Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 5223 ggr
Ahees1
2016-01-22 15:00

Flickvännen försöker göra mig svartsjuk. vad göra?

Hej, blev nyss tillsammans med min flickvän som försöker göra mig svartsjuk, kan tilläga att hon sager att läkaren sagt att hon har personlighetsstörning (antaglingen bordeline då hon skadar sig själv)

Det kan vara att hon säger att hon råka stötta på sitt gamla ex, som bjöd henne på öl.
Kan också vara att hon fått komplimanger osv och frågor av killar.
Ja, ni fattar hon vill göra mig svartsjuk.

Jag blir inte det och reagerar inte eller ifrågasätter inte säger ungefär bara "jaha" åt allting.
Det jag undrar är varför hon gör det? vad vill hon ha ut? vad kan jag göra?

Annons:
Fransu
2016-01-22 15:08
#1

Låter som din flickvän är osäker på er relation. Att hon vill "bevisa" att hon är attraktiv i andras ögon och inte bara hos dig. Tror det handlar om att hon vill att du ska vara lite extra rädd om henne och att du ska känna att du är lyckligt lottad som fått just henne eftersom hon är så eftertraktad av andra.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Tjeja
2016-01-22 15:09
#2

Jag tror hon testar dig snarare än avser att göra dig svartsjuk egentligen.

Antagligen undermedvetet ett sätt att söka bekräftelse på att du gillar henne. Lite svartsjuk vill många i normala fall att deras partner ska bli, om än inte sjukligt svartsjuk.

Tja bara en teori. Jag känner ju som sagt inte varken henne eller dig.

Oavsett låter det som att hon egentligen inte är mogen för en seriös relation och jag hade inte lagt ner energi på en sådan relation utan lämnat innan det blir problem på riktigt. En Borderline person är inte lätt att vara partner med och varken jag eller de flesta andra orkar med det i längden. Så varför slösa energi? Upplever du att hon kan vara ditt livs kärlek och att er relation är värd att ta risken att bränna ut dig på så kör vidare. Men sök då hjälp och stöd hur du skall hantera de svårigheter ni kommer stöta på under resans gång.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Kyllan56
2016-01-22 15:10
#3

Jag tror det är ett sätt att söka bekräftelse på att du gillar henne, om du blir svartsjuk. Det bästa är att inte reagera på det. Säg - vad roligt att fått en komplimang o.s.v. så länge det är inom det acceptabla. 

Om du inte ger henne den responsen hon söker så kommer hon sluta med beteendet. Om hon å andra sidan går till större ytterligheter för att få din bekräftelse/uppmärksamhet får du säga att det inte är okej och fundera på om hon är rätt flickvän för dig.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magrat
2016-01-22 15:20
#4

#2 Schysst inställning att dra alla med Emotionellt instabil personlighetsstörning över en kam och säga att man inte orkar med personer som lider av den störningen. Vi är inte alla likadana, och min partner har uppenbarligen stått ut med mig i sex år utan att behöva hjälp från utomstående instanser.  Och att säga att de flesta inte orkar med i längden, jaa… Min mamma har också EIP och har varit tillsammans med sin man i 21 år, märkligt nog har han inte heller tröttnat.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

VildaVittra
2016-01-22 15:52
#5

#4 Men vet du inte att internetexperter skrivit att det inte går att ha oss i möblerade rum? Så då måste ju det vara sant även det om att det inte går att orka med oss i längden. 😉

Det måste vara fel på dig, din mamma och mig, för det är aldrig någon av mina kärlekar som gjort slut med mig, utan det är jag som avslutat förhållandet, de har dessutom velat bli tillsammans med mig igen. 

#0 "Det kan vara att hon säger att hon råka stötta på sitt gamla ex, som bjöd henne på öl. Kan också vara att hon fått komplimanger osv och frågor av killar. Ja, ni fattar hon vill göra mig svartsjuk."

TS, med dom sakerna du beskriver, så kan jag inte se att hon försöker göra dig svartsjuk, hon är bara ärlig om vad som händer runt henne. Men jag vet ju som sagt inte vad hon gör mer osv, utan utgår enbart ifrån dina exempel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ahees1
2016-01-22 16:06
#6

Jo är garanterat att hon försöker göra mig svartsjuk, var borta och vila 2 timmar på en kryssning båt en vardag. Där hon skulle stött på sitt ex och blivit bjuden på öl (stor risk?) och så berättar hon det för mig. Orkar inte gå in djupare på skiten men är säker på att hon vill göra mig svartsjuk.

Annons:
VildaVittra
2016-01-22 16:12
#7

#6 Är du säker på att du inte är svartsjuk? För det här tyder nämligen på att du blir påverkad av det hon säger "Orkar inte gå in djupare på skiten"
Försök att tänka igenom vad du verkligen känner, det är lättare att ta adekvata beslut om hur man ska hantera saker om man vet det. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ahees1
2016-01-22 16:28
#8

Är svartsjuk/vill inte förlora henne/lämna henne, älskar och bryr mig om henne. Men visar inget framför henne och säger inget då jag vet, eller tror mig veta att hon bara söker bekräftelse från mig. Söker hjälp ifall det kommer hända i framtiden vill jag hantera det på rätt sätt men verkar finnas många teorier och råd.  Skriver "orkar inte gå djupare in på skiten" då jag inte ser någon större anledning att bevisa att hon vill göra mig svartsjuk (lathet från min sida) och ja det det snurrar lite i mitt huvud just nu om allting och det tar på mig.

VildaVittra
2016-01-22 16:57
#9

#8 Ger du henne tillräckligt med bekräftelse i vardagen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

pyromanen
2016-01-22 17:21
#10

Ta tjuren vid hornen, tala klarspråk: ehh, varför försöker du glra mig svartsjuk?

Ahees1
2016-01-22 17:37
#11

#9 Nej är dålig på att ge bekräftelse och det är väl därför hon söker det. Är dålig på att visa känslor osv och det har jag sagt till henne och att det kommer ta tid. Hon gick med på det och sa att det fick ta den tid det tar..

Scorpio97
2016-01-22 17:55
#12

Har du provat att prata med henne om det? Det är trots bara hon som kan veta om/varför hon vill göra dig svartsjuk, och om hon saknar något i er relation.


//Jessie

VildaVittra
2016-01-22 18:14
#13

#11 "Nej är dålig på att ge bekräftelse och det är väl därför hon söker det."

Där svarade du på din egen fråga i TS.. 🙂

Att ge bekräftelse betyder inte bara att visa känslor, utan även att man visar att man vet vem personen är och vilka intressen/åsikter/prioriteringar osv denne har. 

Ett exempel är om hon har ett hundintresse, så kan man överraska med att ha köpt biljetter till My dog samt bokat hotell, även om du själv inte är intresserad av hundar. 

Har du dålig fantasi själv, så berätta exempelvis här vad hon har för intressen osv och i vilken prisklass det får ligga kring, så kommer folk kunna ge massor med tips.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Ahees1
2016-01-23 12:49
#14

Tack för svaren. Tänker nog först:

1. Ge mer bekräftelse, eftersom jag ger för lite. Men har hon allt för stort bekräftelsebehov som jag inte kan fylla, får jag gå till steg 2.

2. Som en här ovan sa inte bry mig och säga "ja, det är roligt med bekräftelse" något i den stilen och se om det slutar/ eller om det eskalerar.

3. Prata med henne om det. Få henne och förklara vad det är hon saknar och vad hon vill uppnå med beetendet (antagligen är det bekräftelse och då är jag på punkt 1 och kanske inte kan göra bättre ifrån mig)

4.Det jag inte vill men kanske måste, lämna då detta inte är sunt.

Ahees1
2016-01-23 12:50
#15

Låter detta som ett bra upplägg?

[Devya]
2016-01-23 13:03
#16

Hmm, jag förstår inte riktigt problemet i att hon berättar om dessa saker.

Jag brukar prata med min kille vad som har hänt under dagen och även om någon har försökt flirta med mig men det handlar inte om att jag söker bekräftelse alls, utan det handlar om att jag brukar prata om allt mellan himmel och jord. Han brukar också berätta åt mig om någon har flirtat med honom eller tittat på honom lite extra mycket. Jag ser liksom inte problemet i det här. Vi brukar börja skämta om det så att det blir en kul grej.

Tjeja
2016-01-23 22:50
#17

315 Jag tycker d låter som ett bra upplägg. Har hon en bra förklaring som är oskyldig kommer den fram så det känns naturligt och inte konstigt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

bast1
2016-01-25 02:20
#18

#14 Tycker det låter som ett jättebra upplägg.
Du verkar var en snäll kille som inte ger upp i första taget.
Sånt är jättefint, så en eloge till dig som bryr dig så mycket om din tjej och er förhållande 👍

bast1
2016-01-25 02:20
#19

#14 Tycker det låter som ett jättebra upplägg.
Du verkar var en snäll kille som inte ger upp i första taget.
Sånt är jättefint, så en eloge till dig som bryr dig så mycket om din tjej och er förhållande 👍

Pytteliten
2016-01-25 08:03
#20

Hade det hänt mig så hade jag sagt något i stil med "Jag tycker att det verkar som om du vill att jag ska bli svartsjuk. Jag kan tala om för dig redan nu att det inte kommer att fungera, men att jag tycker att det är jobbigt att du håller på såhär. 

Jag tycker också att du aktivt ska gå in för att bekräfta henne, du (och ert förhållande!) har precis allt att vinna på det! Jag lever sedan 1½ år i ett förhållande där jag blir bekräftad som aldrig tidigare. Det gör mig till en helt annan och "bättre" människa 🙂. Självklart bekräftar jag även honom en väldig massa. Sånt här kan aldrig komma från bara ett håll, då blir det inte bra! 

I vårt fall handlar det mycket om fysisk beröring. En smekning eller puss när man passerar varandra, blickar och liknande. Så det behöver varken vara krångligt, kosta pengar eller ta tid!

Annons:
Upp till toppen
Annons: