Annons:
Etikettjobbet
Läst 1685 ggr
Sandiy
2/2/16, 3:40 PM

Får dom göra så?

Jobbar som timvikarie och fick nu en period som jag ska jobba 4v och eventuellt 4v till efter detta. 
Har jobbat en vecka nu och blev magsjuk fredag kväll då de går magsjuka på jobbet. Sa att jag skulle vara hemma mån-tis så jag är helt frisk innan jag kommer o jobbar igen. (De har vart mycket snack på jobbet om att de tycker att man ska stanna en dag extra efter att man blir frisk för att vara helt säker).. Men de hörde av sig idag o sa att jag inte får jobba resterande veckor då det inte blir hållbart att jag är sjuk och att de inte kan lita på att jag kommer resternade dagar… 

Jag har alltså tackat ja till dessa 4v. Och har därmed tackat nej till flera jobb på andra ställen som jag missar nu…  Kan dom verkligen göra så?! 
Är så sjukt ledsen att jag inte kommer få dessa veckor och att jag tackat nej till de andra jobben.. (Hörde av mig till dom och alla dagarna de behövde någon var tillsatta). 

Visst att jag inte trivts alls där på det jobbet och att jag blir utbytt så fort de hittar någon de tkr mer om, och ringer mig när de andra inte kan. 
På ett sätt är det "skönt" att slippa dom (och kommer inte tacka ja till mer jobb där) just för att jag vet att de snackar skit bakom min rygg, ignorerar mig, vägrar prata med mig och undviker mig så mycket de bara kan. Känner mig som ett spöke där.. 

Men när man har familj så måste man jobba och är enda anledningen till att jag jobbat där :(

Annons:
[Alvsyssel1967]
2/2/16, 3:49 PM
#1

Ja, du omfattas inte utav avtal då det är timvik det handlar om, arbetsgivaren kan välja en annan timvikarie utan att meddela varför. Efter en maginfluensa är det rekommenderat att stanna hemma i 48 timmar då detta fortfarande smittar. Så har vi det inom vården, men det efterföljs sällan.

Det var en usel och dum arbetsgivare du har. Är du med i facket tycker jag du skall klaga. Byt arbetsgivare, skriv på andra öppna medier och varna för denne oseriöse arbetsgivare, ingen vill ha en sån att bestämma över sig. Ju fler som får reda på detta desto bättre. Kanske du kan gå ut i media, fråga då i så fall om du kan få vara anonym.

Bättre lycka med andra arbetsgivare önskas dig !

[Forest]
2/2/16, 7:24 PM
#2

Har du inte skrivit på något intyg på att du skulle jobba 4 v? Jag skulle kontakta facket direckt, detta är inte okej alls. Håller helt med 1

[LadyK]
2/3/16, 11:57 PM
#3

muntliga avtal gäller likväl som skrivna. Kontakta ditt fackförbund!

[Forest]
2/4/16, 10:57 AM
#4

3 Det är svårare tyvärr att bevisa detta då det blir ord mot ord, men helt klart ska man ta upp detta med sitt fackförbund. 👍

Upp till toppen
Annons: