Annons:
Etikettsex
Läst 3583 ggr
Maja92
2016-02-01 18:41

Skaka rumpa

Är det bara jag som tjej som tycker detta är väldig avtändande? Haha, bara en tanke som kom flygandes i mitt huvud. Jag är en person som inte gillar att dela upp kön att du som är kille ska vara si och tjejer ska vara så. Men är det något jag verkligen tycker är kränkande och sexistiskt så är det när tjejer gör just denna rörelse. Antagligen tycker jag det är värre just för extremt många killar gillar att kolla på. Jag är bara så nyfiken varför man lägger upp en film på sig själv där man gör denna i min värld "pinsamma dans" för att killar/gubbar ska kunna runka i soffan? Blir så äcklad. Men jag blir nog mest äcklad av att dom jag pratat med kring detta ämna tycker det är jättehet och roligt (båda könen). Ville väl bara öppna en diskussion kring detta ämne vad ni andra tycker om tjejer som jagar uppmärksamhet på detta sätt? Är det en vacker dans att se på eller bara något sexistiskt kränkande som tjejer ska göra för att männen behöver runkfilm?

Annons:
Scorpio97
2016-02-01 19:00
#1

Är det twerking eller något liknande du syftar på? 

Jag tycker väl inte något speciellt om det. Enligt mig är det inte sexigt, men jag tänder ju inte på tjejer alls så. Jag skulle kunna göra det för en pojkvän om han gillar det väldigt mycket, men inte på film eller för random personer. 

Sen tycker jag alltid det är tråkigt när folk gör någonting för att dom tror att dom måste eller enbart för att få uppmärksamhet. Oavsett om det gäller dans, smink, urringat, spela tuff  eller något annat. Men tycker tjejerna som gör detta att det är roligt och dom gillar det själva, ser jag inget fel med det.


//Jessie

Maja92
2016-02-01 19:17
#2

Ja, twerking heter det ja. Det är klart att folk får göra som dom vill osv. Jag gör själv saker andra aldrig skulle göra osv. Det jag mer tänker på är att väldigt många tjejer är så trötta på att ses som sexobjekt, men dom blir inte mindre sexobjekt när som sedan lägger upp en sådan video.  

Nästan alla tjejer råkar ut för något sexuellt brott och klagar att killar bara bryr sig om utseendet, nästa minut lägga upp en sådan film. Många andra tjejer jag pratar med har samma åsikter kring att dom blir kränkta som sex-objektifierade  gillar detta. Det krockar så illa tycker jag.  

Det är nämligen en dans från Afrika som är tanken att locka män till samlag (om jag läste på rätt sida nu). Jag är väl bara mest ställd över att majoriteten av dom som jag pratat med kring detta tycker antigen det är ok eller gillar de, för att sedan längre fram säga "ne allt är männens fel". Man kanske ska se över vad för signaler man sänder ut. Sedan finns det aldrig någon orsak i hela världen för en man att ta för sig av en kvinnas kropp bara för att hon twerkar framför honom. Hoppas ni förstod ^^

Ebolaa
2016-02-01 19:35
#3

#0 #2 Jag har själv aldrig varit "förtjust" i att människor håller på poserar eller vad man ska kalla det. Jag tycker att det är lite motbjudande. Men visst, vissa gillar att få den sortens uppmärksamhet och då får de väl göra som dom vill. Det som är så tråkigt att det drar till sig människor som just ser andra som en sak. Men ja, både män som Kvinnor är föremål för objektivering, sexism och utseendefixering, därav människors poserande. Tror däremot att människor egentligen innerst inne gärna skulle bli bekräftade för den dom är, och deras riktiga värden, inte bara för deras "ytliga" värden.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

pringles
2016-02-01 19:39
#4

Vilken tur att man bara kan låta bli att titta på det man finner motbjudande😃

Maja92
2016-02-01 20:16
#5

Haha, inte alls gånger man hinner titta bort ^^ Tycker det blir så jobbigt och obekvämt när tjejer både såna som jag känner och mer ytliga bekanta ska skaka på en fest framför killarna. Sitter ju blundat och känner hur hela soffan skakar :P

_Fisken
2016-02-01 22:41
#6

Som karl måste jag säga att det ser fånigt ut. Även poledance.

Annons:
[LadyK]
2016-02-01 23:29
#7

Det är väl upp till var och en både om de vill lägga upp filmerna eller titta på dem. Jag bryr mig inte om det alls för egen del.

Honestyisdead
2016-02-01 23:55
#8

Jag blir varken avtänd eller tänd. Bara fashinerad! Och enligt mig är det ganska oskyldigt.

[Devya]
2016-02-02 05:33
#9

Men om vi säger så här då. Om en kille gör något liknande, ska han bli objektifierad på grund av det?

Jag tycker att tjejer ska få göra precis som de vill, om de vill skaka rumpa eller köra på med poledance så ska de få göra så utan att män börjar att kladda på dem. Bara för att de gör sig lite sexiga betyder inte att andra har rätt att börja hålla på med dem utan lov. 

Det krockar inte illa överhuvudtaget i min värld. Folk borde oberoende ha det inprintat i sina huvuden att man ska inte röra någon bara för att man vill. Den andra personen måste säga att det är ok isåfall. Vi alla har självbehärskning så det är något man borde utnyttja.

Jag är inte så inne på det här med twerking men har blivit ganska fascinerad av det  sen jag såg en äldre kvinna lära ut det till andra äldre Kvinnor. Det var bara helt jättekul - inte sexigt på något vis.

Ebolaa
2016-02-02 10:02
#10

Liksom dans är väl ett sätt att uttrycka sig genom sin kropp, så alla former är väl fina på sitt sätt. Sen ser jag det annorlunda när det gäller "posering", att man gör det enbart för andras förväntningars eller uppmärksamhetens skull, det är snarare det jag inte är speciellt förtjust i. Så länge folk twerkar för sin egen skull, att de tycker det är kul och ballt, så go for it! Men om de bara gör det för att få andras bekräftelse eller uppmärksamhet tycker jag det är lite tråkigt, tyder ju på dålig självkänsla.

#9 Precis som du säger så bara för att en kvinna eller man gör sig fina eller sexiga så ska de ju inte bli utsatt för objektivering för den sakens skull. Nej, man kan inte skylla på folks kläder eller dylikt, utan ansvaret ligger alltid på dem som utsätter andra. Thats it! :P

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Zadeira
2016-02-03 15:59
#11

Både jag och min man brukar "skaka rumpa" för varandra. Båda två. Varför ska tjejer göra sånt bara liksom? Men nej, ingen av oss blir varken tända eller avtända utan gör det för att det är kul.

[Tuulikki]
2016-02-06 16:37
#12

Haha jag skakar rumpa och fuldansar för min sambo varje dag. Vi tycker det är kul! Har även dansat "sexigt" för honom som en kul, ny, spännande grej :)

Gick i show-, street- och jazzdans i många år när jag var yngre och älskade det! Jag ser ingen skillnad på de olika "danssorterna" jag räknat upp här i min kommentar. Så länge man gör det för att man själv tycker det är kul eller vill känna sig snygg och sexig för sin egen skull är det inget fel med det. Huvudsaken är att man mår bra och har roligt :)

Inkanyezi
2016-02-08 15:23
#13

Jag kan inte se någonting vare sig kränkande eller sexistiskt i rumpskakandet, som är en dansrörelse jag har sett i Latinamerika långt innan det började kallas "twerk". Den förekom bland annat i merengue, men också i många andra danser, inkluderande limbo. Både Kvinnor och män gör det, så sexism ser jag som helt uteslutet. Wikipedia nämner Afrika, och det är möjligt att det har anor därifrån, men jag förstår överhuvudtaget inte vari det kränkande skulle bestå.

Om du inte vill skaka rumpa är det ju upp till dig, och när andra gör det, kan man väl anta att de tycker att det är kul. Att göra det på ett harmoniskt sätt, så att det passar in i musiken och övrig koreografi kan vara svårt, särskilt i samband med musik som egentligen inte alls lämpar sig för den sortens koreografi.

Det enda jag egentligen har emot det är rent språkligt, då jag tycker att ordet twerk är rätt fult och närmast löjligt. Det kanske är gångbart på engelska, men på spanska föredrar jag sandungueo framför den mer ospecifika termen perreo. Jag skulle knappast vara förvånad om migrationen till USA av dansrörelsen kommer från Latinamerika eller mer specifikt via Puerto Rico. Jag har i alla fall sett den sedan sextiotalet, och då kallades det perreo. Rötterna ligger säkert mycket längre tillbaka. De som jag har sett dansa så under sextiotalet har kommit från Colombia, Venezuela och Panama. I kubansk dans, främst reguetón, men också merengue och en del andra danser, är det mycket vanligt.

Annons:
[SophD]
2016-02-08 16:22
#14

Jag dansar reggaeton på fritiden, kolla på youtube. Även där är det skaka rumpa, men jag ser det som vanlig dans :)

Upp till toppen
Annons: