Annons:
Etikettförhållande
Läst 2274 ggr
anonym00000
1/6/16, 12:20 AM

mitt ex ljög (?) om självmordsförsök

Hej..

Jag har precis blivit singel efter ett års förhållande. Jag är 19 år gammal. 

Under hela förhållandet betedde sig mitt ex väldigt udda, han ville knappt spendera tid med mig och jag fick nästan tvinga honom att träffa mig. Samtidigt då vi väl träffades och då vi skrev med varandra så var han hur gullig och glad som helst och ville planera våran framtid tillsammans, flytta ihop och förlova oss..

Under sommaren blev det värre för då var det ju ingen skola och vi träffades kanske 5 gånger på hela sommaren typ så vitt jag kan minnas. Han kom hela tiden med asdåliga ursäkter som att han var tvungen att sitta barnvakt åt sina 11 åriga syskon, gå ut med hunden eller städa sitt rum…. och under skolveckorna på helger han jobbade så kunde han inte träffa mig trots att han endast jobbade förmiddag för han var så "trött" efteråt (han hade inget ansträngande jobb direkt heller). Han "orkade" inte åka och träffa mig under sommaren  och jag kunde inte komma hem till honom heller tydligen.

Ungefär 4 månader in i vårat förhållande (alltså på våren) bad jag honom första gången att sluta snacka med sitt ex eftersom jag inte gillade det. En gång då vi var på en dejt satt han och smsade med henne konstant efter att vi råkat gå förbi henne ute på stan och då jag frågade vem han smsade med så sa han "mitt ex" som om det var helt normalt. Jag bad honom klippa kontakten och han lovade, sa till och med att han hellre skulle hoppa från en bro än att göra mig ledsen.

En bit in på hösten la dom till varandra på facebook igen dock och jag bad honom ta bort henne igen vilket han gjorde varpå han visade mig printscreens där han bad henne dra åt helvete så jag släppte det och tänkte att jag fick väl lite på honom då. Dock fick jag på egen hand reda på att han under 2 veckors tid, som han erkände iallafall, så hade dom setts, pratat, gått och fikat, smsat och spelat tillsammans varje dag för hon var tydligen deprimerad och behövde just honom. Han hade passat på att träffa henne under dagar jag varit hemma och sjuk. Jag blev jättesårad över att han hade dolt detta för mig och allting blev kaos, hon försökte förklara allt för mig och han försökte förklara och jag kände bara att jag behövde en paus. 

Pausen varade i cirka två månader och då vi började prata igen så talade han om för mig att han saknade mig så mycket att han hade försökt begå självmord två gånger, en av dessa gånger hade han försökt hängt sig sa han varpå han sa att det var mitt fel att han gjort det för att jag ville ha en paus. Jag fick panik, blev jätterädd, chockad och ledsen och försökte hjälpa honom. 

Jag satt uppe tre nätter och försökte få honom till att skaffa hjälp tills han en natt bara blev fett arg och sa att han vägrade söka hjälp och att han bara hittat på allting för att få mig tillbaka så jag kunde lika väl lämna honom. Han hade alltså tänkt låta mig tro i resten av mitt liv att han hade kunnat vara död nu och att det hade varit pågrund av att jag behövde tid för mig själv efter att han sårat mig…

Han sa även att han inte ville något hellre än att vara tillsammans med mig men om jag gjorde slut så skulle han börja prata med sitt ex igen. Så jag gjorde slut såklart och han sa att jag aldrig mer kommer behöva höra från honom och att han inte tänkte förklara någonting, sedan gick han och addade sitt ex på ett av sina sociala medier och tog upp kontakten med henne igen typ fem minuter senare. Ingen ursäkt eller någonting för hans beteende, han bad aldrig om ursäkt för något han gjorde fel under hela förhållandet faktiskt och det var mycket. 

Är så förvirrad just nu, har ingen aning om vad som var sanning och vad som var lögner och jag vet inte ens om han faktiskt försökte begå självmord och isåfall behöver han ju hjälp akut. Vad kan jag göra? Ska jag göra något alls? Jag har funderat på att kontakta hans andra ex eftersom dom står varandra så nära (dom har känt varandra i många år) för hon kanske kan övertala honom att skaffa hjälp men jag kanske ska backa ur helt istället. Kan inte prata med hans föräldrar iallafall för dom känner jag knappt.

Fattar absolut ingenting och jag kommer nog aldrig att få någon förklaring.. vad ska jag göra? Ska jag bara släppa detta? Och hur?

Annons:
Zepp
1/6/16, 12:26 AM
#1

Du är 19.. glöm och gå vidare!

Det är förmodligen inte sista gången du blir besviken på en partner?

Hoppas bara du lär känna någon lämplig innan ni har barn ihop.. för då blir du alldrig av med honom iomed att ni har barn ihop.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Victoriaärjag]
1/6/16, 12:33 AM
#2

Han är knäpp hitta någon annan

[Devya]
1/6/16, 9:06 AM
#3

Släpp taget. Han verkar inte vara över sitt ex ändå och han tycks inte vilja vara ärlig med dig då han sprider lögner om självmordsförsök. Är det verkligen en kille du vill ödsla din dyrbara tid på då du kan hitta någon mycket bättre som faktiskt bryr sig om dig?

Ria74
1/6/16, 10:28 AM
#4

Släpp honom, han säger ju uppenbarligen inte sanningen till dig. Även om jag förstår att du vill veta sanningen så kommer du nog tyvärr aldrig att få reda på den från honom.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

pyromanen
1/6/16, 12:10 PM
#5

Han är oärlig och verkar inte själv veta vart han har sig. Han är inte antibgen mogen nog eller psykiskt frisk nog att ha en relation. håller med övriga. Ge släpp!

Kalli
1/6/16, 12:42 PM
#6

Det kan vara svårt men det bästa (och antagligen enda) du kan göra är att släppa honom. Utifrån det du beskriver kommer du aldrig få en förklaring och fortsätter ni ha kontakt kommer han bara få dig att må dåligt.

Annons:
Honestyisdead
1/6/16, 6:52 PM
#7

Ursäkta mitt ordval. Men vilket jäkla as! 5 träffar på en sommar? Lögner? Nä du. Radera honom!

Kajsami
1/7/16, 1:08 PM
#8

Släpp honom helt. Särskilt när han sade att det var ditt fel att han försökte begå självmord. Var och en har ansvar för sig själv. Han ville nog bara straffa dig på något vis. Om han sen också säger att han hittade på det så är det det du får gå på. Hans psykiska hälsa är INTE ditt ansvar.  Tror att du bara försämrar soppan om du tar kontakt med hans gamla ex om saken.

Zepp
1/7/16, 8:19 PM
#9

Antingen så är han knäpp.. du är knäpp.. bägge är knäppa.. alternativt är ni för unga för att inleda något mer seriöst!

Grejen med seriöst är att jag menar flera barn/barnbarn, radhus, Volvo, hund, sommarstuga och vintersemester på kanarieholmarna.. hela kittet!

Grejen nr2, seriöst drar med sig rätt mycket och slutar inte fören skilsmässa eller döden!

Och det är en j'vla massa jobb, ännumera ansvar och försakelser.. för andra.. inte minst föräldrar och barn.

Vänta helst några år till.. du har framtiden framför dig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
1/7/16, 9:46 PM
#10

#9 Så utan det du rabblar upp är det inte seriöst?

Zepp
1/7/16, 9:53 PM
#11

Var lixom bara  ett exempel!

Mest för att ge lite perspektiv.. inte för att jag själv hade läst och brytt mig särskildt vid 19 år.

Är man 59+++ så kan man bara bidra med egna erfarenheter/tillbakablickar.. det är vår roll/skylldighet mot våra yngre medborgare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Tuulikki]
1/7/16, 11:50 PM
#12

#9 Jag är 20. Varit tillsammans med min sambo i 2 år. Har inget av det där du rabblade upp utom hund. Vi är seriösa trots det.

Tycker inte man ska vänta med förhållanden bara för att man är "för ung". Min mamma var 19 när hon träffade min pappa. De firar 20-årig bröllopsdag i sommar. Palla leva inom ramarna samhället sätter upp om hur allt ska vara.

Honestyisdead
1/8/16, 4:58 AM
#13

Mamma och pappa träffades vid 17-18 på mallorca. Pensionäre nu. Varken flera barnbarn (1), stuga?  Hund mm.

Däremot enligt mig ganska "normala " Du har konstiga exempel.

Annons:
[Devya]
1/8/16, 10:24 AM
#14

#9 Om man väntar tills man vill ha något "seriöst" så har man inte särskilt mycket erfarenhet och det är trots allt genom våra erfarenheter som vi lär oss. Vi äldre människor kan ge alla sorts råd men sanningen är att vi lär oss inte särskilt mycket av sådant, vi måste uppleva och erfara saker.

Ju mera erfarenhet vi har desto bättre utrustade är vi för framtiden och framtida förhållanden. Utan det har vi väldigt lite i vårt bagage. Hon behöver inte alls vänta några år till, det är bara att leva livet och samla på flera erfarenheter.

Jag tror det här kommer att vara väldigt lärorikt för ts, antingen hon låter allt rinna ut i sanden eller inte. Hon har tid att slösa så att säga. Klockan tickar inte för henne, hon får väl lov att leva livet och uppleva saker och ting såsom hon vill, men visst hoppas man ju på att hon inte tar alltför svåra vägar.

Zepp
1/8/16, 8:22 PM
#15

Var bara mossigt tugg av en gammal man.. det är vårt jobba att bidra med detta samt moralkakor!

Annars och trots allt annat.. så håller jag helt och fullt med #14.. iallafall brukar det så det brukar bli.. oavsett hur mycket strunt och moralkakor vi äldre bidrar med!

Tror hur som helst att det mossiga tugget samt moralkakorna främst hjälper till med att sätta ord på de egna erfarenheterna?

För.. dels så behöver man komma till insikt själv om hur man vill ha sitt framtida liv.. dels så är det inte säkert att man vet allt så man bör heller inte strunta i att ge sig hän!

Grejen är.. tada.. man kan ha hur fixa synpunkter på sitt framtida liv och hur man blir som lyckligast.. hur som helst så brukar det för det mesta bära av i en helt annan riktning iallafall.. speciellt som att det handlar om att slå sina påsar ihop med en helt annan person.. som den oxå har sina ideer om hur livet borde gestalta sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[ellenhellstrom]
2/23/16, 5:57 PM
#16

Knarkar han eller.. ? Låter precis som mitt ex som rökte på varenda dag, och jag försökte hjälpa honom i hela två år. Han hittade också på att han skulle ta självmord och att han hade krockat med ett rådjur och sånt… Nä, bara strunta i honom. Det är inget att ha kvar, jag lovar!

Lycka till 💔

Upp till toppen
Annons: