Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 2143 ggr
[IrritusRex]
2016-01-15 19:04

Ursäkta folks beteende.

När jag och flera jag känner gick skolan så fanns det ibland dessa individer som var rakt ut elaka med andra. När vi sa till lärare och föräldrar att dessa personer var taskiga så fick vi svaren "men dom har det ju så svårt hemma." ofta följt av "Ignorera dom bara". Detta hjälpte som väntat: inte alls. Mobbandet fortsatte och vi kände oss förminskade av dom man väntade sig hjälp från.

Men vänta, det kommer mer! Trenden fortsätter i vuxen ålder också! Vi hittar ursäkter för folk som beter sig illa för att det är "synd om dom". I relationer, för våra bortskämda barn, släktingar eller partners eller andra vi tycker synd om. Dom kan komma undan med allt från stöld, hån, misshandel, kränkningar till sexuella övergrepp.

Ursäkta, men är det bara jag som tycker det är skillnad på att ta hänsyn till någons behov eller att förstå vad dom går igenom och att bara på helylle vis; slippa ta itu med situationen?

Nu till min huvudfråga: Ursäktar verkligen din bakgrund och dina hemförhållanden att du slipper konsekvenser?

Motivera gärna!

Annons:
Yehet121
2016-01-15 19:33
#1

Jag valde "jag förstår inte frågan" men jag ville egentligen bara följa och läsa tråden.

Jag föreslår att du lägger till "Annat/vill bara läsa tråden" :)

[IrritusRex]
2016-01-15 19:42
#2

Kan man göra det i efterhand? Ska testa.

Edit: Det gick inte.

[Hadraniel]
2016-01-15 20:09
#3

Nä, det ursäktar inte någons beteende som jag ser det, men däremot kan det ofta förklara beteendet och därför göra att man inte tycker lika illa om människan ifråga som om personen gjort det av ren illvilja. Men oavsett bakgrund är man ju ansvarig för och får ta konsekvensen av sina handlingar.

Ebolaa
2016-01-15 23:28
#4

#0 Jag brukar säga såhär till såna människor, eller till din fråga. Att du har haft det svårt är en förklaring, men det är ingen ursäkt. Säger man "Men jag gjorde så för att jag mådde dåligt, eller inte hade det bra hemma" Det är ingen ursäkt, och personen tar inte ansvar för sina handlingar. 

#3 Såg att du svarat i princip samma, sry för upprepningen! Kommenterar ibland innan jag läst kommentarerna.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[IrritusRex]
2016-01-15 23:35
#5

#4 Du uttrycker bara din åsikt. Gör inget om det är samma som någon annans.

Scorpio97
2016-01-16 00:01
#6

Jag håller med #3 och #4, ens bakgrund kan vara en förklaring men aldrig en ursäkt.


//Jessie

Annons:
[IrritusRex]
2016-01-16 13:05
#7

Ni som röstade "Det beror på" och "Ja", motivera gärna.

[LadyK]
2016-01-17 01:22
#8

Svarade nej. Håller med de andra som redan skrivit att mitt uppförande och mitt sätt att reagera ibland beror på bakomliggande orsaker, hemskheter jag varit med om som barn och den ADHD diagnos jag har men att ursäkta mitt beteende med det är aldrig okej. Jag har alltid valt att vara ganska öppen med vad jag varit med om för att människor runt omkring mig ska förstå och till viss del undvika att göra en del saker mot mig som kan gå väldigt illa trots att det egentligen är ganska oskyldigt.

[134643]
2016-01-17 08:48
#9

Jag håller med om att det kan vara en förklaring, men ingen ursäkt. Trots att det finns bakomliggande orsaker för en persons agerande så ska de få samma konsekvenser som om någon annan hade gjort det, alla är själva ansvariga för hur de beteer sig. Jag har själv sådana saker som har en förklaring, men jag har aldrig skyllt på det eller förväntat mig att andra ska tycka att det är okej bara för det. Jag kan faktiskt bli irriterad när min pojkvän säger "men det är inte ditt fel", när jag mår dåligt över något jag gjort. Det är såklart att det är mitt fel. Jag ansvarar för mina egna handlingar, de kan jag inte skylla på någon annan eller bortförklara.

[Forest]
2016-01-17 20:48
#10

Jag svara Nej.

Ambrose
2016-01-18 01:21
#11

Nej. Ursäktar man dåliga beteenden så gör man folk en björntjänst. Hade en kille i min klass i låg- till högstadiet. Ingen trevlig kille, och under högstadiet visade det sig att han tydligen var alkoholist. Han stal saker från mina grannar och när de ringde hans föräldrar så kom föräldrarna med ursäkter och skällde ut grannarna. Denna killen tog tillslut en överdos. Han hann inte ens bli 25 år gammal. Tänk om hans föräldrar hade tagit tag i det hela istället för att skylla på annat? Då kanske han fortfarande hade varit vid livet.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[IrritusRex]
2016-01-18 11:42
#12

#11 Du har helt rätt. Det är ett perfekt exempel på folk som inte vill erkänna att det finns ett problem, för det svider i stoltheten och det svider att behöva ändra på sitt sätt.

[SweetSunday]
2016-01-20 15:12
#13

Säger som andra, det ursäktar inte beteendet men det kan förklara det.

Annons:
viktoria91
2016-01-21 06:50
#14

Håller med, kan vara en förklaring men ingen ursäkt! Jag hade inte den bästa uppväxten men skulle aldrig få för mig att skylla något på det! Utom mitt hat till alkohol. 😉 Hur man väljer att vara är ett val man gör, om man inte har en diagnos.

Upp till toppen
Annons: