Annons:
Etikettkriser
Läst 1963 ggr
cissi_1993
1/28/16, 7:57 PM

min man är deprimerad

min man har varit deprimerad nu i vinter men har har blivit mycket bättre nu och jag har saknat honom så otroligt när han varit nere men nu när han har varit deppad har han fått panik över saker han har gjort mot mej för flera år sedan. detta har han tjatat och tjatat om hela vintern och jag har blivit jätte arg och lässen över de han har gjort (han har inte varit otrogen) men jag känner att jag kan inte skrika eller anklaga honom för de han har gjort eftersom han nu är depp.

jag kkänner också att jag har blivit rädd inte för honom utan för att det ska komma tillbaka allt tjat allt det jobbiga och att en ny deprition sa ta honom ifrån mej en gång till. även om det bara är någon månad så skulle jag behöva hans stöd under den tiden han är så jobbig att hantera.

känner att jag behövde skriva av mej och behöver lite tipps på hur jag ska hantera de. sorry att det blev så rörit

Annons:
[kanskemenbarakanske]
1/28/16, 8:17 PM
#1

Menar du att han lämnat dig pga sin depression innan och det är därför du är rädd? 

Sedan har han kanske dålig självkänsla och denna blir värre under depressionerna. Vilket visar sig genom att anklaga sig själv och dra upp saker som hänt?

 Låter inte kul alls och jag tycker inte att du ska vara rädd att dra upp det. Istället för att nojja över saker och dra upp det lite heltiden så kanske ni borde prata ut med varandra en gång för alla och försöka gå vidare

_Fisken
1/28/16, 8:18 PM
#2

Ditt problem är alltså rädslan du har över att hans depp ska (senare) komma tillbaka - nu när han är på bättringsvägen?

cissi_1993
1/28/16, 8:20 PM
#3

jag menar att han är inte sig själv när han är deprimerad så på de sättet lämnar han mej rent psykiskt.

ja han har nog dålig självkänsla men han kan ju inte sluta anklaga sig själv.

men om jag skulle dra upp de skulle han bara få panikångest darra gråta och kräkas de vill jag inte att han ska behöva gå igenom sen vet jag att han kommer börja om med sit oändliga tjat och då kommer jag gå under

_Fisken
1/28/16, 8:31 PM
#4

Då förstår jag - tror tröga jag. Du skrev "jag har blivit jätte arg och lässen över de han har gjort (han har inte varit otrogen) men jag känner att jag kan inte skrika eller anklaga honom för de han har gjort eftersom han nu är depp"
Du vill prata med honom om det han gjort dig men du är rädd för följderna? 

Om jag vore som dig kanske jag skulle vänta lite till tills han känns stabil nog att ha ett vettigt samtal med.  Du tar ju upp nu att du känner dig orolig för hur han skulle reagera och att du inte skulle mäkta med en depp-period igen.

cissi_1993
1/28/16, 8:34 PM
#5

oja jätte räd för följderna jag känner att jag får inte vara arg på honom bara för dehär ävem om jag är de.

ja jag kan inte gör det nu då går vi båda sönder.

men jag vet inte hur jag ska hantera att jag är rädd för att det ska komma tillbaka? det är ju klart att det kan komma men jag vill inte vara rädd för det

_Fisken
1/28/16, 8:46 PM
#6

Va bra att det är klart. Vänta lite o prata med honom.

Vad gäller depressioner så kan de komma å gå och aldrig mer komma tillbaka. Det finns ju som bekant perioder i livet då det blir jobbigt. Man går igenom olika faser. Så har det varit för mig ialla fall. Så är det nog för honom också.

Annons:
cissi_1993
1/28/16, 8:50 PM
#7

ja säkert men hans farfar är sånhär varje vinter och jag är jätte räd att det ska bli så för oss

_Fisken
1/28/16, 9:13 PM
#8

Ok. Sover han dåligt?  
Han kanske skulle fundera på medicin framöver om det är så att han har dessa perioder. Det finns ju klart hjälp att få. 

(Jag tänkte fråga dig i förra kommentaren om han har det i släkten)

cissi_1993
1/28/16, 9:20 PM
#9

ja han sover dåligt

men nu har han fått medicin både lugnande och något som ska hjälpa i längden

_Fisken
1/28/16, 9:51 PM
#10

Min svärfar sov dåligt varje vår o började sova dåligt o blev då depressiv. Han blev bra av medicinerna då han hade dåliga perioder.

cissi_1993
1/28/16, 9:58 PM
#11

han har ju blivit bättre jag är bara rädd att jag ska behöva ha det såhär på vintrarna nu

_Fisken
1/28/16, 10:18 PM
#12

Ja, jag förstår det men om han börjar äta mediciner när han (eller du) märker av att det börjar dra ihop sig blir det nog bra.

cissi_1993
1/28/16, 10:45 PM
#13

får hoppas

Annons:
Sindri
1/29/16, 11:51 AM
#14

Får din man kvalificerad hjälp mot sin depression? Om det kommer just på vintern/vårvintern kan han kanske få hjälp av ljusterapi?

Han kan också prova med höga doser av D-vitamin. Det minskar kraftigt i kroppen under den mörka årstiden. Även om han/ni vet att depressionen går över finns det ingen anledning att lida om hjälp finns att få.

Sedan kanske parterapi kan hjälpa er att samtala sansat om svårigheter som varit. Det är svårt att inte bli upprörd, men en tredje part kan få det lite mer sansat och ni kan få råd om hur ni skall lägga det bakom er och gå vidare. Det är viktigt att reda ut missförhållanden som varit, men också att satsa på framtiden och hur man skall undvika flera misstag.

cissi_1993
2/2/16, 5:51 PM
#15

ja han går nu hos kurator och har fått diverse olika mediciner för att han ska lugna sig och att depritionen ska  gå över.

ja vi kanske måste gå till familjerådgivningen sen Suck jag är ingen pratare

Upp till toppen
Annons: