Annons:
Etikettallmänt
Läst 5899 ggr
älvornas dal
1/3/16, 1:45 PM

Får din partner läsa dina mejl, sms m.m.?

Eftersom den här tråden…. http://relationer.ifokus.se/discussions/5686ba5d8e0e7419690024eb-nar-partner-ar-misstanksam-och-svartsjuk?discussions-1#21

…. håller på att spåra ur och handla om i fall det är okej att din partner läser dina, mejl, sms, går igenom kontakter eller använder din telefon…. så vill jag skapa denna tråd så ni kan diskutera det här.

Vad tycker du? Är det okej med det jag skrev ovan? Varför/varför inte?

Annons:
Fridaaaa
1/3/16, 1:50 PM
#1

Ja han får läsa men han gör inte det för att han litar på mig och tvärtom.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
1/3/16, 1:51 PM
#2

I den mån min fru skulle vara intresserad av att läsa mina mail är det inga problem för mig, men hon är inte intresserad av mina mail om de inte handlar om något som rör hela familjen och samma sak gäller för mig om hennes mail.

Kalli
1/3/16, 1:51 PM
#3

#0: Förlåt om din tråd blev kapas älvornas dal.

Självklart är det ok om min partner använder min telefon om det behövs, på samma sätt som vederbörande får använda min dator eller låna mitt bankkort. Till använder räknas dock inte gå igenom mina mail, läsa mina SMS, gå igenom mina kontakter för att kontrollera vilka som finns där.

Det handlar inte om huruvida man har något att dölja, det handlar om integritet. Min och andras. Det valfri människa skriver till mig rör bara mig och den människan, jag sitter inte ihop med min respektive och denna behöver inte veta precis allting jag vet. Det är inte samma sak som att ha hemligheter. Dessutom ser jag inte varför det skulle finnas ett behov av att gå igenom sin partners mail/SMS/kontakter.

Aleya
1/3/16, 1:53 PM
#4

Jag tycker att ingen har att göra med vad jag skriver åt folk eller vilka jag skriver till. Lika lite som jag har att göra med vad andra gör. Så ne, ser det som intrång om någon ska rota i mina mail och kontakter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

älvornas dal
1/3/16, 1:55 PM
#5

#3 Ingen fara. Jag märker att det här är något som ofta återkommer och där meningar är väldigt skilda, så då är det bra med en egen tråd.

För att svara på mina egna frågor i #0 så tycker jag att det är okej. När det gäller min partner men inte andra så klart.

[Hadraniel]
1/3/16, 1:57 PM
#6

För min del beror det nog helt på anledningen till att min partner gör det.

Letar hon till exempel efter ett nummer till någon hon ska ringa gällande något eget ärende, men som hon saknar numret till är det ju såklart helt ok men då ser jag helst att hon frågar om det innan. Saknar hon däremot tillit till mig och bara vill snoka igenom vilka personer jag har inlagda i min telefon är det ju absolut inte ett ok beteende.

Annons:
Vyer
1/3/16, 2:00 PM
#7

Nej, det är inte okej.


[peter54]
1/3/16, 2:00 PM
#8

För mig känns det mycket främmande att ens använda ordet "snoka" när det handlar om min fru. Det finns förstås ingenting att hitta vare sig för mig eller för henne i våra mail eller telefonlistor och jag begriper inte hur man ska kunna leva i en tvåsamhet med sådana hemligheter eller ens varför.

Kalli
1/3/16, 2:01 PM
#9

#6: Det är ett exempel på vad jag menar med behöver. Har jag en kontakt i min telefonbok som min partner behöver men inte har numret till är det såklart inget problem att hen letar reda på det. Om hen däremot går igenom mina kontakter för att se vilka som finns där vore ju bara konstigt.

#5: Tycker dina vänner/arbetskamrater också att det är okej? Att din partner läser igenom deras SMS/mejl i jakt på bevis på att de är otrogna med dig?

Kalli
1/3/16, 2:03 PM
#10

#8: Vilka hemligheter menar du då? Och vad skulle du kalla det att någon läser igenom konversationer som på inget sätt rör dem? Vad är syftet?

älvornas dal
1/3/16, 2:12 PM
#11

#9 Han är ju "ute efter mig" inte dem. Det handlar inte om dem, men jag antar att de inte skulle tycka att det är okej. Fast vad har det med saken att göra?

Vyer
1/3/16, 2:18 PM
#12

#8 Det kan ju finnas saker som andra skrivit i förtroende, i mail och sms, som de inte vill att någon annan ska se. 

Det är fullt möjligt att skriva saker i förtroende som en inte vill att ens partner ska läsa. 

Klart det är "att snoka" att läsa någon annans sms eller mail, om det sker utan tillåtelse.


Kalli
1/3/16, 2:18 PM
#13

#11: Mycket. Läser din man dina mejl och SMS läser han ju också andras mejl och SMS eftersom jag antar att du inte sitter och skriver med dig själv. Att du inte har något emot det är ju ditt val, men de personer som skriver till dig kanske inte räknar med att allt också ska läsas av din man. Har men nära vänner kan det ju finnas saker man vill hålla privat med sina egna vän, inte i förläggningen med dennes man.

Annons:
[Forest]
1/3/16, 2:25 PM
#14

Jag svarar ja på detta.

Loris M
1/3/16, 2:26 PM
#15

#0

Ja, det får han. Liksom jag hans. Men jag tror inte att vi någonsin gjort det. Det finns väl inget behov.

trollslända
1/3/16, 2:29 PM
#16

Ja det är helt ok att han använder och/eller läser meddelanden på min telefon. Enda gången jag är "hemlig" med min mobil är veckan före jul och veckan före hans födelsedag. Då kan det mycket väl hända att jag får meddelanden från vänner/föräldrar som vill fundera med mig om någon julklapp/present till min partner. Så dessa två veckor under året bär jag ofta min mobil på mig. Övriga dagar kastar jag ofta ifrån mig mobilen på soffbordet och där ligger den så länge jag är inomhus hemma. Piper det till i den när han sitter i soffan medan jag står i köket så har det mer än en gång hänt att jag hojtat och bett honom läsa upp vad jag fick för meddelande och från vem.

Samma åt andra hållet förstås. Han slänger ofta ifrån sig sin mobil på skrivbordet bredvid min symaskin och råkar jag sitta där så ber han mig ofta kolla.

[peter54]
1/3/16, 2:33 PM
#17

#10 och #12

Det finns inga hemligheter, det är ju just det jag menar. Det är ju också därför jag menar att vare sig min fru eller jag själv skulle ha något intresse av varandras mailkonversationer och därmed är själva frågeställningen helt ointressant för åtminstone vår del. 

Men precis som #15 säger finns heller inget behov. Om det skulle finnas ett sådant behov måste man ju ifrågasätta hela förhållandet.

[Tuulikki]
1/3/16, 2:35 PM
#18

Ja det får han. Men han får fråga först. Jag har absolut ingenting att dölja men jag tycker det visar på hyfs att fråga innan man pillar på någons mobil. Dessutom skulle jag aldrig säga nej, men jag tycker fortfarande man frågar.

Och vice versa. Jag frågar alltid om lov först om jag vill låna hans mobil. Jag brukar ta kort med den för kameran på min telefon är jättedålig, men jag frågar alltid innan jag går in på själva telefonen och skickar bilderna till mig själv.

Jag kan hans mobilkod, själv har jag ingen. Det handlar inte om att man döljer något, jag tycker det handlar om vett och etikett att man frågar om lov först :)

edit: Han vill inte läsa sms/liknande från någon han inte känner. Vi har gemensamma kompisar och ibland när jag inte orkar förklara allt de sagt frågar han om han får läsa konversationen. Oftast när han vill låna min telefon handlar det om att ringa, se bilder eller annat "icke-privat"

Kalli
1/3/16, 3:06 PM
#19

Ska tillägga att jag aldrig känner ett behov av att dölja min mobil för en partner, inte heller bär jag den med mig som någon slags säkerhetsåtgärd, inte ens vid jul eller födelsedagar eftersom jag vet att min partner inte skulle snoka i den oavsett. Om det ringer eller någon skickar SMS har det absolut hänt att jag bett personen svara/läsa upp meddelandet eller läsa upp ett mejl. Men det betyder fortfarande inte att jag tycker att det är okej att personen oombedd går igenom min mobil eller mejlkonto. Skulle personen fråga först skulle jag nog bara undra en sak, Varför?

Honestyisdead
1/3/16, 3:32 PM
#20

Jag tar det som givet att vi får använda varandras mobiler och läsa vad vi vill.

Annons:
Ria74
1/3/16, 3:41 PM
#21

Ja, han får läsa min mail och mina sms om han skulle vilja och jag gissar att jag hade fått läsa hans. Vi har aldrig någonsin gjort det dock. Han får låna min dator och jag hans utan problem också.

Låna varandras telefoner händer lite då och då och är inga problem. Lånar jag hans telefon för att ringa kollar jag inte igenom den utan lånar just för att ringa. Jag antar han gör det samma, vi har aldrig pratat om det ens.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Silver83
1/3/16, 4:25 PM
#22

Vill min sambo av nån anledning läsa mina sms, mail osv. så får han det. Men han har aldrig frågat eftersom han inte har nåt intresse av det. Likadant har jag inget intresse av att läsa hans sms och liknande.

[SuperNaturalBeing]
1/3/16, 4:29 PM
#23

Detta är en svår fråga för mig. Å ena sidan tycker jag att ja, det ska väl min partner få, men samtidigt gör tanken på att min partner har en vilja att göra detta (om han nu skulle ha det) mig olustig. Jag vill absolut inte leva under övervakning. Skulle ta det som en förolämpning om min partner utan orsak tog min mobil och började scrolla genom mina konversationer. Speciellt om detta hände utan min vetskap, vilket mitt ex gjorde mot mig några gånger. Så fort jag började chatta lite mer med en annan person var han där och snokade i mina konversationer om jag gick iväg och lämnade mobilen där han kunde få tag på den. Sen låtsades han som ingenting, men det kom alltid fram till sist ändå. Så jag vet inte…Även om jag inte har något att dölja och hade låtit honom och andra partners kolla mina sms och sånt om de bara frågat så hade det känts fel om nån ba "du, nu vill jag kolla vad du har skrivit till den där kompisen!" Har blandade känslor inför det här faktiskt. I framtiden tror jag att jag inte tänker tillåta det om min partner inte har en anledning. Det kan vara en liten anledning som t.ex. att de också vill veta vad min kompis skrivit som är så roligt eller en större anledning som att de misstänker otrohet. Men utan anledning så känns det bara fel. Speciellt om partnern gör det bakom ryggen.

Spöket
1/3/16, 4:35 PM
#24

Det hade varit helt ok för mig om min partner vill läsa mina mail osv. Jag har inget att dölja, han har dock aldrig frågat och vice versa 🙂

Multi vad?

fruktgumman
1/3/16, 4:58 PM
#25

Ja vill han låna eller kolla något på min telefon så får han det. Jag har inte ens internet på mobilen och den är inte ett dugg privat för mig,

Paxxie
1/3/16, 6:16 PM
#26

Nej. Om någon berättar något i förtroende för mig via mail, sms eller liknande tycker jag inte det vore särskilt schysst att låta någon annan läsa det. Jag skulle faktiskt bli väldigt förvånad om min partner ens frågade om han fick läsa mina privata konversationer. Om han däremot ville låna min mobil för t.ex att kolla upp något har jag inga problem med det.

Maria
1/3/16, 6:30 PM
#27

Har inga problem med att dela allt med min man men som skrivits tidigare i tråden så är han knappast intresserad och inte jag av hans sms eller mail heller. Hans telefon/dator plingar och plongar mycket mer än min då han är mer engagerad och social än vad jag är numera.

Vi har inga hemligheter för varandra alls.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Calcifer
1/3/16, 6:35 PM
#28

Absolut inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LinaLj
1/3/16, 6:47 PM
#29

Jag skulle aldrig ge en partner full tillgång till mina privata korrespondenser oavsett om det var brev, sms, mail eller liknande. Inte för att jag har något att dölja direkt men det finns faktiskt saker i mitt liv som jag inte delar med en partner som om bästa vännen har problem med sin partner eller om man får höra något i förtroende. Jag tar sådant på fullt allvar och jag räknar med att mina vänner gör det också.

Dessutom anser jag att det är sunt att ha ett privatliv även om man har en partner. Bara för att man är tillsammans innebär det inte att man måste dela allt med varandra.

Däremot hade jag inte haft problem med att låta en partner använda min telefon eller mail om han behövde. Jag är inte heller så nitisk att jag alltid loggar ut från mailen eller FB och liknande. Jag förutsätter att jag kan lita på att min partner och att han inte kommer att börja läsa saker som inte är menade för honom.

Jag inte acceptera om jag kom på honom med att sitta och smygläsa mina mail, precis lika lite som jag skulle acceptera att han öppnade brev som var ämnade till mig utan att jag säger att det är okej. Framför allt inte om det är för att kolla så att jag inte är otrogen. Det för mig signalerar att det inte finns något förtroende från hans sida och det är ett större problem än att man inte får läsa någons mail.

Spöket
1/3/16, 7:33 PM
#30

Jag loggar aldrig ut 😃

Multi vad?

viktoria91
1/3/16, 7:47 PM
#31

Jadå! Vi har samma googleaccount. 😂 Han får gärna läsa spammail, sms från min mamma och liknande.

trollslända
1/3/16, 8:21 PM
#32

Jag vill också tillägga att orsaken till att använda eller läsa i partnerns sms osv spelar roll. Om han vill läsa därför att han inte litar på mig; för att "snoka", för att han tror att jag är otrogen så känns det ju såklart inte bra. Men om det bara är så att vi är så öppna mot varann och att det känns hur naturligt som helst att använda varandras mobiler då är det en helt annan sak. Och det är så vi har det. De som sms:ar vet ju att det inte är säkert att det är jag som öppnar meddelandet.

Gaara
1/3/16, 9:37 PM
#33

Jag säger ja, men inte om han gör det i smyg. :)

pyromanen
1/3/16, 10:55 PM
#34

Nej, det är inte ok att läsa varandras post (oavsett om den ör på papper i datorn eller telefonen). Det handlar om integritet. Och man känner inte heller behov av att läsa sin partners kommunikation med andra om relationen är bra och tillit finns. Om nåt mail kommer som är intressant för den sndra kan man ju visa det. Det har hänt någons dator varit tradig eller på annan plats och då lånat vatandras men inte i vanliga fall.

Annons:
[LadyK]
1/4/16, 12:02 AM
#35

Ja det får han och jag kan när jag vill läsa hans, Är dock inte intresserad av "snokande" och har aldrig läst för att snoka och det har inte han heller, vad jag vet. Men då jag aldrig loggar ut har han fri tillgång. Mina barn kan också komma åt min konton vilket inte spelar mig någon roll. Fram tills dess att de var 15-16 kunde jag deras inloggningar, mest för att kunna kolla att dottern inte blev uppraggad av någon olämplig, det har tyvärr hänt när hon var i 10 års åldern och därför har jag velat ha koll. Inte kul att upptäcka att ens barn höll på att bli groomat. Integritet har jag så det räcker och blir över ändå, har en massa vänner som min man inte umgås alls med men han känner till att de finns och att vi har kontakt. Skriver ofta till vänner på tex FB men skulle inte reagera om han läste det, vet att han inte skulle sprida något vidare eller nämna det för personen som jag skrivit med.

Kajsami
1/4/16, 12:06 AM
#36

Jag tycker att det beror på orsaken till detta. Om det är något båda kommit överens om för att det skall förenkla saker så är det ju okej, men är orsaken att man är misstänksam och inte litar på den andre så är det inte okej, som i ts fall. 

I ts fall så vill partnern ha en försäkran att ts inte är otrogen och en ständig sådan försäkran hjälper inte. Då kommer han kanske sedan vilja ha mer och mer försäkran. Det finns åtminstone risk för det. Även om du, ts, tycker det är okej att han kollar dina mail och sms så uppmuntrar du indirekt hans kontrollberoende. 

Det var inte meningen att kapa din gamla tråd, men jag anser att detta med att läsa dina mail och sms i högsta grad har med problemet att göra. 

Jag tror inte mina vänner skulle uppskatta om jag visade min partner mina mail och sms. Men i särskilda fall skulle jag kanske tycka att det kan vara okej, om det gäller viktiga grejer, om jag t ex inte själv kan komma åt ett särskilt mail eller sms så skulle jag kunna be honom leta upp det åt mig.

Djungelvrål.
1/9/16, 4:40 AM
#37

Min pojkvän har sen tidigt i förhållandet haft mitt lösenord till facebook och kod till mobilen och dylikt. Detta är dock främst för att det då och då var killar som skrev till mig och jag har svårt för att vara taskig så lät honom veta var gång någon skrev och då loggade han in där och skrev. Har inga problem med att han går in på min facebook eller kollar genom min mobil. Har inget att dölja för honom och så länge han frågar innan bryr jag mig inte. Skulle vara en annan sak om han snokar. :)'

obstitant
1/9/16, 11:08 AM
#38

Får och får, jag döljer ingenting, men jag skulle tycka det var väldigt konstigt om han krävde att få läsa. Jag lämnar datorn påslagen med Facebook öppet, jag låter min telefon ligga framme, men om jag kom på honom med att sitta och snoka skulle jag bli rätt arg. En annan sak om han snabbt vill kolla t.ex. busstider och hans egen dator är avstängd, t.ex.

Man har rätt till ett privatliv i ett förhållande. Vi är två människor som lever tillsammans, inte en enda organism utan gränser.  Om jag berättar saker för mina vänner förutsätter jag att jag berättar för dem och inte för deras partner (som jag kanske knappt känner och inte alls är någon jag skulle anförtro mig åt), och därför berättar jag inte heller allt de säger för min partner. Min kontakt med en nätkompis i ett annat land har t.ex. blivit mycket sämre sen hon bytte sitt Facebookkonto mot ett gemensamt med sin partner, jag känner inte honom och är inte alls bekväm med att ha lika ingående samtal om livet när jag inte ens vet vem av dem som läser det. Jag kan inte heller fråga henne om hennes relation, om hon är lycklig, hurdan hennes man är osv.

[134643]
1/9/16, 11:18 AM
#39

Min pojkvän har lösenordet till min mobil, och jag hans. Jag skulle aldrig känna ett behov att gå igenom hans sms eller chatter, och skulle han sitta och läsa igenom mina för att hitta något hade jag blivit arg tror jag. Det handlar om tillit. Anledningen att vi har varandras är mest för att han ofta har min mobil då jag sällan har fickor på kläderna, och ofta när jag får sms eller meddelanden ber jag honom att läsa högt och svara det jag säger för att jag är lite lat, och det hjälper honom att bli bättre på svenska. Så jag känner nog att han KAN läsa allt mitt om han vill, men att han inte ska känna att han vill eller behöver göra det.

[SophD]
1/13/16, 10:25 AM
#40

Ja det får han :) Men jag har sagt, att jag vill att man säger till först. Annars blir det som att han snokar. Har ingenting att dölja

drika
1/13/16, 11:14 AM
#41

Ja det är klart, däremot så händer det ju inte eftersom vi litar på varadnra men jag skulle inte bry mig om man satt på parterns telefon så länge man inte är ute efter att snoka när man inte förtjänar det:)

Hälsningar

Fredrika

Annons:
Zadeira
1/13/16, 1:09 PM
#42

Bara när vi visar varandra och tex säger "läs detta smset eller mailet", eller ber att den andra ska tex läsa upp ett sms man får när man står med händerna i diskvattnet. Alltså att partnern själv säger att man ska kolla/läsa just det mailet eller kolla just det smset.

Framförallt handlar det om att den parten som mailet/smset kom från inte gett sitt godkännande. Om de skickar ett väldigt privat mail till min pojkvän och ex ber om råd i sitt förhållande så har personen valt att skicka det till min pojkvän och inte mig av en anledning. Jag vet ju aldrig säkert att mailet/smset som skickats till min partner är något den andra parten vill dela med mig. Eller tvärt om givetvis, att jag får ett mail av någon som jag inte vet om jag får visa, då gör jag inte det heller.

Jag skulle aldrig öppna ett brev eller ett oläst mail/sms hos min partner. Om det däremot ex ligger ett öppnat brev på bordet så läser jag det, för han hade aldrig låtit det ligga framme om det var så att han inte kunde dela innehållet med mig.

P3pz
1/13/16, 1:45 PM
#43

Ja, jag är helt okej med att min sambo läser mina meddelanden eller går igenom min telefon om han så vill det. :P 
Jag har ingenting att dölja så vill han så får han, dock är det inget han gör. Så vitt jag vet så har han varit inne på min mejl en gång och tittat då han skulle skriva ut en fraktsedel från min mejl medan jag var på soldatutbildning. 
Då vart han lite orolig för vad snapchat var och frågade mig vad det var för något. 

Mer än så är det inte. 

Och samma sak gäller hans mejl, telefon, fb osv.. Vill jag läsa eller titta så kan jag göra det. Då både han och jag har varandras lösenord till allt. :P 

Det har hänt att jag varit inne på hans fb av misstag eftersom vi delar dator och han lämnat sin fb inloggad, så en gång råkade jag skicka meddelande till en gemensam kontakt innan jag upptäckte att jag var inne på fel fb och en annan gång råkade jag gå med i en grupp med hans konto. x) 
Men i övrigt kollar vi inte. 

Men så klart döljer vi inget och därför vet vi båda att möjligheten att kika finns där om man är orolig :P

"There is life after abuse. This is mine"

Upp till toppen
Annons: