlighet. Har exempelvis svårt att äta borta när jag inte är säker på att maten har hanterats på rätt sätt enligt mig. Ett handikapp helt klart.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[silkesnosen]
2016-01-01 19:22
#38

#35 Om man alltid tvättar händerna så kan det väl inte rimligen finnas kiss-/bajsbakterier på handtag heller?! Det betyder ju att hemmet är rent och därmed kan man ta i handtag. Jag är dock mycket äcklad på offentliga toaletter som kan se ut som svinstior och då jag vet att många inte tvättar sig, så där gäller papper emellan. Skulle aldrig sätta mig på en offentlig toalett, så paper där också eller stå.

Honestyisdead
2016-01-01 19:37
#39

#38 alla tvättar inte händerna.

pyromanen
2016-01-01 19:45
#40

#37 även hemma?

pyromanen
2016-01-01 19:48
#41

#36 nej om du använder papperservett för att ta dig ut från ditt egna badrum hemma då fattas ingen logik. Jag tänker dock att det måste vara frpgan om överdriven basillskräck. det måste vara svårt att leva ett vanlugt socialt svenssonliv med sån bacillskräck.

Annons:
annia1
2016-01-01 20:12
#42

Klickade i ibland och det av anledningen att bakterier är nåt man måste ha och utsättas för för att kroppen ska kunna ha ett bra immunförsvar. Så jag är inte så noga när jag är hemma.

Dom som har bacillskräck kan jag förstå, men förstår inte varför just toa besök är som ett rött skynke för andra. För vi utsätts för bakterier hela tiden. Den som har bacillskräck kanske inte ska titta på denna film från ett test som mythbuster gjorde för flera år sen gällande tarmbakterier i badrum och de hade en testdel i ett kök som inte varit i närheten av badrummet, men ändå fanns tarmbakterier även på dessa. Filmen är ca 4 min och på engelska. För dom som inte kan/vill titta på filmen så finns en lite sammanfattande text även den på engelska.

Sen ni som har mobiltelefon hur gör ni med den. Den utsätts hela tiden för bakterier/virus av olika slag. De flesta tar med sig den in på toa, inte nödvändigtvis hemma, men när man är ute. En del tar med sig på toa även när dom är hemma, för vissa så följer den bara med eftersom den är i fickan, andra använder den medan dom sitter på toa och det gäller både män och Kvinnor.
Och de som åker buss eller tåg brukar hålla på med mobilen och personer runt omkring hostar/nyser/ och det kan hamna på mobilen. Finns väl ingen som tvättar händerna innan den svarar i mobilen, ev snabbt torkar av händerna med handduk eller papper om de är våta/kladdiga. Och få som tvättar händerna efteråt utan bara återgår till det de gjorde. Visst har mobiler ändrats, men normalt sett så ska de inte utsättas för vätska så att rengöra dom ordentligt är svårt.

Jag är mer rädd för alla kemikalier som används överallt för kroppen är inte gjord för att hantera kemikalier så kroppen tar nog större skada av alla kemikalier, men kroppen är gjord för att hantera bakterier och virus och klarar av de flesta.

.

annia1
2016-01-01 20:26
#43

Göra ett tillägg gällande mat. Bakterier/virus dör vanligtvis när man kokar/steker maten. Så det man måste vara noga med är frukt och grönt som inte hettas upp så där behöver man ha tvättat händerna och sen skölja frukt/grönt noga.

.

Annielle
2016-01-01 20:30
#44

43# 

Jo, fast gällande hantering av kött och fisk är det ju väldigt viktigt med rengöring av skärbräda, redskap och händer efteråt, kan ge allvarliga sjukdomar annars…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

pyromanen
2016-01-01 20:39
#45

#44 gäller vissa sorters kött bara. Tex. Mycket viktigt med hygienen när man hanterat köpt kyckling. Döremot kan man ju äta viss biff rå (råbiff) just flr att det är så rent från farliga bakterier. Även mycket fisk går att äta rå (sushi)

Annielle
2016-01-01 20:44
#46

45# det är många som tror att det är mest kyckling, men tyvärr gäller det även annat kött.

Läs här om du vill:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11880905.ab

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[silkesnosen]
2016-01-01 20:53
#47

#42 Med jämna mellanrum så torkar jag av teknikprylar som används med desinficerande servetter. Fullkomligt självklart då man har dem överallt. Det är noga att man tvättar sig efter toalettbesök och förhindrar smitta till andra eller drabbas själv. För mig är det bara vanlig hygien. 

En av anledningarna till att vi har betydligt mindre dödlighet på sjukhus och dylikt numera även om det tydligen börjar att slarvas, är att vi tvättar händerna. Innan dess så kunde det vara farligare att föda på sjukhus då läkarna bara gick från rum till rum utan tvätt emellan. Det här var ju en stor upptäckt som revolutionerade vården. Det handlar om respekt mot andra då alla inte har lika bra immunförsvar. Exempelvis gamla.

pyromanen
2016-01-01 21:06
#48

#46 jag har pluggat livsmedelshygien på universitetet så jag är inte helt nollställd på området 🙃

Annons:
pyromanen
2016-01-01 21:08
#49

#47 självklart är det jätteviktigt med handhygien soeciellt dör det finns sjuka människor och dör det finns många människor och dörmed större smittorsk (dagis, skola, sjukhus mm)

Annielle
2016-01-01 21:09
#50

#48

Det låter ju bra!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-01 21:54
#51

# 47 därmed inte heller sagt att du vet allt om bakterier, då det finns många ”skolor” om ämnet

pyromanen
2016-01-01 22:01
#52

Jag vet absolut inte allt om bakterier. Och har t.ex. alldrig hört om flera skolor om ämnet.

Jag skulle alldrig drömma om att hantera kött utan att tvätta fingrarna både före och efter. Fast av delvis olika anledning. När det gäller t.ex. en kyckling jag ska laga till så är det viktigaste att se till att inte bakterier som med stor sannolikhet finns i kycklingen ska smitta ner nåt som äts rått eftersom man då kan bli riktigt illa sjuk. Om jag skulle göra råbiff skulle det mer handla om att undvika att smitta ner köttet och samma med Sushi.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-01 22:09
#53

# 52 jösses med "skolor" menar jag folks olika åsikter, inte bokstavligen skolor. Trodde inte det var så okänt uttryck men kanske är jag för gammal för internet med mina stenåldersyttryck

Catta-
2016-01-02 22:49
#54

Då kommer jag och går mot strömmen, kalla mig "äcklig" om ni vill… Jag tycker extremt få saker är äckliga och tänker oftast inte på att man är "tvungen" att tvätta händerna efteråt. Brukar tvätta händerna om jag är smutsig men annars tänker jag oftast inte på det. Bryr mig inte heller om andra personer inte gör det. Jag är inte rädd för kroppen och allt som hör till och är sjuk max en gång om året, om ens det.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Intehärutandär
2016-01-03 00:04
#55

Tvättar alltid händerna. Är bagare med, så då blir det en massa handtvätt extra som sitter i ryggmärgen.

Annons:
[peter54]
2016-01-03 13:55
#56

Jag tvättar alltid händerna, både före och efter toalettbesök, innan och efter matlagning och också före och efter jag äter.

Ria74
2016-01-03 15:47
#57

Jag tvättar alltid händerna efter toalettbesök, tvättar händerna om jag varit och snutit mig eller pillat ögon eller öron också.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Spöket
2016-01-03 16:37
#58

Jag tvättar alltid händerna efter toa-besök samt innan jag äter och när jag kommit hem efter jag har varit ute.

Multi vad?

Rumblebee
2016-01-03 21:55
#59

Jag är alltid noga med att tvätta händerna. Har jag bara kissat blir det oftast med hett vatten, annars används det tvål också. Tvättar händerna flera gånger om dagen dessutom, och inte bara efter toabesök. Förstår inte hur folk kan strunta i att tvätta sina händer efter toalett besök.. Tycker det är lika äckligt som att nysa i handen och sedan vara på och pilla på en massa saker som någon annan kan komma att vidröra.

Aniara14
2016-01-10 04:05
#60

#59 "Tycker det är lika äckligt som att nysa i handen och sedan vara på och pilla på en massa saker som någon annan kan komma att vidröra."

Det håller jag verkligen med om, men tyvärr gör inte alla andra det.

Jag såg en gång hur en av expediterna i charkdisken på min vanliga mataffär först hostade ordentligt i ena handen, och sen direkt efter återgick till att hantera dom oförpackade ömtåliga matvarorna som om inget hänt. Fy, f*n vad äckligt! 😡🤮

Behöver jag tala om att jag gick därifrån utan att köpa nåt från charkdisken…?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Djungelvrål.
2016-01-10 05:36
#61

Jag tvättar alltid händerna. Kan till och med tvätta en extra gång för att jag känner att den första inte blivit ordentlig. :)

Allt oviktigt
2016-01-10 08:30
#62

Tvättar alltid händerna. Kan inte förstå hur någon kan strunta i det

Annons:
Upp till toppen
Annons: