Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 3216 ggr
Lia
2016-02-09 00:14

Utesluta någon vid bröllop

Nu ska jag ju inte gifta mig förrän om 5 år om allt går rätt till, men om jag gifter mig med min nuvarande är det mycket som är bestämt redan. En av de grejerna är att "svärmor" absolut inte är välkommen. Hon har inte gjort annat än att förstöra för mig och få mig att känna mig ynklig och värdelös, öppet yttrat sig om sina åsikter om mig och tydligt förklarat att jag inte får vistas i hennes hem. Det fungerar absolut inte mellan oss och det är faktiskt brudparets dag, så hon får inte komma. Det känns jättetråkigt att vi inte kan ha en fungerande relation, men under dessa 5 år har det bara blivit värre, och det är inte nyttigt för mig att beblanda mig med människor som behandlar mig så illa som hon gör. Inte mycket att göra något åt. Hur ser ni på att inte bjuda någon nära släkting eller familjemedlem till bröllop och liknande? Ser ni det som självklart, eller tycker ni att det är brudparets val? Har ni någon speciell typ som inte fick eller får komma när ni gifte eller gifter er? (Eller annat liknande evenemang).

Annons:
Geru
2016-02-09 00:17
#1

Bränner man sin rätt att umgås med familjen bränner man sin rätt att vara på ett bröllop. Jag skulle aldrig bjuda någon som tyckte så om mig. Jag har nog mer en lista över vilka som får komma än vilka som inte får komma, om jag skulle gifta mig.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

obstitant
2016-02-09 00:26
#2

Att inte bjuda någon närstående på ett bröllop är ju en väldigt stark markering (om det inte är så att man gifter sig med bara två vittnen eller så), men det finns såklart situationer där det är befogat. T.ex. om någon verkligen har betett sig så illa att man inte kan umgås. Det kan ju hända att det blir sista spiken i kistan för en dålig relation, men det behöver å andra sidan inte vara så stor förlust med vissa människor.

Sen undrar jag hur din partner ser på situationen och att inte bjuda sin mamma?

Lia
2016-02-09 00:26
#3

#1 Haha ja, jag har inte så jättemånga som är välkomna heller, men när det kommer till den innersta cirkeln är det lite extra känsligt såklart. Men bara för att människan råkar vara brudgummens mamma betyder inte det att hon har automatisk vip-plats på bröllopet. Hon vill ju inte ta del av vårt liv tillsammans, så då finns det ingen mening att fira det heller för hennes del.

Em_
2016-02-09 01:21
#4

Får du inte ens hälsa på hos de så kan hon ju inte gnälla om hon inte blir bjuden. Då är det ju bara som att hon vill ha gratis mat typ. Om jag hade varit i din sits hade jag velat att min kille skulle få ha med sig sin mor om ha ville det, men det skulle nog krävas en uppriktigt ursäkt från hennes sida för att det skulle kännas bra. 

Blir resten av släkten upprörd får man hantera det så moget man bra kan och låta kärringen göra bort sig så att folk fattar att man inte är en galen bridezilla😃


Lia
2016-02-09 01:41
#5

#2 Han tycker såklart att det är tråkigt, men han förstår fullt ut hur jag känner och inser också att det inte kan sluta särskilt bra om hon kommer med tanke på hur hans mamma är. Sen vill han själv inte ha dit hennes make, så egentligen löser det sig till det bästa för båda på ett vis. #4 Haha ja precis XD

VildaVittra
2016-02-09 02:04
#6

Om jag mot förmodan skulle gifta mig (inte riktigt min grej) så skulle jag inte ens bjuda min mor, utan bara människor som ger mig positiva känslor. Har man betett sig illa, så får man skylla sig självt om sådana arrangemang är viktigt för en.

Men vill du att ni ska ha en bättre relation i framtiden, så finns det några knep för att slippa bjuda henne till bröllopet, men utan att det syns att du inte ville ha henne med. Ett av dem fick du ovan och det är borgerlig vigsel, en annan är att du gifter dig utomlands, kanske med ett kompisgäng eller liknande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Lia
2016-02-09 02:08
#7

#6 Absolut, det är en lösning. Men jag personligen vill ha ett stort bröllop här i Sverige, så det hjälper tyvärr inte i mitt fall.

trollslända
2016-02-09 09:16
#8

Får jag fråga om din partner har en bra relation till sin mamma? Det borde han ju rimligtvis inte ha. Han borde väl vara riktigt besviken/arg på sin mamma att hon behandlar hans partner så illa och att du inte ens får följa med honom och hälsa på henne.

Jag hade i varje fall varit skitsur på min mamma om min sambo inte fick följa med mig och hälsa på henne. Då hade jag förmodligen sagt att får inte han följa så tänker jag inte komma heller. Hör av dig när du mognat och accepterat den JAG valt att leva med.

Var det sådär redan från första början att hon vägrade acceptera dig eller har det hänt något på vägen, att ni åkt ihop om något eller så?

vendelay
2016-02-09 09:52
#9

Jag tycker absolut att du bara ska bjuda de du vill bjuda. Det är ditt bröllop - ditt val i gäster. Det står inte vad din sambo tycker om mamman men jag skulle personligen bli ganska förolämpad om min sambo inte stod på min sida när hon får dig att må så dåligt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vanja
2016-02-09 09:54
#10

Jag tycker att det är upp till din kille om hans mamma ska följa med eller inte, vill han att hon följer med så är det riktigt fult av dig att säga att hon inte får det. Jag kan inte tänka mig eller hitta en enda situation där jag skulle låta en framtida fästman bestämma om min mamma får komma eller inte.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Åsa S
2016-02-09 10:46
#11

Tycker nog också att bruden bestämmer vilka i sin släkt hon vill bjuda och brudgummen väljer vilka utav sina släktigar han vill bjuda. Låter helknasigt förbjuda nån av ens blivande mans släktingar att komma, det är ju HANS dag med. När man väljer att gifta sig är det inte bara han man gifter sig med utan hans släkt med oavsett hur dumma eller korkade de är.

OlgaMaria
2016-02-09 10:50
#12

Det är väl förståeligt om ni inte bjuder henne, däremot behöver det ju inte huggas i sten om det är först om fem år. Kanske ser det annorlunda ut då. Man vet aldrig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lia
2016-02-09 12:24
#13

#8 De har inte direkt världens bästa relation, det är ganska stelt och de ryker ihop ganska ofta. Men det beror inte på mig, det har alltid varit så, enda sen hon gifte om sig. Min kille bor fortfarande hemma (tack och lov bara veckan ut nu), så under denna tid vi varit tillsammans har jag inte bara varit bannad från hennes hus, jag har inte fått vara hos min pojkvän. Så vi har tvingats vara hos mig i princip hela förhållandet när vi setts. I grund och botten började det med att hon tvingade, pressade och hotade mig till abort. Sen har det varit stelt sen dess. Jag lider av diverse psykiska problem, bland annat social fobi, ångest och depression. Hon viftar bort allt som inte syns. Så det började med att eftersom jag är väldigt väldigt blyg och försynt klarade jag inte av att tex spela kort och leka lekar på deras kalas och sånt, även om jag alltid satt med och försökte så gott jag kunde med den sociala biten. Det dög inte åt henne, så hon ville inte ha någon i sitt hus som inte klarade av allt det där som tydligen är superviktigt i hennes familj (främst spel och lekar), så plötsligt var jag inte välkommen till deras kalas längre och sen inte under hennes tak alls. Så eftersom jag inte kan förändras särskilt enkelt, eller tycker att det är ett rättvist sätt för henne att hantera situationer på, så kommer det alltid se ut såhär mellan oss. #10 #11 Jag gifter mig med min partner, inte hans mor. I denna situation när vi inte ens kan vistas under samma tak och hela bröllopet skulle förstöras är det ingen bra idé att hon skulle komma. Det är så omöjligt att JAG inte ens skulle klara av att komma på bröllopet. Då är det inte rimlig att en sån gäst kommer dit, oavsett om det är hans mor eller någon annan. Däremot tvingar jag knappast honom att utesluta henne från bröllopet, men han vet själv att det bara kan sluta illa och att hela bröllopet bara skulle bli en tråkig upplevelse om jag tvingades utsättas för det. Så eftersom det är mig han vill spendera livet med är han villig att göra den uppoffringen för att det ska fungera. #12 Jag förstår hur du menar, men i denna situation är det redan totalt kört mellan hans mamma och mig, och det är inget som någonsin kommer förändras tyvärr, då hon aldrig kommer bli en mer ödmjuk och förstående människa.

Annons:
NatasjaHemby
2016-02-09 21:18
#14

Ens bröllopsdag är väl om något den dagen i livet då man kan kasta alla "artighetsinbjudningar" åt sidan och faktiskt bara omge sig med de människorna man blir glad av. Jag och min beslutade gemensamt att vi hellre bjöd våra vänner än släktingar som vi aldrig träffar annars, vilket resulterade i att gästlistan bestod av våra föräldrar, syskon och vänner. Inga mostrar eller kusiner alls. Vi var beredda på sura miner, men än så länge har vi inte hört nått 😛 Hade någon i familjen betett sig direkt illa mot någon av oss hade den personen naturligtvis inte heller varit välkommen. Det är er dag och den ska vara fylld av glädje och kärlek, inte av oro för att någon ska ställa till med en scen.

SE*Simbelmynes

Gaara
2016-02-09 21:26
#15

Jag tycker det är heeelt upp till brudparet vilka de vill ha med på sin stora dag. Det är ju faktiskt de som gifter sig som dagen ska handla om och där hör inte människor med negativ syn på någon i brudparet hemma ens om det är svärmor.

Jag och min kille planerar att gifta oss 2020 och vi har inga såna problem direkt. Men vi funderar ändå över vilka som ska bjudas, alltså att skippa vissa släktingar för att man inte står dem så nära osv. T.ex så kommer vi inte bjuda mina tre kusiner på min pappas sida samt min farbror och hans fru, för jag har väl träffat dem en handfull gånger under min livstid typ. :)

Lia
2016-02-09 21:34
#16

#9 #14 Håller med er! Ingen släkting på pappas sida kommer heller, utom han själv förstås och brorsan, så alla släktingar dyker ju inte upp oavsett. Ja, så tänker jag också, det är vår dag, och vi ska vara extra lyckliga den dagen - inte tvärt om!

Lia
2016-02-09 21:40
#17

#15 Eller hur! Vi ska enligt planerna gifta oss 2020 vi också! I november. Hihi :-)

Gaara
2016-02-09 22:48
#18

#17 Åh vad kul! :D Håller tummarna för att era planer går som det ska. :)  Vi satsar på juli vi. :)

Lia
2016-02-09 22:59
#19

#18 Tack detsamma! :-D

Rita-S
2016-02-09 23:28
#20

Som jag ser det kvittar det egentligen vad vi andra tycker. Det viktiga är du och din kommande make bjuder de som du och din kommande make vill ha dit. Om detta betyder att ni inte bjuder hans mamma så blir det så, det viktiga är att ni är överens om det och att det blir som ni vill ha det. Jag tycker det är onödigt struligt att man "ska" bjuda denna och denna från släkt bara för att "alla" säger man borde för familjefridens skuld. Det är inte familjens dag. 

Från mitt synpunkt om jag vore i din situation: Jag personligen skulle informerat min partner att ett bröllop som skulle innebära att någon som vill mig så illa att jag inte är välkommen i deras hem (och som dessutom alltid får mig att må piss)  måste komma, så blir det inget bröllop. JAG skall även må bra på min bröllopsdag helt enkelt, och skulle det krocka i interessen på den punkten blir det inget giftemål för mig.  jag kompromissar inte på just den dagen i mitt liv på så vis att min kommande make skall få som han vill på bekostning av mitt psykiska mående. Bröllopsdag är ju den dagen man skall vara totalt och betingelseslöst lycklig och se fram till! Visst kan jag svälja kameler hit och dit när det behövs, men vissa kameler utgår direkt. Exempelvis var inte min pappas sambo välkommen till mitt bröllop pga hur hon agerat, vilket min pappa sorgsent försto och accepterade. 

Vad jag vill fram till är: Eran bröllopsdag skall vara den vackraste dagen i erat liv. För båda två. Det kan betyda offer från bådas sida. Det kan betyda att hans mamma inte är välkommen. "tursamt nog" (misuppfatta mig rätt nu) har ju inte din blivande make ett närt och varmt förhållande med sin mamma, då tror jag denna situationen skulle varit oerhört svår om inte omöjlig att komma fram till en bra lösning föruten borgerlig med endast två vittnen närvarande och ingen familj. Men när det kommer till kritan kvittar det vad vi andra tycker är rätt och rimligt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Lia
2016-02-09 23:37
#21

#20 Jättebra svar. Känns verkligen som att jag kan tillåta mig själv att tänka som jag gör! För jag känner just så, det kommer inte kunna bli ett bröllop ens om hon ska komma. Så det är ju tur att han förstår mig och accepterar detta.

Zadeira
2016-02-10 19:37
#22

Man väljer inte sin familj, men man väljer vem man omger sig med. Bara för att hon är familj betyder det inte att du och din partner är tvingade att bjuda henne. Om ni inte vill behöver ni inte bjuda någon blods-släkting alls, utan ni bestämmer helt vem ni vill ha i er närmsta krets. Det kan vara skitsvårt men det är er dag och ert bröllop och vad hon anser spelar ingen roll. Och helt ärligt tycker jag inte hon ens verkar intresserad av att komma på ert bröllop på det du beskriver.

Scorpio97
2016-02-10 19:39
#23

Så länge brudparet är överens, anser jag att dom får bjuda eller låta bli att bjuda exakt vilka som helst. Oavsett om det är vänner, familj eller släkt. Det är eran dag, och ni ska få ha den precis som ni vill ha den.


//Jessie

Lia
2016-02-10 21:30
#24

#22 Ja jag är säker på att om hon skulle dyka upp så skulle det vara för att "jag kan, så det så!", och att hon förmodligen inte alls är speciellt intresserad. Varför skulle hon vilja fira vårt giftermål när hon tydligt bett min kille att göra slut? Nej, tror som dig.

skruttelutt
2016-02-10 21:53
#25

Jag har ett antal släktingar i min släkt som definitivt är objudna till mitt framtida bröllop, det handlar inte om våra föräldrar, men andra ganska nära. Egentligen skulle bara våra familjer duga bra för mig, skulle kunna vara utan alla andra släktingar.

Välja gäster tycker jag att brudparet ska göra tillsammans och vara överrens om.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-10 23:45
#26

Jag lever i tron att de som gifter sig "väljer" sina gäster. Det är brudparets dag så varför tror alla andra i den nära familjen eller runtom att de har någon form av "rättighet" till brudparets dag?

Upp till toppen
Annons: